Keistuolių teatro, daugelio sceninių projektų sumanytojas ir kūrėjas,
televizijos laidų vedėjas S.Jačėnas debiutuos Klaipėdos dramos
teatre – Žvejų rūmuose žiūrovai birželio 18-ąją pamatys jo režisuotą
prancūzų rašytojos Marguerite Duras (1914–1996) pjesę „Savanos įlankoje“.
Premjeros išvakarėse S.Jačėnas pasidalijo mintimis apie šį savo darbą,
naujomis spalvomis nušvietusį jo kūrybos biografiją.
– Prancūzų literatūros Edith Piaf vardą pelniusios M.Duras kūryba paženklinta nežabota aistra, netikėtais atsivėrimais, herojai dažnai balansuoja tarp meilės ir mirties. Ar jums patinka moteriški romanai?
– Man patinka geri romanai, nesvarbu, kas juos parašė. Šio spektaklio
istorija susipynusi su Klaipėdos dramos teatro aktore Nijole Sabulyte,
šiemet pažyminčia jubiliejinę sukaktį.
Galvodami, kaip ją pažymėti, pasirinkome pjesę, kurioje jos partneriu
buvo Vytautas Paukštė, bet planai staiga pasikeitė. Tada prisiminėme
M.Duras „Savanos įlanką“.
– Toks kūrinys – lyg benefisas žinomai uostamiesčio aktorei. Kaip sekėsi darbuotis iki premjeros?
– Užpernai „Savanos įlanka“ buvo pastatyta Maskvos akademiniame dramos
teatre (MCHAT). Rusiškas pjesės vertino variantas man patiko, gavę
lietuviškąjį kibome į darbą.
Tada supratau, kad tekstą reikės šiek papildyti, prireikė trečiojo
herojaus, apie kurį kalbama pjesėje. Restauruojamas Klaipėdos dramos
teatras vis dar neturi savo scenos.
– M.Duras kūriniuose kunkuliuoja prieštaringi moteriški jausmai, o meilė neretai suvokiama kaip išsigebėjimas nuo visų blogybių ir negandų.
– Šioje pjesėje irgi netrūksta įtampos. N.Sabulytė vaidina pagyvenusią
damą – buvusią aktorę, kuri nenori prisiminti praeities, labai svarbios
kitai, jaunesnei moteriai.
Paaiškėja, kad pastaroji yra tos damos anūkė. Jos motina nusižudė ten,
kur rutuliojasi veiksmas – Savanos įlankoje. Aktorė dangstosi
prisiminimais apie teatrą, o anūkė, kurios vaidmenį atlieka Sigutė
Gaudušytė, trokšta viską sužinoti.
– Ar specialiai ieškojote pjesės, kuri tiktų N.Sabulytės benefisui?
– Norėjau, kad ji būtų artima jubiliatei. Pagrindinė herojė, kaip ir
ji, yra aktorė, visko mačiusi, išgyvenusi daug skaudžių akimirkų.
Pjesėje prasiveržia užaštrinta meilės ir mirties poetika, M.Duras
kūryboje suvokiama tarytum išsigelbėjimas nuo betikslio gyvenimo
rutinos. Rašytoja „Savanos įlanką“ pati režisavo Paryžiaus teatre, kai
buvo jau išleidusi savo garsųjį bestselerį – romaną „Meilužis“.
Kūrėmė spektaklį apie amžinąją meilę, apie skausmingus prisiminimus,
apie gyvenimą be praeities. Mėginome visa tai savaip perteikti teatro
kalba. Nors N.Sabulytė trykšta optimizmu, jos gyvenimo ir kūrybos
biografija irgi ne rožėmis klota – persmelkta skaudulių.
– M.Duras – literatūros novatorė, kurios kūryba pasižymi nenuspėjamu žodžių virpėjimu, giliomis potekstėmis. Kaip ją interpretavote?
– Išties pjesė – literatūrinė. Vienas dalykas – raiškiai perskaityti
tekstą, kitas – vaidinti, sukurti scenoje reginį.
Pati M.Duras, regis, nebuvo patenkinta savo pjesės turiniu, nuolat ją
taisė ir braukė. Tai mus savotiškai padrąsino miksuoti tekstus –
vizualizavome juos, įjungėme trečiąjį herojų – vyro vaidmens atlikėją
Liną Lukošių.
– Kuo jums, kaip režisieriui ir aktoriui, patraukli ši pjesė?
– Mėgstu analizuoti, gilintis į tekstus, aiškintis, kodėl jie tokie, o
ne kitokie.
Žmones ilgainiui užgula, o kartais net ir pradeda gniuždyti skausmingi
prisiminimai – nėra lengva nuo jų vaduotis išsikalbant su kitais.
Kartais scenoje pajusdavau, kad vaidinu viena, o galvoju apie
kitką. Ta prasme M.Duras pjesė susilieja ir su mano patirtimi.
– Kodėl tik dabar ryžotės debiutuoti kaip režisierius?
– Vaikystę praleidau Kauno profsajungų teatre. Visą gyvenimą svajojau
būti ne aktorius, o režisierius, net mokiausi šio amato. Tačiau
mūsų kursas, sovietmečiu specialiai rengtas Miniatiūrų teatrui, buvo
išdraskytas.
Po tarnybos kariuomenėje baigęs studijas išvykau į dirbti Marijampolę,
su bendraminčiai kūrėme Keistuolių teatrą, vėliau - atsidūriau
televizijoje. Viskas susiklostėsi kitaip nei galvojau.
– Ar nebaugino darbas su profesionaliais aktoriais ?
– Nesu visiškas naujokas – teko prisiliesti prie teatro iš arti,
vaidinti, dalyvauti įvairiuose projektuose. Su „keistuoliais“ rengiau
programas, muzikiniame teatre režisavau Piotro Čaikovskio operą
„Eugenijus Oneginas“.
Tiesa, dramos teatrų smagračiai sukasi kitaip. Dabar šiek tiek
jaudinuosi, bet tokia būsena prieš premjerą – normali.
– Sėkmingi debiutai teatro žmones pakylėja į naujas erdves.
– Maestro Juozas Miltinis kažkada ištarė, jog didžiausias menas -
kulinarija. Jis buvo išradingas virėjas ir genialus režisierius.
Galima visko pridėti į tešlą, bet iš orkaitės ištrauktas pyragas nebus
gardus. Pažiūrėsime, kaip bus. Tikiuosi, kad blynas neprisvils.