Scenoje klausytojai išvys net du fortepijonus, kuriais lietuvių pianistai Indrė Baikštytė ir Vokietijoje, Hanoveryje, gyvenantis Gintaras Januševičius paskambins B. Martinu Dvigubą koncertą. Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui (LNSO) diriguos taivanietis Tung-Chieh Chuangas.
Dvigubo fortepijoninio koncerto idėja B.Martinu kilo 1942 m., kai kompozitorius dėstė kompoziciją vasaros muzikos kursuose Tanglvude. Čia jo sutiktas Pierre’o Luboschützo ir Genios Nemenoff fortepijoninis duetas paprašė sukurti Koncertą dviem fortepijonams ir orkestrui.
B.Martinu iškart susidomėjo pasiūlymu, ši tembrų kombinacija nuo seno jį domino kaip ideali akustinio balanso ir polifoninio plėtojimo terpė. Jau anksčiau jam pavyko suderinti orkestrą ir du fortepijonus – pavyzdžiui, kompozicijose „Concerto grosso“ (1937) ir „Tre ricercari“ (1938).
Tačiau čia fortepijonus kompozitorius traktavo tik kaip orkestro narius, o 1943 m. sausį–vasarį parašytame Koncerte jiems patikėtas solistų vaidmuo. Fortepijonų partijos pasižymi ritminiu ir harmoniniu kompleksiškumu, todėl abu pianistai gali pademonstruoti didžiausią meninį bei techninį meistriškumą.
LNSO savo ruožtu meistriškumą rodys atlikdamas uvertiūrą iš B.Smetanos operos „Parduota nuotaka“ bei A. Dvorako priešpaskutinę, Aštuntąją simfoniją. Čekiška pasaulėžiūra alsuojanti B.Smetanos kūryba pelnė jam čekų nacionalinės muzikos įtvirtintojo vardą, o „Parduota nuotaka“ laikoma viena pirmųjų čekų nacionalinių operų.
Jos uvertiūroje, neretai atliekamoje kaip savarankiška koncertinė pjesė (beje, šią uvertiūrą Smetana sukūrė dar gerokai iki pradėdamas rašyti pačią operą), apstu į originalų muzikinį audinį įpintų žaismingų čekų liaudies muzikos melodijų ir ritmų.
Čekų liaudies muzikos intonacijų gausu ir A.Dvorako Aštuntojoje simfonijoje. Tai yra antra iš garsiojo paskutinių A.Dvorako simfonijų trejeto (greta simfonijų Nr. 7 ir 9). Šį kūrinį A.Dvorakas parašė stebėtinai greit – jam prireikė vos dviejų su puse mėnesio.
Simfoniją apibendrina garsioji koda, džiaugsmingi varinių pučiamųjų (ypač trimitų) ir timpanų sąskambiai. „Gerbiami ponai, Čekijoje trimitai niekada nešaukia į karą – jie kviečia šokti!“ – taip per vieną repeticiją apie šią simfoniją pasakė legendinis maestro Rafaelas Kubelikas.
Pakilios čekų muzikos programą diriguos Tung-Chieh Chuangas, jį lietuvių klausytojai turėjo progos išvysti 2017 m. pavasarį.
Šio dirigento atėjimas į muzikos pasaulį gana originalus – Berlyne šiuo metu gyvenantis trisdešimtmetis maestro iš pradžių studijavo taikomąją statistiką ir tik vėliau ėmėsi dirigavimo, studijas baigė Filadelfijos Curtis muzikos institute ir Veimaro muzikos akademijoje.
Posūkis muzikos link buvo lemtingas – 2013 m. jis pelnė II premiją G.Mahlerio konkurse, II premiją ir klausytojų prizą G.Solti konkurse, tapo Jaunųjų dirigentų konkurso Bukarešte laureatu, o 2015 m. nugalėjo prestižiniame N.Malko dirigentų konkurse Kopenhagoje.
LNSO, pianistų Indrės Baikštytės ir Gintaro Januševičiaus bei dirigento Tung-Chieh Chuango parengta čekų muzikos programa skambės gegužės 5 d., šeštadienį, 19 val. Filharmonijos Didžiojoje salėje.