Tačiau ne tik šis filmas vertas žiūrovų dėmesio. Lrytas.lt jums siūlo 15 įdomiausių ir kino duomenų bazės IMDb (imdb.com) geriausiai įvertintų šio festivalio filmų, kuriuos tikrai vertėtų pamatyti kino teatre.
1. Andrew Haigh'as „45 metai“ (45 Years). 2015 m. Jungtinė Karalystė . IMDb (imdb.com) reitingas 7,5, kritikų vertinimas – 9,2.
Džefas ir Keitė kartu 45 metus. Jie myli ir gerbia vienas kitą. Savaitgalį įvyksiančiam jubiliejui ruošiasi abu: Keitė organizuoja vakarėlį, o Džefas jai netrukdo. Vieną rytą jis gauna laišką. Po penkiasdešimties metų rastas Alpėse užšalęs buvusios Džefo mylimosios kūnas. Nors po cigaretės ir puodelio arbatos pora bando grįžti prie savo planų, pamažu aiškėja, kad žinia Džefą ir Keitę sukrėtė labiau, nei juodu nori parodyti. Nejau per 45 metus nepavyko pastatyti nieko, kas nesugriūtų per penkias dienas?
2. László Nemesas „Sauliaus sūnus“ (Saul fia). 2015 m. Vengrija. IMDb reitingas 7,9, kritikų vertinimas – 9,1. Šį filmą Vengrija pristato „Oskaro“ apdovanojimams.
Vengrijos žydas Saulius dirba Aušvico specialiojoje komandoje. Vyras priverstas padėti žudyti tėvynainius. Mechaniškai, ramiai, išmokęs negirdėti aimanų, nematyti baimės kupinų akių, jis kasdien palydi į dujų kamerą, surenka rūbus ir į krūvą sumeta bejėgius mirusiųjų kūnus. Tačiau šiandien numirėlių krūvoje Saulius išvysta dar kvėpuojantį berniuką. Tai jis – Sauliaus sūnus. Ant rankų laikydamas gyvybę beiškvepiantį kūną, Saulius pasiryžta neįmanomam – palaidoti vaiką koncentracijos stovykloje, kur šimtai gyvybių kasdien virsta pelenais, o mirtis, kaip ir gyvenimas, atrodo beprasmė.
3. Corneliu Poromboiu „Lobis“ (Comoara). 2015 m. Rumunija, Prancūzija. IMDb reitingas 7, kritikų vertinimas – 8,4.
„Draugas man papasakojo,kad jo prosenelių kaime prieš įsiveržiant komunistams žmonės paslėpė savo turtus giliai po žeme. Su filmavimo komanda ir specialistu su metalo detektoriumi išvykome ieškoti lobio. Jo neradome, tad sugalvojau apie tai sukurti vaidybinį filmą“, – pasakoja režisierius C.Porumboiu.
4. Jacques'as Audiard`as „Dypanas“ (Dheepan). 2015 m. Prancūzija. IMDb reitingas 7,1, kritikų vertinimas – 7,8.
Šri Lankoje vyksta pilietinis karas: viena iš šalies mažumų, tamilai, kovoja dėl nepriklausomybės. Tarp liepsnų ir degančių kūnų slampinėja Dypanas. Jis buvo vienas kovotojų už tamilų laisvę, bet dabar yra priverstas bėgti iš krauju permirkusios šalies ir ieškoti prieglobsčio Prancūzijoje. Paskui jį keliauja jauna moteris Jalini ir devynmetė mergaitė Ilaijala. Atšiauriame Paryžiaus priemiesčio daugiabutyje vienas kitam jie tampa vieninteliu paguodos šaltiniu.
5. Runaras Runarssonas „Žvirbliai“ (Sparrows). 2015 m. Islandija, Danija, Kroatija. IMDb reitingas 7,4.
Motinai su naujuoju vyru išvykus dirbti į Angolą, šešiolikmetis Aris priverstas palikti savo gyvenimą Reikjavike ir persikelti į mažą miestelį šiaurėje pas savo tėvą Gunarą. Tėvas dirba per mažai, o geria per daug, sūnumi ir jo gyvenimu išvis nesidomi. Vienintelė Ario paguoda – močiutė ir vaikystės draugė Lana, kurią akylai saugo pavydus ir agresyvus jos vaikinas.
