3-asis „Doctors in Performance” (DIP) – tai renginys, kurio dėmesio centre – muzikos atlikimas ir su juo susiję meniniai tyrimai. Pirmasis toks festivalis-konferencija buvo surengtas Helsinkio menų universiteto Sibeliaus akademijoje 2014 m., antrasis įvyko 2016 m. Karališkojoje Airijos muzikos akademijoje Dubline.
2018-ųjų festivalį-konferenciją „Muzikuojantys daktarai“ organizuoja Lietuvos muzikos ir teatro akademijos meninių tyrimų ir atlikimo studijų platforma HARPS.
Apie „Doctors in Performance“ sutiko papasakoti ir pasidalinti savo patirtimi muzikologė, LMTA docentė, šio renginio iniciatorė Lietuvoje Lina Navickaitė-Martinelli.
- Kaip kilo idėja surengti „Muzikuojančių daktarų“ konferenciją Lietuvoje?
- 2014 m. buvau pakviesta į Helsinkį, Sibeliaus akademiją, kurioje vyko pirmasis „Doctors in Performance“ festivalis-konferencija. Suomiai, inicijuodami naują muzikos ir tyrimų renginį, kaip šios srities ekspertus pasikvietė Europos aukštųjų mokyklų asociacijos AEC projekto „Polifonia“ meninių tyrimų darbo grupės narius, tarp kurių buvau ir aš.
Vykome įvertinti naujo „produkto“, pasidalyti savo patirtimi, o tuo pačiu ir iš jų pasisemti idėjų. Jau pirmojo DIP metu užsimezgė kalba, jog šis projektas turėtų vykti rotacijos principu, t. y. vis kitoje institucijoje, šalyje ir kas dvejus metus. Taigi nuo pat pradžių buvo planuojamos kitos datos ir vietos: 2016-uosius jau buvo “rezervavęs” Dublinas, Karališkoji Airijos muzikos akademija, o dėl 2018-ųjų imta kalbėti apie Vilnių, Lietuvos muzikos ir teatro akademiją.
Taip susitelkė savotiškas DIP „iniciatyvinis” komitetas, formuojantis renginio veidą ir strategiją, į kurio veiklą išsyk buvau įtraukta. Šiemet į DIP rengiančių institucijų ratą buvo pakviesta dar ir Londono Karališkoji muzikos akademija, tad dabar DIP iniciatyvinio/programų komiteto nariai atstovauja keturioms aukštosioms muzikos mokykloms: dr. Anu Vehviläinen ir dr. Markusas Kuikka – Sibeliaus akademijai, dr. Denise Neary – Karališkajai Airijos muzikos akademijai, dr. Sarah Callis – Karališkajai muzikos akademijai Londone ir aš – LMTA.
- Kodėl būtent LMTA buvo pakviesta prisijungti?
- Suprantama, visuomet daug ką lemia asmeniniai ryšiai, o su Sibeliaus akademija jų jau ilgą laiką, dar man gyvenant Suomijoje, būta nemažai. Tačiau šiuo atveju itin sėkmingai sutapo panašiu metu plėtotos abiejų aukštųjų mokyklų iniciatyvos.
Helsinkyje tąsyk lankėmės kartu su smuikininke Rūta Lipinaityte, kuri skaitė pranešimą pirmajame „Doctors in Performance“ – kaip tik tais metais mes vykdėme kultūrinės plėtros projektą „Atlikėjo polifunkcionalumas muzikiniuose, kultūriniuose ir socialiniuose procesuose“.
Šio projekto rėmuose 2013 m. buvo įsteigta LMTA meninių tyrimų ir atlikimo studijų platforma HARPS, imta formuoti virtuali meno doktorantūros projektų duomenų bazė. Pastaroji davė gana netikėtų dividendų, mat nuvykus į Suomiją paaiškėjo, kad jie mūsų veiklą puikiausiai žino, yra susipažinę, žavisi pačia platforma ir HARPS internetiniu puslapiu.
