1998-aisiais, dar studijuodamas Sankt Peterburgo konservatorijoje,
būsimasis maestro dalyvavo tarptautiniame operos projekte Nidoje -
su kitų Europos šalių studentais čia statė „Užburtąją fleitą“.
Vasario 14-ąją Tuganas diriguos Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto
teatre vienam geriausių Prancūzijoje Nacionaliniam Tulūzos Kapitolijaus
orkestrui (Orchestre national du Capitole de Toulouse).
Šia proga pakalbinau Prancūzijoje repetuojantį dirigentą telefonu.
- Jūsų pirmtakas Tulūzoje maestro Michel'is Plasson'as išgarsino Kapitolijaus orkestrą prancūzų muzikos programomis. Kaip jūs, žmogus iš visiškai kitos aplinkos, jaučiatės prie šio orkestro dirigento pulto?
- Jaučiuosi labai patogiai - kaip savo šeimoje. Su Tulūzos orkestru
dirbu nuo 2005-ųjų, puikiai jį pažįstu.
Šis kolektyvas išsiskiria iš kitų, matyt, būtent prancūzų muzikos
atlikimo tradicijomis, skaidriu skambesiu, kuris šiam repertuarui
būtinas.
Kita vertus, nuo M. Plasson'o laikų orkestras gerokai pasikeitė. Tapęs
jo vadovu, ėmiau plėsti repertuarą: įtraukiau į jį rusų, vokiečių,
italų kūrinių. Dažnai atliekame šiuolaikinės muzikos programas.
Kolektyvas tapo nepaprastai lankstus. Manau, galime atlikti Gustavo
Mahlerio simfonijas ne prasčiau, o gal net įdomiau negu vokiečių
orkestrai. Mes esame laisvesni, ne taip prisirišę prie vokiško
repertuaro atlikimo standartų, kaip patys vokiečiai.
Arba anksčiau buvo neįsivaizduojama, kad Tulūzos orkestras galėtų įgroti
į kompaktinį diską Igorio Stravinsky'o „Šventąjį pavasarį“: tai -
vienas sudėtingiausių kūrinių orkestrui.
Tačiau neseniai išleidome šio kompozitoriaus muzikos albumą, kuriame yra
ir „Šventasis pavasaris“ (televizijos kanalas „Mezzo“ jį įtraukė į
geriausiųjų penketuką - Red.).
M. Plasson'as įrašė su Tulūzos orkestru turbūt visą prancūzų muziką,
todėl susiformano nuomonė, esą grojame tik tokį repertuarą. Aš visais
įrašais noriu parodyti, kad sugebame gerai atlikti bet kokią muziką.
- Jūs vadovaujate ir Berlyno vokiečių orkestrui. Su kuriuo kolektyvu dirbti smagiau?
- Suartėti su vokiečiais dar nespėjome - su jais dirbu tik nuo
rugsėjo. Tačiau sekasi mums gerai.
Abu orkestrai - visiškai skirtingi. Dirigento gyvenimas tuo ir įdomus,
kad jam tenka susidurti su skirtingu požiūriu į garso kultūrą, atlikėjų
mąstymu ir mentalitetu.
Juos lemia orkestrų tradicijos, repertuaras, jų vadovai. Su skirtingais
kolektyvais galima siekti skirtingų muzikinių tikslų.
Tačiau bet kuriuo atveju dirigentui svarbu perteikti savo braižą. Jei
jo neturi, tuomet kokia tu asmenybė?
- Ar orkestrai nevienodėja dėl muzikantų migracijos?
- Tulūzos orkestre groja turbūt 70 procentų prancūzų. Per aštuonerius
metus jo tautinė sudėtis nepasikeitė, nors kolektyvas išaugo nuo 104 iki
125 žmonių.
To reikėjo naujam repertuarui atlikti. Be to, orkestras groja operos
spektakliuose - buvo svarbu, kad išvykus į gastroles, operos publika
Tulūzoje neliktų be muzikos.
Tulūza - vienintelis miestas Prancūzijoje, kuriame kultūros žmonių ir
projektų gausėja, o ne mažėje kaip kituose.
- Kas tai lėmė?
- Nauja miesto valdžia - rinkimus laimėję socialistai. Jų programos
pagrindas - socialinė ir kultūrinė miesto plėtra.
Politikai paskatino orkestrą imtis švietėjiškos veiklos. Kelis kartus
per metus nemokamai koncertuojame studentams, rengiame muzikos projektus
vaikams.
Šie renginiai labai populiarūs. Studentų koncertuose 2300 vietų salė
būna pilnutėlė.
Dabar Europoje daroma viskas, kad vaikai ne tik nesuprastų klasikinės
muzikos, bet ir apskritai nežinotų, kas tai yra. Jaunimo muzikinį
švietimą laikau viena svarbiausių savo užduočių.
- Ar jūsų karjera susijusi su maestro Valerijumi Gergijevu, kuris taip pat yra osetinas?
- Mes mokėmės pas tuos pačius pedagogus Osetijoje ir Sankt Peterburge.
Mano pirmasis dirigavimo mokytojas buvo Anatolijus Briskinas. Būtent
sukrėstas jo koncerto, aš susidomėjau dirigavimu, ėmiau bendrauti su
šiuo dirigentu.
