Šį fondą prieš beveik 10 metų įkūrė gyventi į Lietuvą iš JAV sugrįžusi
buvusi išeivijos dainininkė Birutė Vizgirdienė, įkvėpta užjūrio
patirties. Amerikoje ji priklausė dviem - operos ir jaunų dainininkų
rėmimo - fondams. Tokie fondai populiarūs visame pasaulyje, nes
didiesiems operos teatrams išgyventi iš lėšų už parduotus bilietus
neįmanoma.
Tačiau greitai B. Vizgirdienė su bendražygėmis iš „Orfėjaus lyros“
įsitikino, kad Lietuvoje labdara ne tik neskatinama, bet dargi
gniuždoma.
Kvies į labdaros koncertą
Gruodžio 4-ąją „Orfėjaus lyros“ fondas pakvies į kalėdinį labdaros
koncertą LNOBT. Jo metu sukauptomis lėšomis bus paremti talentingi
jaunieji menininkai. Tokie renginiai - kone vienintelis šios ne pelno
organizacijos pajamų šaltinis.
Tačiau padengus koncerto rengimo išlaidas ir sumokėjus mokesčius, tarp
jų - itin didelę sumą LATGA agentūrai, fondo įplaukos taps simbolinės,
nors artistai - „Orfėjaus lyros“ globotiniai - muzikuos be
honoraro.
„Kai pirmą kartą rengėme kalėdinį koncertą, buvome apstulbusios:
įvairūs mokesčiai iš mūsų atėmė pusę labdarai skirtų pinigų, -
prisiminė B. Vizgirdienė. - Taip neturėtų būti, nes „Orfėjaus lyra“ -
ne pelno organizacija: visas surinktas lėšas išdalijame.
Mokėti šitiek mokesčių absurdiška. Tačiau Lietuvos įstatymai, užuot
palengvinę pagalbą žmonėms, ją apsunkina“.
Fondo aktyvistes ypač liūdina tai, kad aukotojai nesupranta, kur dingsta
pinigai. Jiems kyla įtarimų, kad surinktos lėšos naudojamos neskaidriai.
Prieš porą metų B. Vizgirdienė iš nusivylimo buvo pasiryžusi atsisakyti „Orfėjaus lyros“ pirmininkės pareigų, bet įkalbėta vis dėlto liko
vadovauti Fondui. Kitąmet jis švęs 10-ties metų sukaktį.
Nebuvo ką pasiūlyti nariams
„Lietuvoje mačiau didelę perspektyvą, - prisiminė pirmuosius fondo
žingsnius B.Vizgirdienė. - „Orfėjaus lyros“ nariais norėjo būti per
100 žmonių. Jie sumokėjo po 500 litų metinį mokestį. Tačiau už mokestį
Fondo nariams reikėjo kažką duoti“.
Mat Amerikoje net už nedideles įmokas aukotojams siūlomos įvairios
privilegijos ir dovanėlės. Bet svarbiausia - dalį aukos galima
nurašyti nuo mokesčių.
Pavyzdžiui, „Orfėjaus lyros“ komiteto narė, buvusi išeivė Nerija
Kasparienė prenumeruodama „Metropolitan Opera“ žurnalą visada prideda
250 dolerių auką. Ji ne tik ją susigrąžina, bet dar gauna iš teatro
įvairių dovanėlių - kompaktinį diską, teatro kaledorių ar kitokių
mažmožių.
„Lietuvoje beveik nieko negalėjome pasiūlyti Fondo nariams, todėl
narystė iširo. Reikėjo keisti veiklos modelį“, - pasakojo
B. Vizgirdienė.
Vietoje dovanų - labdara
JAV privatūs rėmėjai teatrams dovanoja neįtikėtinas sumas, nes mokesčių
sistema skatina turtuolius aukoti kultūrai.
Pavyzdžiui, Niujorko „Metropolitan Opera“ teatro privačios dotacijos
pernai sudarė 182 milijonus JAV dolerių. Per kiekvieną operos
transliaciją iš šio teatro „Forum Cinemas“ kino centruose ir mes,
Lietuvos žiūrovai, esame skatinami prisidėti prie garsiausio pasaulio
operos teatro gerovės.
