83 metų A. Baltakis taip pat planuoja paruošti dar vieną dienoraščių
tomą, nes po dienoraščių knygos „Gimiau pačiu laiku“ (2008 m.) pasirodymo
jis suvokė, kaip šio žanro knygų laukia skaitytojai ir leidėjai.
– Algimantai, norėjau paklausti, kada pradėjote rašyti, bet tai turbūt buvo taip seniai, kad nelengva ir prisiminti?
– Eiliuoti pradėjau anksti, dar mokydamasis pradinėje mokykloje.
Pastebėjau, kad mergaitėms labai patikdavo, kai į albumėlius,
kuriuos beveik visos turėdavo, įrašydavau ne trafaretinį posakį,
o savo paties sukurptą dvieilį ar ketureilį
Tačiau tikrą autorystės jausmą patyriau, kai vokietmečiu, berods,
1942-ųjų gegužę, laimėjau rašinio, skirto Motinos dienai, konkursą.
Mūsų klasėje (tada mokiausi Kauno Vinco Kudirkos pradžios mokykloje) iki
tol geriausius rašinius rašydavo Vytautas Barkauskas, būsimasis
kompozitorius. Mano netikėtą sėkmę, matyt, lėmė tai, kad vaizdžiai
aprašiau, kaip Motinos dieną sutinka našlaitis.
Nieko išsigalvoti man nereikėjo: mano senelė mirė gimdydama dėdę Praną, vos penkeriais
metais už mane vyresnį, netrukus mirė ir jo tėtis. Pranukas liko
visiškas našlaitis, jį globojo mano mama, kartu augom.
Kai mokyklos salėje skaičiau savo graudų rašinį, ašaras šluostėsi ne tik
mergaitės. Štai tada ir pajutau, kokią galią turi žodis! Beje, tąsyk
gavau ir pirmąjį honorarą: mokyklos tėvų komitetas man padovanojo ir
viešai mokyklos scenoje įteikė treningus. Karo metais geresnio honoraro
negalėjo būti.
– Kaip jūs, kaip rašytojas, jaučiatės šiuolaikinėje visuomenėje?
– Šio klausimo potekstė galėtų būti ir tokia: ar manęs, kurio
vaisingiausi metai liko praeityje, nekankina sovietmečio nostalgija?
Skubu atsakyti: nekankina. Tik glumina pernelyg užsitęsęs
knaisiojimasis istorijos sąvartyne, totalus sovietmečio demonizavimas.
Ir norėtųsi paklausti Justino Marcinkevičiaus žodžiais: „Kiek reikės
laiko, kad prakeiktumėm, pasmerktumėm „buvusį“ gyvenimą, atsižegnotumėm
jo, kiek reikės laiko veidmainingiems įtikinėjimams (savęs ir ypač
kitų), kad aš niekuo dėtas, kad aš nedalyvavau tame gyvenime
(negyvenau?)“.
Tautai svarbūs kiekvieni metai. Juolab neprotinga stengtis iš atminties
ištrinti pusę šimtmečio. Privalome išmokti ramiai žvelgti į praeitį,
joje atsirinkti pelus nuo grūdų.
Mano bendraamžiai, o ir jaunesni kolegos, dažnai padejuoja dėl gerokai
sumenkusio šiuolaikinėje visuomenėje rašytojo statuso. Gal jie ir
teisūs. Gal iš tikro mūsų politikai turėtų labiau vertinti kultūrą,
suvokti jos svarbą išlaikant tautos identitetą, be atodairos nepirštų
kultūrai rinkos dėsnių, girdi, tegu kultūrą remia tie, kuriems jos
reikia.
Laisvosios rinkos taikymą ir aš savo kailiu esu patyręs, tiek teigiama,
tiek neigiama prasme. Galiu pasidžiaugti, kad pagal mano tekstus parašytos
dainos dar vis paklausios. Tačiau kai už eilėraščių knygą gauni mažiau
nei už vieną dainą, patekusią į komercinės sėkmės susilaukusį diską, –
argi tai normalu?
