Šis konkursas – Lietuvos muzikiniame gyvenime unikalus reiškinys, kadangi tai pirmasis kamerinio orkestro organizuojamas konkursas šalyje. Konkurso dalyvių, kurių buvo per 20, geografinė amplitudė išsidriekia nuo vietinių Lietuvos kūrėjų iki kompozitorių iš Lenkijos, Izraelio, Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Japonijos ir netgi Meksikos.
Apie konkurso organizavimo aplinkybes ir ambicijas kalbėjomės su Šv.Kristoforo kamerinio orkestro meno vadovu ir vyriausiuoju dirigentu Modestu Barkausku.
– Kaip Šv. Kristoforo kameriniam orkestrui kilo idėja organizuoti tarptautinį kompozitorių konkursą?
– Šv. Kristoforo kamerinis orkestras jau ilgą laiką puoselėja tradiciją atlikti lietuvių kompozitorių kūrinių premjeras, taip pat glaudžiai bendradarbiauja su Lietuvos muzikos ir teatro akademijos kompozicijos studentais, atlikdamas jų baigiamųjų egzaminų kūrinius.
Tad idėja surengti atskirą kompozitorių konkursą brendo jau kurį laiką, siekiant plėsti bendradarbiavimą su jaunaisiais kūrėjais, norint surasti naujus talentus, užmegzti naujus ryšius ir prisidėti prie jaunųjų kompozitorių kūrybos sklaidos. Taip pat svarbiu aspektu tapo ir kamerinio orkestro repertuaro plėtra, dėl to konkursą rengėme tarptautinį, siekdami pritraukti kuo daugiau kūrėjų.
– Pirmą kartą kompozitorių konkursą rengia kamerinis orkestras. Iš ko sėmėtės patirties?
– Tokio tipo konkursų pavyzdžių nėra daug. Man asmeniškai patiko mūsų kaimynų lenkų pozicija panašių konkursų atžvilgiu, kadangi jie organziuoja vardinius kompozitorių konkursus, tokius kaip didžiųjų kūrėjų Krzysztofo Pendereckio ar Witoldo Lutosławskio vardo konkursai.
Jie sugeba juos populiarinti, įtraukti jaunųjų kūrėjų darbus į koncertų programas, vietoje to, kad kompozicijos būtų dedamos „į stalčių.“ Tad lenkų tradicija man pasirodė labai artima, o Lietuvoje tokių orkestro organizuojamų konkursų pavyzdžių dar nepavyko atrasti.
Tai išties unikalus atvejis. Tad labai smagu, kad šią orkestro idėją parėmė Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė, kurių dėka šis unikalus konkursas tapo realybe. Taip pat esame dėkingi Vilniaus klubui, įsteigusiam konkurso prizus konkurso nugalėtojams.
– Koks yra pagrindinis šio konkurso tikslas?
– Atrasti naujus talentus tiek Lietuvoje, tiek užsienyje ir suteikti jiems galimybę savo muziką išgirsti gyvai, skleisti ir garsinti jaunųjų kūrėjų vardus. Taip pat siekiame kaupti kamerinio orkestro repertuarą, nes jis vis dėl to yra ribotas. Norime jį plėsti, atspindėti šiuolaikines muzikos tendencijas.
Žinoma, taip pat norime, kad konkursas augtų, dalyvių ratas didėtų. Pagrindinė svajonė yra konkursą praplėsti konkursą kūrybinėmis rezidencijomis Vilniuje, kad kompozitoriai galėtų čia atvykti, susipažinti su miestu, jo tradicijomis, išgirsti orkestrą kurti jam muziką reziduodami iki finalinio koncerto.
– Ar visi konkurso metu sukurti kūriniai bus dedikuoti Šv. Kristoforo kameriniam orkestrui?
– Konkurso taisyklėse nurodyta, kad jam pateikti kūriniai turi būti sukurti kelerių metų laikotarpiu, gali būti atlikti, bet negali būti publikuoti. Publikacijos atveju kūrinio sklaida būna gerokai didesnė, ir tai jau nebėra naujiena ar premjera.
