83 metų S.Gubaidulina dalyvavo Klaipėdos muzikos pavasaryje. Vokietijoje
gyvenanti rusų kūrėja uostamiestyje klausėsi koncerto, kuriame skambėjo
jos kūriniai.
Klaipėdos koncertų salėje vykusios repeticijos metu menininkė
Klaipėdos kamerinio orkestro atlikimo klausėsi labai įsijautusi. Atrodė,
kad aplink ją niekas neegzistuoja.
Įsiprašyti pokalbio pavyko tik per
trumpą pertrauką tarp repeticijų. Stebėtinai guvi S.Gubaidulina, kalbėdamasi su „Lietuvos ryto“
korespondentu, visą laiką domėjosi, ar dar neprasidėjo repeticija.
– Didžiąją gyvenimo dalį dirbote ir kūrėte Maskvoje. Kaip atsitiko, kad persikėlėte į Vokietiją?
– Aš visada troškau gyventi gamtoje, nors gimiau, augau ir gyvenau
dideliuose industriniuose miestuose. Gimiau ir jaunystę praleidau
Kazanėje, vėliau gyvenau Maskvoje. Nuolat ilgėjausi gamtos, medžių,
augalų.
Vaikystėje neturėjau kaime gyvenančių giminių, pas kuriuos
galėčiau lankytis. Matyt, ta trauka buvo pasąmonėje.
Aš trokšdavau prisiglausti prie medžių, pabendrauti su jais. Didmiestyje,
kur karaliauja transporto chaosas ir didžiulė įtampa, tai padaryti
neįmanoma.
Atsigaudavau vaikščiodama užmiestyje. Pėsčiomis apeidavau visą
Kazanės miestą, nuo Maskvos šurmulio slėpdavausi išvažiavusi į parkų
zoną. Tik tuomet aš pajusdavo ryšį su žeme ir dangumi. Praėjusio amžiaus 9-ojo dešimtmečio pabaigoje vienai vaikščioti užmiestyje
tapo nesaugu dėl paaštrėjusios kriminogeninės situacijos. Su plėšikais
ne kartą teko susidurti ir man. Nenoriu to nė prisiminti.
Pasibaigus Šaltajam karui ir atsivėrus Sovietų sąjungos sienoms viena
Hamburgo leidykla man sudarė sąlygas apsigyventi Vokietijoje, kuri nuo
1992 metų tapo antrąja mano tėvyne.
Nors man tuomet jau buvo 60 metų, aš buvau taip pasiilgusi gamtos, kad
nedvejodama ryžausi persikelti gyventi svetur.Už 40 kilometrų nuo Hamburgo esančiame kaime nusipirkau nedidelį namelį,
kuriame gyvenu jau 23 metus. Ten tikras kaimas, apie kokį aš ir
svajojau. Laukų ir miškų apsuptyje tėra vos pora gatvių. Nėra jokių
įmonių. Net duonos parduotuvės nėra. Tokioje aplinkoje aš galiu
susikaupti, susilieti su gamta ir kurti.
– Jūs ten ir kuriate muziką?
– Taip, tas namelis yra mano kūrybinės dirbtuvės. Jame stovi maestro
Mstislavo Rostropovičiaus padovanotas rojalis. Po 40 metų, pragyventų
Maskvoje, Vokietijos kaime patiriu tikrą kūrybinį džiaugsmą.
– Kaip jūs kuriate muziką? Mintyse atsiradusį kūrinį tiesiog užrašote natomis ar tuo metu jums būtina sėdėti prie instrumento?
– Muzika atsiranda tuomet, kai pajuntu garsų derinį, kuris mane susieja
su nenusakoma ir neapčiuopiama esybe. Tai gali įvykti tik mintyse.
Jei kūrinys skirtas atlikti fortepijonu, tuomet aš jį pasitikrinu
prie instrumento. Tačiau orkestrui, chorui kuriamą muziką girdžiu tik
savo galvoje. Tuomet grojimas fortepijonu tik trukdytų.
– Kūrybai skiriate konkretų laiką? Ar jums melodija, motyvas gali atsirasti spontaniškai ir net nekūrybiškoje aplinkoje?
– Nekūrybiškoje aplinkoje nieko negali įvykti. Pavyzdžiui, kai aš
kalbuosi su jumis, negirdžiu jokios muzikos. Susikaupiu tik vaikščiodama
gamtoje, kai užmirštu apie savo egzistavimą.
Kūrybai tai yra būtina sąlyga. Tik tuomet galima visiškai pasinerti į
pasąmonę ir pajusti, kaip skamba pasaulis, kosmosas, žvaigždės. Be tokių
pasivaikščiojimų aš, kaip kompozitorė, būčiau niekas.
– Ar jums būtina kuo skubiau užrašyti mintyse išgirstą muziką, kad ji neužsimirštų?
