Baltijos šalių dramaturgai teatre svarsto panašius dalykus?

2013 m. spalio 28 d. 12:19
Rūta Oginskaitė, "Lietuvos ryto" teatro apžvalgininkė
Kaune sekmadienį baigėsi keturias dienas trukęs Baltijos šalių dramaturgijos festivalis, paskelbti šeši jo laureatai. Šis festivalis vyksta jau aštuoneri metai, jį pasikeisdamos rengia Lietuvos, Latvijos ir Estijos teatro sąjungos. Šiemet - Nacionalinis Kauno dramos teatras. Kas tai - garbė, rūpestis, vargas, malonumas? Septyni spektakliai per keturias dienas - tokia šįkart buvo dramaturgijos festivalio programa, kurią papildė ir neformalus bendravimas.
Daugiau nuotraukų (1)
Vadovas priėmė svečius
Žvelgiant į Kauno dramos teatro vadovą Egidijų Stanciką, priimantį svečius, pažindinantį juos su Kaunu, jo apylinkėmis ir pačiu teatru, galima įsivaizduoti, kad rengti festivalį – didžiulė laimė. O festivaliui ir jo dalyviams, be abejo, pasisekė atsidūrus tokio atidaus šeimininko glėbyje ir šiuolaikiškai rekonstruotame teatre.
Tačiau festivalio svarbiausia dalis vis dėlto yra spektakliai. Pagal susitarimą kiekviena iš trijų šalių parodė po du spektaklius, kurių vienas būtinai kamerinis, antras – skirtas didžiajai salei. Pagal nerašytą susitarimą tie spektakliai turėjo būti geriausi, reikšmingiausi ir būtinai nauji nacionalinės dramaturgijos pastatymai. Už jų atranką atsakinga kiekvienos šalies teatro sąjunga.
Patikėsime, kad į festivalio programą pateko iš tiesų nauji spektakliai – kaip Kauno teatro rodoma Jono Jurašo ir Aušros Marijos Sluckaitės „Balta drobulė“ pagal Antano Škėmos romaną ar „Menų spaustuvės“ atvežtos Juliaus Paškevičiaus „Ribos“, režisuotos Tado Montrimo.
Gūžtelėsime pečiais, kad inscenizacija pristatoma kaip naujoji dramaturgija. Suprasime, kad tai iš pagarbos spektaklio autoriams. Ar iš naujų lietuviškų pjesių trūkumo scenoje? Bet ar Kaune per savaitgalį matėme reikšmingiausius ir geriausius spektaklius iš Baltijos šalių, gal palikime diskusijų sričiai.
Kas sieja tris šalis?
Naujoji dramaturgija tikrai nėra stipriausia Lietuvos, Latvijos ir Estijos teatruose. Kitas dalykas, kad smalsu, kas teatrui rašoma šiandien ir kaip tai scenoje pateikiama.
Jaunas estų poetas Paavo Piikas pjesėje „Nutrūkusi grandis“ savo personažus suveda greitojo maisto kavinėje, kuri bankrutuoja ir dirba paskutinę dieną. Visi veikėjai išgyvena dvasinę krizę, kiekvieno ji kitokio lygio (santuokinė neištikimybė, intelektualo noras dirbti ne protu, o rankomis, nulūžęs kulniukas pramogų vakarėlio išvakarėse, kūrybos tuštuma). Vienintelis išsigelbėjimas, pasirodo, yra bendravimas. Tai Talino miesto teatro vaidinimas, režisuotas Priito Voigemasto, kuris ten suvaidino ir garsų kompozitorių, ištiktą kūrybos krizės ir užėjusį puodelio kavos į tą uždaromą kavinę.
Estų režisierius Uku Uusbergas pats sau rašo pjeses. Tartu „Vanemuine“ scenoje pastatytos jo „Karjeros“ veiksmas vyksta teatre, kurį netrukus uždarys. Scena prikrauta senų spektaklių nebenaudojamo rekvizito. Dvasinės krizės? Taip, esama. Pagrindiniai personažai siekia atsiriboti nuo skubančios visuomenės, traukiasi į teatrą (kūrybą) arba gamtą.
Bet ar ne įdomus bruožas vienija abu estų spektaklius: personažai susitinka erdvėje, kurią numatyta sunaikinti, keisti jos paskirtį ir (ne)priklausomybę? Gal tai būsena, bendra Baltijos šalių mentalitetui? Argi nerastume panašaus, bet jau politinio motyvo latvių režisieriaus Vario Braslos spektaklyje „Klajūno malda“ pagal Alvio Lapinio pjesę?
Tame Valmieros teatro spektaklyje du Anglijoje po karo atsidūrę latviai kalbasi apie savo šalies perspektyvą: bus Latvija ar jos niekada nebebus? O kas kovos, kad ji būtų? Pokalbis vyksta beprotnamyje. Ir ne vienos pjesės herojai nori pabėgti ir užsidaryti nuo realybės.
