A.Winehouse tėvas Mitchellas filmą pavadino melagingu, neteisingai
nušviečiančiu Amy gyvenimą ir teršiančiu jo, Mitcho Winehouse'o, gerą
vardą, mat jis parodytas kaip garbėtroška ir goduolis, kuriam pinigai ir
šlovė rūpi labiau už dukters sveikatą.
Režisierius A.Kapadia tokiai nuomonei, savaime suprantama, nepritarė.
„Kurdami filmą supratome, kad daugeliui jis nepatiks, bet jis būtent
apie Amy, apie tai, kas vyko aplink ją, apie ją supusius žmones“, –
pareiškė jis.
Asmenybės virsmas – tragiškas
Filmas prasideda nuo 1998 metų šokčiojančių namų kronikos kadrų,
kuriuose Amy – dar nerangi padaužiška paauglė. Beje, jau tada ji ėjo iš
proto dėl džiazo ir būdama šešiolikos koncertavo su Nacionaliniu jaunimo
džiazo orkestru. Tarp savo dievaičių ji minėjo Sarah Vaughan, Tony
Bennettą, Dinah Washington. Ji mokėsi dainuoti klausydamasi vieno
bibopo pradininkų Theloious Monko, grojusio keista nervinga maniera ir
sukūrusio nemažai džiazo standartų.
„Tai buvo tipiška žydų mergina iš Šiaurės Londono – labai manieringa,
labai drovi“, – filmo pradžioje aštuoniolikametę Amy apibūdino studijos
„Island Records“ vadovas Nickas Gatfieldas.
A.Winehouse menedžerio ir artimo draugo Nicko Shymansky vaizdajuostėse
kylanti žvaigždė užfiksuota pirmojoje koncertinėje kelionėje, džiazo
festivaliuose ir nedideliuose klubuose. Jo objektyve Amy šmaikšti ir
labai talentinga, nieko bendra neturinti su būsimąja Amy, paparacų
užvaikyta apatiška, palaužta ir nelaiminga jauna moterimi.
N.Gatfieldo minėtas Amy manieringumas ir drovumas ilgainiui pavirs
isterija ir dvasiniu palūžimu. A.Kapadios filmas kaip tik ir pasakoja
apie šį virsmą – iš pūstažandės merginos, susirietusios į kamuolį ant
automobilio užpakalinės sėdynės ir besislepiančios po antklode nuo
draugiškos vaizdo kameros (2003 metų albumo „Frank“ reklaminė turnė), į
iškamuotą būtybę, beprasmiškai ir bejėgiškai įsispitrijusią į dešimtis
teleobjektyvų (skandalingasis 2011 metų Belgrado koncertas, kai Amy į
sceną išėjo tokia girta, kad negalėjo prisiminti nei miesto, kuriame
vieši, pavadinimo, nei muzikantų vardų, nei savo pačios dainų žodžių).
Pabaigos link – visu greičiu
2011 m. liepos 23-iąją A.Winehause buvo rasta negyva savo namuose
Kamdene Londono šiaurėje. Ji mirė ketvirtą valandą popiet ir kelias
valandas gulėjo tarp tuščių viskio butelių. Jai buvo 27 metai.
Mergina iš miesto pakraščio, turinti gražų balsą – kontraltą, mokanti
dainuoti juodaodžių maniera, tapo baltojo soulo Europos žvaigžde.
Ją pripažino net Amerikoje, tikrojo juodojo soulo tėvynėje. Tiesa, į
Ameriką A.Winehouse nenorėjo leisti dėl blogo elgesio (JAV neišduoda
vizų narkomanams, tegul jie būna net trigubos žvaigždės), ir savo penkis
„Grammy“ už albumą „Back to Black“ ji priėmė virtualiai – per
televizijos tiltą iš Londono. „Back to Black“ išėjo 2006 metais ir nuo
to laiko ji nebeišleido nė vieno.
Paskutiniai jos gyvenimo metai atrodė liūdnai: jau sunku buvo atskirti,
kas labiau garsino Amy – muzika ar nuotraukos bulvarinėje spaudoje,
kuriose ji užfiksuota negraži ir neblaivi. Laikraščiai nuolatos
aprašinėjo jos barnius su plevėsa vyru Blake'u Fielderiu-Civilu (kol jis
pakliuvo į kalėjimą už vagystę), pranešinėjo apie sužlugdytus koncertus
ir turnė. Baisios pabaigos link A.Winehouse lėkė visu greičiu. Visi
tai suprato, bet niekas negalėjo (o gal per mažai stengėsi) ją
sustabdyti.
Kaltinimai – dviem vyrams
Dokumentinio filmo „Amy“ režiserius A.Kapadia ir prodiuseris Jamesas
Gay-Reesas apklausė daugybę žmonių, pažinojusių dainininkę, – gimines,
draugus, reklamos specialistus, menedžerius. Visi jie tikina
neprisidėję prie A.Winehouse tragiško likimo ir pateikia savas versijas,
kodėl net būdama neatsakinga už savo veiksmus ji ėjo į sceną.
