Vilniškio spektaklio statytojai padarė viską, kad iki skausmo pažįstamas
veikalas suskambėtų naujai ir šiuolaikiškai.
Ir tai yra didysis paradoksas: Ludwigo Aloisiaus Minkuso baletas, kuris
buvo pristatomas kaip maksimaliai priartintas prie Mariuso Petipa „Don
Kichoto“ pastatymo dar 1871 m. Sankt Peterburgo Marijos teatre, XXI a.
publikai pasirodė priimtinas ir suprantamas labiau nei bet koks
modernesnis šio spektaklio variantas. Tokia štai paveldo galia.
Misija – grįžti prie ištakų
Didžioji baleto „Don Kichotas“ intriga susijusi su Aleksandro Gorskio
vardu. A.Gorskis 1900 m. naujai suredagavo šį baletą ir būtent jo
redakcija sulaukė neregėtos sėkmės ir populiarumo.Nuo to momento visą šimtmetį „Don Kichotas“ gyvena savo sceninį gyvenimą, apaugdamas įvairiais choreografiniais atradimais ir naujais muzikiniais inkliuzais, daugeliu atvejų išlaikydamas A.Gorskio suformuotą schemą, M.Petipa vardą pridedant tik dėl solidumo. Ypač laisvai interpretuojamas šis veikalas buvo Sovietų Sąjungoje, o ir Vakarai neatsilikdavo.
Choreografas Vasilijus Medvedevas, būdamas ne tik didelis M.Petipa
kūrybos gerbėjas, bet ir M.Petipa tarptautinio fondo prezidentas, ėmėsi
misijos įveikti šią intrigą. Džiugu, kad baleto meistrui Vilnius
pasirodė tinkama vieta tokiai misijai.
Teisybės dėlei reikėtų paminėti, kad ne jis vienintelis išbandė šį kelią – žymus choreografas Aleksejus Ratmanskis taip pat degė idėja sugrąžinti veikalui XIX a. pavidalą, tik jau maskvietišką 1869 metų.
Užburia teatrališkumu
Nepaisant visų sunkumų ir prieštaringumų, kurie neišvengiamai lydi
bandymus atgaivinti visose pasaulio pusėse išeikvotą nematerialųjį
paveldą, choreografui V.Medvedevui iš dalies pavyko atsiriboti nuo kitų
suformuotų įvaizdžių ir sugrįžti prie griežtos simetrijos M.Petipa
linijos.
Ko verta vien Sapno scena! Publikos plojimai vos išvydus
architektūrinio ansamblio Carskojė Selo Jekaterinos rūmų paradinį įėjimą
vaizduojantį scenovaizdį ir visomis pastelės spalvomis pasidabinusias
driades, liudija apie stiprų vizualinį įspūdį, kokį patirdavo ir XIX a.
žiūrovas.
„Teatras turi būti teatrališkas“, – teigia šio baleto kūrėjas.
Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro „Don Kichote“ tradiciškai
suvokiamo teatrališkumo pakanka.
Puikiai suvaldytos ir profesionalių artistų įvaldytos mizanscenos, kurių
taip baidosi dažnas senųjų baletų interpretuotojas, tokios pat įtaigios,
kaip ir naujųjų technologijų amžiuje naiviai atrodantys mašinerijos
„stebuklai“.
Gana netikėtai blogio simbolis voras, gąsdinantys medžiai, Serpantinų
šokis ir Sapno scena su natūraliai trykštančiais fontanais tampa
spektaklio kulminacija. Sunku atsispirti absoliuto žavesiui ir jo
taisyklingų linijų grožiui. Visi tie XIX a. teatro triukai neabejotinai
yra šio pastatymo „vinis“.
Vaikai verti pagyrimo
Pamiršiu nerašytas taisykles ir ditirambus artistams pradėsiu ne nuo
pagrindinių solistų, o nuo M.K.Čiurlionio menų mokyklos Choreografijos
skyriaus auklėtinių – mažųjų amūriukų, dalyvaujančių Sapno scenoje.
Iki ašarų jaudinantis pasigėrėjimo pojūtis stebint profesionaliai
šokančius vaikus taip pat labai būdingas senajai baleto tradicijai ir
primena žiūrovui M.Petipa edukacinę veiklą.
Įspūdingas ir Lietuvos baleto trupės kordebaletas – visos balerinos
gražios, lieknos, profesionalios ir ištvermingos. Tokios apimties Sapno
veiksmas reikalauja neeilinių fizinių ir psichologinių gebėjimų.
Šiame veiksme sužibėjo balerinos Majos Dolidzės talentas (Amūras), o
Driadžių valdovė Eimantė Šeškutė parodė, kur čia pas mus yra Paryžius --
balerina tokiomis gražiomis baletinėmis kojomis kelia daug pozityvių
minčių apie baleto trupės perspektyvas.