Manoma, kad šių transliacijų dėka pirmą kartą per septynerius metus„Metropolitan Opera“ pavyko subalansuoti savo biudžetą, o privačios
dotacijos pasiekė aukščiausią šio teatro istorijoje lygį.
Anot B. Vizgirdienės, tie patys žmonės JAV remia ir meną, ir ligonines,
dažnai patys steigia įvairius fondus ar turi savo mėgstamus.
Filantropija įsigėrusi jiems į kraują.
„Brandaus amžiaus žmonės vietoje gimtadienio dovanų dažnai pageidauja
skirti jų vardu auką mėgstamam fondui ar netgi aukoti labdarai, užuot
nešus gėles į jų laidotuves“, - pasakojo B.Vizgirdienė.
Įkvepiantis mecenatystės pavyzdys Lietuvoje „Orfėjaus lyros“ moterims
buvo šviesaus atminimo Aldona Kundrotas Echaniz (1917-2011). Ji rėmė
LNOBT labdaros ir paramos fondą nuo pat jo įkūrimo, o po mirties
testamentu įpareigojo tai daryti JAV gyvenančią dukrą. Ši neseniai
įteikė motinos vardu 5000 litų „Orfėjaus lyros“ globojamai fleitininkei.
Lietuvoje gimusi A. Kundrotas Echaniz čia praleido tik paskutinį savo
gyvenimo dešimtmetį - prieš tai ji gyveno JAV, Indonezijoje,
Venesueloje.
Jos bei kitų didžiąją gyvenimo dalį svetur praleidusių lietuvių dosnumas
remiant gimtinės kultūrą yra išskirtinis reiškinys.
Tradicinis pokylis atidėtas
„Vietos lietuviai jau supranta, kad reikia remti vaikų, senelių globos
namus, ligonines. Tačiau surinkti lėšų kultūrai čia kažkodėl dar labai
sunku“, - pripažino B. Vizgirdienė.
Priverstas atsisakyti narystės mokesčio, „Orfėjaus lyros“ fondas ėmė
kaupti lėšas kartą metuose rengdamas labdaringus operos pokylius. Anot
B. Vizgirdienės, tokią tradiciją turi visi didieji pasaulio teatrai.
Tačiau išpopuliarėjus pokyliams Lietuvoje, ir taip surinkti lėšų tapo
sunku. Mat operos pokylis - vienas brangiausių: pernai pigiausias
bilietas į jį kainavo 350 litų.
Tad šiemet fondo moterys nutarė padaryti pertrauką ir vietoje pokylio
surengti kalėdinį koncertą, kuriame pasirodytų fondo paremti solistai.
Žino, dėl ko aukojasi
„Lietuvoje gyvename nelengvai, bet jei bent mažo kąsnelio nenugnybsime
nuo savęs kito labui, niekada neatsiversime gerumui“, - mano „Orfėjaus
lyros“ sekretorė Nijolė Galinienė.
Ją imtis labdaros paskatino bendravimas su olandais. Moteris ilgus
metus dirbo Nyderlandų ambasadoje, pamilo šios šalies žmones už
nesavanaudišką dosnumą, jautrumą artimui. „Racionalūs, taupūs olandai
noriai aukoja labdarai. Jiems esu dėkinga, kad pajutau labdaros davimo
skonį“, - sakė moteris.
Pasak N. Galinienės, fondo savanorės visada perka bilietus į savo pačių
renginius ir kitaip finansiškai remia fondą. Už darbą jos neima nė
cento - sukasi iš idėjos.
„Mes žinome, dėl ko aukojamės“, - patikino N. Galinienė. Ji su
kolegėmis didžiuojasi prisidėjusios, tarkime, prie to, kad operos
artistas Vaidas Vyšniauskas gerai padainavo Otelą, o Jovita Vaškevičiūtė
- Karmen.
Fondas tarp kitų parėmė šių solistų stažuotes Italijoje ir Prancūzijoje,
skirtas parengti minėtus vaidmenis.
