A.Avitalis – pirmasis mandolinininkas, laimėjęs Izraelio
prestižinį Aviv“ konkursą (2010 m.). Tais pačiais metais jis buvo
nominuotas „Grammy“ apdovanojimui kaip geriausias solistas. 2012 m.
pasirašė išskirtinę sutartį su įrašų kompanija „Deutsche
Grammophon“ ir jau išleido tris kompaktines plokšteles. Muzikantas
rengia solo koncertus Taivane, Jungtinėje Karalystėje, Airijoje,
Vokietijoje, Šveicarijoje, Italijoje, Brazilijoje.
Koncerto išvakarėse su A. Avitaliu kalbėjosi Eltos
korespondentė Laima Žemulienė.
– Avi, ar domitės, ką žmonės kalba po koncertų apie jūsų instrumentą – mandoliną? Įtariu, kad dauguma klausytojų nežino, kas tai per daiktas.
– Panašiai. Visada, kai einu į sceną, jau žinau, kad 80-90
procentų klausytojų mandoliną išgirs pirmą kartą savo gyvenime. Tai
vis dar nėra populiarus instrumentas. Mandolina – visiška egzotika.
– Kaip nutiko, kad pasirinkote ne klasikinę gitarą, kas labai populiaru, ypač – tarp merginų, o mandoliną?
– Būdamas gal šešerių, išgirdau, kaip kaimynų sūnus, už mane
vyresnis trejais metais, groja mandolina. Paprašiau tėvų, kad
nuvestų pas kaimynus iš arčiau pasiklausyti, kaip jis groja. Labai
susižavėjau tuo instrumentu. O kadangi taip sutapo, kad Beer Ševoje
buvo charizmatiškas mokytojas – jis netgi mandolinų orkestrą buvo
įkūręs – nuėjau mokytis skambinti pas jį. Tame orkestre grojau iki
20 metų. O tas kaimynas dabar yra mano kolega, mes kartais grojame
kartu.
– Kuo jus užbūrė mandolina?
– Mandolina – ypatingas instrumentas. Nors kilęs iš Rytų dar
antikos laikais kaip liaudiškas instrumentas, kompozitoriai jį
pradėjo naudoti ir aristokratai juo mokėsi skambinti XIX -XX
amžiuje. Jo populiarumas tada įgavo kitokią prasmę. Tą instrumentą
pasirinkau jo muzikos įkvėptas.
Mes įpratę girdėti, kad vaikinas mandolina skambina serenadą
savo mylimajai po langu. Paprastą, lengvo turinio. Iš tikrųjų tai –
instrumentas, kuriuo galima atlikti ir labai dramatiškus kūrinius.
Etniniai styginiai instrumentai kiekvienoje šalyje vadinami
kitaip: Graikijoje tai – buzuki, Rusijoje – balalaika. Dar nuo
antikos laikų jie žmonėms buvo reikšmingi.
– Kai pirmą kartą kaip solistas grojote mandolina su orkestru, buvote dar moksleivis. Ar buvo baisu?
– Mandolina pradėjau skambinti aštuonerių metų. Kaip solistas
su tuo pačiu orkestru debiutavau 17 metų. Po truputį koncertų
daugėjo – koncertavau kituose Izraelio miestuose, tada – užsienyje,
Romoje.
Absoliučiai visą pirmąjį koncertą prisimenu. Visą savaitę nėjau
į mokyklą, kad gerai išmokčiau tą repertuarą. Reikėjo labai
susikoncentruoti. Labai jaudinausi, nervinausi. Dabar prieš
koncertus niekada nesinervinu, gal būnu truputį susijaudinęs.
Adrenalinas sukyla, bet tokio didelio nervinimosi jau nėra, kaip
tada – prieš 20 metų.
– Kažkada gyvenote Italijoje, studijavote Padujos konservatorijoje. Kuo tos studijos buvo naudingos? Ar Italijoje prasiplėtė jūsų žinios apie mandoliną?
– Izraelyje turėjau du mandolinos mokytojus. Pirmasis
mokytojas, pas kurį Beer Ševoje mokiausi skambinti mandolina, iš
tikrųjų nebuvo mandolinininkas – jis buvo smuikininkas. Jis
atvažiavo iš Sankt Peterburgo (tada Leningradas. – ELTA)
1970-aisiais ir ieškojo darbo. Jam pasakė, kad smuikininkui darbo
nėra. Štai pilnas sandėlis mandolinų, nėra kur jų dėti, gal norite
pabandyti mokyti vaikus skambinti mandolina? Ir jis pradėjo mokyti.
Dabar, kai žiūriu tuos įrašus, kurie daryti prieš 30-40 metų, jis
tikrai techniškai blogai skambino. Bet jam buvo svarbu pati muzika,
muzikos menas, į tai jis mokė žvelgti plačiai, – mandolina nėra
limituotas instrumentas. Ja, kaip ir kitu instrumentu, galima
atlikti įvairų repertuarą.
Kitas dėstytojas Jeruzalės muzikos ir šokio akademijoje taip
pat nebuvo mandolinininkas – jis irgi buvo smuikininkas. Taigi
mano, kaip mandolinininko, karjera Izraelyje buvo keista. Todėl,
sulaukęs 21-erių, nusprendžiau, kad reikia įsisavinti tradicinį
skambinimą mandolina, tradicinę – baroko – techniką. Atvirkščiai
nei Izraelyje, Italijoje, Padujoje, sutikau puikų mandolinos
pedagogą ir užpildžiau tą spragą. Daugybę tradicinės mandolinos
dalykų išmokau pas tą pedagogą.
– Mandolina atliekate Johanno Sebastiano Bacho, Antonio Vivaldi kūrinius, o ar skambinate žydų liaudies dainas?
– Taip, man jos labai patinka. Groju įvairiose grupėse.
Neįtikėtinas dalykas, kai išeini į sceną ir groji ne klasikinę, o
liaudies muziką arba džiazą ir scenoje improvizuoji. Labai mėgstu
improvizuoti.
– Pastaruoju metu gyvenate Berlyne. Kuo šis miestas jus patraukė?
– Berlyne gyvenu šešerius metus. Labai man patinka Berlynas.
Italija yra graži, nuostabi, bet Berlynas yra daug įdomesnis. Jame
netrūksta atvirų, kūrybingų žmonių. Dabar daugybė menininkų
susibūrę Berlyne. Tai šiuo metu – madingas menininkų miestas.
Berlynas dabar toks, kaip XX a. pradžioje Paryžius, kai jame gyveno
Chaimas Sutinas, Pablas Picassas, kai menininkai
rinkdavosi į kavines Monmartre. Dabar Berlyne tvyro panaši dvasia.
Jaučiu, kad noriu būti šio miesto dalimi. Ypač dabar, kai jis
kultūrine prasme toks svarbus ir toks įvairialypis.
Mandolinos ir orkestro šventė. Birželio 3 d. 19 val. Lietuvos nacionalinė filharmonija, Vilnius.