– Kokiu savo kūriniu labiausiai didžiuojatės?
– Nesididžiuoju nė vienu.
Šviesaus atminimo Valdemaras Kukulas geriausiu mano opusu laikė eilėraštį „Zarasų rasa,
tylus gyvenime“ (iš rinkinio „Strazdiškio elegijos“ (1979). Pasikliauju
šio erudito, poezijos žinovo nuomone.
Jo gyvo žodžio ne aš vienas dabar pasigendu. Ir vis nesulaukiu, kada atsiras kitas toks kompetentingas literatūros gyvenimo apžvalgininkas.
– Ar rašote kasdien?
– Pirmiausia šio klausimo esamąjį laiką dėl suprantamos priežasties
pakeisiu būtuoju.
Net ir jaunystėje eilėraščius rašiau priešokiais. Kai atsirasdavo ūpo,
su mūza bičiuliavausi neskaičiuodamas valandų, dieną ir nakčia. Kartais
per parą parašydavau dešimtį eilėraščių, o po to – ištisus mėnesius –
nė vieno. Šiaip jau buvau ryto darbininkas. Galiu net pacituoti tokį
eilėraštuką:
Apyaušrio valandos Dievas, davęs į dantis, davė man ir didesnių dovanų. Dovanojo apyaušrio valandas, kai kiti dar miega, o tu jau budi. Apyaušrio valandos, apmąstymų valandos, neužrašytų eilėraščių valandos, didžiausios palaimos ir mirtino siaubo valandos. Tikro buvimo valandos.
(1995 m. balandžio 16 d., Velykos)
Keltis anksti įpratau dar tuomet, kai dirbau „Pergalės“ žurnalo
redaktoriumi. Ir dabar, nors laiko turiu į valias, visada prabundu apie
5 valandą ryto. Pabudęs nebešoku prie rašomojo stalo, o ir dieną, deja,
retai prie jo prisėdu, praeinu pro jį skersomis. Stalas masyvus,
ąžuolinis, uošvio padovanotas. Dar tvirtas, pragyvens ir mane, tik ar
tiks kam prie modernaus interjero?
Rašau parkeriu, juodu rašalu. Po kiekvienu eilėraščiu pedantiškai
pažymiu datą. Man vaidenasi, jei datos nenurodyčiau, pretenduočiau į
amžinybę. Tokių pretenzijų gėdijuosi.
Kadangi užaugau gausioje šeimoje (septyni vaikai, aš – vyriausias),
jokie pašaliniai garsai manęs netrikdė. Galėjau dirbti net trenkiant
dūdų orkestrui. Senatvėje patinka klausytis ausinėse skambančios
tylios muzikos, ypač bliuzo. Dažnai ir užmiegu, nenusiėmęs ausinių.
– Kaip įsivaizduojate idealų skaitytoją?
– Dabar madinga sakyti: man visai nerūpi skaitytojų nuomonė, na, gal
rašau siauram tikrų žinovų rateliui.
Žinoma, galimas ir toks atsainus požiūris į skaitytoją. Nors įtariu,
taip tvirtinantieji slapta vis dėlto tikisi skaitytojų ir kritikų (ypač
jų) dėmesio, nebūtinai palankaus.
Sunku apibrėžti, koks skaitytojas idealus. Gal toks, kurio imtuvas
nustatytas ta pačia banga, kaip ir tavo siųstuvas? Todėl tau turi
rūpėti: ar tie, kuriems rašai, pakankamai suvokia tave, tavo užuominas,
nuotaikų niuansus, ar junta, ko sieki formos paieškomis?
Toks rūpinimasis anaiptol nereiškia, kad skaitytojui nepalieki galimybės
savaip interpretuoti eilėraštį, eliminuoji paslaptį, mįslę, be kurios
joks tikras menas neegzistuoja.
