Lietuvoje apskritai muzikiniai teatrai mažųjų žiūrovų niekada nelepino. Jiems skirto repertuaro stinga.
Tai liudija kad ir faktas, jog kompozitoriaus Jurgio Gaižausko opera „Buratinas“ išsilaikė LNOBT didžiojoje scenoje daugiau nei keturis dešimtmečius, o jos pagrindu parengtas švietėjiškas spektaklis buvo rodomas teatro Kamerinėje salėje iki šiol.
Tačiau dabar jį pakeis Sigito Mickio „Zuikis puikis“, sukurtas pagal Eduardo Mieželaičio poemą vaikams. Praėjusį savaitgalį LNOBT įvyko du premjeriniai operėlės spektakliai.
Konkurentų beveik nebuvo
Kaip teigė LNOBT vadovo pavaduotoja Laima Vilimienė, ši operėlė radosi iš poreikio turėti teatre spektaklį patiems mažiausiemsžiūrovams.
Skelbiant kūrinio konkursą buvo aiškus ir adresatas, ir spektaklio vieta – žodžiu, gana ribotos raiškos galimybės. Gal dėl to konkursas sudomino tik tris kompozitorius? Prieš šešerius metus pateikti vaikišką operą didžiajai scenai norėjo net 13 autorių.
Tačiau kompozitoriai dažnai pabrėžia, kad kurti vaikams yra nė kiek ne lengviau negu suaugusiems, kad ir koks būtų kūrinio formatas.
„Viskas čia be galo rimta“, – apie savo naują darbą kalbėjo ir S.Mickis, daug metų sėkmingai rašantis muziką Keistuolių teatrui.
„Zuikyje puikyje“ žavi šio kompozitoriaus vaizduotė ir platus stilistinis arsenalas. Jis įliejo į kūrinį net džiazinio polėkio ir repo, sukūrė labai įsimintinų motyvų.
Spektaklį pagyvino viktorina
Operėlė – nevisiškai tikslus „Zuikio puikio“ apibūdinimas, nes labai svarbi darbo dalis yra instrumentiniai epizodai ir choreografiniai numeriai. Zuikis puikis (šokantis aktorius Tomas Dapšauskas) beveik nedainuoja, nors visą spektaklį dūksta scenoje.
Svarbiausia, kad spektaklio statytojai neapsiribojo didaktiškos E.Mieželaičio poemos iliustravimu. Jie ne tik linksmino auditoriją Zuikio puikio nuotykiais, bet ir egzaminavo ją apie herojaus sutiktus personažus, jų muzikines temas ir jas įgarsinusius instrumentus.
S.Mickis piešė veikėjų paveikslus pasitelkęs skirtingų instrumentų tembrą ir spalvas.
Vietoj orkestro spektaklyje griežė netipiškas ansamblis – smuikas, violončelė, klarnetas, trombonas, fortepijonas ir mušamųjų grupė, o jam dirigavo zuikiu aprengtas ir nugrimuotas projekto muzikos vadovas Juozas Mantas Jauniškis.
Spektaklio režisierei ir choreografei Jūratei Sodytei pavyko įpinti į veiksmą net vieną kitą mažyliams turbūt jau nesvetimą virtualios realybės detalę. O kostiumų dailininkė Neringa Keršulytė bandė suteikti personažams socialinio vaidmens užuominų: Vilkui – metalisto bruožų, Ežiui – panko ir t.t.
Tačiau ikimokyklinukams turbūt svarbiau yra atpažinti pačius žvėrelius, o vyravusi kostiumuose, juos niveliavusi pilka spalva užduotį apsunkino.
Tik spalvingesnis ant gimnastikos kamuolio pasodintas Kopūstas (Elena Malikėnienė) ryškiai išsiskyrė veikėjų galerijoje.
Dėl efektingos muzikos ir šokio vaikams gerai įsiminė ir Lapė (Kamilė Šulcaitė).
Pasigedo meilės vaikams
Žaismės spektakliui nepašykštėjo scenografas Kristijonas Siparis, sukūręs šiltą ir jaukų scenovaizdį. Panaudojus tinklą jam pavyko ne tik pagražinti sceną mielomis detalėmis, bet ir praplėsti spektaklio erdvę, kuri atrodė ankštoka LNOBT vaikų operos studijos choristams (vadovė Samanta Bielskytė) – būriui zuikių ir hiperaktyviajam Zuikiui puikiui.
„Kodėl juos įgrūdo į Kamerinę salę? Ji nepritaikyta šiuolaikiniam teatrui, – stebėjosi kompozitorius A.Kučinskas, atlydėjęs į premjerą penkiametį sūnų. – Viską buvo galima padaryti prabangiau, efektingiau. Vaikai verti didesnės meilės.“
A.Kučinskas šiemet nominuotas Auksiniam scenos kryžiui už „Makaronų operą“ vaikams, pastatytą Klaipėdos muzikiniame teatre. Joje, pasak autoriaus, dainuoja ne būsimieji artistai, kaip LNOBT „Zuikyje puikyje“, o profesionalai, dalyvauja teatro baletas ir choras.
„Aukštos prabos aktoriai ir dainininkai kelia spektaklio kokybę. Jei kuriame vaikams, tai nereiškia, kad visko turi būti mažiau“, – neabejojo kompozitorius.
Įdomu, kad „Makaronų opera“ atsirado kaip A.Kučinsko „Bulvių pasakos“, taip pat rodomos Klaipėdoje ir sulaukusios ten didelio populiarumo, tęsinys. Abiejose operose veikia tie patys personažai. A.Kučinskas jau svarsto idėją pratęsti jų nuotykius trečioje operoje.