„Mėginame pristatyti tai, ko Lietuvoje vis dar nelabai yra“, – neslepia festivalio Naujojo cirko savaitgalio rengėjas, „Menų spaustuvės“ direktorius Audronis Imbrasas.
Šiuolaikinis cirkas – pastaruosius porą dešimtmečių pasaulyje sparčiai populiarėjanti meno šaka, kuri atsisako kai kurių tradicinio cirko atributų: dresuotų žvėrelių, labiau sportą nei meną primenančių numerių, klounados, orientuotos į paviršutinišką žiūrovų linksminimą ir stebinimą, rašo „Lietuvos rytas“.
Viena šių metų festivalio viešnių – lietuvė Monika Neverauskaitė, bene vienintelė naujojo cirko atstovė šalyje, dabar studijuojanti Olandijoje, Roterdame. Monika tvirtino, kad niekada nemėgo tradicinio cirko, o kitokio jos vaikystėje Vilniuje niekas ir nerodė.
– Kodėl pasirinkote cirką – ne aktorystę ar šokį? – pasiteiravau M.Neverauskaitės.
– Kai dar gyvenau Lietuvoje, vienas pirmųjų mano norų buvo mokytis aktorystės, tačiau pasidaviau abejonėms, galbūt pritrūko pasitikėjimo savimi. Vėliau susižavėjau šokiu, bet jam reikėjo daugiau patirties, tad galiausiai atsidūriau cirke.
Dabar aš tuo džiaugiuosi, nes šiuolaikinis cirkas aprėpia teatrą, šokį ir cirką. Be to, jis glaudžiai susijęs su muzika, vizualiaisiais menais. Šiuolaikiniame cirke yra visko. Jis reikalauja išskirtinių sugebėjimų.
– Jus jau matėme Lietuvoje prieš metus. Kas nauja įvyko?
– Šįmet baigiau jau trečius studijų metus ir pradėjau mokytis naujos disciplinos. Anksčiau specializavausi stovėti ant rankų.
Tai viena sudėtingiausių akrobatikos rūšių. Ją pasirinkau, nes tikau fiziškai – turiu tvirtus pečius, be to, patiko jausmas, patiriamas vaikštant galva žemyn.
Dabar pradėjau mokytis akrobatikos besisukančiame lanke, vadinamajame Cyro rate, nes šio prietaiso techniką ištobulino kanadietis artistas Danielis Cyras. Dabar scenoje esu ne viena, o aš ir objektas. Tai kitoks jausmas, kitokia išraiška.
Akrobatinis lankas gal ne tokia sudėtinga, užtat graži ir efektinga cirko disciplina. Tik keliauti su savimi vežiojantis žmogaus ūgio skersmens 19 kilogramų sveriantį lanką sudėtingiau.
– Kaip nežinantiems apibūdinate, kas yra naujasis cirkas?
– Pirmiausia – sintezė. Kaip minėjau, jungiame šokį, muziką, teatrą, čia nėra dresuotų gyvūnų. O vienas didžiausių skirtumų tas, kad šiuolaikinio cirko spektakliuose žiūrovas labiau kviečiamas mąstyti, o klasikiniame vis dar yra triukai ir aplodismentų laukimas.
– Ar šiuolaikinio cirko artistai sugeba atrasti naujų techninių elementų, ar jau viskas išbandyta ir telieka savaip sudėlioti tuos pačius pratimus?
– Techniškai ką nors nauja sugalvoti sunku, bet žinomą pratimą papildyti naujomis detalėmis visada galima.
Štai viena mano draugė, stovėdama ant rankų, kojų pirštais suka muzikinę dėžutę, žiūrovai girdi jos atliekamą muziką. Techniškai vertinant tai tas pats stovėjimas ant rankų, bet numeris įspūdingas.
– Ar manote, kad Naujojo cirko savaitgaliui pavyksta atskleisti šią meno sritį?
– Festivalyje lankiausi tik praėjusiais metais ir būsiu šiais. Kiek teko matyti, orientuojamasi tinkamai – čia atvežamos trupės kuria mąstantį ir kitus mąstyti skatinantį cirką.
Lietuviams dar sunku suprasti, kad cirkas – ne vien pramoga. Draugai, sužinoję, kad studijuoju šiuolaikinio cirko meną, pirmiausia klausia, ar mūsų akademijoje dėsto klounai, kokius gyvūnėlius dresuoju, nes iš vaikystės prisimena cirko palapines su klounais ir meškomis.
Šiuolaikinio cirko, kuris panašesnis į teatro spektaklį su cirko elementais, dauguma nėra regėję. Taigi manau, kad kryptis yra gera.
Jeigu žmonės žinos, kad tai nėra cirkas vaikams, kad po pasirodymo jie turės apie ką pagalvoti, o ne viską pamiršę kitą dieną keltis ir eiti į darbą, ugdysime publiką, kasmet rasis vis daugiau žmonių, laukiančių Naujojo cirko savaitgalių.
– Ką šiemet parodysite per Naujojo cirko savaitgalį Vilniuje?
– Džiaugiuosi, kad galėsiu lietuviams pristatyti Europos naujojo cirko ateitį – savo kolegas iš geriausių cirko meno mokyklų Europoje, susivienijusius į trupę „CirqueGebouw“.
Mūsų pasirodymas „Atvira scena“ („Open Stage“) gali priminti savotišką šou. Žiūrovai pamatys ne vieną vientisą pasirodymą, bet 11 skirtingų artistų pasirodymų seriją.
Vienuose gali būti daugiau humoro, kituose daugiau dramos, bet visuose bus cirko.
Aš irgi parengiau etiudą, kuriame derinu abi savo specialybes – stovėjimą ant rankų ir akrobatiką Cyro rate.
Rodys įvairius cirko spektaklius
Naujojo cirko savaitgalį ketvirtadienį pradėjo Suomijos ir Prancūzijos cirko artistas žonglierius Janis Nuutinenas trimis viena po kito palapinėse rodomais spektakliais „Objektų cirko trilogija“. Šie spektakliai dar bus rodomi du kartus.
Kylanti prancūzų šiuolaikinio cirko žvaigždė Clement’as Dazinas parodys du spektaklius – daugelį scenų Europoje apkeliavusį minimalistinį monospektaklį „Šnabždesys“ bei naujausią savo kūrinį „R2JE“.
Kita prancūzų trupė „Cie Les Choses de Rien“ rodys spektaklį „Mouvinsitu“, supintą iš šiuolaikinio šokio judesių, virtuoziškai judančių akrobatų kūnų ir filmuotos vaizdo medžiagos projekcijų.
Vilnietis akrobatas ir žonglierius Konstantinas Kosovecas parengė naują solo pasirodymą „1854“.