Kas ištiktų socialinę tvarką, meną ir svarbiausia – meilę, jeigu pasaulį valdytų patys kvailiausi ir sadistiškiausi žmonės? Tokį klausimą žiūrovams pateikia vienas žymiausių šiuolaikinio kino režisierių P.Greenaway‘us savo filme „Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis“ (1989), kuris yra pripažintas postmodernistinės kultūros šedevru.
Šis kūrinys bus rodomas „Skalvijos“ kino centro rengiamuose „Kino klasikos vakaruose” gruodžio 3, 10, 17 ir 31 d. Rytdienos seansą pristatys kino kritikė Izolda Keidošiūtė.
„Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis“ yra penktasis režisieriaus filmas, žymintis jo karjeros viršūnę. Tačiau sutikta ši juosta buvo labai prieštaringai.
Spalvinis kodavimas, seksas, kankinimai, kanibalizmas, įvilkti į šiuolaikinės pasakos rūbą, kritikų buvo interpretuojami kaip „tečerizmo“ alegorija. Vagį jie tapatino su Margaret Thatcher vadovaujama vyriausybe, virėją – su paklusnia darbininkija, žmoną iššifravo kaip Britaniją, o meilužį – kaip neefektyvią kairiąją opoziciją.
Filmas nukelia į fikcinį pasaulį, visas jo veiksmas vyksta gurmanų restorane „Le Hollandais“. Žia restorano šefo Rišardo (vaid. Richard Bohringer) gaminamus patiekalus ragauja ir vertina restorano šeimininkas Albertas (vaid. Michael Gambon). Pastarasis čia leidžia ilgus vakarus su savo žmona Džordžina (vaid. Helen Mirren) ir gangsterių gauja.
Džordžinai įgrisę ne tik kulinariniai stebuklai, ji jau priprato ir prie sadistiško vyro elgesio. Todėl, kai restorane prie gretimo staliuko prisėda vidutinio amžiaus vyras su knyga, Džordžina iškart pastebi atėjūną (vaid. Alan Howard). Moteris nieko nelaukdama susipažįsta su nuolat skaitančiu Maiklu ir savo vyro panosėje užmezga aistringą romaną. Tačiau gandai apie meilužius netrukus pasiekia Albertą.
Anot kino kritikų, tai netradicinis gangsterių filmas, nors jame yra pagrindiniai kriminalinės dramos elementai: smurtas, išdavystė, meilės romanas, kerštas. Filmą išskirtiniu daro tai, kaip unikaliai šiuos elementus susieja P.Greenaway’us, išgarsėjęs savitu požiūriu į vaizdą ir pasakojimą.
Režisierius savo filme gana drastiškai kalba apie didžiąsias žmogaus nuodėmes - gašlumą, apsirijimą, neištikimybę, žmogžudystę bei kerštą. Įdomiausia, kad jis tai daro labai elegantiškai.
Prieš tapdamas kino kūrėju, P.Greenaway’us buvo dailininkas, tad ir filmus jis tarsi tapo, kiekvienai filmo erdvei simboliškai pritaikydamas spalvas. Tarkime, restorano „Le Hollandais“ išorė mėlyna, o virtuvėje dominuoja žalia, valgomoji erdvė yra raudona, tualetai balti. Net herojų apranga, cigarečių spalva keičiasi pagal tai, kokiose erdvėse jie juda.
Režisieriaus P.Greenaway’aus filmo „Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis“ (1989) seansai „Skalvijos“ kino centro rengiamuose „Kino klasikos vakaruose” - gruodžio 3 d. 18 val., 10 ir 17 d. 18.20 val., 31 d. 18.30 val. Bilietų kaina - 5.50 Eur.˙˙