Linos Lapelytės performansų vakarą „Haus der Kunst“ pristatyti 2016 m. sukurtas performansas „Ladies“, 2017-ųjų „Piruetas“ ir naujausias jos kūrinys – „Instructions for the Woodcutters“, pirmą kartą atliktas pernykštėje Rygos šiuolaikinio meno bienalėje.
Performansus stebėjo maksimaliai pagal šiuo metu galiojančius reguliavimus įmanomas žiūrovų skaičius – apie 150 žmonių (visi – su galimybių pasais, skiepų liudijimais bei su patalpose privalomomis kaukėmis). Žiūrovų srautus reguliuoja muziejaus darbuotojai, taip pat gausu judėjimo krypčių ir atstumų nurodymų rodyklių ant grindų ir sienų. Prie publikos prisijungė ir kelios dešimtys į „Haus der Kunst“ muziejaus naujojo sezono atidarymą sukviestų draugų – muziejaus finansinių rėmėjų, tarybos narių.
L. Lapelytės kūriniai pradėjo trijų dienų lietuviškųjų performansų seriją „Atmospherics“, kurią rugsėjo 10 d. pratęs Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmo mašinų performansas „Navigacijos“ (prodiuseris – „Operomanija“), o rugsėjo 11 d. duetas „Eye Gymnastics“ (Gailė Griciūtė ir Viktorija Damerell) parodys savo kūrinį „Nothing Supernatural“.
Po L. Lapelytės performansų surengtame susitikime su žiūrovais „Atmospherics“ programos kuratorius Damianas Lentinis pastebėjo, kad jį sužavėjo bendras visų Lietuvos performansų komandų bruožas: susitelkimas, bendradarbiavimas, nusiteikimas bendrai kūrybai. D. Lentiniui paliko įspūdį, kaip menininkai iš Lietuvos padėjo vieni kitiems pasirengimo procesuose ir tai, kad tiek L. Lapelytė, tiek „Eye Gymnastics“ į savo kūrinius įtraukė atlikėjus iš Miuncheno.
Pasak L. Lapelytės, jai atrodo, kad bendra kūryba vyksta tarsi atliekant muzikinę improvizaciją: „Kai nėra partitūros, turime labai klausytis vieni kitų, kad rezultatas pavyktų. Man atrodo, šiais laikais tai apskritai yra labai svarbi savybė: klausytis vieniems kitų“, – svarstė menininkė.
Publiką sužavėjo ir kitos, trumpos trukmės performansuose užkoduotos ir aiškiai, koncentruotai perteiktos, idėjos: moters vaidmuo visuomenėje ir klasikinio, įsitvirtinusio meno pasaulio hierarchijoje; menininko įvaizdis ir monotonija, mechanika, ištvermė, fizinis skausmas; tradicinio darbo, amato idealizavimas ir šių dienų ekologiniai iššūkiai.
Pristatydamas lietuviškų performansų programą, muziejus „Haus der Kunst“ pirmą kartą dalyvauja rugsėjo 9–12 d. Miunchene vykstančiame galerijų savaitgalyje „Various Others“. Daugybę galerijų vienijančio renginio programoje – dar vienas Lietuvos kultūros sezono Bavarijoje „Be atstumo“ akcentas – Andrej Polukord – „Galerie Uberall“ rugsėjo 12 d. pasirodys Miuncheno centre esančiame muziejų kvartale „Kunstareal“.
Lietuvos kultūros renginiai Bavarijoje – visą rudenį
Rugsėjį Miunchene vyks dar du Lietuvos kultūros sezono Bavarijoje renginiai: Lietuvos literatūros vakaras su Rimantu Kmita ir Rasa Aškinyte prestižiniuose „Literaturhaus München“ (Miuncheno literatūros namuose), Lietuvos džiazo savaitgalis legendiniame džiazo klube „Unterfahrt“ , kuriame pasirodys „Brave Noises“, Dmitrij Golovanov ir Viktorija Gečytė su grupe.
Spalį Augsburgo galerijoje „Neue Galerie im Höhmannhaus“ bus atidaryta tapytojos Patricijos Jurkšaitytės paroda, o Miuncheno poezijos bibliotekoje „Lyrik Kabinett“ vyks šiuolaikinės Lietuvos poezijos vakaras su Aušra Kaziliūnaite, Giedre Kazlauskaite, Mariumi Buroku ir Tomu Venclova. Augsburgo medijų meno festivalyje „LAB30“ naują, specialiai šiam festivaliui kuriamą, kūrinį pristatys Arturas Bumšteinas. Taip pat Niurnbergo Pop festivalyje vyks grupių „shishi“, „Afrodelic“, „Timid Kooky“ ir „Junior A“ koncertų transliacijos internetu. Į Lietuvos kultūros sezono Bavarijoje programą įeina ir dramaturgės Birutės Kapustinskaitės rezidencija Miuncheno „Residenz“ teatre.
Lapkritį Blaibacho miesto koncertų salėje tris dienas vyks baigiamieji Lietuvos kultūros sezono Bavarijoje renginiai. Prestižinį Bavarijos apdovanojimą – specialųjį Ernsto von Siemenso ansamblių prizą – pelnęs šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“ Blaibacho koncertų salėje atliks Žibuoklės Martinaitytės kūrinį „Hado zona“, kurį kompozitorė šių metų vasarą rašė ir reziduodama Blaibache.
Blaibacho koncertų salės fojė bus eksponuojama Gintaro Česonio paroda „Ancient Woods“. Šiai parodai fotomenininkas fiksavo seniausius medžius Kauno apylinkių miškuose ir vasaros rezidencijos metu – Blaibache, sekdamas savo viziją apie kadaise Lietuvą ir Bavariją jungusius neperžengiamus miškus. Lietuvos ir Vokietijos chorinę kultūrą savo koncerte sugretins kamerinis choras „Aidija“, akordeonistas M. Levickis atliks plataus stilistinio diapazono programą.