V.Laurušas gimė 1930 m., baigė Lietuvos valstybinės konservatorijos (dabar Lietuvos muzikos ir teatro akademija) prof. Juliaus Juzeliūno kompozicijos klasę.
1963–1975 m. buvo Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro direktorius ir meno vadovas, 1971–1983 m. - Lietuvos kompozitorių sąjungos pirmininkas, 1983–1994 m. - Lietuvos muzikos akademijos rektorius, 1996–2003 m. - Lietuvos kompozitorių sąjungos Muzikos fondo pirmininkas.
V.Laurušo vadovavimo metais buvo pastatytas dabartinis Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, stipriai prisidėta prie Kompozitorių namų su gyvenamuoju kvartalu statybų, vadovauta Lietuvos kompozitorių sąjungos Druskininkų kūrybos ir poilsio namų statyboms.
1969-aisiais V.Laurušo įspūdinga kompozicija „Nakties balsai“ padėjo vyrų chorui „Varpas“ laimėti aukso medalį Italijoje vykusiame tarptautiniame chorų konkurse.
1988 m. Maskvos sceninių muzikos kūrinių konkurse V.Laurušas buvo apdovanotas II premija už operą „Paklydę paukščiai“, 1980 m. – Lietuvos valstybine premija.
2003 m. kompozitoriaus nuopelnai buvo įvertinti Lietuvos Didžiojo Kunigaikščio Gedimino ordino Karininko kryžiumi bei Vyriausybės premija, 2005 m. jam paskirta Lietuvos nacionalinė premija.
Jau peržengęs aštuntą dešimtmetį kompozitorius atsiverdavo vis naujais partitūrų puslapiais. Pasak muzikologės Ritos Bieliauskienės, paskutinio jo gyvenimo dešimtmečio kūriniuose netgi „susiformavo savita raiškos maniera, stilistika, kuriai rastis impulsų teikė atsivėręs pasaulis, naujos muzikinės patirtys, jaunesnių atlikėjų aspiracijos.“
V.Laurušo muzika išsiskiria dramatizmu, ekspresyvumu, yra savotiškai teatriška, iliustratyvi ir spalvinga. Kompozitorius visada ieškojo, anot jo paties, „to kristaliuko, kuris turi būti muzikoje“, minčių ir spalvų kontrastų, turėjusių paaštrinti kūrinių dramaturgiją.
Jo muzika nuolat skamba šiuolaikinės muzikos festivaliuose, koncertuose, autoriniuose vakaruose, atliekama geriausių Lietuvos ir kitų kraštų muzikantų. Jo kūrinių yra išleidusi prestižinė „Schott“ leidykla.
Velionis bus pašarvotas Kompozitorių namuose (A. Mickevičiaus g. 29, Žvėrynas, Vilnius). Lankymas trečiadienį, gegužės 1 d. nuo 13:00 val. iki 20:00 val., ketvirtadienį, gegužės 2 d. nuo 10:00 val. Karstas išnešamas 13:00 val. Laidojimas Vilniaus Antakalnio kapinių Menininkų kalnelyje.
Gegužės 2 d. 9:00 val. Vilniaus arkikatedros Šv. Kazimiero koplyčioje už velionį bus aukojamos šventosios Mišios.
***
Prisiminkime V.Laurušo 85-mečio proga portale lrytas.lt skelbtą jo kolegos Anatolijaus Lapinsko interviu su kompozitoriumi.
Gyvenimo keliu ne vien tik su mūza
Žymiam kompozitoriui, visuomenės veikėjui ir netgi statybininkui, yra ir toks įvardijimas, VYTAUTUI LAURUŠUI gegužės 8 sukako 85 metai. Jis gimė tolimais „vytautiniais“ metais, bet nepaisant garbingo amžiaus, jis yra puikios kūrybinės formos, fenomenalios atminties, kupinas gyvenimo džiaugsmo nuoširdus žmogus, surandantis bendrą kalbą ir su įžymybėmis, ir nebūtinai, sugebantis bendrauti ne tik su jam pritariančiais, bet ir nepritariančiais pašnekovais.
