Viešą pareiškimą merui Vytautui Grubliauskui ir miesto politikams pasirašė 20 žinomų uostamiesčio dailininkų, literatų, teatralų, fotomenininkų, istorikų, choreografų, bibliotekininkų, menotyrininkų, žurnalistų. Tarp jų yra Nacionalinės premijos laureatų, kūrėjų, kuriems suteiktas garbingas Klaipėdos kultūros magistro vardas.
Kur konkretūs faktai ir tyrimai?
Visuomeninę organizaciją „Klaipėdos kultūros bendruomenė“ (KKB) sujaudino vienai reprezentatyviausių, nepriekaištinga reputacija garsėjusiai kultūros įstaigai mesti T.Grabio kaltinimai dėl esą neefektyvių renginių, buvusios KKS vadovės D.Žičkuvienės neskaidrios veiklos. Vos stojęs prie KKS vairo jos įpėdinis T.Grabys šią įstaigą pavadino „prišiukšlinta gryčia“, kurią jam reikės kuopti.
Tokius pareiškimus derėtų grįsti auditorių, teisėsaugos institucijų tyrimais“, –teigiama KKB pareiškime, kurį pasirašė ir Nacionalinės premijos laureatai Rolandas Rastauskas, Darius Meškauskas, Remigijus Treigys.
Uostamiesčio centre, istoriniame pastate įsikūrusi Klaipėdos koncertų salė –miesto savivaldybės kontroliuojama biudžetinė profesionalaus muzikos meno įstaiga, kuriai pavesta puoselėti ir skleisti abejonių nekeliančio meno, įvairių žanrų bei formų akademinės muzikos kūrybą pasitelkiant aukščiausio lygio atlikėjus.
Misija – kelti muzikinę kultūrą
Pasigedę nuodugnesnių žinių ir duomenų apie KKS veiklos tyrimus, Klaipėdos kultūros bendruomenės atstovai T.Grabio kalbas vertina kaip „nekorektiškas, nepagrįstas ir įžeidžiančias“, apgailestaujama, kad dėl „neatsakingo, nekompetentingo, konkrečiais faktais nepagrįstų pasisakymų suduotas smūgis KKS reputacijai“.
Viešo pareiškimo autoriai neabejoja, kad dėl to „nukentės buvusios šios įstaigos vadovės D.Žičkuvienės garbė ir orumas, o sukeltas skandalas vienaip ar kitaip paveiks darbo Klaipėdos koncertų salėje atmosferą“.
„Neramu dėl šios aukšto lygio muzikinę kultūrą puoselėjančios, teikiančiosgalimybę žmonėms mėgautis klasikinėmis ir šiuolaikinėmis geriausių atlikėjų programomis, koncertais ir festivaliais, įstaigos ateities. Masinės kultūros lauke atsverdami popsą ji stiprina prie kultūros prestižą“, – kalbėjo KKB pirmininkė Nijolė Laužikienė.
Prašo ginti visą kultūros lauką
KBB prašo įvertinti T.Grabio kalbas viešojoje erdvėje teisinių, etinių ir moralinių kriterijų kontekste, vadovaujantis humanistiniais principais apginti buvusios KKS vadovės D.Žičkuvienės dalykinę reputaciją.
„Skambūs epitetai apie KKS esą dešimtmečiais vykdytus pažeidimus dėl kurių neva nukentėjo šios įstaigos finansinė būklė, meta šešėlį ne tik D.Žičkuvienei, bet ir visam Klaipėdos kultūros laukui, išskirtiniams projektams.
KKB atstovai tikisi, jog V.Grubliausko vadovaujama miesto taryba galės užtikrinti sklandžią KKS veiklą, išsaugos buvusią šios įstaigos paskirtį ir misiją – propaguoti ir puoselėti pasaulinio lygio muziką, ugdyti profesionaliai kultūrai atvirą ir supratingą uostamiesčio visuomenę.
Vadovams keliami aukšti profesinės kompetencijos, etikos, skaidrumo reikalavimai. Skiriant naujus, turėtų pasisakyti, dalyvauti atrankos komisijose ir kultūros bendruomenės atstovai“, – pažymi pareiškėjai.
Pretendentams – griežti kriterijai
KKS direktoriaus konkursą vasarą laimėjo komunikacijos ekspertas, žurnalistas T.Grabys, anksčiau dirbęs naujienų portaluose, vedęs televizijos „Info TV“ laidą. Iš Vilniaus atvykęs specialistas pakeitė Klaipėdos koncertų salei nuo pat jos įkūrimo vadovavusią D.Žičkuvienę, pasibaigus jos penkerių metų kadencijai.
