„La Merda“ – vienas ekstravagantiškiausių, populiariausių bei ryškiausių Italijos „Teatro Valle“ spektaklių. Antifašistinis, prieš patyčias nukreiptas tekstas smerkia tuos, kurie siekia būti viršesni ir valdyti kitus.
Spektaklis Italijoje tapo reiškiniu, kurio nenugalėjo teatrą sunaikinti bandžiusi valdžia, draudimai ir cenzūra.
-Iš pirmo žvilgsnio spektaklio pavadinimas „La Merda“ (lietuviškai – „Šūdas“) šokiruoja. Kodėl jis toks? Kaip siejasi su pagrindinėmis spektaklio temomis? – pasiteiravau aktorės S.Gallerano.
– Pjesės autorius Cristianas Ceresoli nujautė, kad šis pavadinimas išraiškingai apibūdina visa tai, kas yra aplink mus ir mūsų viduje, tai, kuo mes įpratę gyventi lėkštų „įvaizdžių“ visuomenėje. Tai žodis, kurį paprastai dažnai vartojame kasdieniniame gyvenime, tačiau vis tiek bijome jį perskaityti laikraščiuose ar išgirsti viešai.
- Jūs atliekate tokį asmenišką ir intymų kenčiančios moters vaidmenį. Ar jus sieja tos pačios problemos ir nuogąstavimai?
– Žinoma, kad turiu daug ką bendra su ja. Bet nemanykite, jog tai istorija, kurią gali išgyventi tik moterys. „La Merda“ yra apie tai, kaip mes patys galime save pažeminti ir lygiai taip pat išjuokti kitus. Galbūt moterys tai patiria dažniau, tačiau nepamirškite – pjesę parašė vyras.
- Jūs pati, jūsų balsas ir nuogas kūnas yra, galima sakyti, viskas, kuo naudojatės scenoje. Kaip jūs ir režisierius nusprendėte, kad scenai reikia nuogumo? Ar tai svarbi spektaklio minties perteikimo dalis, o gal papildoma priemonė šokiruoti ir pritraukti žiūrovus?
– Nuogumas yra vienintelis įmanomas šios veikėjos kostiumas. Mes su dramaturgu C.Ceresoli siekėme nepaversti šios moters konkrečiu žmogumi, bet pateikti ją kaip vieną mūsų.
Nenorime jos teisti, kaip ir nenorime, kad tai darytų publika – labiau siekiame sukelti empatijos jai jausmą. Tegu ji žiūrovų akyse netampa atpirkimo ožiu, tegu kiekvienas savyje randa dalelę jos.
Pasibaigus spektakliui galime jausti pasibjaurėjimą, atstumiantį jausmą tam, ką ji daro, bet tuo pačiu visi mes suprantame, kodėl. Būtent tai mus gąsdina labiausiai.
- Kokių sulaukiate žiūrovų reakcijų? Ar jos skiriasi įvairiose šalyse?
– Kiekvieną kartą reakcija priklauso nuo tąkart susirinkusios publikos, todėl man visada smalsu susitikti su žiūrovais. Aš nieko nesitikiu – kiekvieni žiūrovai pateikia savo staigmenas.
Spektaklis labai priklauso nuo tarp manęs ir publikos užsimezgusio ryšio. Kartais žmonės labai rimti, kartais jie itin daug juokiasi.
- „Tylos!“ – Tarptautinis teatro debiutų festivalis, skirtas jauniems ir pradedantiems kūrėjams. Kuo norėtumėte pasidalyti su jaunais menininkais? Galbūt asmeninėmis patirtimis iš savo pačios karjeros pradžios teatro pasaulyje?
– „La Merda“ tapo teatro reiškiniu, kurio nenugalėjo abejingumas ir kai kurių Italijos teatrų pasipriešinimas, o jie, kaip ir žiniasklaida, iki šiol ignoruoja mus.
Italijoje, kur sukūrėme spektaklį, kultūrinė, taip pat kasdienė sferos yra tokios išsekintos, kad žmonės paprastai tiesiog nevaikšto į teatrus. Turėjome tik du pasirinkimus: atsikratyti menkavertiškumo jausmo, išsiversti pjesę ir rasti vietą užsienyje, kur ieškotume kažkur egzistuojančio žmogiškumo.
Tai buvo ir vis dar kartais tebėra nelengva. Draudimai, cenzūra ir taip toliau... Mano nuomone, mums pavyko pasiekti nemažai žiūrovų dėl to, kad jų ieškojome ne teatrinėje visuomenėje, taip pat rinkomės kitus būdus juos pasiekti. Svarbu eiti drąsiai ir tikėti tuo, ką darai.
Festivalio „Tylos!“ spektaklis „La Merda“. Gegužės 12 d. 19 val. Vilniaus mažasis teatras. Bilietų kaina 8.58–12.58 Eur.
„Tylos!“ festivalio programa Gegužės 12 d. 19 val. ATIDARYMAS. Valstybinis Vilniaus mažasis teatrasC.Ceresoli „La Merda“. „Teatro Valle“, „Frida Kahlo Productions“, „Richard Jordan Productions & Produzioni Fuorivia“, Italija-Didžioji Britanija (spektaklis vyks anglų kalba).
Gegužės 13 d. 19 val. Valstybinis Vilniaus mažasis teatras
„Antišou. Likučiai po Dievo“. Apeirono teatras, rež. G. Kazlauskaitė ir E. Kazickaitė, Lietuva.
Gegužės 14 d. 19 val. Šiuolaikinio meno centras
„Dievas yra DJ“ pagal F.Richterį ir V.Peleviną. LMTA, rež. K.Gudmonaitė, kurso vadovas G.Varnas, Lietuva.
Gegužės 15 d. 18 val. 30 min. Lietuvos rusų dramos teatras
D.Gieselmanno „Ponas Kolpertas“. Panevėžio J.Miltinio dramos teatras. LMTA diplomantai, kurso vadovai ir spektaklio režisieriai – V. ir V.Anužiai, Lietuva
Gegužės 16 d. 16 val. LMTA Teatro cechas. Spektaklis nemokamas, vietų skaičius ribotas
J.Rainio „Aukso žirgas“. Latvijos kultūros akademija ir LMTA, rež. G.Aleksa, kurso vadovas A.Giniotis, Latvija-Lietuva.
Gegužės 17 d. 19 val. Valstybinis Vilniaus mažasis teatras
E.Ionesco „Karalius miršta“. B.Ščiukino teatro mokykla, rež. A.Šuljev, darbo vadovas R.Tuminas, Rusija.
Gegužės 18 d. 19 val. UŽDARYMAS. Valstybinis Vilniaus mažasis teatras
A.Lunskytės-Yildis „Euro Vizija“. Latvijos nacionalinis teatras, rež. V.Bareikis, Latvija.