Pažįstantys V. Laurušą patvirtins, kad su juo galima kalbėtis visomis gyvenimo temomis, nuo Europos istorijos iki Lietuvos kultūros ir meno raiškos ar dabarties politinių įvykių. Tai unikali asmenybė, savo veikla nutiesusi tiltą nuo pokario Lietuvos iki pat šių dienų.
V.Laurušas apdovanotas valstybinėmis premijomis, jo kūriniai skamba Europoje ir Amerikoje, nemažai kūrinių skambėjo Maskvoje, tarp jų opera „Paklydę paukščiai“ išvydo ir Didžiojo teatro sceną. Būtina dar pridėti Nacionalinio operos ir baleto teatro direktoriaus, kaip ir Muzikos akademijos rektoriaus eitas pareigas. Gyvi statybinės veiklos įrodymai – pastatyti Operos teatro rūmai, kompozitorių namai Vilniuje ir kūrybos oazė Druskininkuose. Atskira gyvenimo linija – itin reikšminga, deja, mažai kam žinoma visuomeninė politinė V.Laurušo veikla Lietuvos atgimimo metais.
* * *
A.Lapinskas: Bet šiandien iš pradžių pakalbėkime apie muzikos kūrybą – svarbiausią Jūsų gyvenimo pašaukimą. Pastaraisiais metais – nuo 2000-ųjų, Jums peržengus jau septyniasdešimtmečio slenkstį, Jūsų gyvenimas nušvito stulbinančia kūrybinio intensyvumo šviesa. Praktiškai kasmet gimsta nauji opusai, sulaukdami puikių atsiliepimų. Žinau, kad ir dabar ant kūrybinio stalo gimsta naujas Jūsų kūrinys, kuris suskambės šių metų lapkričio 6 jubiliejiniame kūrybos vakare. Iš kur ta antroji kūrybinė jaunystė?
V.Laurušas: Pirmiausia prisipažinsiu, kad net sudėtingiausiais savo gyvenimo metais, einant atsakingas administracines pareigas, visą dešimtmetį pasinėrus teatro statybos varguose, surasdavau laiko ir kūrybai. Žinoma, tuomet tai nebuvo reguliarus užsiėmimas. Buvo metų, kai neparašydavau nė vienos gaidos, tačiau buvo ir labai vaisingų. Būdamas operos teatro direktoriumi ir meno vadovu sukūriau savo didžiausią darbą – operą „Paklydę paukščiai“, premjera įvyko 1967 11 05. Libretas, žinoma, buvo pritaikytas laikmečio dvasiai, bet muzika kritikų nuomone buvo dramaturgiškai įtikinama, su ryškiomis veikėjų charakteristikomis, spalvingomis masinėmis scenomis. 1970 m. opera buvo parodyta Maskvos Didžiojame teatre.
1969 m. sukūriau chorinę kompoziciją „Nakties balsai“, su šiuo kūriniu Italijoje vykusiame tarptautiniame chorų konkurse vyrų choras „Varpas“ pelnė aukso medalius. Pasaulyje skamba mano Pirmasis styginių kvartetas, sonata smuikui. Amerikoje, Bostone 1988 m. skambėjo mano kamerinė kantata „Liepsnoja naktis“(ž. Eduardo Mieželaičio), Koncertas sopranui ir styginių kvartetui.
Turiu Bostono laikraščio recenziją (jų buvo ne viena), pavadintą „Lietuvių kompozitoriaus spindesys“. Žodžiu, nepaisant visų administracinių vargų, negalėčiau sakyti, kad kūrybinis procesas tuomet buvo nutrūkęs. Dabar, kai tapau laisvas nuo bet kokių pareigų, sukauptą kūrybinę patirtį galiu vaisingai panaudoti. Atvirai kalbant, aš net pats esu nustebęs savo kūrybinės veiklos intensyvumu. Sukurtų kūrinių sąrašas tikrai gausus. Čia yra visi mano mėgstami muzikos žanrai: simfoninė ir kamerinė muzika, vokaliniai kūriniai.
