Šokio ir muzikos priešprieša
Pirmą kartą į Lietuvą atvyksta kultinio Belgijos choreografo W.Vandekeybuso trupė „Ultima Vez“. Jau ketvirtį amžiaus ji stebina pasaulį savo spektakliais, šoka juos žinomiausiose scenose ir festivaliuose.
Brutalia šokio ir muzikos priešprieša vadinama W.Vandekeybuso spektaklio „What the Body Does Not Remember“ („Ko kūnas neprisimena“) šiuolaikinė versija. Lietuvos publikai spektaklis bus parodytas gegužės 9 d. 18 val. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre.
Nepaprastas choreografo ir režisieriaus W.Vandekeybuso bei jo įsteigtos trupės „Ultima Vez“ debiutas 1987 m. apstulbino tuometį šokio pasaulį. Prabėgus 25 metams, spektaklis buvo atnaujintas ir vėl iškeliavo į pasaulines gastroles.
„Kietas, brutalus, žaismingas, ironiškas, nuostabus. Šie žodžiai atrodo pernelyg pasyvūs kūriniui apibūdinti. Nepaprastai novatoriškas šokio spektaklis“, – taip apie šį darbą 1987-aisiais rašė „The New York Times“.
Anuomet tai buvo pirmasis jauną choreografą pasaulyje išgarsinęs veikalas, tik vienas kitas šokėjas turėjo formalų šokio profesionalo diplomą. Dabartinė situacija priešinga: choreografą žino visas pasaulis, jis sėkmingai garsina Belgiją, o tarp šokėjų yra vienintelis be formalaus šokėjo diplomo.
„Iš esmės „What the Body Does Not Remember“ punktyru žymi visą Europos šiuolaikinio šokio plėtros „sėkmės istoriją“ – nuo pasišiaušusio chuligano iki visų pripažinto meistro“, – sakė festivalio „Naujasis Baltijos šokis“ vadovas A. Imbrasas.
„Ultima Vez“ yra viena tų trupių, kurias pristatyti Lietuvoje festivalis buvo užsibrėžęs nuo pat savo gyvavimo pradžios.
Deimantai formuoja visatą
Antrą kartą į festivalį atvyks Danijos šokio teatras. Tai garsiausia savo šalies trupė, pripažinta ir kaip viena iš Šiaurės Europos šiuolaikinio šokio lyderių. Naujas Danijos šokio teatro choreografo brito Timo Rushtono spektaklis „Juodasis deimantas“ („Black Diamond“) į Vilnių atvežamas iškart po premjerų gegužės 9–11 d. senojoje Kopenhagos karališkojoje operoje.
Kurdamas dviejų veiksmų spektaklį „Juodasis deimantas“, kuris Vilniuje bus parodytas gegužės 15 d. 18.30 val., T.Rushtonas grįžo į abstrakčią visatą, dėmesį teikdamas estetikai ir formai.
Scenografija ir šviesų dizainas čia tapo svarbiausiais elementais.
Nuo 2001-ųjų Danijos šokio teatrui vadovaujančio T.Rushtono darbai dažnai apibūdinami kaip emocijomis grįstas požiūris į žmonių santykių detales. Jo spektakliuose susijungia gyva ir įrašyta muzika, nepakartojamas apšvietimas ir dizaino detalės.
„Man šokis yra jausmų raiška. Tai kitas bendravimo kelias, kuris prasideda, kai baigiasi žodžiai“, - sakė T.Rushtonas. Jis nuolat ieško naujų kelių bendradarbiaudamas su rašytojais, dizaineriais, kompozitoriais, kitais kūrėjais.
Per pastaruosius 13 metų Danijos šokio teatrą T. Rushtonas pavertė laurus skinančia trupe. Teatras įgijo tarptautinį pripažinimą.
Daugybę prizų pelnęs T.Rushtonas choreografiją yra kūręs Danijos bei Švedijos karališkiesiems baletams, Nacionaliniams Škotijos, Suomijos, Norvegijos, Latvijos baletams, Pekino šokio teatrui ir kitiems. 2011-aisiais už nuopelnus šokiui karalienė Elžbieta II T.Rushtoną paskelbė Britų imperijos ordino nariu.
Būti su kitais, bet išlikti savimi
Lietuva taps pirmąja užsienio šalimi, į kurią bus atvežtas ir naujausias daugybę šalių apkeliavusios prancūzų hiphopo šokio trupės „Compagnie Malka“ spektaklis „La preuve par l’autre“. Šokio gerbėjai šį prancūzų darbą galės pamatyti gegužės 11 d. 17 val.
2001 m. įkurtos trupės „Compagnie Malka“ meno vadovas Bouba Landrille‘is Tchouda nusprendė sukurti trijų choreografų ir šešių šokėjų spektaklį. Šiam tikslui jis į kompaniją pasikvietė ryškiausias Prancūzijos hiphopo asmenybes – choreografus Anne Nguyen ir Faridą Berki. Kiekvienas choreografas pasirinko po du atlikėjus.
Visas šešetas šokėjų kuria vieną pasirodymą, sujungtą kitoniškumo temos. Kiekvienas „savo“ šokiu kuria bendrą viziją, kur asmeniniai susitikimai jungiasi į šešių žmonių bendrą išgyvenimą. Šis trijų dalių pasirodymas – odė nepagaunamam, unikaliam, kitokiam atradimui.
Visi didžiųjų „Naujojo Baltijos šokio“ meistrų spektakliai bus rodomi Nacionaliniame dramos teatre.