Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro atstovai rugsėjį dalyvavo daugiau nei 200 Europos operos teatrų vienijančios organizacijos „Opera Europa“ organizuotame forume Barselonoje (Ispanija).
Šį kartą forumas „Žalioji filantropija: parama ir tvarumas“, pirmą kartą surengtas po pasaulį užklupusios pandemijos gyvai, vyko Barselonos „Gran Teatre del Liceu“ operos teatre. Į jį atvyko delegatai iš dvidešimties pasaulio šalių. Gausiausiai atstovautos šalys – Belgija, Prancūzija, Italija, Ispanija, Švedija, Vokietija.
Patrauklus kiekvienam
„Gran Teatre del Liceu“ operos teatro atstovai pasakojo, kad pasaulį užklupusi pandemija jiems, kaip ir visiems, buvo labai netikėta, tačiau greitai pavyko į savo veiklą pažvelgti naujai ir surasti būdų išlaikyti publikos dėmesį. Įvertinus pandemijos neigiamą poveikį publikos psichikos sveikatai bei muzikos teikiamą atsipalaidavimą ir pozityvumą, teatro veikla persikėlė į socialinius tinklus, surengtas koncertas lauke.
Pandemija paveikė „Gran Teatre del Liceu“ operos teatro rėmėjų verslus, tad jiems nuolat siųsti palaikymo laiškai. Stengtasi išlaikyti ryšį ir su namuose likusia publika. Pandemijos laikotarpis išnaudotas rašant laiškus teatro gerbėjams, darant apklausas bei sisteminant publikos atsiliepimus.
Sušilus santykiams, sulaukta pozityvių pokyčių: rėmėjų ir publikos meilė teatrui tik sustiprėjo, tad išplatinus metinius teatro abonementas, jie buvo labai greitai parduoti. Akcentuota, kad „Gran Teatre del Liceu“ operos teatras – ispaniškosios tapatybės dalis – visada buvo garbė tiek čia lankytis, tiek jį remti. Pandemijos metu padaugėjo ir aukojančių lėšas įvairiomis sumomis teatrui internetu.
Anot „Gran Teatre del Liceu“ operos teatro vadovų, pandemija išnaudota teatro strategijoms kurti bei ateities perspektyvoms numatyti. Nutarta dar labiau koncentruotis į tezę: teatras skirtas visiems – jis patrauklus kiekvienam.
Taip atsirado ir nauji papuošimai „Gran Teatre del Liceu“ operos teatro langams. Dar daugiau dėmesio skirta bendradarbiavimui su mokyklomis ir jaunųjų žiūrovų ugdymui.
Po pandemijos teatre nebeliko popierinių spektaklių ir renginių programėlių. Jos nespausdinamos, tačiau talpinamos teatro tinklalapyje. Tai tarsi teatro indėlis į gamtos išsaugojimą.
Koncertas augalams
Pandemijos pabaigoje imtasi išskirtinio projekto, sujungusio meną, muziką ir gamtą. Pilnutėlė Barselonos „Gran Teatre del Liceu“ operos teatro salė koncertų metu nėra retas reiškinys, tačiau čia sulaukta išskirtinių klausytojų: minint karantino pabaigą, visas salės sėdimas vietas užėmė augalai.
Šio koncerto sumanytojai – menininkas konceptualistas Eugenio Ampudia ir styginių kvartetas „UceLi“. Ypatingo koncerto metu muzikos klausėsi 2292 augalai, kurie buvo „susodinti“ ant visų salėje esančių kėdžių. Jiems kvartetas griežė Giacomo Puccini pjesę „Crisantemi“ (Chrizantemos). Nepaisant to, kad žmonės į šį koncertą nebuvo įleidžiami, šis pasirodymas, pavadintas „Koncertu augalams“, buvo transliuojamas tiesiogiai per įvairius socialinius tinklus.
Visi augalai į salę buvo atvežti iš aplinkinių gėlių parduotuvių, o po koncerto padovanoti Barselonos ligoninės medikams. Šis koncertas tapo šiemet 175-ąją veiklos sukaktį švenčiančio „Gran Teatre del Liceu“ operos teatro sugrįžimo į aktyvią teatro veiklą simboliu.
Naujovės įsitvirtino ilgam
Madrido teatro atstovai pasakojo, kad pandemija įtvirtino visiems naują tiesą – pasaulis gali sustoti, o tai tarsi dar kartą leido suprasti, koks stebuklas yra čia ir dabar vykstantis spektaklis. Išryškėjo ir ne tokios optimistinės tiesos: pavyzdžiui, tai, kad daugybė pasaulio žmonių yra tiesiog abejingi operai ar teatrui, ir tai taps iššūkiu ateities teatrų profesionalams.
Pandemija suteikė daugiau laiko naujų krypčių paieškai, o komandoms susitelkus gimė įspūdingi projektai. Nutarta, kad jaunimui informaciją reikia pateikti ten, kur jie ieško naujienų – per socialinius tinklus, programėles, mobilius įrenginius. Būtina paneigti nuomonę, jog teatro menas skirtas vyresniems. į jaunimą turi būti orientuoti ir nauji teatrų pastatymai.
Anglijos nacionalinės operos atstovas pabrėžė, kad pandemijos metu šis teatras sulaukė net 6000 naujų rėmėjų aukų. Visi jie sulaukė padėkos skambučio arba atviruko, primenančio, kad teatre jie visada labai laukiami. Padėka jiems – kas savaitę siunčiamos ir teatro naujienos.