A.L. Neseniai girdėjome Jūsų naują kūrinį „Post Scriptum“ simfoniniam orkestrui. Atliko VF nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko. Tai tragiškų 2011 metų įvykių Norvegijoje, kur ekstremistas nužudė dešimtis nekaltų žmonių, inspiruotas kūrinys. Jis prasideda visą salę drebinančiomis muzikinių šūvių salvėmis ir pasibaigia, rodos, nesibaigiančiu tobulu akordu, lyg amžinąja ugnimi „diktatorių vykdomų žudynių, teroristų bei savižudžių-šachidų aukoms. Jų atminimui ir skiriu šį savo kūrinį“, – rašote anotacijoje. Šis kūrinys buvo pateiktas konkursui kompozitoriaus Juozo Pakalnio 100-osioms metinėms pažymėti. Kokie buvo to konkurso rezultatai?
V.L. Deja, kompetentinga žiūri nematė priežasties iš viso šiam mano kūriniui skirti bet kokią premiją, taip sakant, paliko ramybėje. Vis dėlto, žiuri buvo neteisi (tai ne pirmas atvejis muzikos istorijoje...), kolegos kompozitoriai mane sveikino, kūrinį šiltai sutiko Filharmonijos publika, asmeniškai pasveikino Amerikos ir Vokietijos ambasadoriai. O dėl konkurso, ką padarysi... Nesu visada į priekį lendantis, kad visi matytų, man rūpi, kad mane girdėtų. Taip jau susiklostė, kad kai kurių mūsų kompozitorių dar net neparašyti kūriniai vadinami genialiais, o mano kūriniai lyg ir apeinami. Galbūt nepatinka mano pasenusi išvaizda arba kaip liaudis sakytų „nepatinka nosis“. Šiaip ar taip muziką, kol esu gyvas, ir toliau rašysiu. Ne tendencingiems kritikams, bet žmonėms.
A.L. Vis dėlto esate, matyt, sulaukęs ir džiaugsmo valandėlių, žinomų kompozitorių ar tiesiog koncerto klausytojų dėmesio.
V.L. Taip, esu patyręs. Štai daugiau nei prieš pusamžį Maskvoje Virgilijus Noreika dainavo mano vokalinį ciklą „Bangos“. Po koncerto aš dar kažkur laksčiau, bet mane pagauna salės direktorius ir sako, kad manęs laukia Dmitrijus Šostakovičius. Atbėgu, jis mane sveikina, jam mano kūrinys patiko. Pagalvojau – vienas žymiausių pasaulio kompozitorių manęs po koncerto ilgokai laukė, kad padėkotų už pavykusį kūrinį. Tai tikrai įlieja energijos toliau kurti.
Vokietijoje, Kronberge, dar vadinamam pasaulio violončelių sostine, kas dveji metai vyksta vadinamoji violončelių akademija. Į ją suvažiuoja violončelininkai iš viso pasaulio, prieš dešimtmetį ir aš ten buvau. Didžiulėje bažnyčioje vykusiame koncerte buvo atliktas mano koncertas dviem violončelėms. Po koncerto prie manęs išsirikiavo gana įspūdinga koncerto klausytojų eilė. Jie norėjo man paspausti ranką, padėkoti už kūrinį. Tokie dalykai tikrai sujaudina. Esu patyręs tokių įsimintinų gyvenimo momentų ne vieną.
A.L. Tačiau ir spalvingesnių nutikimų, kiek žinau, Jūsų gyvenime, berods, nepritrūko. Gal pradėkime nuo studijų laikų?
V.L. Iš pradžių mokiausi Konservatorijos Liaudies instrumentų katedroje, nes iš karto į kompoziciją nepriėmė. Tačiau kanklės manęs netraukė. Per vieną susirinkimą katedros vedėjas Jonas Švedas ėmė priekaištauti, kad nesimokau. Nesusilaikiau ir atsakiau, kad apie šią katedrą kiti dėstytojai prastai atsiliepia (stebėtina mano drąsa!). Švedas įsiuto. Griebė mane už rankovės, nutempė prie lango, parodė į dar tik formuojamą tuščią Lukiškių aikštę ir piktai išpyškino: „Matai šią aikštę? Ateis toks laikas, kai jos centre stovės paminklas man!“. Švedas buvo tvirtai įsitikinęs liaudies instrumentų perspektyva ir svarba. Netrukus, 1952 liepos 20 aikštės centre paminklas atsirado, bet ne Švedui...