– Aš jos jau niekada neužmirštu. Grįžusi namo sėduosi prie stalo ir
iš galvoje išdygusių muzikos daigelių pradedu komponuoti, užrašau
harmoniją, ritmą.
– Kada jūs apskritai pradėjote kurti muziką?
– Mokytis groti fortepijonu pradėjau penkerių metų. Tačiau vaikams
būdavo siūlomas labai nuobodus repertuaras. Kazanėje augau su trejais
metais vyresne seserimi, kuriai tėvai nupirko tikrą rojalį su
atverčiamu dangčiu. Mes dažnai žaisdavome šitaip: kai sesuo grodavo kokį nors nuobodų kūrinį,
aš atkėlusi dangtį jai pritardavau mėgindama improvizuoti instrumento
stygomis.
Kai buvau šešerių ir tekdavo groti primityvias pjeses, aš pradėjau jas
„tobulinti“ net nežinodama, kad pasaulyje egzistuoja kažkokie
kompozitoriai, ir dar nesuvokdama, ką reiškia kurti muziką. Nuo tų
improvizacijų viskas ir prasidėjo.Muzikos mokykloje būdama trylikos metų patekau į kompozitorių klasę ir
nuo tada muziką ėmiau kurti rimčiau.
– Ar mėginote suskaičiuoti, kiek kūrinių per savo gyvenimą esate parašiusi?
– To niekada nedariau, nes muziką rašau ne dėl kiekio. Viena muzikologė
tai yra padariusi. Ji suskaičiavo 106 opusus – reikšmingiausius mano
kūrinius.
– Jūsų manymu, kodėl pasaulyje tiek mažai muziką kuriančių moterų?
– Muzikos istorijoje jų buvo: Clara Schumann, Fanny Mendelssohn. Bet
išties nedaug.
Moterys aktyviai muziką pradėjo kurti tik XX amžiuje, kai jos tapo
laisvesnės ir suprato, kad neužtenka būti vien tik vyrų įkvėpėjomis.
Moterys sugeba gerokai daugiau nei vyrai įsivaizduoja. Pavyzdžiui,
Čikagoje mano kūrinių atlikimui buvo naudojamos trys Wagnerio tūbos –
gremėzdiški variniai pučiamieji instrumentai, kuriais išgaunamas
galingas garsas. Kaip aš nustebau per pertrauką išvydusi, kad tomis išties vyriškomis
tūbomis grojo trys liaunutės mergaitės.
– Į Klaipėdą atvykote pasiklausyti savo kūrinių koncerto. Ar dažnai taip darote?
– Jei tik pakviečia, stengiuosi nepraleisti progos. Šitaip apvažiavau
beveik visą pasaulį. Esu buvusi Vilniuje, daugybę kartų kitose Baltijos
šalyse, tačiau Klaipėdoje svečiuojuosi pirmą kartą.
– Kodėl nepaisydama didžiulių atstumų jūs vykstate klausytis savo kūrinių?
– Kiekvieno kompozitoriaus kūryba gyva, kai ji yra grojama. Man patinka
stebėti mano muzikos gyvenimą, jos transformacijas.
Svarbiausios man yra repeticijos, kuriose dažnai kyla noras kažką
patobulinti. Tai nereiškia, kad keičiu melodiją, tačiau su atlikėjais
aptariame kūrinio intensyvumą, atlikimo tempą, vietomis labiau
paryškiname akcentus.
Muzika yra jautri substancija, net ir mažyčiai
pokyčiai jai daro įtaką. Todėl mano kūriniai visuomet skamba
kažkiek kitaip.
* * *
Tituluojama garsiausia kompozitore
S.Gubaidulina, muzikologų teigimu, yra viena iškiliausių XX a. antrosios
pusės kompozitorių ir garsiausia šiuo metu klasikinę muziką kurianti
moteris pasaulyje.
Baigusi Maskvos konservatoriją, S.Gubaidulina ėmė drumsti ramius
sovietinės muzikos vandenis savo originalia menine vaizduote ir
kelti erzelį sovietinių autoritetų aplinkoje.
1979 m. Sovietų sąjungos kompozitorių suvažiavime jos kuriama muzika
buvo griežtai sukritikuota. Į juodąjį sąrašą patekusi menininkė keletą
metų buvo ignoruojama.
Ji sukūrė muziką 25 kino ir
animaciniams filmams, tokiems kaip „Vertikalė“ (1967 m), „Mauglis“
(1971 m), „Baidyklė“ (1983 m.), „Marija – Škotijos karalienė“ (2013 m.).
S.Gubaidulina apdovanota Vokietijos ir Prancūzijos ordinais, pelniusi
įvairių premijų Italijoje, JAV, Japonijoje, Vokietijoje, Danijoje,
Švedijoje, Rusijoje.