Idėją išryškino ir kostiumai
Panašu, kad choreografas V.Medvedevas turi ir nemenką kino režisieriaus
talentą. Seniai nemačiau taip puikiai sumontuoto, gražiais
kinematografiniais kadrais išsiskiriančio klasikinio baleto.
Choreografas yra Holivudo Aukso amžiaus produkcijos gerbėjas, galbūt
todėl, nepaisant statytojų gretose matomų rusiškų pavardžių, baletas
rodosi visiškai nerusiškas arba mums tiesiog nepažįstamos rusiškos
tradicijos. Choreografinių judesių eklektinis pobūdis tik sustiprina
tokį įspūdį.
Kostiumų dailininkė Jelena Zaiceva, kurios kurtais kostiumais dabinasi
garsiausi pasaulio teatrai, sukūrė konceptualius, choreografo idėją
išryškinančius kostiumus. Istorinio filmo įspūdį gerokai paryškina
folkloru paremta minios drabužių kolekcija, prabanga ir elegancija
dvelkianti personažų išvaizda, kaip nulieti ant šokėjų kūnų baletiniai
pūsti sijonėliai.
Galima būtų ginčytis dėl herojaus Bazilio kostiumo traktuotės, bet
tikslas atsiriboti nuo tradicinių įvaizdžių šiuo konkrečiu atveju yra
pasiektas. Solistui Genadijui Žukovskiui (Bazilis) įveikti techninių
partijos aukštumų netrukdė nei grindys, nei kostiumas.
Kyla į primabalerinų olimpą
Pradžiugino ir balerinos Kristinos Gudžiūnaitės Kitri. Partija,
reikalaujanti puikios technikos ir publiką uždegančio žavesio, -- tai
dar vienas laiptelis į primabalerinų olimpą.
K.Gudžiūnaitė į jį kopia lengvai sukdama sudėtingus piruetus, fuetė ir
gracingais, išraiškingais šuoliais užkariaudama žiūrovų simpatijas.
Verta pastebėti, kad K.Gudžiūnaitė turi įspūdingą varžovę Olesią
Šaitanovą, atvykusią iš Ukrainos ir sušokusią Lietuvos nacionaliniame
operos ir baleto teatre antrą premjerą. Tarsi temperamentingas gaivalas
praskriejo ši balerina per visą spektaklį, švytinti visais įmanomais
talentais ir nepalikdama jokių abejonių dėl vaidmens traktuotės.
Šokėjai parodė, ką gali
„Don Kichotas“ – geriausių balerinų paradas. Primadona Olga Konošenko
(Mersedes) tobula visose hipostazėse ir jau savo pirmu pasirodymu tarsi
atgaivina visą veiksmą. Būtent ji ištempia toreodorų sceną, nes dėl
scenografijos ypatumų (dailininkas Andrejus Voitenka) vizualiai
sumažėjusioje erdvėje patys toreodorai susilieja su minia ir nėra
tinkamai išryškinti.
Pagrindinis toreodoras Martynas Rimeikis (Espada) nedisponuoja šiam
vaidmeniui tinkama plastika, atrodo nerangus, statiškas ir dėl to
nepajėgia suteikti epizodui geidžiamo spindesio ir energijos.
Energija atiteka visai iš netikėtos pusės. Kordebaletas taip
trinktelėjo Segidiliją, kad pasaulis nušvito. Su vėduokle stovinti
balerina Marta Rueda tiesiog neprilygstama savo ispaniškumu, nuostabūs
Gamašai -- Davidas Santosas ir Voicechas Žuromskas, netgi per daug
energingas Igorio Zaripovo Lorencas, Čigonų fragmento dalyviai su
emocinguoju Kipru Chlebinsku priešakyje – visa ši kompanija gerokai
pakursto publikos susidomėjimą ir neleidžia nuobodžiauti.
Teatre dažnai sakoma: nėra mažų vaidmenų, yra tik maži artistai.
Panašu, kad mūsų trupėje jau susikaupė kritinė masė mažus vaidmenis
atliekančių didelių artistų. Įdomu į kokį šedevrą tai išsilies ateityje?
O gal jau ir išsiliejo? Bet kokį solinį vaidmenį pajėgus įveikti
artistas Andrius Žužžalkinas, šokantis Sančą Pansą, – daug vertas
reginys. Kaip ir neprilygstamasis Don Kichotas Aleksandras Molodovas.
Pritrūko tik braškės
Nežinau, ar to siekė choreografas V.Medvedevas, bet šio spektaklio
dievas išryškėjo būtent detalėse – pieštose dekoracijose su optiniais
triukais, tikru vandeniu trykštančiame fontane, istoriniuose
kostiumuose, natūralistinėse mizanscenose, naujai, be nereikalingos
afektacijos dirigento Martyno Staškaus traktuojamoje muzikoje.
Išdidžiai į sceną ant Rosinanto įjojantis Don Kichotas ir Sanča Pansa
ant asilo būtų lyg braškė ant torto baleto „Don Kichotas“ fiestoje.