Į šių metų Lietuvos teatro vitrinos programą buvo įtraukta dešimt spektaklių, kuriuos atrinko teatrologės Alma Braškytė ir Kristina Steiblytė. Tai – praėjusio teatro sezono ryškiausi Lietuvos kūrėjų darbai, atskleidžiantys Lietuvos teatro panoramos įvairovę.
Spektaklius vertino patyrę įvairių scenos meno krypčių ekspertai: Glyn Roberts (kūrybinių bendruomenių skyriaus vadovas Taunsvilio miesto taryboje, vienas iš „Supercell Dance Festival“ įkūrėjų, Australija), Kris Nelson (buvęs scenos menų festivalio „LIFT“ vadovas, šiuo metu paskirtas Sidnėjaus festivalio meno vadovu, Jungtinė Karalystė/ Australija), Patr?cia Portela (scenos meno kūrėja ir tyrėja, Portugalijos scenos meno platformos viena iš kuratorių, Portugalija), Rok Vevar (šiuolaikinio šokio ir teatro istorikas bei kritikas, Slovėnija), Anna Maria Strauß (Goethe’s instituto Lietuvoje vadovė, Vokietija).
„Buvome praturtinti, sujaudinti ir apdovanoti jūsų nuostabios kūrybos, turinio ir formų įvairovės. Mėgavomės meistriškumu ir genialumo blyksniais visose srityse – ne tik vaidyboje ir režisūroje, bet ir scenografijoje, garso dizaine, – sakė komisijos vardu kalbėjęs jos narys Glyn Roberts. – Mes daug sužinojome apie jūsų šalį ir teatro tradicijas. Lietuvos teatras yra ypatingas dėl savo polinkio analizuoti žmogaus būsenos, egzistencijos, tapatybės ir laiko bei erdvės klausimus. O svarbiausia, mus labai palietė tai, koks svarbus ir ypatingas teatro menas yra jums ir visai Lietuvai.“
Teatro bendruomenės šventėje pirmasis apdovanojimas buvo skirtas Pauliaus Markevičiaus režisuotam spektakliui „Cafe existans“ (prodiuseris – „Tolyn gilyn“). Įteikdamas apdovanojimą šiam egzistencializmo eros ir istorinių asmenybių įkvėptam darbui komisijos narys Rok Vevar sakė: „Cafe existans“ mus nukelia į menininko studiją, rezidenciją, kur susijungia kūrybiniai poreikiai, o idėjos tampa kūrybiniais procesais. Tam, kad galėtume įsivaizduoti ateities meno ir filosofijos formas, mums reikia beprotiško kūrybiškumo ir neįprastų žmonių smalsumo. „Cafe existans“ yra tobula menininkų rezidencija, leidžianti pamatyti kūrybinius procesus gimstant naujiems meno ir filosofijos pavidalams.“
Antrasis apdovanojimas buvo skirtas Kamilės Gudmonaitės, Barboros Šulniūtės ir Dominyko Digimo taksofono operai „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“. Lietuvos nacionalinio dramos teatro, Lietuvos operos ir baleto teatro ir „Operomanijos“ prodiusuotas spektaklis buvo įvertintas už galią giliai paveikti žiūrovus ir gebėjimą suteikti kitokį žvilgsnį į pasaulį. „Šis spektaklis yra preciziškai sukurtas visais aspektais: jis yra švelnus, lengvas ir giliai jaudinantis. Kūrybinė komanda ypatingą dėmesį skiria detalėms ir kviečia žiūrovus daryti tą patį. Ypač rezonuoja ilgalaikis kūrybinis procesas, kurio ištakos kyla iš bendruomenės, o rezultatas grįžta jai“, – įteikdama apdovanojimą sakė Anna Maria Strauß.
Greta jau įprastų apdovanojimų spektakliams, komisija pateikė ir staigmeną – apdovanojimą už aktorinę meistrystę. Šis įvertinimas buvo skirtas aktorei Jolantai Dapkūnaitei už išskirtinius vaidmenis spektakliuose „Cafe existans“ ir „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“. Tai yra pirmas kartas apdovanojimų istorijoje, kai komisija įvertina ne spektaklį, o vieną talentingą kūrėją. „Mes daug kalbame apie laisvę ir nepriklausomybę, diskutuojame apie šalia ir toliau į pietus vykstantį karą. Ši menininkė mums suteikė laisvę – labai subtiliai ir meistriškai ji dalinosi džiaugsmu, mąstymo galia, jausmingumu, pasaulėvoka ir puikiai atlikta Kate Bush daina“, – sakė Kris Nelson.
Tarptautinės žiūri nariai pabrėžė, kad šių apdovanojimų grožis yra tas, jog jų užduotis nėra išrinkti geriausius pasirodymus – visi įvertinimai yra tolygūs ir vienodai reikšmingi, tačiau jie atskleidžia ir pabrėžia tam tikrus ryškius spektaklių aspektus. Apdovanojimus pelniusiems kūrėjams buvo įteikti tereminai – elektroniniai muzikos instrumentai, kurių skambesys primena „sirenišką“ šauksmą.
Ketvirtasis apdovanojimas atiteko Žiūroviškiausiam festivalio spektakliui. Žiūrovai savo balsus už labiausiai patikusius spektaklius galėjo atiduoti portale LRT.LT. Daugiausia žiūrovų simpatijų sulaukė skirtingas kartas ir įvairius kūnus jungiantis šokio spektaklis „Lustopia“, kurį sukūrė Kelne gyvenanti choreografė Silke Z., bendradarbiaudama su Vilniaus miesto šokio teatro „Low Air“ įkūrėjais ir choreografais Laurynu Žakevičiumi ir Airida Gudaite. Žiūroviškiausiam spektakliui prizą įsteigė festivalio rėmėjas „Crustum”.
Apdovanojimų šventę organizavo viena iš praeitų metų laureačių – spektaklio „Sirenų tyla“ komanda: režisavo Laura Kutkaitė, kuravo kompozitorė Agnė Matulevičiūtė, renginį vedė spektaklio aktorės Aistė Zabotkaitė, Jūratė Vilūnaitė, Gerda Čiuraitė ir Rimantė Valiukaitė.
Pasibaigus Lietuvos teatro vitrinos renginiams, festivalį tęsia tarptautinė programa. Spalio 2 d. ir 3 d. bus pristatomi dokumentinio teatro kūrėjų iš Belgijos Silke Huysmans ir Hannes Dereere spektakliai „Pleasant Island“ ir „Out of the Blue“. Spalio 5 ir 6 d. žiūrovai bus pakviesti į Ukrainos kūrėjų darbą „Marijos miestas. Apgulties dienoraščiai“. Spalio 8 ir 9 d. bus rodomas žymaus ispanų dueto „El Conde de Torrefiel“ spektaklis „Vidinis paveikslas“. Festivalio programą užbaigs spalio 10 ir 11 d. pristatomas ukrainiečių spektaklis „Šiandien niekas nežuvo“.