Pirmadienį, sausio 20 d. SMKA antrą kartą įteikė apdovanojimus – „Teksto raktą“ teatro kritikei Rimai Jūraitei ir „Meno raktą“ prodiuserei Anai Ablamonovai. Rima Jūraitė įvertinta už dėmesį operos žanrui bei gebėjimą grąžinti operai teatro meno kriterijus, Ana Ablamonova – už suteiktus naujus impulsus operos žanrui ir festivalį NOA („Naujosios operos akcija“), kuris tapo svarbių spektaklių ir iniciatyvų pradžia.
Simbolinius raktus sukūrė juvelyras Algirdas Mikutis, kamerinė ceremonija vyko Menų spaustuvėje, o pašlovinimus laureatės išgirdo iš muzikologės Jūratės Katinaitės ir teatro kritiko Vaido Jauniškio.
„Šiandien nepaprastai džiaugiuosi, sveikindama jaunesniąją kolegę Rimą Jūraitę, kuri apsisprendė rinktis operos kritiką, baigusi teatrologijos mokslus“, sakė Jūratė Katinaitė.
„Rima sujungė teatro teoriją su melomanija į naują bent Lietuvoje žanrą, analizuodama operos spektaklio režisūrą muzikinės dramaturgijos požiūriu. Operos kaip muzikinio spektaklio recenzija – Rimos žanras. Tam ji turi visus teksto raktus ir visrakčius.
Neseniai ji man prisipažino, kad operos recenzavimo mokėsi iš manęs. Vos neapsiverkiau. Mano triūsas kažkam padėjo rasti kelią! Šiandien aš pati skaitau jos recenzijas ir mokausi recenzuoti spektaklius iš postdraminio teatro teorijos aukštumų. Netgi galvoju užsirašyti į Rimos paskaitas ir gauti viską jau gatavą kaip koks tingintis studentas“.
Sveikindamas Aną Ablamonovą, Vaidas Jauniškis priminė, kad „Meno raktas“ yra teikiamas įsimintinus meno reiškinius ar įvykius sukūrusiems žmonėms, kurie generuoja idėjas, skatina iniciatyvas, atveria meno ir kūrybos pasaulį tiek meno žinovams, tiek plačiam žiūrovų ratui.
„Naujosios operos akcijos“ prodiuserė Ana Ablamonova, sąmojingu kritiko teigimu, „ryžosi visuomeninį peizažą keisti iš esmės. Todėl neatsitiktinai jos globota pirmoji opera „Geros dienos“ nusodino scenoje veikiančius Egipto faraonus ir damas su kamelijomis iki prekybcentrio kasininkių lygmens.
Kitoje – „Confessions“ – žiūrovams buvo apskritai užrištos akys, kad pagaliau auditorijai būtų sugrąžinta šio žodžio pirminė reikšmė. „Naujosios operos akcijos“ spektakliuose opera leidosi iki komikso pornografijos ir kilo iki performanso kosmose, vertė nesėdėti vietoje, bet vaikščioti po Vilnių ir stebėti gamtą ar klausytis mūsų atminties mašinų“.
Antroji SMKA apdovanojimų dalis – klausimų ir atsakymų sesija, per kurią susirinkusieji turėjo galimybę artimiau pažinti laureates. Buvo įdomu sužinoti, kad Ana Ablamonova studijavo dviejose aukštosiose mokyklose dviejuose miestuose tuo pačiu metu – chorvedybą Peterburge ir muzikos vadybą Vilniuje.
Rima nuo paauglystės mokėsi klasikinio dainavimo, grojo elektrine gitara, kurią iki šiol turi, o studijuoti pasirinko iš pradžių žurnalistiką ir tuo pat metu dirbo dienraštyje „Lietuvos žinios“. Būtent šis pažinimas leido suprasti, kad, norint rašyti apie operos meną, žurnalistikos studijų nepakanka, todėl, vos gavusi diplomą, Rima apsisprendė studijuoti teatrologiją.
Dvigubi darbai abiem laureatėms būdingi ir dabar. Ana Ablamonova dirba Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (LMTA), tuo pat metu rūpindamasi Naujosios operos akcijos kūrinių prodiusavimu. Rima Jūraitė redaguoja teatro meno internetinę svetainę menufaktura.lt, dėsto LMTA, rašo straipsnius. Abiejų darbo dienos ir savaitės neturi ribų.
Tai buvo jau antrieji SMKA apdovanojimai. Greta Aušros Kaminskaitės, pirmosios „Teksto rakto“ laureatės, pirmuoju „Meno raktu“ pernai buvo apdovanota prodiuserė Gintarė Masteikaitė, festivalių „Naujasis Baltijos šokis“ ir „Naujojo cirko savaitgalis“ rengėja, Lietuvos šokio informacijos centro vadovė.
Laureatus kaip ir pernai rinko vertinimo komisija, kurią sudaro profesorė Ramunė Marcinkevičiūtė (pirmininkė), menotyrininkas, šokio kritikas Helmutas Šabasevičius, teatrologė Rasa Vasinauskaitė, teatro kritikai Milda Brukštutė (SMKA vadovė), Vaidas Jauniškis, Monika Jašinskaitė, Rūta Oginskaitė, Kamilė Žičkytė.