Penktadienį Kolonijos vadovai Vytautas Michelkevičius ir Rasa Antanavičiūtė pakvietė šiuolaikinio meno mėgėjus į paskutiniąją savo kadencijos vasaros parodą „Gyventi smarkiai“, kuri veiks iki pat rudens.
Apmąstymai aktualia tema
Pasak parodos kuratorės Dovilės Tumpytės, šį projektą įkvėpė visiems aktualus dabarties fenomenas – nesutramdomas gyvenimo spartėjimas, kurį lemia skaitmeninių technologijų plėtra. Tarptautinės parodos idėjiniu pagrindu tapo prancūzų filosofo Tristano Garcia knyga „Intensyvus gyvenimas“ („The Life Intense“).
Pasak šio mąstytojo, priklausomybė nuo skaitmeninių technologijų ir nepasotinamas intensyvumo troškimas galiausiai virsta egzistenciniu nuovargiu, įkalina nuobodulio ir rutinos gniaužtuose.
Tačiau „Gyventi smarkiai“ nėra virtualumo ir technologijų kritika. Parodos kuratorės D.Tumpytė ir brazilė Marina Valle Noronha pasiūlė menininkams paanalizuoti gyvenimo spartėjimo fenomeną per virtualybės ir intymumo sąsajas, patyrinėti, kaip virtualus pasaulis veikia mūsų patirtis.
„Menininkų ambicijos buvo labai didelės, todėl projektas išsklido per abu Kolonijos pastatus“, – aiškino D.Tumpytė.
Parodoje dalyvauja aštuoni menininkai iš Lietuvos, Vokietijos, Danijos ir Jungtinės Karalystės, yra pristatomi šeši kūriniai. Lietuvių Ulijonos Odišarijos ir Igno Pavliukevičiaus videodarbai yra sukurti anksčiau, o likusieji parengti Nidos rezidencijoje specialiai šiam projektui.
Įkvėpė vieni kitus
Vos įžengus į parodą, lankytojus pasitinka eksperimentinės muzikos grupės „Steve & Samantha“ (Jamesas Lowne ir U.Odišarija) garso kūrinys. Duetas, mene žaismingai derinantis technologiją su improvizacija, pristato instaliaciją, sudarytą iš originalios muzikos grojaraščio bei akustines erdvės savybes keičiančių objektų.
Danė Marianne Viero savo instaliacija kviečia permąstyti, ką vertiname fiziniame pasaulyje ir kompiuterizuotose jo versijose. O repo grupės „Vilniaus energija“ narys, rašytojas, menininkas Žygimantas Kudirka materializavo grupės videoklipo dainai „Bepilotis automobilis“ vaizdinį – mašiną pavertė instaliacija, kuri leidžia pasijusti keleiviu.
Tarpdisciplininiai grafinio dizaino kūrėjai iš Vokietijos Rebecca Stephany ir Mathias Lempartas sukūrė ne tik logotipus ir grafinį dizainą parodai, bet ir portretų filtrą feisbuko bei „Instagram“ platformoms, veikiantį 10 kilometrų spinduliu aplink Koloniją. Žmonės gali jį išmėginti, pasitelkę išmaniuosius telefonus ir socialinių tinklų programėles.
Kūrinių idėjas autoriai brandino bendraudami kopose, pajūryje, prie bendro stalo, įkvėpdami vieni kitus. D.Tumpytės nuomone, „Gyventi smarkiai“ darbai sukels daugiau klausimų, negu pateiks atsakymų. „Tuo šie projektai ir yra įdomūs“, – teigė kuratorė.
Vaistas nuo laiko rykštės
Greitėjant gyvenimui, tikra atgaivos oazė išlieka klasikinė muzika. Iš parodos VDA meno kolonijoje festivalis tarsi į kitą pasaulį perkėlė į vieną ryškiausių šiais metais koncertų Nidos evangelikų liuteronų bažnyčioje.
Šis koncertas subūrė kelių kolektyvų (Kauno styginių kvarteto, Kristupo medinių pučiamųjų kvinteto ir Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro) muzikus į mažą orkestrą atlikti, ko gero, dar neskambėjusiam Lietuvoje Franzo Schuberto Oktetui F-dur, apimtimi prilygstančiam simfonijai.
Retai kas ryžtasi dėl vienintelio pasirodymo kurti didžiulį ansamblį, kuris savo ruožtu turi investuoti daug laiko ir pastangų, kad darniai sugrotų sudėtingą kūrinį. Tokie koncertai – tikras Thomo Manno festivalio brangakmenis. Jų būta jau ne vienas.
Publika sprogo „bravo!“ šūksniais ir ovacijomis, nuskambėjus F.Schuberto Oktetui, atliktam tarsi vienu atokvėpiu, ir nepaleido artistų iš scenos be biso.
Šeštadienio vakarą festivalis pakvies turbūt į ne mažiau efektingą finalą bažnyčioje. Dar tik kartą šių metų šventėje dainavęs publikos numylėtinis „Aidijos“ choras (vadovas Romas Gražinis) dovanos gerbėjams mažą dainų šventę – kartu su trimis jaunais dirigentais, festivalio kūrybinių dirbtuvių dalyviais, atliks šveicarų, austrų ir vokiečių muzikos programą.