Vėžiu sirgęs rašytojas savo namuose mirė penktadienio vakarą, pranešė laikraščio „La Repubblica“ interneto
svetainė.
Įvairių knygų autorius U.Eco žavėjosi neaiškia ir kasdiene gyvenimo tikrove. Jo knygose susipina skaitytoją įtraukiančios siužetinės linijos ir filosofija.
Akademiką išgarsino jo romanas „Rožės vardas“ (1980 m.), pagal kurį 1986 metais buvo sukurtas filmas. Jame pagrindinį vaidmenį atliko Seanas Connery.
Antrasis jo romanas – 1988 metų „Fuko švytuoklė“ – taip pat sulaukė sėkmės. Sudėtingo siužeto knyga net turėjo savo rašytinį gidą, skirtą padėti skaitytojams nepasiklysti istorijoje.
U.Eco gimė 1932 metų sausio 5 dieną Turine (Italija). Kaip pats teigė, jam visada patiko pasakoti istorijas.
Rašytojas 1954-aisiais gavo filosofijos diplomą Turino universitete. Ten jis susidomėjo viduramžiais ir teksto estetika. Savo pagrindinę sritį semiotiką U.Eco apibūdindavo kaip kalbos filosofiją.
Praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje U.Eco dirbo žurnalistu Italijos nacionalinėje televizijoje. Nuo septintojo dešimtmečio pradžios jis rašydavo komentarus keliems šalies laikraščiams.
1971 metais jis tapo pirmuoju Bolonijos universiteto semiotikos profesoriumi. U.Eco taip pat dėstė įvairiuose pasaulio universitetuose, tarp jų Oksfordo ir Kolumbijos. Net 23 aukštojo mokslo institucijos yra suteikusios akademikui garbės laipsnius.
Našlė liko jo žmona vokietė Renate Ramge Eco, meno dėstytoja, kurią jis vedė 1962 metais ir su kuria
susilaukė sūnaus ir dukters.
Teigiama, kad jo pavardė yra lotyniškos frazės „ex caelis
oblatus“ (liet. „dovana iš dangaus“) akronimas ir kad ją jo
nusipelniusiam seneliui suteikė miesto pareigūnas.
Umberto buvo auklėjamas kaip katalikas, mokėsi saleziečių
mokykloje.
Jo tėvas labai troško, kad jis studijuotų teisę, bet jis
pasirinko viduramžių filosofijos ir literatūros studijas Turino
universitete.
„Knygos yra skirtos ne tikėti, o tyrinėti. Kai svarstome apie
kokią nors knygą, turime klausti savęs ne to, ką ji sako, bet to,
ką ji reiškia“, – savo interneto svetainėje rašė U.Eco.
Aštuntajame dešimtmetyje U.Eco buvo paskirtas semiotikos
profesoriumi Bolonijos universitete ir išleido mokslo veikalą,
kuriame išdėstė savo teorijas.
Daug platesnei auditorijai jis tapo žinomas 1980 metais, kai
sėkmės sulaukė romanas „Rožės vardas“, kuris buvo išverstas
į 43 kalbas ir kurio parduota milijonai egzempliorių.
„PAKEISTI“ SKAITYTOJĄ
Šioje knygoje apie gotišką nužudymo paslaptį Italijos
viduramžių vienuolyne derinami semiotika, Biblijos analizė,
viduramžių studijos ir literatūros teorija.
Didžiajam ekranui romaną 1986 metais pritaikė Jeanas-Jacques'as
Annaud (Žanas Žakas Ano). Filme vienuolį detektyvą Viljamą iš
Baskervilio vaidina Seanas Connery (Šonas Koneris), o jo jaunąjį
padėjėją – Christianas Slateris (Kristianas Sleiteris).
Sėkmės taip pat sulaukė U.Eco 1988 metų romanas „Fuko
švytuoklė“ ( Il pendolo di Foucault ) apie tris mažos leidyklos
darbuotojus, smagumo dėlei išgalvojančius netikrą sąmokslą dėl
krikščioniškos viduramžių sektos tamplierių.
Galiausiai jie įsipainioja į dramą tikrame gyvenime ir tampa
taikiniu slaptai draugijai, manančiai, kad jie turi raktą į
prarastą sektos lobį.
U.Eco, kuris ir gyvenimo pabaigoje tęsė savo akademinį darbą,
parašė dar kelis didelius romanus, tarp jų – „Vakarykštės
dienos salą“ ( L'isola del giorno prima, 1994), „Baudoliną“
(Baudolino, 2000) ir „Prahos kapines“ ( Il cimitero di Praga,
2010) apie šiuolaikinio antisemitizmo kilimą.
Iš daugybės jo esė apie semiotiką, viduramžių estetiką,
lingvistiką ir filosofiją du sulaukė ypatingo populiarumo dėl
kultūros standartų analizės. Tai – 2004 metų „Grožio
istorija“ ir 2007 metų „Bjaurumo istorija“ – apie tai, ką
mes laikome fiziškai patraukliomis ar atstumiančiomis savybėmis ir
kodėl.
Britų dienraštis „The Guardian“ pavadino U.Eco „vienu
gerbiamiausių literatūros vardų pasaulyje“.
Pernai interviu šiam laikraščiui jis sakė, kad jo pareiga yra
siekti „pakeisti“ skaitytoją.
„Nežinau, ko tikisi skaitytojas, – sakė jis. – Manau, kad
rašytojas turėtų rašyti tai, ko skaitytojas nesitiki. Problema yra
ne klausti, ko jiems reikia, bet keisti juos ... Sukurti tokį
skaitytoją, kokio norite kiekvienai istorijai“.