Tenorėjau pabrėžti, kaip svarbu, kad skaitytojas bent nujaustų, kuria
banga veikia tavo siųstuvas. Antraip jis eteryje girdės tik traškesį. Nors
ir šiuo atveju maža bėda: skaitytojas susiras kitą, jam priimtinesnę radijo
stotį. Šiek tiek kebliau poetui rasti savo skaitytoją, bet irgi įmanoma. Taigi –
įvairūs poetai, dar įvairesni skaitytojai, ir vieniems, ir kitiems yra
iš ko rinktis.
– Kas yra gera knyga?
– Galimi keli apibrėžimai:
1) Knyga, kurią atsivertęs perskaitai iki galo ir kurios nepamiršti net
po daugelio metų, kartais ją vėl atsiverti.
2) Knyga, kuri gyvena ilgiau nei jos autorius. Jeigu ji ir po šimto
metų skaitoma, tai jau klasika.
3) Gera knyga ir ta, kuri itin gražiai išleista, poligrafiškai tobula,
iliustruota talentingo dailininko. Ypač tai svarbu leidžiant knygas
vaikams.
4) Idealu, jei tai pačiai knygai tinka visi trys prieš tai išvardinti
apibrėžimai.
– Kokie jūsų mėgstami literatūriniai personažai?
– Personažai keitėsi, keičiantis amžiui ir lektūrai.
Vaikystėje perskaičiau daugybę pasakų knygų, labiausiai patiko
Hanso Christiano Anderseno pasakos, jų personažai. Graudendavausi
skaitydamas pasaką „Bjaurusis ančiukas“: juk ir aš, kaip ir daugelis
vaikų, jaučiausi esąs tuo nelaimingu ančiuku, kitų kiemo paukščių
gnaibomu, vejojamu. Ir drąsinausi: palaukite, ir aš virsiu balta
gulbe! Žinoma, taip neatsitiko.
Paskiau atėjo laikas knygoms apie indėnus, rizikingas keliones, įvairius
nuotykius. Dar ir šiandien man gražiai skamba knygos pavadinimas „Per
laukinį Kurdistaną“, nors niekaip negaliu prisiminti autoriaus pavardės.
Galima būtų tęsti kelionę po knygų pasaulį iki šiuolaikinės literatūros,
kurią, deja, prasčiau pažįstu nei, tarkim, XIX amžiaus ir
XX pirmosios pusės klasiką.
Pasitenkinsiu pasakęs, kad vienaip skaičiau Levo Tolstojaus „Karą ir taiką“ jaunystėje
(praleisdamas visus prancūziškomis citatomis pamargintus filosofavimus,
o sekdamas karo eigos, meilės peripetijas), kitaip – būdamas studentas,
trečiaip – senatvėje.
Tą patį galiu pasakyti ir apie Fiodoro Dostojevskio „Brolius Karamazovus“ ar Williamo Faulknerio „Rugpjūčio šviesą“, ir apie lietuvių klasiką, pavyzdžiui, Kristijono Donelaičio
„Metus“.
– Koks literatūrinis personažas labiausiai panašus į jus?
– Galiu arogantiškai atsakyti: tokio nėra, esu nepakartojamas, nerandu
personažo, su kuriuo galėčiau tapatintis. Nebent iš įvairių personažų
priskirčiau sau po kokį bruožą. Bet ir šiuo atveju stengčiausi save
pagražinti.
Nedvejodamas atsakau, koks svarbus mano biografijoje buvo Vinco Pietario
romano „Algimantas“ pagrindinis personažas. Nors 1930-aisiais visa
Lietuva šventė Vytauto Didžiojo metines ir dauguma tais metais gimusių
berniukų gavo šio tautos didvyrio vardą, mano mama, ką tik perskaičiusi
V.Pietario romaną, man parinko šio mažiau pagarsėjusio Alšėnų kunigaikščio
vardą, kuo esu visai patenkintas.