6. Yaredas Zeleke „Avytė“ (Lamb). 2015 m. Prancūzija, Etiopija, Vokietija, Norvegija. IMDb reitingas 7,4.
Etiopija, vulkanų žemė, rami tik iš pirmo žvilgsnio. Kovoti dėl vietos po saule tenka net devynmečiui Efraimui. Mirus motinai, o tėvui apsigyvenus didmiestyje, berniukas persikelia pas tolimus giminaičius. Vienintele paguoda Efraimui tampa draugystė su avyte Čuni, kuri atstoja taip trūkstamą šeimą. Žinia, kad avis bus paaukota per ateinančias šventes, berniukui įkvepia drąsos pasipriešinti vyresniųjų žodžiui.
7. Daliboras Matanicas „Vidurdienis“ (Zvizdan). 2015 m. Kroatija, Slovėnija, Serbija. IMDb reitingas 7,2. Šį filmą Kroatija pristato „Oskaro“ apdovanojimams.
Uždrausta meilė saldžiai karti. Jelenos ir Ivano draugystė baigiasi netektimi. Natašos ir Antės sielos sužeistos, kūnai – žvėriškai alkani. Trijuose pasakojimuose – trys laikotarpiai, dviejų tautų konfliktai, karo traumos, netektys, praeitimi mintančios dabarties klaidos ir už jas stipresnė viltis. „Yra tik vienas dalykas, kuriuo esu tikras, – pabaigoje niekada nelaimi nei politika, nei ekstremalus nacionalizmas. Laimi meilė“, – sako režisierius D.Matanićius.
8. Ole Giaeveras „Prieš gamtą“ (Mot naturen). 2014 m. Norvegija. IMDb reitingas 7,1.
Martinas savaitgaliui išbėga į kalnus, nors supranta, kad geriau būtų likti. Gal reikėtų pabūti su sūnumi, o ir žmona atrodo kažkokia nusiminusi. Tačiau kartais geriau apsimesti, kad esi visiškai kvailas ir nematai žmonos užuominų, nei sėdėti namie ir neturėti apie ką kalbėtis. Anksčiau Martinas galėdavo gerti iki ryto, kasdien rasti naują moterį, visą laiką skirti knygoms ir muzikai. Kaip gera būtų grįžti į tuos laikus. Gal reikėtų išbėgti ir negrįžti? O gal palįsti po automobiliu, žmonėms juk gaila neįgaliųjų? Gal paieškoti meilužės? Martino neapleidžia jausmas, kad jei šitaip atrodo normalus gyvenimas, tai kažkas su pasauliu tikrai negerai.
9. Nanni Moretti „Mano mama“ (Mia madre). 2015 m. Italija, Prancūzja. IMDb reitingas 7.
Režisierė Margerita blaškosi tarp filmavimo aikštelės ir ligoninės, kurioje guli jos serganti mama. Moteris visomis išgalėmis stengiasi suderinti kūrybą ir šeimą, tačiau nerimas dėl motinos sveikatos Margeritos pasaulį nuspalvina laikinumo ir beprasmybės spalvomis. Lyg problemų būtų negana, iš Amerikos filmuotis atvyksta ekscentriškas aktorius Baris, greitai virstantis galvos skausmu visai kūrybinei komandai.
ANIMACIJA
10. Tommas Moore'as „Jūros daina“ (Song of the Sea). 2014 m. Airija, Liuksemburgas, Belgija, Prancūzija, Danija. IMDb reitingas 8,2, kritikų vertinimas – 8,5.
Mažajai nebylei Sieršai ir jos broliui Benui klausantis jūros kriauklėje aidinčios jūros dainos atgimsta senovės airių legenda apie mitines būtybes selkes – pusiau ruonius, pusiau žmones. Sesuo ir brolis netrunka suprasti, kad Sierša yra paskutinioji selkė, galinti nuo pražūties išgelbėti ne tik magišką jūrų pasaulį, bet ir savo šeimą. Tereikia surasti stebuklingąjį ruonio apsiaustą ir taip atgauti selkės galias, leisiančias Sieršai prabilti ir pačiai užtraukti jūros dainą. „Prarasdami savo tautos paveldą, folklorą netenkame pagarbos gamtai, pusiausvyros, o su ja ir senųjų tradicijų“, – įsitikinęs režisierius T.Moore’as.
