Deja, kartais sumanymai ir lieka tik sumanymais. Taip atsitiko praėjusių metų dalyviui, jaunajam režisieriui Gildui Aleksai. Jam buvo suteikta galimybė pastatyti visą spektaklį J.Miltinio dramos teatro scenoje, bet premjera dienos šviesos neišvydo. Projekto vadovė ir kuratorė, VšĮ „Artsfera“ dirketorė Sandra Latanauskaitė tikisi, kad šiais metais pavyks pastatyti net tris įdomius jaunųjų režisierių spektaklius, bei viliasi, jog dar bus pastatytas ir G.Aleksos režisuotas spektaklis.
Idėja rengti Lietuvos aukštąsias mokyklas baigusių jaunų teatro specialistų režisūrinius bandymus Panevėžio teatre atsirado 2013 metais. Pernai J.Miltinio dramos sceną ir jos užkulisius išbandė penki jaunieji režisieriai, o šiais metais kūrybinėse dirbtuvėse darbavosi ir savęs ieškojo septyni jaunieji: Alius Veverskis, Kastytis Miliauskas, Raimonda Kimbraitė-Blėdienė, Julija Šatkauskaite, Monika Klimaitė, Paulius Markevičius, Marius Meilūnas. Suradę ko ieško, jaunieji aktoriai ir režisieriai panevėžiečiams ir kolegoms pristatė būsimų spektaklių ištraukas.
Projekto sumanytoja, VšĮ „Artsfera“ vadovė, iš Panevėžio kilusi 31 metų režisierė Sandra Latanauskaitė teigė, kad vienas pagrindinių dirbtuvių tikslų – suteikti jauniems menininkams galimybę pranešti žinią apie save, padėti įsilieti į teatro pasaulį.
S.Latanauskaitė džiaugiasi, kad prieš porą metų atsiradusi idėja rengti Lietuvos aukštąsias mokyklas baigusių jaunų teatro specialistų režisūrinius bandymus tęsiasi. Tačiau ji pripažįsta, kad organizuojant jaunųjų režisierių kūrybines dirbtuves neišvengta klaidų. Pasišnekėjome kiek plačiau.
– Koks pernykščių kūrybinių dirbtuvių rezultatas?
– Užsitęsė dirbtuvių įgyvendinimas. Vienas praėjusių metų dalyvių komisijos buvo pripažintas perspektyviausiu režisieriumi ir gavo galimybę pastatyti visą spektaklį J.Miltinio dramos teatro scenoje, bet tai neįvyko. Buvo įvairių kliuvinių: vaikinas baiginėjo mokslus, teatro scena buvo užimta kitų jau numatytais statyti spektakliais. Iki šiol vyksta derybos, kad G.Aleksa galėtų įgyvendinti sumanymą – pastatyti spektaklį pagal Amso Ozo apysaką „Vėjo prigimtis“. Viliuosi, kad bent ateinantį sezoną jaunasis režisierius užbaigs pradėtą darbą.
– Šiais metais dalyvavo jau septyni jaunieji režisieriai. Ko tikimasi iš jų?
– Šiais metais į kūrybines dirbtuves atvažiavo jaunieji režisieriai iš įvairių Lietuvos miestų. Todėl į peržiūrą buvo pakviesti ir tų miestų teatrų vadovai, kad galėtų įvertinti jaunimo darbus. Norisi, kad projektas nebūtų vien tik J.Miltinio dramos teatro. Norisi, kad jaunųjų režisierių sumanymai būtų įgyvendinti ir kituose Lietuvos miestų teatruose, ne tik Panevėžio. Gal jaunųjų darbais susidomės Jaunimo teatras, arba Kauno nacionalinis teatras, o gal Vilniaus mažasis teatras?
– Ar lengvai jaunuosius įsileidžia teatrai?
– Jaunam žmogui, tik baigusiam studijas, ypatingai sunku įsitvirtinti teatre. Pirmiausia jam reikia užsitarnauti pripažinimą. Teatrai nelinkę rizikuoti priimti jauną režisierių, apie kurį nieko nežino. Nežino, kaip jis dirba, kaip mąsto, ką mato. Jeigu teatras pasamdys nevykusį režisierių, investicijos nueis perniek. Rizika didžiulė.
Šiuo atveju pagelbėti gali būtent panašios kūrybinės dirbtuvės, kuriose atsiskleidžia jaunųjų galimybės. Grubiai tariant, jaunųjų režisierių kūrybinės dirbtuvės – tarsi turgus, kuriame pateikiamas produktas – jaunųjų kūryba, o teatrų vadovai tarsi pirkliai, kurie vertina ir renkasi jiems tinkamą produktą.