Juokais galėčiau nurodyti ir Alexandre'o Dumas, tėvo, garsųjį romaną
„Trys muškietininkai“: juk mus, tris kurso draugus – Justiną
Marcinkevičių, Alfonsą Maldonį ir mane, kai kas ir dabar pavadina trimis
muškietininkais. Tik nelabai aišku, kuris iš mūsų Atas, kuris Portas, o kuris
Aramis, be to, romane esama ir ketvirto personažo iš Gaskonės.
O rimtai šnekant, džiaugiuosi, kad turėjau tokius šaunius bičiulius,
kurių špaga galėjau pasikliauti. Ir dabar, nors jie į mane žvelgia nuo
debesies, su jais dažnai pasikalbu.
– Norėčiau, kad šią knygą bučiau parašęs aš. Aipe kokią kito autoriaus knygą galėtumėte taip pasakyti?
– Net atsakinėti į tokį klausimą man nereikėtų, jei „Faustą“ būčiau
parašęs aš, o ne Johannas Wolfgangas Goethe: stovėčiau sau Veimare,
išlietas iš bronzos, greta bronzinio Friedricho Schillerio, ir nuo
pjedestalo žvelgčiau į jus.
Bet ir nusileidęs nuo pasaulinės literatūros aukštumų į lietuviškos
raštijos dirvonus, suvokiu, jog neverta paklusti pavydo jausmui, tokiam
būdingam mūsų tautiečiams ir pradėti aikčioti, kodėl ne aš parašiau tą
ar kitą klasika tapusį ar bent kritikos pagirtą veikalą. Kuo tokių
veikalų daugiau, tuo ir mums, pilkiems plunksnos darbininkams, atsiranda
daugiau vietos. Tokia paradoksali erdvės sąvoka menuose.
– Kokia paskutinė perskaityta knyga jus taip prajuokino, kad net garsiai juokėtės?
– Mane prajuokino Povilo Pažemecko (Algimanto Mikutos slapyvardis)
humoristinių miniatiūrų knygutė „Blakutės“. Bet ją skaitydamas tik
kikenau, o garsiai juokiausi, kai naujametiniame „Lietuvos ryte“
skaičiau Juozo Erlicko humoro puslapį „Reiškiniai, pranašaujantys, kad
nieko nereiškiam“.
Štai erlickiško humoro gabaliukas:
„Švedai klausė:
– Ką jūs manote apie suskystintų dujų terminalą?
– Manau, skystinti dujas yra klaida, – atsakiau. – Juk skystis tai
jau nėra dujos. Aišku, galima ir žmogų suskystinti, įmetus jį į
rūgšties indą.
Yra kietų vyrukų, kuriuos suskystinti tikrai reikėtų.. Bet ką aš apie
suskystintą žmogų turėčiau manyt?
Aš manyčiau, kad tai jau nerimtas žmogus, ir eičiau pas natūraliai
minkštas moteris.
Ten buvę mūsiškiai dujininkai tik raudonavo ir teisinosi:
– Ot nepagalvojom!..
– Tikrai nereik tų dujų skystint...
– Tegu anos laisvai sau sklaidosi ore...
Trenkiau durimis ir išėjau iš ministerijos. Seniai galėjo tiek suvokt!
Skystapročiai.“
– Kokios knygos guli šalia jūsų lovos. Kokias knygas šiuo metu skaitote?
– Šalia lovos – šūsnys knygų. Vienos jų – nepakeičiamos: įvairūs
žodynai, žinynai, Lietuvių patarlių ir priežodžių tomai, keletas
poezijos rinkinių, filosofijos veikalų, visas lietuviškai išleistas
Czeslawas Miloszas.
Kitos knygos čia atsiduria laikinai: ką tik nusipirktos ar iš bibliotekos
atsineštos. Turiu ydą – mėgstu skaityti knygas ir spaudą gulėdamas.