A.L. Sovietų sąjungos lyderis Nikita Chruščiovas buvo ryški, netgi ekstravagantiška asmenybė. Bendravote su juo Jūsų vadovaujamo Operos teatro gastrolių Maskvoje metu?
V.L. Per gastrolių baigiamąjį koncertą buvau pakviestas į Suvažiavimų rūmų Vyriausybinės ložės pokylių salę, čia susirinko kone visas CK Prezidiumas. Prieš mus didžiausių vaišių stalas. Prie Chruščiovo stovi Sniečkus. Bet staiga visi prasiskiria, žiūriu – per visą salę prie manęs eina Chruščiovas, ištiesia man ranką, sako: „Atsiprašau, mes dar šiandien nesisveikinome“. Pasimečiau, nežinau, ką daryti. Iš kažkur atsiradęs Sniečkus lietuviškai šaukia: durniau, duok ranką! Chruščiovas paspaudžia ranką ir sako: prašom prie stalo! Ir be jokios pompastikos paprasčiausiais žodžiais: „Tai ką gersime su lietuviais? – ir pats atsakė: Armėnišką konjaką. Štai ir tautų draugystė!“
Susėdom, papuoliau tarp Šverniko ir Kirilenkos. Patys negėrė, bet manimi rūpinosi... Atsistoja Chruščiovas ir pradėjo: „Kas yra Lietuva? Kadaise Lietuva buvo grėsmė Rusijai, daugelį kartų Lietuvos didieji kunigaikščiai beldėsi į Maskvos vartus. Išgelbėjo carai, kurie nuolankiai lenkėsi lietuvių kunigaikščiams pakeliui į Maskvą esančioje Poklonnaja gora. Todėl lietuviai atsitraukė. Vis dėlto, lietuviai Maskvą užėmė. Bet ne ginklu, o menu!“ Čia, aišku, apie mus.
Aš irgi, sudėjęs visą savo išmonę, pasakiau žodį, žinoma, tos epochos stiliumi ir intonacijomis: „Mes matome, kad Kremliuje ilgai negęsta šviesos, čia dirba tėvynės vadai. Tai, kad pirmasis sekretorius ir Ministrų Tarybos pirmininkas Nikita Chruščiovas atėjo net du kartus į mūsų spektaklius, rodo ypatingą jo dėmesį kultūrai ir nedidelei mūsų gintarinei šaliai“. Toks buvo mano „pokalbis“ su Chruščiovu. Jau Vilniuje Sniečkus mane labai gyrė už tą tostą.
Bet netyčia išgirdau ir judviejų pokalbį. Paskutinėmis atsisveikinimo minutėmis Chruščiovas ištarė, matyt, Sniečkaus labai laukiamus žodžius: „Jūs liekate pirmuoju sekretoriumi“. Sniečkus puolė bučiuoti Chruščiovui ranką. Paskui kalbėdavome, kad kaip žąsys išgelbėjo Romą, taip mūsų teatras išgelbėjo Sniečkų...
A.L. Tačiau Jūsų pokalbiai su kitu sovietų lyderiu Michailu Gorbačiovu buvo jau ne panegyrika, bet atsakingas ir gal net rizikingas pokalbis, ginant valstybės interesus.
V.L. 1991 sausio 21 mano pokalbis su Gorbačiovu (jame dar dalyvavo Regimantas Adomaitis ir Alfredas Smailys) vyko neįtikėtinai ilgai – pusantros valandos. Pirmiausia paklausiau, kas davė įsakymą šaudyti į beginklius žmones prie televizijos bokšto? Prezidentas nieko neatsakė, tik apgailestavo dėl kariškių savivalės. Jis sakė, kad imsis visų priemonių, kad tai daugiau nepasikartotų. Aš tuomet jam pasiūliau paskambinti V.Landsbergiui ir pakartoti šią žinią, tačiau M.Gorbačiovas į mano repliką nesureagavo...
