Gero kino gerbėjams – net keturi įtampos meistro Alfredo Hitchcocko šedevrai

2018 m. rugpjūčio 24 d. 14:58
Lrytas.lt
Alfredas Hitchcockas – vienas tų režisierių, kurių kūrybą priskirti prie tam tikros kino krypties ar srovės buvo sunku. Būtent tai jam leido atsidurti autorinio kino kūrėjų, kuriais žavisi kino tyrinėtojai ir mylėtojai visame pasaulyje, būrelyje. Pasidžiaugti galime ir mes – netrukus į Lietuvos didžiuosius ekranus trumpam sugrįš keturi šio režisieriaus darbai. Jo populiarumą įrodo tai, kad bilietų į vieną iš seansų Vilniuje jau nebėra.
Daugiau nuotraukų (5)
Nors kai kurie A.Hitchcocką laiko pramoginio, populiariojo kino atstovu, kūrusiu prikaustančius trilerius, daugiau su autoriaus kūryba susipažinę žmonės žino, kad jis buvo kūrybiškas ir novatoriškas kino menininkas, analizavęs pasaulį, domėjęsis žmonių vidinėmis dramomis ir didelį dėmesį skyręs kino formai. Tad nenuostabu, kad būtent jam pavyko išplėsti ir pagilinti nusistovėjusią detektyvo sampratą.
A.Hitchcocko darbuose, priešingai nei įprasta, nusikaltimo tyrimu rūpinasi paprasti, visai netikėtai detektyvo vaidmenį perimantys asmenys. Vieni tai daro savo noru, vedami noro patenkinti smalsumą, kiti – dėl nepagrįstų kaltinimų. Dėl netikrumo ir įtampos, kuri nuolat juntama režisieriaus filmuose, jis buvo pramintas „saspenso“ meistru. Galima paminėti ir tai, kad jo kūryba turėjo didelę įtaką žymiam prancūzų Naujosios bangos judėjimui.
Pradėti pažintį su A.Hitchcocku žiūrovai galės nuo rugpjūčio 30-osios, kai kino centruose „Forum Cinemas“ Vilniuje ir Kaune bus rodomas jo trileris „Langas į kiemą“ (Rear Window, 1954 m.).
Brandžiajam etapui priskiriamame kūrinyje aktorius Jamesas Stewartas vaidina fotografą Džefrį, kuris dėl kojos lūžio dienas leidžia stebėdamas kaimynus. Vieną dieną Džefris pastebi, kad dingsta vieno kaimyno žmona, o jos vyras elgiasi keistai. Netrukus jis kartu su savo mergina Liza (akt. Grace Kelly) ima manyti, kad kaimynas nužudė savo žmoną. Stebėtojų pora tampa detektyvais, siekiančiais išsiaiškinti tiesą.
Antrasis įtampos meistro darbas jo gerbėjų laukia jau kitą dieną. Filmą „Pagauti vagį“ (To Catch a Thief, 1955 m.) rodys kino teatro „Pasaka“ projektas „Kinas po žvaigždėmis“. Būtent į šį seansą bilietai jau išpirkti. Romantiniame trileryje pasakojama istorija apie vagies karjerą baigusį Džoną Robie (akt. Cary Grantas), siekiantį išsiaiškinti, kas pradeda apvoginėti prancūzų Rivjeros turistus pagal jo paties metodiką.
Kartu su C.Grantu pasirodo jau minėta G.Kelly – ji yra ta, kuri suvilioja buvusį vagį. Nors režisierius būsimą Monako princesę kvietė filmuotis ir toliau, „Pagauti vagį“ buvo paskutinis jos vaidmuo A.Hitchcocko filme. 1956 m. tapusi princese, ji pasitraukė iš kino.
Plačiau apie šį filmą prieš seansą papasakos skaitmeninės reklamos specialistė ir atlikėja Dovilė Filmanavičiūtė.
Vieno paskutinių nebyliųjų A.Hitchcocko filmų „Nuomininkas: Londono paslaptis“ (The Lodger: The Story of the London Fog, 1927), pasakojančio garsiojo žudiko Džeko Skerdiko istoriją, seansus Vilniuje ir Kaune surengs ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“. Įdomu, kad britų režisierius, įkvėptas pamatyto teatro spektaklio, buvo vienas pirmųjų paslaptingą žmogžudysčių istoriją perkėlusių į kiną.
„Nors šis filmas nėra A.Hitchcocko debiutas, tiek autorius, tiek kritikai jį laiko pirmuoju „hičkokišku“ filmu: trileris, jame atsiranda blondinės, pasirodo pats režisierius. Kai kurie šiame filme atranda kadrus, kurie pasikartoja vėlesniuose jo darbuose – „Svaigulys“ (Vertigo, 1958 m.) ir kituose“, – filmo vietą „saspenso“ meistro kūryboje apibūdino vienas festivalio organizatorių Dmitrijus Gluščevskis.
Kraupių žmogžudysčių krečiamame Londone paslaptingas jaunuolis išsinuomoja kambarį. Buto šeimininkė netikėtai pastebi ryšį tarp jo buvimo namuose ir įvykdomų nusikaltimų. Moteriai pasidaro dar baisiau, kai keistasis nuomininkas pradeda simpatizuoti jos dukrai.
Pažintį su A.Hitchcocko kūryba rugsėjo 29-ąją vainikuos garsiausias ir labiausiai aptarinėjamas jo filmas „Psichopatas“ (Psycho, 1960 m.). Apie naują gyvenimą svajojanti Marion (akt. Vera Miles) pasitaikius progai iš darbdavio pavagia 40 tūkst. dolerių. Sprukdama pas mylimąjį ji apsistoja pakelės motelyje, kuriame dirba motinos užguitas keistuolis Normanas (akt. Anthony Perkinsas).
Režisieriaus biografiją tyrinėjęs ir knygą apie tai parašęs Patrickas McGilliganas teigia, kad „Psichopate“ A.Hitchcockas dalijasi pamąstymais apie Ameriką ir jos visuomenę. Šis nebrangus, į psichologinio siaubo trilerio žanrą netelpantis režisieriaus darbas įveikęs cenzūrą sugebėjo praminti taką moderniam Amerikos kinui, t. y. rodyti nebūtinai tai, kas gražu ir padoru.
Išskirtinių filmų seansų serija „Pamatyk kine“ siekiama dideliame kino ekrane parodyti visų pamėgtas juostas. Šiais metais specialiuose seansuose žiūrovai galėjo išvysti režisieriaus Franciso Fordo Coppola karinę dramą „Šių dienų apokalipsė“ („Apocalypse Now. Redux“, 2001 m.), Sergio Leone vesterną „Geras, blogas ir bjaurus“ („Il buono, il brutto, il cattivo ”, 1966 m.), brolių Coenų komediją „Didysis Lebovskis“ („The Big Lebowski”, 1998 m.) ir Williamo Wylerio romantinę komediją „Kaip pavogti milijoną“ („How to steal a million“, 1966 m.). 
 
 
KultūraKinasAlfredas Hitchcockas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.