Ką tik perskaičiau Arvydo Juozaičio istorinių dramų knygą „Gyvųjų
teatras“. Dabar kremtu storą tomą, į kurį sudėtos dvi knygos: Ingos
Liutkevičienės „Lietuviškas imunitetas. Vytenio Povilo Andriukaičio
gyvenimo interviu“ ir politiko tėvo Alfonso Andriukaičio prisiminimai
apie tremtį prie Laptevo jūros „Bausmė be nusikaltimo“. Jau kuris laikas
mėgaujuosi skaitydamas dvikalbę Marinos Cvetajevos rinktinę, originalus
ir greta – Ramutės Skučaitės vertimus, kasdien – vis po kelis eilėraščius.
– Gal galite išvardyti 10 knygų, kurios jums paliko didžiausią įspūdį?
– Apsiribosiu tik lietuvių poezijos knygomis, perskaitytomis per
pastarąjį dešimtmetį ir įstrigusiomis man į atmintį.
Nesistebėkite, kad pirmiausia išvardinsiu dvi mano bičiulių knygas:
Justino Marcinkevičiaus naujų eilėraščių knygą „Naktį užkluptas žaibo“
(2008) ir Alfonso Maldonio pomirtinę rinktinę „Šviesa pro lapus“ (2009).
Dar kelios poezijos knygos: Ramutės Skučaitės rinktinė „Ant skilusio
akmens“ (2011) ir jos naujų eilėraščių bei prozinių intarpų rinkinys
„Tamsiai ir šviesiai matys“, kurį teko skaityti rankraštyje ir kurį
netrukus išleis LRS leidykla. Dvi Valdemaro Kukulo poezijos knygos,
kurias poetas dar spėjo į teikti leidykloms, bet kurios pasirodė jau po
jo mirties – „Saulėlydis mano giesmė“ ir „Antausis sienai“ (abi 2011).
Dar Antano A. Jonyno „Sentimentalus romansas“ (2009), Donaldo Kajoko
„Kurčiam asiliukui“ (2011), Tautvydos Marcinkevičiūtės „Greitaeigis
laiko liftas“ (2012). Iš jaunesnių poetų – Rimvydo Stankevičiaus trys
tarp savęs susiję rinkiniai: „Laužiu antspaudą“ (2008), „Patys
paprasčiausi burtažodžiai“ (2010) ir „Ryšys su vadaviete“ (2012).
Sąmoningai neminiu prozos, kurioje vis labiau ima dominuoti moterys,
knygų. Užtat privalau paminėti tris Viktorijos Daujotytės monografijas
apie poetus: „Gyvenimas prie turgaus“ (2008) – apie Joną Strielkūną,
„Tragiškasis meilės laikas“ (2010) – apie Sigitą Gedą ir trečią –
„Justino Marcinkevičiaus žemė“ (2012). Neiškenčiu nepaminėjęs Valentino
Sventicko studijos „Apie Justiną Marcinkevičių“, pasirodžiusios netrukus
po poeto mirties (2011).
Turbūt jau peržengiau dešimties knygų limitą?
– Viešpatie, ir apie ką galima kalbėti su žmogumi, kuris neskaitė... kokios knygos?
– Pažįstu nemažai žmonių, kurie išvis neskaito knygų, bet su kuriais
įdomu pasišnekėti.
Mano dėdė Rapolas, tėčio brolis, visą gyvenimą dirbo žemę, prižiūrėjo
kolūkio arklius, laikė bites, jo gryčioje taip ir nebuvo įvesta elektra,
kur čia knygas skaitysi, nebent kokį rajono laikraštį. Tačiau dėdę
Rapolą netgi Justinas Marcinkevičius laikė kaimo išminčiumi, mėgo su juo
pasišnekučiuoti. Sykį, svečiuojantis Balteniškiuose, Rapolo gryčioje,
kuri netrukus bus nugriauta melioratorių, Justinas paklausė: „Dėde
Rapolai, kokia gyvenimo prasmė?“ Rapolas perklausė: „Kas, kas, kas?“
Tada mano bičiulis paklausė aiškiau: „Kodėl žmogus gyvena?“ Dėdė
pasikrapštė pakaušį ir tarmiškai atsakė: „Kad malonu gyvint“. O kai
pasidaro gyventi nemalonu, tada ir miršti... Argi, tarkim, Martinas
Heideggeris geriau išaiškins gyvenimo prasmę?