Virtualioji sklaida išties pasiteisina. LMTA jau nuo 2010 m. vykdoma meno doktorantūros programa, ir buvo svarbu tą patirtį bei čia vykdomus meninius tyrimus pristatyti tarptautinėje plotmėje.
HARPS platformos veiklos sritis ir pagrindinis tikslas – meninių tyrimų ir atlikimo studijų kuravimas bei plėtra, akademinio tarptautiškumo skatinimas, o pagrindinis dėmesys koncentruojamas ties LMTA meno doktorantų ir kitų menininkų tyrėjų veikla. Tad pirmasis „Doctors in Performance“ mums „nukrito“ itin palankiu metu, nes puikiausiai sutapo su mūsų sau keltais labai panašiais tikslais.
- Kuo ypatingas „Doctors in Performance“?
- Šiuo metu Europoje vyksta nemažai įvairiausių meninių tyrimų renginių, konferencijų, bet „Doctors in Performance“ yra užėmęs labai konkrečią savo nišą, nes orientuojasi į muzikos atlikėjus. Tai yra meninių tyrimų muzikos atlikimo srityje renginys.
Dar vienas ryškus ypatumas yra tas, kad doktorantūroje studijuojantys ir jau daktaro laipsnį turintys muzikos atlikėjai šiame renginyje savo tyrimus pristato trimis formatais. Didžioji dalis šio festivalio-konferencijos prezentacijų – tyrimais grįsti rečitaliai arba paskaitos-koncertai. Nors tarp jų yra, regis, minimalus 10 min. skirtumas (daugiau muzikos ar kalbėjimo), jis vis dėlto juntamas pačios prezentacijos metu: ar tai labiau rečitalis, ar veikiau garsais iliustruota paskaita apie vykdomą meninį tyrimą.
Šalia skambančių prezentacijų nuo pat pirmojo renginio DIP buvo skaitomi ir įprastiniai konferencijų pranešimai. Šiais metais iš 72 prezentacijų turime 16 pranešimų, kuriuos skaito nebūtinai praktikuojantys muzikos atlikėjai, bet ir muzikologai, tiriantys atlikimo meną.
- Ar didelė dalyvių įvairovė? Kokių šalių atstovai pateikė daugiausiai prašymų dalyvauti, kokie instrumentai dominuoja?
- Man regis, šiųmetė DIP programa tikrai puikiai reprezentuoja vis gausėjančią meninių tyrimų bendruomenę. Dalyviai susirinks iš viso pasaulio: Jungtinės Karalystės, Malaizijos, Pietų Afrikos Respublikos, Belgijos, Airijos, Šveicarijos, Norvegijos, Italijos, Lenkijos, Estijos, Latvijos ir kitų kraštų.
Galbūt tikėjausi kiek daugiau dalyvaujančiųjų iš Lietuvos, tačiau, be abejo, dalyvaus ir LMTA meno doktorantai bei jau daktaro laipsnį įgiję atlikėjai. Bene daugiausiai paraiškų sulaukėme iš Suomijos – „Doctors in Performance” lopšys aktyviai siunčia savo menininkų tyrėjų „desantą” ir į svetur vykstančias DIP konferencijas.
Daugiausia bus galima išgirsti fortepijono skambesio – tradiciškai tai dominuojantis instrumentas turbūt visose meninių tyrimų konferencijose. Pianistai visas mūsų konferencijos dienas bursis LMTA J.Karoso salėje. Dar vieną didesnę grupę dalyvių sudaro vokalistai, kurie taip pat turės net kelias atskiras savo srities sekcijas.
Mane labai nudžiugino tai, kad šiemet DIP susirinko atlikėjų įvairesniais ir gal daugiau nestandartiniais instrumentais nei paprastai. Bus galima išgirsti keletą rečitalių su elektronika, improvizacijų, mušamųjų instrumentų koncertų, mandoliną, gitarų duetą, elektrinį altą, saksofoną, bosinį klarnetą.