Pretendentai į KKS vadovo pareigas privalėjo turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą, magistro kvalifikacinį laipsnį arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus humanitarinių mokslų, socialinių mokslų, menų studijų krypčių grupių studijas, ne mažesnę kaip dvejų metų vadovaujamo darbo kultūros įmonei, įstaigai, organizacijai ir jų padaliniams patirtį.
Tarp kitų Klaipėdos savivaldybės skelbto konkurso reikalavimų nurodytos verslo ir viešosios vadybos mokslų, teisės krypčių studijos, ne mažesnė kaip dvejų metų vadovimo kultūros įstaigoms ar jų padaliniams patirtis.
Pilies džiazo festivalių talkininkas
Programose kandidatai turėjo išdėstyti ir savo įžvalgas dėl KKS veiklos – nuo kūrybos, kūrinių sklaidos, švietėjiškų renginių, rinkodaros, žiūrovų lankomumą skatinančių paslaugų plėtros iki infrastruktūros, žmogiškųjų bei finansinių išteklių valdymo.
Konkurso nugalėtoju paskelbtas T.Grabys vadinamas „savuoju žmogumi“ Klaipėdos pilies džiazo festivalio komandoje, kuriai vadovauja Klaipėdos mero V.Grubliausko žmona Inga Grubliauskienė. T.Grabiui buvo patikimos šio festivalio renginių vedėjo pareigos.
„Festivalio komanda norėtų paprašyti visų džiazo mylėtojų prisidėti prie mūsų sveikinimų komandos nariui bei nuostabiam festivalio vedėjui T.Grabiui jo gimtadienio proga!“, – užpernai Klaipėdos pilies džiazo festivalio „Facebook“ paskyroje skelbė šio renginio organizatoriai.
Klaipėdos džiazo festivalio rengėjai socialiniuose tinkluose dėkojo T.Grabiui už tai, kad jis per pandemiją savanoriauja ligoninėje, skatina visus būti saugius ir atsakingus, darė viską, kad ir šiemet muzikos mėgėjai galėtų klausytis džiazo Kruizinių laivų terminale“.
Savanoriai – savivaldos tarnybose
T.Grabys nėra pirmasis su mero V.Grubliausko šeima ir džiazo festivaliu susijęs žmogus, įdarbintas savivaldos struktūroje ar jos padaliniuose. Viešajai įstaigai „Klaipėdos šventės” vadovavęs buvęs prezidento Gitano Nausėdos patarėjas Liutauras Galinis kartu su I.Grubliauskiene darbavosi G.Nausėdos rinkimų štabe.
Iš Klaipėdos kilęs G.Nausėda, pasižymintis skambiu baritonu ir muzikine klausa, ir Louiso Armstrongo balsu dainuojantis V.Grubliauskas prieš prezidento rinkimų kampaniją netgi įrašė vieną kartu atliekamą dainą.
V.Grubliausko patarėju neilgai dirbusiam buvusiam Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnui Leonui Barišauskui politikai irgi priekišdavo savanoriavimą „karaliaus kariaunoje“ – mero žmonos rengiame džiazo festivalyje.
Klaipėdos tarybos ir mero sekretoriate vyriausiąja specialiste įdarbinta Roberta Burgan-Norkuvienė tapo trečiąja Pilies džiazo festivalio savanore, einančia pareigas savivaldos aparate.
Supuvęs pamatas stabdo vizijas
V.Grubliausko patarėju dirbęs Albertas Barauskas taip pat buvo įtrauktas į asociacijos „Klaipėdos džiazo festivalis“, kuriai vadovauja I.Grubliauskienė, veiklą. Mero patarėją savivaldybėje pakeitė kita festivalio savanorė Natalija Sadovskaja. Vėliau čia ėmė darbuotis Julija Mažeikaitė, irgi savanoriavusi džiazo festivalyje.
„Aš nemoku vogti, man labai svarbu skaidrumas. Klaipėdos koncertų salė privalo skaidriai naudoti mokesčių mokėtojų pinigus”, – prisistatydamas uostamiesčio tarybai kalbėjo šiai kultūros įstaigai pradėjęs vadovauti buvęs pramogų verslo atstovas – Pilies džiazo festivalio talkininkas T.Grabys.
Pasak jo, dabar būtina „atsiverti, nustatyti naujus Koncertų salės skaidrumo, atskaitomybės procesus bei standartus, tačiau greičiau įgyvendinti šią viziją trukdo „supuvęs pamatas”.
„Kaip tik dabar tvarkausi, bandau išsivalyti tą prišiukšlintą gryčią”, – ankstesnės šios įstaigos vadovės D.Žičkuvienės pastangas kelti muzikinę kultūrą uostamiestyje menkino naujasis KKS vedlys.