– Ar šiųmetėse dirbtuvėse kūrė pernykščiai dalyviai?
– Beveik visi nauji. Tik vienam Aliui Veverskiui suteikėme galimybę dalyvauti antrą kartą. Pernai jis statė ištrauką pagal Viliamo Klimačenkos pjesę „Čechovas boksininkas“. Puikiai pasirodė.
– Kaip jaunieji režisieriai renkasi projektui pjeses, kaip suranda aktorius, kurie atliks vaidmenis?
– Renkasi patys tai, kas arčiau širdies, tai, ką nori pastatyti. Sąlygų nediktuojame. Juk įdomu pamatyti, kaip jaunieji režisieriai mąsto, kaip galvoja, ką nori pasakyti. Kūrybinės dirbtuvės kaip tik ir padeda atsiskleisti jaunimui, padeda jiems įgyvendinti planus.
Paskelbus apie kūrybines dirbtuves būsimieji dalyviai pateikia medžiagą su aprašymais, kokio autoriaus pjesės ištrauką ketina statyti. Šiais metais projektui talkino tik J.Miltinio dramos teatro trupė. Aktoriams teko suktis spėriai, nes pjesių ištraukas statė net septyni jaunieji režisieriai, o jose buvo užimti aktoriai Rimantas Teresas, Almantas Vaišnys, Ligita Kondrotaitė, Anupras Jucius, Goda Simonaitytė, Jonas Čepulis, Julius Tamošiūnas, Eglė Ancevičiūtė, Vita Šiaučiūnaitė, Šarūnas Januškevičius, Povilas Adomaitis, Justina Nemanytė, Gintautas Žiogas.
– Ar sudaroma sutartis su pjesės autoriumi, jeigu jis dar gyvas? Juk autorinių teisių pažeisti negalima? Pernai vienos pjesės autorės Tilės Vakarės (buvo statoma ištrauka pagal jos pjesę „Force majeure“) nebuvo nei paklausta, ar galima naudoti jos pjesę, nei drauge, kaip įprasta, padirbėta. Ji net nebuvo pakviesta į peržiūrą, nors gyvena visai netoli Juozo Miltinio teatro.
– Šiais metais daugumos pasirinktų pjesių autorių jau nėra tarp gyvųjų. Tik režisierius Paulius Markevičius kuria kartu su Barte Liagaite ir stato ištrauką pagal jų abiejų parašytą pjesę „Tyrimas Nr. 1“. Jie abu yra autoriai ir jokios sutarties sudaryti nereikia.
Prisimenu pernykštį nesusipratimą. Nelabai vykusiai išėjo su Tile Vakare. Jaunieji režisieriai patys renkasi autorius ir jų parašytas pjeses. Pražiūrėjome, su pjesės autore nebuvo suderinta. Vėliau režisierius Arūnas Mozeris gražiai rašytojos atsiprašė. Žinoma, gėda, labai gėda, kad taip išėjo.
– Kiek šiais metais iš valstybės biudžeto skirta pinigų jūsų projektui ir kam jie išleidžiami?
– 2014 metais kūrybinėms dirbtuvėms buvo skirta 40 tūkst. litų, o šiais – 10 tūkst. eurų (34 528 litai). Šiek tiek finansavimas sumažėjo. Mokame režisieriams, aktoriams už darbą. Yra apgyvendinimo, maitinimo išlaidų. Perkame kostiumus, rekvizitą spektakliams. Visi pinigai, kaip aš sakau, atitenka kūrybinių dirbtuvių septynių režisierių vadovaujamoms „šeimynytėms“.
– Koks Juozo Miltinio dramos teatro vadovo Romualdo Vikšraičio vaidmuo šiame projekte?
– J.Miltinio dramos teatro vadovas R.Vikšraitis padeda kūrybinėms dirbtuvėms. Galima sakyti, kad šis projektas – jo idėja, kurią įgyvendina VšĮ „Artsfera“, t. y., ėmiausi įgyvendinti R.Vikšraičio idėją.
– Ar ateinančiais 2016 metais projektas bus tęsiamas?
– 2016 metais planuoju plėsti projektą. Galbūt pavyks jį padaryti tarptautiniu, pakviesti jame dalyvauti ne tik jaunuosius režisierius iš Lietuvos, bet ir iš Latvijos, Švedijos. Kūrybinių dirbtuvių baze liks J.Miltinio dramos teatras, jei, žinoma, bus galimybė. Labai noriu, kad projektas išplauktų į tarptautinius vandenis.