Vienas rečitalis numatytas „solo protui”. Paraiškoje buvo parašyta, kad šiam pasirodymui nereikalingas joks instrumentas ar speciali įranga. Kas tai bus – kol kas mįslė ir mums.
- Kokia forma ir kur „Doctors in Performance“ vyks?
- Visi pasirodymai vyks Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Centriniuose rūmuose, keturiose salėse vienu metu. Kaip jau minėjau, šio renginio dalyviai savo prezentacijoms galėjo pasirinkti vieną iš trijų galimų formatų: pirmasis – tyrimais grįstas rečitalis: 30 min. skambančios muzikos ir 10 min. pristatomas, kontekstualizuojamas meninis tyrimas, susijęs su atlikta programa.
Antrasis formatas – paskaita-koncertas: 20 min. tyrimo pristatymas ir 20 min. muzikos. Trečiasis – standartinis 20-ties min. pranešimas. Visais atvejais po 10 min. paliekama publikos klausimams, komentarams ar diskusijai.
Rugsėjo 4 ir 5 dienomis du mūsų svečiai savo paskaitas skaitys Didžiojoje salėje – tuo metu daugiau niekas nevyks, visi rinksimės klausytis kviestinių pranešėjų. Tuo metu kitų dalyvių rečitaliai ir paskaitos vyks paraleliai vienu metu Karoso salėje, Vargonų salėje, Balkono teatre ir Muzikos inovacijų studijų centre.
Su išsamia programa galima susipažinti internete – ji paskelbta renginio puslapyje https://harps.lmta.lt/en/events/doctors-in-performance/ .
- Kam yra skirta ši konferencija? Kas gali joje dalyvauti?
- „Doctors in Performance“ pirmiausia yra skirta muzikos atlikėjams, kurie doktorantūros ir podoktorantūros lygmenimis vykdo meninius tyrimus. Taip pat šia konferencija siekiama parodyti skirtingas mokyklas, tyrimo laukus, darbo metodus, kurie skatintų kiekvieną menininką tyrėją tobulėti, praplėsti savo akiratį tarptautinėje erdvėje vykstančiais procesais.
„Doctors in Performance” – gausus rečitalių. Galėčiau šį renginį pavadinti koncertų maratonu, kuris, neabejoju, gali būti įdomus įvairiausių specializacijų atlikėjams, dėstytojams, studentams ar apskritai muzikos mėgėjams. Tai, kad šalia meninės programos čia yra ir tyrimų kontekstas, nepaprastai praturtina rečitalį menininko įžvalgomis.
Nesiimu jau nė įvardyti, kokia vertinga patirtis tai mūsų meno doktorantams ar tiems, kas ketina ateityje studijuoti meno doktorantūroje.
Svarbu paminėti, jog įėjimas į konferenciją yra laisvas, tad maloniai kviečiame visus besidominčius jame lankytis.
- Kaip buvo atrinkti dalyviai?
- Visų pirma mes kaip organizuojanti institucija turėjome pasakyti, kiek realiai galime sutalpinti dalyvių – tai, be abejo, priklauso nuo turimos infrastruktūros. Pirmieji du „Doctors in Performance“ truko po 2 dienas, jų metu buvo galima išgirsti apie 50 paskaitų.
Akivaizdu, kad ši konferencija pasaulyje tampa žinomesnė, ja ima domėtis vis daugiau menininkų tyrėjų. Šiais metais sulaukėme beveik 100 norinčiųjų dalyvauti paraiškų, iš kurių atrinkome 72, tad šiųmetė konferencija bus gausesnė ir ilgesnė. Už tai, kad galime ją tokią surengti, esame dėkingi ir rėmėjams - Lietuvos mokslo tarybai ir Lietuvos kultūros tarybai.