Priminiau jam 1940 metų įvykius, juos pavadinau aneksija, apie Molotovo ir Ribbentropo paktą. Suglumęs M.Gorbačiovas pareiškė, kad visa tai buvo labai seniai ir pažėrė „budinčių“ kaltinimų, kad Lietuvoje persekiojami rusai. Mes atrėžėme, kad kaip niekur kitur rusai Lietuvoje turi puikias sąlygas savo kultūrai ir tradicijoms puoselėti: gausu rusiškų mokyklų, cerkvių.
Tada M.Gorbačiovas tėškė žinomą litaniją, kad Lietuvos televizija „purvais drabstė TSRS vadovybę, komunistų partiją“, todėl sąjunginių įmonių darbininkai, šiek tiek paremti kareivių ėmėsi iniciatyvos užimti tą melus skleidžiančią televiziją. Mes, aišku, su tuo niekaip nesutikome, nes tą naktį jokių puolančių darbininkų nematėme, tik sovietų karines pajėgas. Atsisveikinant paklausiau M.Gorbačiovo, ką jis norėtų perduoti V.Landsbergiui? Suirzęs M.Gorbačiovas sausai tarstelėjo: „Privet...“
Dar vienas vos kelių sekundžių pokalbis su M.Gorbačiovu įvyko 1991 m. kovo 7 dieną. Radęs progą tiesiai jo paklausiau: „Tai ką toliau darysite su mūsų televizijos bokštu?“ – „Susprogdinsime“, – neaišku juokais ar rimtai atsakė M.Gorbačiovas. Šis siužetas rodo, kad arba M.Gorbačiovo nervai jau buvo pašliję nuo amžino Lietuvos klausimo, arba jis tiesiog buvo visiškai pasimetęs nuo kariškių spaudimo galutinai išspręsti Lietuvos klausimą, t.y. ginklu numalšinti jos nepriklausomybę.
A.L. Jums teko ne kartą bendrauti su Majos Pliseckajos ir Rodiono Ščedrino šeima. M.Pliseckajos neliko. Kokie liko prisiminimai?
V.L. M.Pliseckajos mama gimė Vilniuje, Antakalnyje, todėl ji ir jos vyras Lietuvai jautė ypatingus sentimentus. Jie buvo Lietuvos piliečiai, čia turėjo būstą. O mūsų pažintis prasidėjo nuo „Anos Kareninos“. Pamatęs šį baletą Maskvoje su M.Pliseckaja, sumaniau jį perkelti ir į Vilniaus teatrą. Mūsų premjera įvyko 1975 metais. Mano galva, tai buvo vienas geriausių mūsų teatro spektaklių. Nepakartojama, aišku, buvo M.Pliseckaja, sužibėjo ir dirigentas Jonas Aleksa.
Netrukus po premjeros, kompozitoriaus ir balerinos šeima panoro turėti Lietuvoje namelį prie ežero. Aukščiausios Lietuvos valdžios palaiminimu suradome gražią vietą. Čia balerina turėjo netgi šokio studiją, dėl jos, beje, kilo valdžios nepasitenkinimas: kam reikalinga tokia didelė patalpa? Šiaip taip įtikinome valdžią, kad balerina – tai irgi kūrybinis darbuotojas. Atsiskaitant už namo statybą vėlgi kliuvinys. Tiesiai iš Maskvos banko atvežtą stambią pinigų sumą Trakų bankas ilgai skaičiavo ir galų gale pareiškė, kad trūksta šimto rublių. Tačiau kompozitorius nepasidavė šantažui. Pagaliau po dar vieno perskaičiavimo atsirado ir „trūkstami“ pinigai.
Visada, nuvažiavęs į Maskvą, lankydavausi jų namuose. M.Pliseckaja tikrai buvo pasaulio asmenybė. Kalbėjausi šiomis dienomis su R.Ščedrinu. Ką jis darys toliau, kur gyvens jis neatskleidė, tačiau Lietuva, manyčiau, irgi galėtų būti jo gyvenimo planuose.