– Ką manote apie elektronines knygas?
– Apie elektronines knygas nieko nenusimanau. Tik nujaučiu, kad
ateityje jos vis labiau plis. Lyg tyčia šiomis dienomis M. Mažvydo
nacionalinė biblioteka pasiteiravo manęs, ar sutikčiau, kad elektroniniu
pavidalu būtų išleistos trys mano knygos. Dar nežinau, kaip pasielgsiu.
Svarbiausi biografijos faktai
* A. Baltakis (g. 1930 m. vasario 15 d. Leliūnuose, Utenos apskritis) – Lietuvos poetas, literatūros kritikas, redaktorius, vertėjas. Augo daugiavaikėje, septynių vaikų šeimoje. Tėvas vargonininkas, šaulių vadas, mama dirbo maisto fabrike. Vaikystę praleido Leliūnuose, 1933–1937 m. Strazdiškyje (Anykščių raj.). 1937 m. su tėvais persikėlė gyventi į Kauną. Karui baigiantis šeima atsidūrė Kelmės dvare.
* 1949 m. aukso medaliu baigė Kauno 4-ąją gimnaziją. 1949–1954 m. Vilniaus universiteto Istorijos ir filologijos fakultete studijavo lietuvių kalbą ir literatūrą. 1953–1954 m. vadovavo Vilniaus jaunųjų rašytojų sekcijai, redagavo almanachą „Jaunieji“. 1952–1956 m. žurnalo „Tarybinė moteris“ literatūrinis darbuotojas, skyriaus vedėjas, atsakingasis sekretorius. 1956–1990 m. (su dvejų metų pertrauka) dirbo žurnalo „Pergalė“ redakcijoje. Nuo 1990 m. žurnalo „Metai“ redakcinės kolegijos narys.
* Kūrinius pradėjo spausdinti 1952 m. Ankstyvieji eilėraščiai lyriniai, grindžiami liaudies dainos, romanso stilizacija; juose žymus ideologizavimas. Vėlesnėje kūryboje vyrauja buitinio tipo eilėraščiai, šnekamosios kalbos intonacijos. Rinkinyje „Strazdiškio elegijos“ poetizuojama tėviškės kaimo aplinka, žmonės, pirmieji vaiko įspūdžiai. Rinkinyje „Vienuolynas“ vyrauja nepriklausomybės atkūrimo laikotarpio refleksijos. Išleido per 30 eilėraščių knygų. Daug jo eilėraščių tapo dainomis.
* Parašė literatūros kritikos knygų. Išvertė Aleksandro Bloko, Roberto Roždestvenskio, Jevgenijaus Jevtušenkos, Ojaro Vaciečio ir kt. poezijos. Jo eilėraščių rinkinių išleista latvių ir rusų kalbomis.
* 1966 m. tapo „Poezijos pavasario“ laureatu, 1966 m. pelnė LSSR valstybinę premiją, 1967 m. – Komjaunimo respublikinę premiją už knygą „Keliaujantis kalnas“, 1974 m. – Salomėjos Nėries kolūkio prizą už geriausią metų eilėraštį kaimo tema. 1976 m. tapo LSSR nusipelniusiu meno veikėju, 1986 m. – LSSR liaudies poetu. 1993 m. Kembridžo tarptautinis biografijų centras suteikė XX a. kultūros pasižymėjusio žmogaus garbės vardą. 2002 m. apdovanotas literatūrine „Varpų“ premija, 2004 m. – tarptautine T. Ševčenkos fondo premija už ukrainiečių poezijos vertimus į lietuvių kalbą, 2005 m. – Lietuvos Respublikos Vyriausybės meno premija, 2005 m. – ordino „Už nuopelnus Lietuvai“ Riterio kryžiumi.