Aštriausias filmo momentas susijęs su Amy tėvu Mitchellu Winehouse'u,
kurio vaidmenį popdievaitės gyvenime autoriai pateikia gana
nevienareikšmiškai.
M.Winehause'as buvo vienas svarbiausių žmonų Amy gyvenime: prie peties
ji buvo išsitatuiravusi užrašą „Daddy's Girl“ – „Tėčio dukrelė“. Londono
taksistas, dainininkas mėgėjas, pakvaišęs dėl džiazo ir klasikinės
amerikiečių estrados, Mitchas perdavė savo aistrą Amy, ir visi tie
muzikos stiliai – soulas, ritmenbliuzas, gospelas, svingas – įaugo jai į
kraują.
Tėvas paliko šeimą, kai Amy buvo devyneri. Su šiuo įvykiu artimieji
sieja ryškų jos charakterio pokytį, polinkį į depresiją ir
ankstyvą brandą. Kaip teigiama filme, 18-metė Amy įžengė į muzikos
industriją jau kaip susiformavusi artistė.
M.Winehause'as grįžo į dukters gyvenimą, kai ją aplankė pirmoji sėkmė,
ir nuo tada visą laiką buvo šalia, tapo ir jos draugu, ir aukle.
Interviu laikraščiui „The Gardian“ Mitchas pasakojo, kad jo santykiai su
Amy kartais būdavo net per daug artimi. Pavyzdžiui, ji pasakojo tėvui
apie savo bandymus susilaukti kūdikio su Regu Travissu, savo naujuoju
draugu, o kartą gulėdama ligoninėje pasiuntė tėvą į moteriškų apatinių
drabužių parduotuvę „Agent Provocateur“ ir jis nuėjo nupirkti, ko ji
prašė.
Rūpindamasis savo garsiąja dukterimi Mitchellas niekada nepamiršdavo ir
savęs. Šalia jos jis ir pats tapo garsenybe: dažnai dalyvaudavo
televizijos laidose, sukūrė savo šou internete ir išleido solinį albumą.
Tačiau bandydamas daryti įtaką dukters karjerai tėvas padėjo jai kur
kas mažiau negu pakenkė. Pavyzdžiui, kaip tik jis sutrukdė Amy patekti
į narkologijos kliniką, kai liga dar nebuvo toli pažengusi, ir galimybė
išsigydyti buvo prarasta. Apie tai Amy pasakoja dainoje „Rehab“.
Likimo ir šou verslo ironija: kaip tik ši daina tapo pirmuoju dideliu
A.Winehouse hitu, pelniusiu „Grammy“.
Audringas dainininkės romanas ir išsiskyrimas su B.Fielderiu davė peno
antram albumui „Back to Black“, pelniusiam dainininkei penkis „Grammy“
ir šlovę, kuriai, komentatorių žodžiais tariant, ji nebuvo pasirengusi.
Užtat šia šlove puikiai pasinaudojo B.Fielderis: jis grįžo pas Amy ir
ją vedė, kai dainininkės pajamos buvo tokios, kai dėl nieko nebereikėjo
savęs varžyti. Būtent B.Fielderis pripratino A.Winehause prie sunkiųjų
narkotikų. Pasak Blake'o, jiems abiem patiko sau kenkti, nors
aplinkiniai tvirtino kitką.
Pagal filmo „Amy“ režisieriaus A.Kapadios versiją, dėl visu Amy nelaimių
kalti kaip tik šie du vyrai. Kiti dainininkės draugai paminimi tik
prabėgomis, nors romanų ji turėjo pakankamai. Plačiajai publikai beveik
nežinoma Amy daina „What Is It About Men?“ puikiai iliustruoja jos
santykius su priešingos lyties asmenimis.
Ne šedevras, bet pamatyti verta
Kino kritikai, jau matę šį filmą, teigia: jo nepavadinsi meistrišku,
bet pamatyti jį vis tiek verta. Indų režisieriaus A.Kapadios „Amy“ –
kūrinys pernelyg tiesmukiškas, nepaliekantis žiūrovui erdvės saviems
apmąstymams ir gana konjunktūriškai kartojantis visiems žinomą versiją
apie nepaprastai talentingą merginą, patekusią į šlovės, pinigų,
artimųjų godumo spąstus, nesugebėjusią iš jų ištrūkti ir galiausiai
žuvusią.
Kita vertus, kritikams nesiverčia liežuvis nerekomenduoti jo žiūrėti,
nes tuomet žiūrovai atims iš savęs beveik dvi valandas Amy: jos
gergždžiančio balso, jos grimasų, jos vis spartesniais apsisukimais
greitėjančio kryčio.
Parengė Milda Augulytė