Šio, festivalyje „Gaida 2023“ rengiamo koncerto atlikėjai – žymiausias Lietuvos fortepijonų duetas Zbignevas Ibelhauptas ir Rūta Rikterė bei žinomi jaunosios kartos perkusininkai Džiugas Daugirda ir Ernestas Verba, kurie atliks vienu įspūdingiausių Steve’o Reicho kūrinių laikomą „Quartet“, užburiantį savo ritminėmis pulsacijomis, bei kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės kūrinį, inspiruotą garsios futuristinės skulptūros, pamatytos Niujorko modernaus meno muziejuje MoMA. Pianistai šio koncerto publiką taip pat pradžiugins vieno garsiausių dabarties turkų kompozitorių Fazilo Say kūriniu 2 fortepijonams bei primins visų pamėgtą Broniaus Kutavičiaus šedevrą „Disputas su nepažįstamuoju“.
Viena įdomiausių šių dienų lietuvių kūrėjų, Niujorke gyvenanti Ž. Martinaitytė šiemet pelnė Nacionalinę kultūros ir meno premiją bei pažymi savo gražų jubiliejų. Ta proga festivalyje „Gaida 2023“ jos muzika skambės net dviejuose koncertuose: spalio 29 d. lietuvių operos žvaigždė Justina Gringytė atliks Žibuoklės pasaulinę premjerą su LVSO, o šiame koncerte spalio 25 d. nuskambės lietuviškoji kūrinio dviem fortepijonams ir mušamiesiems „Unique Forms of Continuity in Space“ premjera, kurią atliks žymusis Zbignevo Ibelhaupto ir Rūtos Rikterės fortepijonų duetas bei minėti mušamųjų virtuozai.
Žibuoklė Martinaitytė, šiuo metu esanti kūrybinėje rezidencijoje Italijoje, prie Komo ežero įkurtame Rockefellerio fondo Bellagio centre, mielai prisiminė prieš šešis metus sukurto opuso dviem fortepijonams ir mušamiesiems istoriją: „Kūrinys buvo parašytas 2017 metais Niujorko šiuolaikinės muzikos festivalio „Look + Lissen“ užsakymu. Festivalio pavadinimas reiškia „žiūrėk ir klausyk“ – koncertai vykdavo vizualiųjų menų erdvėse, kad klausytojai galėtų ne tik klausytis muzikos, bet ir žiūrėti į meno darbus. Kūrinio pavadinimą pasiskolinau iš italų futuristo Umberto Boccioni skulptūros „Unique Forms of Continuity in Space“ (1913). Man šis pavadinimas, kuris išvertus į lietuvių kalbą reiškia „Unikalios tęstinumo formos erdvėje“, yra tarsi pačios muzikos apibūdinimas. Tai yra viena iš mėgstamiausių mano vyro skulptūrų, apie kurią jis man buvo daug pasakojęs, kol Niujorko modernaus meno muziejuje MoMA ją pamatėme. Tai judesyje pagauto žmogaus skulptūra – man patiko, kad ji įkūnija tiek dinamiškumą, tiek statiką. Pagalvojau, kad būtų įdomu ir muzikoje pamėginti išlaikyti statišką laiko suvokimą labai dinamiškoje formoje. Tad šiame savo kūrinyje eksperimentavau su statikos ir dinamikos gradacijomis.“
Antras Niujorko scenai atstovaujantis kūrinys šio koncerto programoje – pasaulio koncertų sales užkariavęs Steve’o Reicho „Quartet“ dviem fortepijonams ir dviem vibrafonams. Pats S. Reichas lygiai prieš dešimt metų, 2013-aisiais, sukurtą Kvartetą vadina viena iš sudėtingiausių savo kompozicijų, kurioje kūrinio tėkmė vis papildoma nauja muzikine medžiaga. Pasak „Pitchfork.com“, S. Reicho Kvartetas – lyg savotiškas keleto žaidėjų žaidžiamas biliardas su staigiais rakto keitimais ir ritmine akrobatika. „New York Magazine“ kūrinį pavadino „nuostabiai virtuozišku“ („amiably brilliant“), o „Daily Telegraph“ – „šlovinimo giesmės šokiu“ („a dancing song of praise“). „New York Times“ teigia: „Kūrinys pasižymi džiazine, urbanistine nuotaika – švelniai melancholiška vidurinėje lėtoje dalyje ir su kampuotais, genialiai sukurtais ritmais, primenančiais Brodvėjų, greitosiose dalyse.“
Ypatingi Steve‘o Reicho, Žibuoklės Martinaitytės, Fazilo Say, Broniaus Kutavičiaus kūriniai – žymiausio Lietuvos fortepijonų dueto, Zbignevo Ibelhaupto ir Rūtos Rikterės koncerte spalio 25 d. Nacionalinėje filharmonijoje. Bilietus platina „Kakava.lt“.