Prie Gariūnų iš nuostabos atvimpa žandikaulis: kas sugalvojo vilkiką nugabenti į salą?

2021 m. gegužės 25 d. 19:10
Kaip lėktuvus tempiantis galingas sunkvežimis „Challenger 280“ galėjo atsidurti Lazdynų saloje Neryje? Pasirodo, tai yra šiuolaikinio meno parodos eksponatas, keliaujantis iš vienos vietos į kitą.
Daugiau nuotraukų (4)
Važiuojant Titnago gatve ties Gariūnais iš nuostabos ne vienam atvimpa žandikaulis. Kas sugalvojo vilkiką nugabenti į salą? Ar jį pamiršo kino filmo kūrėjai?
Tik tie, kurie praėjusią vasarą ėjo pro Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) pastatą, prisimena, kad šis vilkikas puikavosi ant stogo. Dabar jis – vėl neįprastoje vietoje.
Tai – 33 metų menininko Kipro Dubausko kūrinys „Bedarbis“. Jis buvo kūrėjo personalinės parodos „Dienanakčiavimas“ dalis, o dabar dalyvauja įgyvendinant projektą „Kuriu Vilnių“, kuriam savivaldybė nepagailėjo pusės milijono eurų.
Varžėsi tarp instaliacijų
Anot savivaldybės, Lazdynų saloje „Bedarbis“ stovi legaliai, jis yra menininko nuosavybė.
Savivaldybė aiškino, kad nuo 2019 metų vykdomas tęstinis tyrimas, kuris susijęs su Lazdynų sala. Jis yra remiamas Lietuvos kultūros tarybos.
„Bedarbis“ ne tik spėjo pabūti ant ŠMC stogo, bet ir laimėti praėjusiais metais vykusios meno mugės „Art Vilnius“ geriausios instaliacijos nominacijoje.
Kaip aiškino vilkiką saloje leidusios įkurdinti savivaldybės atstovai, šiuo metu sunkvežimio viduje įrengti aviliai laukinėms bitėms ir laikoma įranga, kurios reikia Lazdynų salos projekto tęstinumui užtikrinti.
Paukščių stebėti nesiėmė?
Anksčiau buvo tvirtinama, kad K.Dubauskas kartu su Lietuvos gamtos fondo darbuotojais ir botanikos mokslų studentais pradėjo rinkti detalią informaciją apie Lazdynų salos biologinę ir genetinę įvairovę bei augalijos formavimąsi.
Tam viduryje Neries esą bus įkurta paukščių fenologinių stebėjimų stotis, jiems privilioti saloje sodinami vaismedžiai, bus pastatytos zigzaginės paukščių gaudyklės.
Tačiau tai Lietuvos gamtos fondo komunikacijos specialistė Eglė Kirliauskaitė paneigė.
„Šiam projektui mes nebent galėjome seniau teikti kokias nors konsultacijas, bet tiesiogiai nesame su juo susiję – niekas iš kolegų šioje srityje nedirbo“, – teigė ji.
Tyrinėja viešąsias erdves
Anot K.Dubausko, jam svarbu, kaip karantino laikotarpiu pakito požiūris į viešąsias erdves – kaip jos pasisavinamos, kaip visuomenė į tai reaguoja.
Jis pripažino, kad dabar labiau domina ne urbanistinė, o gamtos aplinka. Todėl Lazdynų sala kūrybos ieškojimams labai tiko.
„Mano tikslas – atidžiau pažiūrėti, kaip naudojame viešąsias erdves, kurios per karantiną ištuštėjo“, – dėstė menininkas. Jis dirba ir maisto kurjeriu, šis darbas taip pat suteikia idėjų kūrybai.
Įtiko projekto rengėjams
K.Dubauskas yra baigęs instaliacijos studijas Gento karališkojoje dailės akademijoje ir skulptūros studijas Vilniaus dailės akademijoje.
Menininko kūryba buvo pristatyta personalinėse parodose Kaune ir Romoje, grupinėse parodose Vilniuje, Varšuvoje ir Gdanske, taip pat kino festivaliuose, paties organizuotuose renginiuose viešosiose erdvėse ir kitų menininkų parodose.
Paroda „Dienanakčiavimas“, kurioje ant ŠMC stogo buvo eksponuojamas vilkikas, kvietė neįprastais maršrutais patirti pastatą ir miestą.
Ji buvo sukonstruota reaguojant į pandemijos metu pakitusį santykį su viešosiomis erdvėmis ir siekiant prieš artėjančią ŠMC pastato rekonstrukciją sujungti jo vidų ir išorę.
„Bedarbis“ buvo ir tarp 12 naujų projektų, atrinktų ketvirtus metus skaičiuojančio, meną į netikėtas sostinės erdves atnešančio konkurso „Kuriu Vilnių“ rengėjų.
Iš viso šiųmečiame konkurse sulaukta rekordiškai daug – net 188 paraiškų. Be K.Dubausko vilkiko, vilniečiai galės apžiūrėti ir milžinišką grybą Vingio parke, naujus Žaliojo tilto akcentus.
Įspūdingą sunkvežimį giria už manevringumą
Oro uosto vilkikas „Challen-ger 280“ gali tempti iki 300 tonų sveriančius lėktuvus, pavyzdžiui, „Airbus A350“ ar „Boeing B787“.
Didžiausias sunkvežimio greitis yra 28 kilometrai per valandą, jis sveria 24 tonas.
Didžiuliame automobilyje sumontuotas „Deutz“ keturių cilindrų dyzelinis variklis.
Tokios markės vilkikus eksploatuojantys 25 Rusijos oro uostai giria jo ypač didelį manevringumą.
Nors sunkvežimis yra įspūdingų matmenų, jis paly-ginti nesunkus, todėl gali judėti keliais negadindamas jų dangos.
Priklausomai nuo gamybos metų, „Challenger 280“ kaina siekia kelis šimtus tūkstančių eurų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.