C. Graužinis buvusiame fabrike repetuoja makabrišką komediją

2014 m. spalio 25 d. 06:00
Rūta Oginskaitė („Lietuvos rytas“)
Iš Graikijos į Vilnių atvykęs režisierius Cezaris Graužinis ir jo suburta penkių aktorių „cezario grupė“ repetuoja buvusio fabriko pastogėje.
Daugiau nuotraukų (1)
Užupio pakraštyje trupė ruošiasi premjerai „Dr.Faustas“ pagal anglų dramaturgo Christopherio Marlowe veikalą ir vadina būsimąjį spektaklį makabriška komedija. Makabriška ir premjeros data – Vėlinių išvakarės. O pro apgriuvusio fabriko langą matyti Bernardinų kapinės.
„Šias patalpas patys pasirinkome, niekas čia mūsų nevarė, – sakė 47 metų C.Graužinis, pastaraisiais metais dirbantis Graikijoje. – Džiaugiamės, kad turime kur prisiglausti. Gal netrukus jau nebeturėsime. Nepriklausomo teatro kūrėjus kankina nuolatinė nežinia, abejonės ir panika dėl rytdienos.
Teatras yra toks menas, kuris negali išsilaikyti neremiamas. Tai aksioma. Dar sovietiniais metais, kai studijavau Maskvoje, Teatro institute, mums dėstė ir teatro ekonomiką.
Senas patyręs teatro direktorius aiškino: „Jei jums kas nors sakys, jog teatras gali ar turi atsipirkti, žinokite, kad tai neišsilavinęs žmogus, nežinantis teatro ekonomikos dėsnių ir nesuprantantis, ką šneka. Brodvėjuje teatro spektakliai atsiperka? Ten ne teatro menas, ten pramoga. Teatras pagal apibrėžimą negali atsipirkti.“
– Per dešimt metų „cezario grupė“ neužsidirbo jokių garantijų, privilegijų, rėmėjų dėmesio?
– Privilegijų mes neieškojome, su politikais į pirteles nevažinėju. Galimybę dirbti mes išsikovojame, bet kas ta galimybė – šiandien yra, rytoj nėra.
Supraskite mane teisingai: čia ne skundas, ne „cezario grupės“ vargų vardijimas. Postringauju, kaip viskas trapu, nestabilu. Kita vertus, tai turi žavesio. Kai žinai, kad užsiimi labai trapiu, laikinu darbu, tai suteikia savotiško įkvepiančio liūdesio ir net kartais adrenalino.    
– Kaip į „cezario grupės“ planus pateko Ch.Marlowe?
– Prieš keletą metų svarsčiau pasiūlymą statyti J.W.Goethe „Faustą“ Graikijoje. Po ilgo gilinimosi nusprendžiau to nedaryti, bet į Fausto temą įlindau ir Ch.Marlowe kūrinys man pasirodė daug įdomesnis.
Seniai žinojau Ch.Marlowe kaip įdomią, paslaptingą asmenybę. Neįmanoma tiksliai pasakyti, kas jis buvo iš tiesų. Yra visokių teorijų. Viena radikaliausių – kad Ch.Marlowe ir yra tas žmogus, kuris rašė W.Shakespeare’o vardu, nes jie gimę tais pačiais metais. Tokia hipotezė neįrodyta.
Ch.Marlowe žuvo keistomis aplinkybėmis. Neva jis sunaikintas kaip slaptųjų tarnybų agentas, kuris atidirbo, buvo visiškai išnaudotas ir tapo nebereikalingas. Viena teorija sako, jog Ch.Marlowe nužudymas buvo inscenizuotas ir galbūt jis liko gyvas. Vadinasi, net jo laidotuvės suvaidintos.
Dar mažiau žinoma, koks buvo jo požiūris į religiją, filosofiją. Išlikę šaltiniai rodo, kad Ch.Marlowe buvo šmaikštaus liežuvio.  Bet praėjus keliems šimtams metų neįmanoma suprasti, ar tai, kas užrašyta kaip Ch.Marlowe posakiai, buvo ištarta su ironija, ar reikia tai priimti už tikrą pinigą.
Savo galvoje turiu susikūręs įdomų Ch.Marlowe įvaizdį. Jo raštuose stengiuosi įžvelgti potekstę, gal net sąmojį, juodąjį humorą.
Tai, ką darome, vadinu makabriška komedija. „Dr.Fauste“ kalbama apie žmogaus ir velnio santykius. Rimtai apie tai kalbėti sunku. Juokauti? Kad neprisijuokautume netyčia.
Kol repeticijų nebaigėme, dar pats nežinau, kas yra makabriška komedija. Man kelia nuobodulį ir neviltį būsimų spektaklių reklamos, pasakojimai, kas ten bus. Prieš eidamas į spektaklį žiūrovas pasiskaito reklamas, ir jo smegenys jau praplautos, rėmai suformuoti: jis matys tai ir tai. Tai geriausias būdas nepamatyti spektaklio.
Daug kalbėti prieš premjerą, komentuoti savo kūrybą, apdainuoti būsimąjį rezultatą nelabai etiška publikos atžvilgiu. Taip iš žiūrovų atimama teisė matyti spektaklį savo akimis.
Spektaklis yra apie tai, ką pamatė vienas ar kitas žiūrovas. Tik apie tai. O ne apie tai, ką perskaitėte reklamoje ar kritikų atsiliepimuose.
Pakliuvę tarp tokių žirklių mes turime žaisti tą žaidimą, nes negalime neinformuoti apie artėjančią premjerą. Bet labai stengiamės neužmauti žiūrovams ant smegenų apynasrio. Kad žmonės galėtų kuo laisviau jaustis spektaklyje.
Titanas, tragedijų autorius ir herojus
Vos 29 metus gyvenęs Ch.Marlowe (1564–1593) – žymiausias Elžbietos epochos anglų poetas, vertėjas, dramaturgas, novatorius. Iki jo Anglijos scenoje nebuvo nei tragedijos, nei istorinės kronikos, nei baltųjų eilių.
Kilęs iš batsiuvio šeimos Ch.Marlowe sugebėjo pelnyti stipendiją studijoms Kembridžo universitete ir tapo menų magistru. Manoma, kad energingasis Ch.Marlowe galėjo padaryti sėkmingą dvasininko karjerą, tačiau pasirinko teatrą ir garsėjo kaip laisvamanis, pelnęs amžininkų rūstybę.
Ch.Marlowe tragedijų herojai – įvairių epochų titanai, kurių vienas – daktaras Faustas. 24 metų dramaturgo parašyta „Tragiška daktaro Fausto istorija“ (1588 m.) turėjo įtakos daugeliui autorių, vėlesniais amžiais plėtojusių Fausto temą.
Yra žinių, kad Ch.Marlowe tarnavo slaptuoju agentu ir kad būtent tai tapo jo ankstyvos mirties priežastimi: poetas buvo nužudytas tavernoje netoli Londono. O gal iš tiesų tai buvo inscenizacija?
C.Graužinio ir "cezario grupės" premjera "Dr.Faustas" - spalio 31 ir lapkričio 2 d. "Menų spaustuvėje".

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.