Pasaulį sukausčiusių suvaržymų metu buvo įkurtas ir teatro TV kanalas, transliuojamas socialiniuose tinkluose. Vienai privačiai taksi bendrovei sutikus, kvietimai apsilankyti teatre buvo išsiųsti šios bendrovės paslaugų naudotojams. Pandemijos metu pasirašyta ir didelės apimties paramos sutartis su mecenatu, kuris nieko neprašė mainais.
Belaukiant pandemijos pabaigos, internetu vyko specialūs renginiai teatro rėmėjams ir publikai skirtas renginių festivalis. Teatrų atstovai džiaugėsi, kad daugelis pandemijos metu atrastų naujų bendravimo su žiūrovais formų prigijo ir išliko net atšaukus ribojimus susitikti gyvai.
Internetiniai projektai, kaip teatrų televizijos, ir toliau naudojamos, nes publika, o ypač jaunoji karta, jas labai pamėgo. Esą tai sukėlė jaunimo susidomėjimą opera ir net tapo akstinu apsilankyti teatre pirmą kartą. Teatrai stengiasi išnaudoti savo kūrybinių komandų potencialą bei paversti jas žvaigždėmis, traukiančiomis publiką į spektaklius.
Rašomi straipsniai, kuriami vaizdo reportažai apie teatruose grojančius ar dainuojančius žmones taip pat skatina publikos susidomėjimą ne tik jais, kaip asmenybėmis, bet ir koncertais ar spektakliais, kuriuose juos galima išvysti.
Žalioji kryptis pabrėžia unikalumą
Šiuolaikinis teatras – puiki vieta skleisti ekologinėms naujovėms. Teatrai gali inicijuoti ekologinius projektus, sulaukti panašiai mąstančių verslo atstovų palaikymo ir svariai prisidėti prie gamtos išsaugojimo ateities kartoms.
Jie pagal galimybes gali rinktis gamtai palankias medžiagas kurdami scenografiją ar kostiumus spektakliams, tausoti gamtos išteklius taupiai naudodami vandenį, elektrą ar šildymą. Svarbu dėti daug pastangų tai viešinant ir skatinti publiką sekti šiomis idėjomis. Ekologiška teatro kryptis padeda kurti teatrų išskirtinumą bei gali tapti jų unikalumo ženklu.
Viena iš Barselonoje vykusiame susitikime „Žalioji filantropija: parama ir tvarumas“ minėtų idėjų – senų žvejybos tinklų fragmentų panaudojimas kuriant teatro suvenyrus. Taip vienas iš Skandinavijos teatrų parodo, kad jam svarbu prisidėti prie jūrų gyvūnų, kurie dažnai neišgyvena, įsipainioję į paliktus tinklus, išsaugojimo.
Daugelį išmetimui pasmerktų daiktų galima prikelti naujam gyvenimui ir neteršti gamtos. Turint gerų idėjų, visada galima surengti susitikimą su potencialiais rėmėjais, kurie gali paaukoti joms lėšų, ir šią žinią būtina skleisti kuo plačiau, pasinaudojant visais įmanomais žiniasklaidos kanalais.
Mecenatai – už gamtosauginius projektus
Švedijos karališkosios operos atstovė tvirtino, kad mecenatai vis labiau nori remti meno projektus, susijusius su aplinkosauga ir ne tik. Pandemijos metu prikaupę nepanaudotų lėšų Skandinavijos verslai ypač dosnūs menininkų projektams.
Pavyzdžiui, sulaukus paramos, daug jaunųjų švedų įsitraukė į projektą, skirtą pažinčiai su baleto menu. Kito projekto metu po mokyklas važinėjo mobili teatro komanda: du solistai ir du techniniai darbuotojai net atokiausiuose šalies kampeliuose pristatydavo švietėjiškus projektus įvairaus amžiaus vaikams.
Teatras daug dėmesio skyrė ne tik edukacijai, bet ir jos auditorijos tyrimui. Siekta užfiksuoti, ko renginių dalyviai išmoko, kuo labiausiai susidomėjo. Ir pastebėta daug pozityvių pokyčių: jei ta auditorija ir netaps prisiekusiais teatro mėgėjais, jau dabar matoma, kad renginiuose dalyvavę vaikai nebijo scenos, patys veržiasi juose dalyvauti.
Islandijos teatro atstovams sunkiau suprasti europiečiams kylančius iššūkius dėl brangstančios elektros, vandens ar šildymo, nes daugumą šių resursų gamta jiems suteikia nemokamai. Tačiau jie daugiau dėmesio skiria drabužių vartojimo mažinimui ir žvelgia į tai labai asmeniškai. Esą kiekvienas teatro darbuotojas turi pradėti nuo savęs ir gerai pagalvoti prieš pirkdamas naujus rūbus, ar tikrai jie būtini. O teatro spektaklių kostiumai, islandų požiūriu, turi būti pagaminti tik iš lengvai perdirbamų, nors ir brangesnių, medžiagų.
Meno kūrėjų įstaigos stengiasi tapti žmonėms kuo suprantamesnių ekologiškų projektų iniciatorėmis ar bent dalyvėmis. Skandinavijoje rengtas projektas, kurio metu teatro lankytojai raginti atnešti senus, nenaudojamus, tiesiog namų stalčiukuose pamirštus telefonus.
Akcijos metu atneštą telefoną buvo galima išmainyti į teatro bilietus. Raginta pasinerti ne į telefono, o žalios operos pasaulį. Tokiu būdu surinkta 1190 telefonų.