Susitikimai - keistoki
Kas Baltijos šalių dramaturgiją vienija, kas skiria? Kaip kiekviena šalis rūpinasi, kad turėtų dramaturgų ir kad jų pjesės pasiektų sceną? Ar mums juokingi, skaudūs, brangūs tie patys dalykai? Ar panašiai suprantame, tarkime, ironiją? Ar Baltijos šalys – vis dar tik Lietuva, Latvija ir Estija?
Tai vėl diskusijų temos. Bet jų Baltijos dramaturgijos festivalis nenumato. Tik trumpus susitikimus su trupėmis, vos atgaunančiomis kvapą po ką tik suvaidinto spektaklio. Festivaliui įpusėjus ir tie klausimai-atsakymai nunyko.
Niekas nedraudžia bendrauti be jokios programos ir grafiko. Bet matytumėt, kaip tai vyksta per vakarienę po vidutiniško spektaklio su prastu vertimu: triukšminga kaip tikroje puotoje, bet niekas neprieina pasveikinti ar pakalbinti artistų, režisierių ir dramaturgų, trupių nariai šnekasi tarpusavyje, pavargę ir nelaimingi.
Dėl ko buvo verta vykti?
Kitokia atmosfera buvo po spektaklio „Prarasto laiko citatos“, kurį Latvijos nacionaliniame teatre sukūrė latvių aktorė, režisierė ir pjesė autorė Inara Slucka. Bendravimas su ja, jos aktoriais tapo puikiu vakaro tęsiniu. Nors tai buvo jau trečias tos dienos spektaklis!
I.Slucka trečias dešimtmetis yra viena pagrindinių Latvijos nacionalinio teatro aktorių, filmuojasi kine. O prieš keletą metų baigė dar ir režisūrą, ir menotyrą Latvijos meno akademijoje.
„Kai ėmiausi baigiamojo darbo, rinkausi, ar rašyti apie vaidmens poveikį aktoriaus asmenybei, ar apie tai statyti spektaklį“, - sakė I.Slucka. Jos ir aktoriaus Eriko Vilsono parašytos „Prarasto laiko citatos“ pasakoja apie scenaristą, kuris savo scenarijaus veikėjais paverčia kasdien matomus žmones ir ima painioti tikrovę su fantazija.
Spektaklis pastatytas „film noir“ stiliumi – tai neva praėjusio šimtmečio vidurio Holivudo kriminalinė drama. Aktoriai vaidina ir scenoje, ir ekrane – tarytum personažai ir čia, ir ten, ir realybėje, ir kūrinyje. Spektaklio vaizdas tarsi nespalvotas filmas. Kodėl sumanymas toks? „Mano draugės – kino kritikės. Viena jų rašė disertaciją apie „film noir“ istoriją. Mes kartu žiūrėjome to žanro filmus vieną po kito. Nutariau, kad būtų įdomu pastatyti spektaklį pagal „film noir“ estetiką. Tiesiog priminčiau žmonėms, kad būdavo kadaise tokie puikūs filmai“, - pasakojo I.Slucka.
Latvijoje artėja svarbiausi šalies teatriniai apdovanojimai „Aktorių naktis“, kuri švenčiama lapkričio 23-iąją.  I.Sluckos „Prarasto laiko citatos“ pristatytos septynioms nominacijoms.
Štai toks spektaklis vertas kelionės į festivalį (gal ne dramaturgijai skirto, o labiau teatrą ir kiną siejančio, nes tokių vaidinimų daugėja). Ir festivalis vertas kelionės vardan tokio spektaklio. Kiti – nebent kad užpildytų informacijos spragas ir paskatintų galvoti apie festivalio patobulinimus ir praturtinimus kryptingais aptarimais ir išsiilgtomis viešomis diskusijomis.
Išdalijo šešis prizus
Sekmadienį Baltijos šalių dramaturgijos festivalio vertinimo komisija paskelbė laureatus. Prizai – šviečiantys geltoni taksi plafonai, ant kurių užrašyti apdovanojimų pavadinimai, o jie irgi siejami su taksi. Ir visi apdovanojimai turėjo bendrą vardą „Grand Prix“. Todėl prizininkų paskelbimas nuo Nacionalinio Kauno dramos teatro scenos skambėjo štai taip:
Mr.Best Stage Driver (aktorius) Robertas Annusas, ,,Karjera“, "Vanemuine" teatras, Estija
Ms.Best Stage Driver (aktorė) Evelin Voigemast, ,,Nutrūkusi grandis“, Talino miesto teatras, Estija
Best View (scenografas) Marion Undusk, "Nutrūkusi grandis“, Talino miesto teatras, Estija
Best Roadbook (dramaturgas) Paavo Piikas, „Nutrūkusi grandis“ , Talino miesto teatras, Estija
Best Track (muzika) Linas Rimša, ,,Balta drobulė“, Nacionalinis Kauno dramos teatras, Lietuva
HIGHway (specialusis žiuri prizas) Teatro eksperimentas – “Karjera”,  "Vanemuine" teatras, Estija
Baltijos šalių dramaturgijos festivalio žiuri: Peeteris Raudseppas (Estija), Normundas Naumanis(Latvija), Edgaras Klivis (Lietuva), Olegas Žiugžda (Baltarusija), Oksana Kušliajeva(Rusija).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.