Stulbinamą vokalą demonstruojantį vieną garsiausių šiuolaikinių JAV kompozitorių K.Ueno kritikai pakrikštijo tikra žmogaus balso galimybių enciklopedija. Pasirodymuose jis orginaliai derina klasikinį požiūrį į kūrinio atlikimą su netikėtomis improvizacijomis. Pavyzdžiui, koncertuose jis naudoja garsus, kuriuos įrašė dar būdamas vaikas. „Vaikščiodavau po namus ir įrašinėdavau mamos, brolio, savo balsą“, – pasakoja K.Ueno. Šie seni įrašai menininko pasirodymams suteikia eksperimentinės dvasios ir intymumo.
„Gaidoje“ dviejų balsų obertoninį ir gerklinį dainavimą praktikuojantis K.Ueno atliks prieš penkerius metus paties sukurtą koncertą balsui ir orkestrui „On a Sufficient Condition for the Existence of Most Specific Hypothesis”. Jo pavadinimą pasufleravo kompiuterių specialisto, bendravardžio ir bendrapavardžio Keno Ueno mokslinio straipsnio antraštė. Pats muzikantas šį koncertą vadina vienu asmeniškiausių savo kūrinių.
Kitokią vokalo interpretaciją koncerte demonstruos sefardų giesmių atlikėja, dainininkė ir poetė iš Italijos M.Meghnagi. Festivalio pabaigos koncerte ji atliks lietuvių kompozitoriaus Anatolijaus Šenderovo opusą „Ya lali“. Jis sukurtas specialiai šios dainininkės vokalui ir dviem orkestrams.
Menininkės pasirodymai atspindi kelias kultūras. M.Meghnagi gimė Libijoje, žydų šeimoje, gyveno Izraelyje, o dabar – Italijoje. Šių šalių papročiai, tradicijos, muzikinis paveldas susipina jos atliekamose giesmėse. Tačiau, pažymi muzikos kritikai, skirtingų kultūrų muzika jos pasirodymuose nėra tik tuščia tradicijų saugykla. Talentingoji dainininkė koncertuose sukuria naują platformą, kur Viduržemio jūros regiono senosios kultūros garsai skamba naujai.
„Atlikėja pati ieško senųjų dainų ir giesmių visame pasaulyje, jas pritaiko prie savo balso ir įtraukia į koncertines programas. Taip dainininkė joms įkvepia naujos gyvybės, atskleidžia giliausias emocijas“, – sako Remigijus Merkelys, festivalio „Gaida“ vadovas.
Į žmogaus balso ribų tyrinėjimus ir egzotikos temą organiškai įsiterps ir šių metų „Gaidos“ kompozitoriaus Mauricio Kagelio opusas orkestrui „Broken Chords“. Jame klausytojai išgirs užuominų į džiazą ir Pietų Amerikos muziką.
Baigiamajame „Gaidos“ koncerte įvyks ir lietuvių kompozitorės Loretos Narvilaitės kūrinio „Miesto labirintas“ premjera, kur soprano partiją atliks Lauryna Bendžiūnaitė, o rašytojos Jurgos Ivanauskaitės ir poeto Algimanto Mackaus kūrybą skaitys aktorius Darius Meškauskas.
Baigiamasis „Gaidos“ koncertas vyks rytoj, spalio 26 d., 19 val. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje.
K.Ueno kūrinys „Zansetsu“
M.Meghnagi koncerto ištrauka