Prieš G. Tuminaitės spektaklį atrodė, kad festivalis pasiekė kulminaciją
- tiek būta „Eglės“ sanatorijos klube žiūrovų, svečių, žiniasklaidos
dėmesio.
Intrigavo viskas - kas vaidino, ką vaidino ir kaip.
Atsitiktinumų teatre nebūna
O vaidino teatras „Sovremennik“, kadaise vertintas kaip laisvės,
teisybės, meniškumo scena, dėl kurios vaidinimų būdavo verta važinėti į
Maskvą. Lietuvoje „Sovremennikas“ nematytas kone pusę amžiaus - dabar
tai jau visai kita trupė.
Smalsumą spektakliu kurstė ir tai, kad Rimo Tumino dukters ir mokinės
G. Tuminaitės režisūra Lietuvoje pažįstama tik siauram teatralų ratui.
Kas matė jos diplominį „Atsitiktinumą“ pagal P.Merimee? O čia -
kūrinys garsiojoje Maskvos scenoje.
Pats spektaklis „Emilija Galoti“ pagal Gottholdo Ephraimo Lessingo,
XVIII amžiaus mąstytojo, pjesę maskviečių kritikų buvo įvertintas
kontroversiškai: ir bravo, ir deja.
G. Tuminaitė buvo pakviesta režisuoti „Sovremennike“ neatsitiktinai, bet
ir ne dėl to, kad yra savo tėvo duktė. Visų pirma, ji dirbo asistente,
kai R.Tuminas „Sovremennike“ statė Aleksandro Gribojedovo „Vargą dėl
proto“.
Su to spektaklio jaunais aktoriais Gabrielė surepetavo „Emilijos Galoti“
eskizą ir dalyvavo „Sovremenniko“ programoje „Bandymai“. Eskizas patiko
teatro meno vadovei Galinai Volček, kuri pakvietė Gabrielę debiutuoti
mažojoje scenoje.
Tokia įžanga spektakliui apie tai, kaip patvirkęs Princas užsigeidė jam
patikusios nekilmingos merginos ir užsakė pagrobimą jos vestuvių dieną.
Nuo Princo rytinio įgeidžio iki vakaro buvo sunaikintas visos Galoti
šeimos gyvenimas: jaunikis nužudytas, nuotaka išniekinta ir nudurta,
tėvai sugniuždyti.
Matosi, ką veikėjai slepia
„Emilija Galoti“ iš pradžių linksmina parodijomis, vėliau suka
tragedijos link.
Mačiusiems G.Tuminaitės „Atsitiktinumą“ - irgi kraštutinių jausmų ir
tragiškų įvykių siužetą, parodytą iš komiškosios pusės, nebus keista,
kad iš penkių veiksmų G.E.Lessingo tragedijos režisierė padarė pusantros
valandos farsą.
Ji išryškino komiškus veikėjų bruožus, padarė matomus jų slaptuosius
ketinimus, aistras, manijas. Čia juokiamasi ne iš tragedijos, o iš
paradoksų.
Jaunutė Emilija Galoti (Viktorija Romanenko), per maldą vestuvių rytą
bažnyčioje pakalbinta Princo, pasakoja motinai apie tą susitikimą,
springdama nuo staigaus geismo iš visų jėgų gniaužydama pagalvę.
Motina Klaudija (Ina Timofejeva) prie savo prašmatnios krūtinės
nekantriai glaudžia ne tik dukters jaunikį grafą Apianį (Šamilis
Chamatovas), bet vėliau ir jo žudiką Marinelį (Jevgenijus Pavlovas).
O Marinelis pasirausvina skruostus ir ima virpėti prieš susitikimą su
Princo atstumta grafiene Orsina (Jelena Kozina), kuri kaip tik užsimena,
kad vyrai, rausvinantys skruostus jai koktūs.
„Emilijoje Galoti“ esama ir teatro štampų parodijos. Princas (Ilja
Lykovas) nepamiršta apčiupinėti scenos po savimi, ieškodamas kaip
patogiau atsigulus „kančiai“ pavaizduoti, kokią pozą išriesti.
Jo kamerdineris Marinelis melodingai niekšiškai kvatoja, muštynėse
dalvauja kaip akrobatas, o kai žadama, kad nuo kraupių naujienų jo
plaukai atsistosią piestu, pats iškelia savo ilgą kasą.
Vieni kitiems vaidina
Toks cirkas šiurpių įvykių akivaizdoje? Štai čia ir yra režisierės
profesionalumas - visos išdaigos pajungtos spektaklio sumanymui, o jį
suvokiu kaip norą parodyti žmones, užimtus tik savimi, tik savo šios
akimirkos norais. Ar tai nėra tiesus kelias į tragediją?
Visi vieni prieš kitus vaidina reikšmingus asmenis. Vaidina
temperamentingai, impozantiškai. Iki tam tikros ribos. Iki vaidmuo
patogus.
Ribą, kai herojai pajunta nerimą, režisierė ima brėžti artėjant finalui.
Nėra taip, kad visi „Emilijos Galoti“ veikėjai staiga supranta, kas
atsitiko. Palikti vaidmenis-kaukes nėra paprasta nė vienam.
Nelaimės nuojauta lėtai išgena iš scenos ir „pavargusį“ nuo pasimatymo
Princą, ir jo bendrininką Marinelį, slapčia nusišluosčiusį skruostų
raudonį, ir mamytę Klaudiją Galoti, nebesusigaudančią, kurį dar jauną
vyrą priglaudus.
Tik Emilija lieka padėrusi, lyg nepabudusi iš keisto baisaus sapno.
Spektaklio viršūnė - epizodas
Vienintelis veikėjas, per kurį G. Tuminaitė parodo, kaip sustoja
komiškojo vaidinimo mechanizmas yra Emilijos tėvas Odoardas Galotis. Jį
vaidinantis Vladislavas Vetrovas turi tik du epizodus, bet spektaklio
viršūnę sukuria būtent šis aktorius.
Iš pradžių tai griežtų pažiūrų riaumojantis siaubūnas, kurio
išsprogintos akys, sakytum, žaibus svaido. Finale - meistriška scena,
kai regi, kaip V. Vetrovas malšina savo herojaus įtūžį, netgi žiūrovams
duodamas ženklą pernelyg nesiautėti.
Ir Odoardas Galotis liaujasi būti groteskišku personažu. Farsas virsta
tragedija būtent tada.
Jokio ašaringumo ar aistrų plėšymo režisierė čia neprikuria, nors
Galotis nuduria savo taip ir neištekėjusią dukrą. V. Vetrovas baigia
spektaklį santūriai vyriškai. Tyliai. Traukiasi iš farsiškos aplinkos
į save, į ramybę, į nežinią.
Išeina už tos neva seno marmuro sienos, kurią scenografas Adomas
Jacovskis pastatė, palikdamas ne perdaug erdvės vaidinimui - pakankamai
arti prie žiūrovų, nes ir farsiška aplinka supa kone kasdien kiekvieną.
Po „Emilijos Galoti“ vaidinimo ne vienam kilo klausimų. Ar šitą
spektaklį įmanoma atvežti tik į festivalį ir tik į Druskininkus? Ir tik
vieną kartą? Kokia jaunos režisierės perspektyva? Asistavimas tėvui?
Rusijos teatrai?
Į pastarąjį yra atsakymas: G. Tuminaitė repetuoja Vaižganto „Dėdes ir
dėdienes“ Vilniaus Mažajame teatre.