Pasak fondo entuziasčių, „Orfėjaus lyros“ paramos gali tikėtis bet kuris
perspektyvus muzikinio teatro menininkas ar šiuo keliu žadantis eiti
studentas, pateikęs prašymą. Tai tapo įmanoma dėl to, kad ir Lietuvoje
jau yra drąsiai aukojančių menui pasiturinčių žmonių.
„Malonu sėdėti teatro ar koncertų salėje žinant, kad padėjai
muzikuojančiam, - pripažino B.Vizgirdienė. - Lietuvoje turime labai
gerų solistų. Gaila, kad saviškius kažkodėl nepakankamai mylime ir
kartais nuvertiname“.
Nesigaili grįžusios į Lietuvą
Prieš 14 metų grįžusiai į Lietuvą B. Vizgirdienei didelį įspūdį padarė
čionykštės publikos muzikinis išprusimas. „Žmonės Lietuvoje ateina į
renginius pasiruošę“, - pastebėjo buvusi dainininkė.
Anot jos, daugelis teatrų galėtų pavydėti LNOBT aukštų meninių
standartų. „Tik gaila, kad dar negalime turėti fondo, kuriam lėšas
garantuotų narystė, kokius turi kiti teatrai, - apgailestavo
dainininkė. - Iki tikros mecenatystės mums toli, nes jos neskatina
mokesčių sistema“.
B. Vizgirdienė ir kitos „Orfėjaus lyros“ savanorės yra nuolatinės LNOBT
lankytojos: opera - jų mėgstamas menas.
Fondo pirmininkė prisimena kadaise turėjusi atkakliai taupyti, kad kartą
per metus su vyru ir trimis vaikais nueitų į operos spektaklį
Kalifornijoje. „Mesdavau pinigus į stiklainį“, - prisipažino
B. Vizgirdienė.
Pasak N. Kasparienės, jai ir šviesaus atminimo jos vyrui vienas
apsilankymas Vašingtono operoje kainuodavo apie 600 dolerių. „Amerikoje
tik kartą ar du per mėnesį nueidavome į kultūros renginius“, -
prisiminė moteris.
Lietuvoje buvusios išeivės sukasi kultūros gyvenimo sūkuryje. Jos
džiaugiasi galinčios eiti, kur panorėjusios ir be rūpesčių pragyventi iš
užjūryje užsidirbtų pensijų.
„Amerikoje tai būtų neįmanoma, - pripažino B. Vizgirdienė. - Grįžti į
Lietuvą buvo geriausias mano gyvenimo sprendimas. Niekada dėl to
nesigailėjau“.
Išdalinta per pusę milijono
„Orfėjaus lyra“ nuo įkūrimo 2003-aisiais surinko ir išdalijo kaip
paramos lėšas daugiau kaip 500 tūkst. litų.
Fondas skyrė 22 stipendijas jauniesiems menininkams, parėmė dešimtį
solistų stažuočių.
LNOBT pajuto jo paramą statydamas operas „Karmen“, „Lietuviai“, „Otelas“
ir kitas. „Orfėjaus lyros“ lėšomis LNOBT orkestras įsigijo aštuonis
pučiamuosius instrumentus ir kėdes, choro moterys - koncertinius
kostiumus. Fondas taip pat parėmė knygos apie ilgametį LNOBT dirigentą
J. Aleksą leidybą ir operos „Žydė“ DVD įrašus.
Nuo 2009-ųjų Fondas skiria „Operos švyturio“ premijas geriausiam
antraeilio vaidmens atlikėjui ir debiutantui.
Gruodžio 4-ąją kalėdiniame koncerte LNOBT su M. Staškaus diriguojamais
LNOBT simfoniu orkestru ir „Ąžuoliuko“ bei „Liepaičių“ chorais pasirodys„Orfėjaus lyros“ stipendininkai ir laureatai V. Vyšniauskas,
J. Vaškevičiūtė, R. Karpis, A. Malikėnas, M. Lukošiūtė, V. Mončytė, arfininkė
A. Baliunytė, fleitininkė V. M. Daunytė, baleto šokėjas K. Chlebinskas.