Kurti biografines dramas šiuolaikiniame kine populiaru, tačiau ne taip
dažnai pasitaiko, kad kino režisierius imtųsi filmuoti biografinėmis
detalėmis paremtą pasakojimą apie kitą kino režisierių.
Dar netikėčiau, kai tai yra vienas ekscentriškiausių dabartinio kino
kūrėjų, gyvuoju kino klasiku vadinamas P.Greenaway, kurio filmo herojumi
tapo legendinis kino režisierius, scenaristas ir kino teoretikas
Sergejus Eizenšteinas.
Kūrėjo aistra – kinas
Juosta nė iš tolo neprimena biografiniam filmui būdingo pasakojimo:
chuliganiškas, suvaržymų ir apsimestinių dorovės normų nepaisantis
„Eizenšteinas Gvanachuate“ kunkuliuoja gyvenimo aistra, neišsemiama
pagrindinio herojaus vaizduote, smalsumu ir įvairiais eksperimentais.
S.Eizenšteinas – neabejotinai ryškiausia XX a. 3-iojo dešimtmečio
sovietų avangardo figūra, degusi milžiniška kino aistra. Niekada idėjų
nestokojęs kino kūrėjas mėgo tvirtinti, kad filmą galima sukurti iš bet
ko, net iš telefonų knygos.
Montažo tėvu vadinamas kino režisierius mėgo plėtoti filmo dramaturgiją,
kurti metaforas ir asociacijas eksperimentuodamas su montažo
galimybėmis. Kertiniai jo filmai – nebylieji „Streikas“, „Šarvuotis
„Potiomkinas“, „Spalis“, istoriniai epiniai darbai „Aleksandras
Neviškis“ ir „Ivanas Rūstusis“.
Tačiau P.Greenaway nesiekia tvarkingai papasakoti S.Eizenšteino
biografijos. Nuo pat jaunystės susižavėjęs ankstyvojo kino meistro
darbais jis žongliruoja S.Eizenšteino gyvenimo bei kūrybos faktais ir
gilinasi į mįslingą jo gyvenimo tarpsnį, kai režisierius pagal Holivudo
studijos užsakymą išvyko į Meksiką kurti filmo apie revoliuciją
„Tegyvuoja Meksika!“.
Filmo cenzas – N-18
P.Greenaway filmas – apie pirmąjį homoseksualų garsiojo režisieriaus
patyrimą. Dėl šios scenos, taip pat dėl to, kad pagrindinis filmo
veikėjas dažnai pasirodo visiškai nuogas, filmui skirtas cenzas N-18.
Pirmojoje filmo dalyje S.Eizenšteinas – klounas, išlepintas vaikas,
juokdarys. Viskas prasideda kaip farsas ir anekdotas. Sau ir
aplinkiniams griežto darboholiko S.Eizenšteino žiūrovai nemato.
Užtat mato, kaip 1931 metais po aštuonių filmavimo Meksikoje mėnesių jis
atvyksta į Gvanachuatą ir tarsi mažas vaikas džiaugsmingai šokinėja ant
minkštos lovos prašmatniame viešbutyje, be gėdos išsirengia jaunos
kambarinės akivaizdoje ir pliauškia niekus apie tai, kaip jie su
Vladimiru Majakovskiu (tik jie Maskvoje turi geriausius užsieninius
automobilius) laksto beprotišku 40 mylių per valandą greičiu, atkišę pro
langą nuogus užpakalius.
S.Eizenšteinas turi vyrų erotinių nuotraukų rinkinį, kuriame, kaip
galima suprasti, yra ir autoportretų. Jis ne tik kolekcionavo tam
tikras nuotraukas nuotraukas, bet jau ir kūrė savo garsiuosius piešinius
Pablo Picasso maniera, išsiskiriančius falų gausybe. Šie piešiniai yra
išleisti ir neseniai eksponuoti Kanų festivalyje.
Pasakoja apie seksą ir mirtį
Pagal mažai kieno patvirtintą – bet ir nepaneigtą – S.Greenaway
versiją, sovietinis režisierius gėdijosi savo neaiškios lytinės
orientacijos ir drovėjosi savo kūno.