Naująjį vadovą vilioja iššūkiai
T.Grabys pranešė, jog vienas daugiau nei dešimtmetį KKS dirbantis kūrybos darbuotojas neturėjo nuolatinės darbo sutarties – pasak vadovo, ji kasmet buvo atnaujinama kaip išskirtinė privilegija: „Dėl to įstaiga nukentėjo finansiškai – mokėjo didesnius mokesčius”.
Naujasis vadovas atskleidė dar vieną „nuodėmę“, kurios neįžvelgė KKS veiklos auditoriai – meniniai darbuotojai lygiagrečiai dirbdavo ir pagal darbo, ir pagal autorines sutartis. Vadinasi, jie negalėdavo atlikti savo tiesioginio darbo funkcijų.
„Kartais mokėjimai buvo netgi didesni nei pareiginės algos”, – sakė T.Grabys, pastebėjęs ir daugiau buhalterinio aplaidumo, bet neviešinęs įrodymų, nes, pasak jo, dar atliekamas kažkoks tyrimas.
Jis taip pat akcentavo ryšių su regionais, švietimo įstaigomis būtinybę: „Kai kurie KKS renginiai yra brangūs, bet neefektyvūs – nesurenka žmonių. Taip elgtis galima tik tuomet, jeigu Klaipėda laiko save Šveicarija“.
Ryžtą iš Vilniaus keltis į Klaipėdą T.Grabys aiškino noru padėti uostamiesčio kultūrai: „Man patinka iššūkiai, mėgstu save išvesti iš komforto zonos. Esu kilęs iš pajūrio, organizavau čia ne vieną renginį – grįžtu namo“.
Rimti kaltinimai kultūros įstaigai
T.Grabiui atrodo, jog koncertinėms įstaigoms reikėtų nevengti ir populiariosios muzikos, ieškant įvairovės surasti kažkokį aukso viduriuką: „Ar Martyno Levickio akordeoninė muzika jums yra popsas? Aš tai traktuoju kaip lengvesnio, populiaresnio žanro muziką, galinią pritraukti žiūrovus”.
Miesto politikams pasiteiravus, ar įtarinėdamas KKS darbuotojus šešėline veikla T.Grabys kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą, prokuratūrą, naujasis vadovas neatviravo: „Būta pokalbių su tam tikromis struktūromis”.
T.Grabio įžvalgos ir atradimai pribloškė 15 metų KKS vadovavusią D.Žičkuvienę: „Nieko apie tai nežinojau. Jeigu viskas pasakyta viešai ir apgalvotai, aš esu šokiruota – tai rimti kaltinimai man ir kitiems darbuotojams“.
Paklausta, kaip gins savo garbę ir orumą D.Žičkuvienė sakė, kad tokia situacija jai neįprasta: „Pagalvosiu, ką daryti“.
Trimito virtuozui – oponentų niuksai
Klaipėdos tarybos narė Nina Puteikienė situaciją vertina kaip V.Grubliausko pastangas į uostamiesčio kultūros įstaigų vadovų kėdes susodinti asmenis, kurie vienaip ar kitaip susiję su Pilies džiazo festivaliu. Mero žmonos organizuojamą renginį ši politikė atvirai vadina „šeimos verslu“.
„Paskyrimai buvo politiniai, naujieji kultūros įstaigų vadovai – be reikiamų kompetencijų, viešai kalba ir rašo nesąmones. Apie kokį entuziazmą kalba V.Grubliauskas, kai paskyrus kitą Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro vadovą, iš šios savivaldybės įstaigos pabėgo beveik visi kūrybos darbuotojai. Toks įspūdis, kad meras, diplomuotas ir profesionalus muzikantas, iš tiesų yra kurčias ir aklas“, – tvirtino N.Puteikienė.
Žodžio kišenėje neieškanti politikė kvatodamasi vertino Klaipėdos mero ir jo bendražygių įžvalgas, jog kultūros pozicijas mieste esą mėgina išklibinti oponuojančios politinės jėgos, aršiai kaip kare ginančios savo teritorijas, prisidedančios prie savivaldybės veiklos kritikos.
„Man nereikia jokių teritorijų. Tai jūsų suformuoti politikos forpostai, per rinkimus teikiantys ir administracinių galių, ir finansinių resursų. Ką pasėjote, tą ir pjaunate“, – nuo Klaipėdos džiazo festivalio komandos formaliai atšokusiam, bet šio renginio siela vis dar vadinamam trimito virtuozui V.Grubliauskui rėžė N.Puteikienė.