Prieš tai mokiausi muzikos teorijos ir fortepijono klasėse. Tačiau mane
visada itin domino orkestras kaip instrumentas, didžiulės jo galimybės,
turtingos spalvos.
A. Briskinas į Osetiją atvažiavo baigęs mokslus tuometiniame Leningrade
pas didį dirigavimo pedagogą Ilją Musiną. Taigi ir mane vėliau jis
nusiuntė mokytis pas savo profesorių.
Esu dažnai vadinamas V. Gergijevo globotiniu, bet tai ne tiesa. Jis
niekada nebuvo mano pedagogas. Aišku, aš daug išmokau stebėdamas jo
spektaklius ir repeticijas.
Aš būsiu visada dėkingas V. Gergijevui už pasitikėjimą, kad mane, jauną
ir nepatyrusį dirigentą, pakvietė tapti jo asistentu, dirbti kartu
teatre, kuriame dirigavo Sergejus Rachmaninovas, Gustavas Mahleris ir
kitos muzikos legendos.
Savo pirmąjį spektaklį Sankt Peterburge padirigavau būdamas 24 metų. Jau
vienuolika metų esu kviestinis Marijos teatro dirigentas.
- Ar turite dirigento idealą?
- Paminėčiau tris meistrus, kurių jau nėra: Herbertą von Karajaną,
Carlosą Kleiberį ir Leonardą Bernsteiną.
Tačiau aš mokausi ir iš daugelio kitų įrašų. Labai įdomu susipažinti su
dirigentų, kurių jau niekada neišvysime, darbais.
- Kaip apibūdintumėte Vilniui rengiamą programą?
- Manau, ji atskleis pačias geriausias Kapitolijaus orkestro savybes.
Griešime tris labai skirtingus kūrinius.
Turbūt jokia kita kompozicija taip gerai neperteiktų Tulūzos orkestro
galimybių kaip Modesto Musorgskio ir Maurice'o Ravelio „Parodos
paveikslėliai“.
M. Ravelis dievino M. Musorgskį ir orkestruodamas jo puikų kūrinį
pasitelkė visą orkestro spalvų paletę - panaudojo net saksofoną! Manau,
tai viena geriausių „Parodos paveikslėlių“ versijų.
Aš pats dievinu Hectorą Berliozą ir diriguosiu jo uvertūrą „Korsaras“.
Poezija alsuojantį Roberto Schumanno Fortepijono koncertą skambins viena
geriausių jo atlikėjų Jelizaveta Leonskaja, poetiška ir romantiška
pianistė.
Dirigento karjera įsibėgėjo
Osetijoje gimęs T. Sochijevas tarptautinę karjerą pradėjo Didžiojoje
Britanijoje 2002 m. debiutu Velso nacionalinėje operoje, kur dirigavo„Bohemą“.
Po metų jaunam muzikui buvo patikėta diriguoti gastrolinį Sankt
Peterburgo Marijos teatro spektaklį „Eugenijus Oneginas“ Niujorko teatre„Metropolitan opera“. Tais pačiais metais jis debiutavo su Londono„Philharmonia Orchestra“.
2004-aisiais T. Sochijevas triumfališkai prisistatė S. Prokofjevo operą„Meilė trims apelsinams“ Provanso Ekso festivalyje (Prancūzija),
Liuksemburge ir Madrido „Teatro Real“, netrukus dirigavo „Borisą
Godunovą“ Hiustono operoje JAV.
Kritikai itin palankiai įvertino maestro debiutinius pasirodymus su
Vienos ir Berlyno filharmonijų orkestrais. Dirigentas taip pat
bendradarbiavo su Bavarijos bei Vienos valstybinių operų ir Miuncheno
filharmonijos, Frankfurto radijo simfoniniais, Amsterdamo„Concertgebouw“, Roterdamo filharmonijos, Australijos, Skandinavijos
šalių aukščiausio lygio orkestrais. Jis dalyvavo „La Scala“ koncertų
serijose.
Nuo 2005 m. T. Sochijevas yra Sankt Peterburgo Marijos teatro dirigentas.
2008-aisiais jis tapo Nacionalinio Tukūzos Kapitolijaus orkestro meno
vadovu, nuo šio sezono - ir Berlyno vokiečių simfoninio orkestro
(„Deutsches Symphonie-Orchester Berlin“) meno vadovu.
Priklauso geriausiųjų trijulei
Jau 80 metų gyvuojantis Nacionalinis Tulūzos Kapitolijaus orkestras tik
vadovaujamas dirigento M. Plasson'o (1968-2003) ėmė rengti koncertus ir
įsikurė dabartinėje savo rezidencijoje „Halle aux Grains“ (tai buvusi
turgavietė, paversta koncertų erdve). Iki tol jis grodavo tik Tulūzos
Kapitolijaus teatro (Theatre du Capitole) spektakliuose.
Kolektyvas priskiriamas geriausių Prancūzijos orkestrų trijulei kartu su„Orchestre de Paris“ ir Paryžiaus nacionalinės operos orkestru.
Tulūzos orkestras į Vilnių atvyks iš Varšuvos, o turnė tęs koncertais
Taline, Rygoje ir Vienoje.