RETROSPEKTYVOS
11. Janas Nemecas „Nakties deimantai“ (Démanty noci). 1964 m. Čekija. IMDb reitingas 7,6.
Du jauni žydai pasprunka iš traukinio, vežančio į koncentracijos stovyklą. Virš galvų švilpiant kulkoms, jiedu pasileidžia miško link. Prasideda jų kelionė. Nepažįstamomis teritorijomis ir nežinoma kryptimi. Alkani ir išsekę, jie vis dažniau nugrimzta į prisiminimus, sapnus ir haliucinacijas. Filme beveik nėra dialogų, tik tyla ir aplinkos garsai.
12. Derekas Jarmanas „Mėlyna“ (Blue). 1993 m. Jungtinė Karalystė. IMDb reitingas 7,2.
Tu nesusikursi jokių stabų, net žinodamas, kad pagrindinė tavo užduotis – užpildyti tuščią lapą. Iš visos širdies melsk išsilaisvinimo iš vaizdo. Gyventi tapytojui ir režisieriui Derekui liko vos keli mėnesiai. Ligoninės vienatvė ir į nugarą alsuojanti mirtis verčia vėl kurti. Visą gyvenimą Derekas dirbo su spalvomis ir vaizdais, o dabar vaizdai blunka, regėjimas po truputį silpsta. Jam liko tik mėlyna drobė. Ant jos Jarmanas tapo prisiminimais, poezija, žmonių balsais, muzika, mintimis ir idėjomis.
SPECIALIEJI SEANSAI
13. Hou Hsiao-hsien „Žudikė“ (Nie yin niang). 2015 m. Taivanas, Kinija, Prancūzija. IMDb reitingas 6,9, kritikų vertinimas – 8. Šį filmą Taivanas pristato „Oskaro“ apdovanojimams.
Kinija, IX amžius. Dešimtmetė Nie pagrobiama ir ilgus metus mokoma kovoti. Per alinančias pamokas ji tampa nesustabdoma tiek su ginklu rankose, tiek be jo. Vieną dieną jai liepiama grįžti į gimtąjį kraštą ir nužudyti vyrą, kuriam kadaise buvo pažadėta jos ranka. Dabar jis – vienos didžiausių armijų Kinijoje vadas. „Visada svajojau sukurti filmą pagal Tangų dinastijos pasakojimus, kuriuos pamenu iš vaikystės. Mane įkvėpė ryškios šio periodo moterys – jos dažniausiai užimdavo aukštesnes pozicijas nei vyrai“, – sako režisierius.
14. Koreeda Hirokazu „Mūsų mažoji sesutė“ (Umimachi Diary). 2015 m. Japonija. IMDb reitingas 7,6, kritikų vertinimas – 7.
„Mane sujaudino ne tik Kamakuros miesto grožis ar keturių seserų likimas, bet ir jausmas, kad šis pajūrio miestas yra tarsi atskiras veikėjas, kuris sugeria ir apima viską. Grožis kyla iš suvokimo – ne liūdno, bet atviro ir paliečiančio širdį, – kad mes esame tik smiltelės, tik visumos dalis. Laikas bėgs ir miestas gyvuos toliau, net kai mūsų jau nebebus“, – sako režisierius.
SIAUBO KOMEDIJOS
15. Gerardas Johnstone „Namų areštas“ (Housebound). 2014 m. IMDb reitingas 6,8, kritikų vertinimas – 7,6.
Narkomanė Kaili teisme buvo tiek kartų, kad nei kalėjimas, nei reabilitacijos centras jai niekuo nebegali padėti. Teisėja nusprendžia, kad geriausiai ją sudrausmins savos sienos, ir skiria jai aštuonis mėnesius namų arešto. Mamos tarškėjimas, be abejo, nervina, juolab kad ji nuolat kalba apie rūsio vaiduoklį. Tačiau netrukus ir Kaili įsitikina, kad šiame name yra kažkas... nežemiška.
Parengė Emilija Lapė.