Meksika jį išlaisvino, išmokė priimti kūnišką meilę ir neatsiejamai su
ja susijusią mirtį – anot graikų mitologijos, Erotą ir Tanatą,
įrėminančius žmogaus būtį, gyvenimo pradžią ir pabaigą.
P.Greenaway S.Eizenšteinas negali nustygti vietoje nuo naujų pojūčių ir
patirčių, išgyvena vidinę revoliuciją atrasdamas save, savo kūną,
pajusdamas aistrą gražuoliui gidui Palomino Canedo, su kuriuo ir
praranda nekaltybę.
Ši filmo dalis – ji ir pagrindinė – nufilmuota su tikru polėkiu. Ko
verta vien alyvuogių aliejaus meilės malonumams, skirtiems Spalio
revoliucijos metinėms, vagystė nuo stalo arba raudona vėliavėlė, jau po
sueities iškilmingai įsmeigta – patys atspėkite – kur. Taip įvyko dar
vienas Žiemos rūmų šturmas!
Sugrįžimas į gyvenimą
„Eizenšteinas Gvanachuate“ – tai juosta apie genialų menininką jo likimo
ir pasaulėjautos lūžio metu. Įdomu stebėti, kaip kinta pagrindinis
herojus – nuo isteriško filmo pradžioje iki lyriško, tyliai
susimąsčiusio pabaigoje.
Filmas labai gyvas. Galbūt todėl, kad jis apie žmogų, kuris atgimė,
prisikėlė. Sykiu jis, nors ir skandalingas, yra švietėjiškas. Filmas
paaiškina, kas toks buvo S.Eizenšteinas – Alberto Einsteino, Le
Corbusier, Charlie Chaplino, Luiso Bunuelio, Bernardo Shaw masto žmogus.
Vyresnės kartos žiūrovams tai ne naujiena. Jie žino, kad, pagal
praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje atliktą pasaulio kino veikėjų
apklausą, „Šarvuotis „Potiomkinas“ buvo pripažintas geriausiu filmu
istorijoje. Tačiau jaunoji publika to nežino.
Filmo prasmę žiūrovai suvokia pamažu. Jis apie genijų, kuris,
ištrūkęs į Meksiką, pirmiausia laikinai atsikratė dviejų vienodai
slegiančių sistemų – sovietinės ir Holivudo, antra, kuris niekada
anksčiau nepriklausė sau asmeniškai.
Jis gniaužė savyje intymius polinkius ir aiškiai jautė kiek liguistą
potraukį tyrinėti mirtį ir rodyti negyvus kūnus (vienas šokiruojančių
P.Greenaway filmo epizodų – apsilankymas tikrame Mirties muziejuje,
kuriame eksponuojami nebaigę irti lavonai).
Ko gero, jis iš tiesų pradėjo jaustis, kaip pats sako filme, gyvuoju
lavonu.
Filmas – apie jo grįžimą į gyvenimą. Ir čia S.Greenaway griebiasi
konceptualios klastotės, kurios filmą matę kino kritikai, beje,
nesmerkia.
Filmas „Tegyvuoja Meksika!“ taip ir nebuvo pastatytas. S.Eizenšteino
Meksikoje nufilmuotą medžiagą jau po daugelio metų sumontavo kiti du
kinematografininkai. Ir abu filmai baigiasi ilga kulminacija –
Mirusiųjų dienos eitynėmis. Tą dieną meksikiečiai pagerbia savo
protėvius ir gauna naują impulsą gyventi.
P.Greenaway, išstudijavęs S.Eizenšteino likimą skersai išilgai, savaime
suprantama, negalėjo nematyti tų kadrų. Tačiau pagal jo filmą,
S.Eizenšteinas Mirusiųjų dienos eitynių nefilmavo. Jo negalėjo
sudominti mirties šventė, kurią jis stebėjo paskutinę viešnagės
Gvanachuate dieną. Juk tą dieną S.Eizenšteinas, pats to nesuvokdamas,
jau pradėjo prisikelti. Čia P.Greenaway nutraukia savo pasakojimą.
Filmo „Eizenšteinas Gvanachuate“ premjera. Rugpjūčio 7 d. 19 val. „Skalvijos“ kino centras. Filmą pristatys meno kritikė Laima Kreivytė. Bilietų kaina – nuo 3,77 Eur.
Parengė Milda Augulytė