Latvijos kultūros ministerija svarsto galimybę skelbti naują Operos teatro meno vadovo konkursą. Sykiu neatmetama tikimybė į laisvą vietą skirti ką nors iš kitų konkurso dalyvių, kuriems komisija skyrė aukštus balus.
Pats A.Žagaras pareiškė, kad jis taip pat buvo tarp pretendentų, kuriems komisija skyrė maksimalius balus, tačiau kultūros ministrė Žaneta Jaunzemė-Grendė nutarė įsiklausyti į profsąjungos nuomonę ir neatsižvelgti į jo darbo vertinimo rezultatus. Pirmenybę ji atidavė A.Maskatui, o A.Žagarui pasiūlė patarėjo vietą. A.Žagaras su tuo nesutinka ir ketina apskųsti ministrės elgesį kaip teisiškai
nekorektišką.
A.Maskatas turėjo vadovauti teatrui, o A.Žagaras likti patarėju, kad būtų sėkmingai tęsiami jau pradėti projektai Rygai rengiantis
2014-aisiais tapti Europos kultūros sostine, Latvijai ruošiantis perimti pirmininkavimą ES Tarybai 2015-aisiais.
Kaip rašo Latvijos spauda, A.Žagaras, būdamas Latvijos nacionalinio operos teatro direktoriumi, išties daug nuveikė, išskyrus artistų darbo užmokesčio didinimą. Pavyzdžiui, praėjusių metų gegužę nevilties apimti choristai ryžosi streikui ir juos rėmė tiek sava profsąjunga, tiek nepriklausoma teatro simfoninio orkestro profsąjunga. Jie reikalavo ne tik padidinti darbo užmokestį, bet ir to, kad A.Žagaras paliktų direktoriaus postą.
Choristai paskelbė streiką, nes teatro administracija pažeidė darbo sutarties sąlygas ir nesugrąžino ankstesnio darbo užmokesčio lygio. 2009-ųjų rugpjūtį, atsižvelgdama į finansinę padėtį valstybėje, profsąjunga sutiko su administracijos prašymu darbo laiką sutrumpinti iki 34 valandų per savaitę, o darbo užmokestį sumažinti 15 procentų. Tačiau faktiškai darbo apimtis nebuvo sumažinta, o atlyginimai sumažėjo.
Pasaulinio garso operos dainininkė Kristinė Opolais, protestuodama prieš A.Žagaro nušalinimą iš direktoriaus posto, pareiškė nedalyvausianti Latvijos nacionalinės operos 150-mečio koncertuose ir apskritai nebedainuosianti Rygos scenoje. Dainininkė atšaukė savo pasirodymus rugsėjo 5 ir 6 dienomis numatytuose koncertuose, kuriuose turėjo atlikti Leonoros ariją iš Giuseppe Verdi operos „Likimo galia“.
„Labai atsiprašau savo klausytojų, kad atšaukiau ilgai lauktus pasirodymus. Tačiau man dainuoti scenoje - tai džiaugtis gyvenimu. Šiuo atveju nesuprantu, kuo čia džiaugtis ir kokią šventę mes švenčiame, - savo sprendimą paaiškino primadona. - Scenoje niekada nemeluoju, todėl negaliu pasirodyti - meluoti ir šypsotis. Man tai sielvartas. Nematau mūsų Operos teatro be A.Žagaro. Latvijoje, turinčioje tiek nedaug gyventojų, Andrejus padarė tikrą stebuklą: mūsų Operos tearas turi aukščiausią reputaciją visame pasaulyje. Jeigu ne jo asmeniniai ryšiai ir žavesys, ji būtų virtusi neišvaizdžiu provincialiu teatriuku, kaip tai nutiko Lietuvoje ir Estijoje. O šiandien gerbiami artistai dirba operoje už kapeikas tik todėl, kad A.Žagaras moka išlaikyti komandą, o pasaulinio lygio solistai sutinka dainuoti tėvynėje vien asmeniškai paprašyti direktoriaus. Jam nėra alternatyvos!“
Prieš vienuolika metų K.Opolais pradėjo dirbti Latvijos nacionalinės operos chore. Po dvejų metų talentinga dainininkė buvo pastebėta ir debiutavo Miuzetės vaidmeniu („Bohema“). Vėliau tapo Liza „Pikų damoje“. Iš pradžių spektaklio režisierius A.Žagaras K.Opolais įtraukė tik į trečiąją sudėtį, tačiau per premjerą dvi pagrindinės solistės dėl skirtingų priežasčių dainuoti negalėjo, užtat 25 metų Kristinė puikiai padainavo visuose šešiuose spektakliuose.
Tada jos karjera pradėjo sparčiai kilti. Ir ne tik jos...
„Jauni ir labai talentingi dainininkai iš viso pasaulio prašo manęs A.Žagaro kontaktų, kad patektų į jo perklausas ir pasirodytų mūsų Operos teatre. Jie sako: girdėjome, kad jeigu pradedi pas jį dirbti, tai garantuoja puikią karjerą. Jis laikomas sėkmės talismanu. Juk tai ne šiaip sau?
Nesuprantu kultūros ministrės sprendimo. Man atrodo, kad už to slypi kažkokia siaubinga intriga. Panašu, kad dėl kažkokių man nežinomų priežasčių jie nori išvis sunaikinti mūsų Operos teatrą. Juk jis negalės gyvuoti be tokio stipraus vadovo. Pažiūrėkite, kas nutiko vienam geriausių pasaulio operos teatrų - Vienos operai - kai jie kardinaliai pakeitė vadovybę. Lygis iškart krito. Yra atvejų, kai
tokie skuboti pokyčiai baigiasi tragedija...“ - teigia latvių solistė.
K.Opolais stebisi, kad vadovauti Operos teatrui patikima „kažkokioms puikiosioms damoms“ (ji turi omenyje į naująją Latvijos nacionalinio operos teatro valdybą paskirtas rinkodaros specialistę ir Rygos verslo mokyklos dėstytoją Inesę Eglytę ir LTV kultūros programų redaktorę Dainą Markovą).
„Nieko asmeniškai prieš jas neturiu, tačiau ką jos išmano apie Operos teatrą ir kaip su juo susijusios?! Tai juk labai sudėtingas organizmas, kurį reikia ugdyti daug metų, o nužudyti galima per kelias dienas.
Todėl protestuoju ir atsisakau dainuoti! Ir ateityje taip pat nedalyvausiu mūsų Operos teatro projektuose. Todėl kad man Nacionalinė
opera - tai Andrejus Žagaras“, - apibendrina K.Opolais.
Ar principingas K.Opolais sprendimas pajėgs paveikti A.Žagaro „likimo galią“, Latvija sužinos jau artimiausiu metu.