– Ar konkurso dalyviai žada šiemet atvykti į finalinį konkurso koncertą?
– Kol kas turime tik gražias idėjas ir ambicijas ateityje suteikti galimybę kompozitoriams iš užsienio reziduoti Vilniuje. Tikimės, kad tai pavyks įgyvendinti kelerių metų bėgyje. Šiemet su autoriais apsiribosime nuotoliniu bendravimu.
– Kokie yra konkurso reikalavimai, vertinimo kriterijai?
– Kūriniai turi būti sukurti būtent styginių orkestrui, styginių sudėčiai be jokių papildomų pučiamųjų ar mušamųjų instrumentų. Ribojamas kompozicijų laikas – jų pageidautina trukmė tarp 6 ir 8 minučių, nors daug kompozitorių sukūrė 10 minučių trukmės kūrinius. Taip pat yra ir autorių amžiaus limitas – nuo 18 iki 40 metų.
Pagrindinis vertinimo kriterijus – tai turi būti įdomi, realiai atliekama, ne tik popieriuje sudėtingai užrašyta muzika.
– Kada buvo paskelbtas konkursas?
– Konkursas buvo paskelbtas vasaros pradžioje, paraiškos buvo teikiamos nuo birželio 30 d. iki rugpjūčio 31 d. Vėliau vyko komisijos darbas, kūrinių atranka.
– Kas sudaro konkurso komisiją?
– Konkurso komisiją sudaro kompozitoriai Raminta Šerkšnytė, Mindaugas Urbaitis ir muzikologė Rasa Murauskaitė bei aš, komisijos pirmininkas, atstovaujantis orkestrui.
– Kaip skleidėte informaciją apie konkursą?
– Konkurso sklaida buvo vykdoma labai plačiai, per lietuvių kompozitorius ir jų kontaktus užsienyje. Taip pat kreipėmis į Didžiosios Britanijos, Lenkijos, Italijos, Izraelio, Latvijos, Estijos kompozitorių sąjungas. Labai džiaugiamės, kad sulaukėme gana greitos reakcijos ir per 20 dalyvių iš įvairių pasaulio šalių, tarp jų – Lenkijos, Izraelio, Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Japonijos, Meksikos ir, žinoma, iš Lietuvos.
– Ar jau spėjote išklausyti visų dalyvių kūrinius? Ką galite apie juos pasakyti?
– Išklausyti spėjome, ir gerų kūrinių išgirdome daug. Konkurse dominuoja lenkų kompozicijos mokyklos tradicija bei lietuvių kompozitorių kūriniai.
– Ar komisija jau atrinko finalinius kūrinius?
– Finale nuspręsta atlikti šešis kūrinius. Penkis jau atrinkome, o dėl 6-ojo dar turime apsispręsti.
– Kada bus žinomi visi konkurso finalininkai?
– Galutinė programa bus sudaryta spalio pradžioje.
– Kokie prizai laukia nugalėtojų?
– Pirmų trijų vietų nugalėtojų laukia piniginiai prizai, įsteigti Vilniaus klubo. Taip pat yra orkestro prizas – tai kūrinys, kurį mes įtrauksime į savo repertuarą ir koncertų sezone atliksime keletą kartų bei parengsime jo įrašą. Dar bus du specialūs prizai.
– Ar nugalėtojų kūriniai skambės tik vieną kartą – t. y. spalio 15 d.? Ar planuojate kūrinius įtraukti į Šv. Kristoforo kamerinio orkestro repertuarą?
– Taip, planuojame, nes sulaukėme labai gerų kūrinių, kurie verti būti orkestro repertuare.
– Kaip jums pavyko pritraukti išties nemažai dalyvių? Kuo šis konkursas patrauklus?
– Šv.Kristoforo kamerinis orkestras yra gerai žinomas tiek Lietuvoje, tiek ir užsienyje. Įvairių kompozitorių premjeras kasmet pristatome ir koncertų salėse, ir virtualiai, jų sklaida ypač suaktyvėjo praėjusiais metais. Manau, kad galimybė išgirsti savo kūrinį, atliekamą profesionalaus orkestro, yra didelis paskatinimas autoriams.