Pateiktas paraiškas balais vertino programų komitetas. Man regis, itin vertinga tai, kad konferencijoje dalyvauja tiek patyrę menininkai tyrėjai, tiek ir meno doktorantai, dar neseniai pradėję šį įdomų kelią.
Kviestiniai renginio pranešėjai – viena ryškiausių muzikos atlikimo studijų figūrų, muzikologas ir pianistas prof. dr. Johnas Rinkas iš Kembridžo universiteto ir lietuvių kompozitorius, dirigentas, Lietuvos ansamblių tinklo įkūrėjas doc. Vykintas Baltakas. Kodėl buvo pakviestos būtent šios asmenybės?
Įprastai DIP būna dvi kviestinės paskaitos. Nusistovėjo savotiška tradicija, kad vienas pranešėjas atvyksta iš svetur, o kitas atstovauja tai institucijai ar bent šaliai, kurioje vyksta konferencija.
Labai džiaugiuosi, kad šiųmetėje programoje dalyvaus lietuvių kompozitorius Vykintas Baltakas. Tai turbūt ne visai tradicinis pasirinkimas DIP kontekste. V.Baltakas – kompozitorius ir dirigentas, daug dirbantis su šiuolaikine muzika ir šiuolaikinės muzikos atlikėjais, o ligi šiol DIP kviestinėse paskaitose vyraudavo tradicinės krypties arba senosios muzikos atlikėjai.
Jį pasirinkome visų pirma dėl to, kad norėjosi akcentuoti svarbią šiuolaikinės muzikos poziciją Lietuvoje, Vykinto nuolat akcentuojamą ryšį su improvizacija, LMTA šiuolaikinės muzikos atlikimo studijų programą, o taip pat – akademijoje turimą Muzikos inovacijų studijų centrą. Vykintas savo paskaitoje „Modalinė forma ir interpretacijos iššūkiai naujojoje muzikoje“ demonstruos savo kūrybą, kurią atliks pianistė, meno daktarė Indrė Baikštytė.
Esu ypač laiminga, kad pirmąsyk į Vilnių atvyksta muzikos atlikimo studijų guru, vienas įtakingiausių nūdienos muzikologų, o taip pat ir puikus pianistas Johnas Rinkas. Jo paskaita vadinasi „Virš interpretacijos: muzikos atlikimas kaip kūrybinė praktika“. Joje pranešėjas dalysis ir savo patirtimi iš XVII Chopino pianistų konkurso Varšuvoje, kuriame jis buvo žiūri narys.
Manau, abu lektoriai labai praturtins visą „Doctors in Performance“ programą, o J.Rinko paskaita ir atidarys šį trečiąjį festivalį-konferenciją.
Kelias dešimtis metų skaičiuojančios meno doktorantūros studijos jau yra suformavusios tam tikras savitas Europoje pastebimas meninių tyrimų mokyklas. Vienur labiau pastebimas teorinis pradas, kitur akcentuojama meninės dalies svarba. Lietuvoje ši sritis dar ieško savo tapatybės, tačiau ir čia jau yra manome atradę tam tikrą kelią, kaip turėtų būti vykdomi meniniai tyrimai.
Šiais metais pirmą kartą Lietuvoje vykstantis „Doctors in Performance“ – puiki proga pasižiūrėti, įsigilinti bei įvertinti skirtingus metodus, kontekstus ir mokyklas.
2018 m. rugsėjo 4-6 dienomis pasaulio meno daktarų maratonas atvirai kvies visus, susijusius su menu – nuo atlikėjo iki mokslininko – nepraeiti pro šalį ir užsukti į festivalio-konferencijos rezidenciją LMTA, susitikti su meno daktarais, doktorantais ir kviestiniais svečiais – muzikologu Johnu Rinku bei lietuvių kompozitoriumi Vykintu Baltaku.