A.Ničius iš tikrųjų suprojektavo daug namų. Visi nufilmuoti. Dailininkas
nupiešė kelis šimtus eskizų, virtusių kino vaizdais filmuose, kurie
dabar vadinami legendiniais.
A.Ničiaus kūrybinė biografija - tikra Lietuvos kino antologija.
Dailininkas prisidėjo prie Vytauto Žalakevičiaus filmų „Vienos dienos
kronika“ ir „Niekas nenorėjo mirti“, Arūno Žebriūno „Paskutinė
atostogų diena“, „Gražuolė“, „Riešutų duona“, Marijono Giedrio
„Herkus Mantas“, Algimanto Puipos „Moteris ir keturi jos vyrai“,
Raimondo Vabalo „Skrydis per Atlantą“, Algirdo Aramino „Maža
išpažintis“.
Tai tik keletas iškiliausių filmų iš tų trijų dešimčių, kuriems
A.Ničius sukūrė dekoracijas, rašo „Lietuvos rytas“.
- Kartais atrodo, kad būtų įdomu keliauti per Lietuvą, klajoti po miestus žinant, kas ir kur filmuota. Ar jūs pats rastumėte, tarkime, kiemą, kuriame A.Žebriūnas filmavo „Gražuolę“? - paklausiau A.Ničiaus.
- „Gražuolę“ filmavome Kaune. Jei patekčiau dabar į senamiestį, turbūt
rasčiau. Nieko nereikėjo perdaryti tame kieme, kuriame filmo herojė Inga
šoko. Reikėjo tik rasti. Renkiesi pagal intuiciją. Ateini ir supranti,
kad tai tinkama vieta.
„Paskutinė atostogų diena“ filmuota Kryme, kalnuose. Pastačiau žvejo
namelį. Žmonės eidavo pro šalį ir stebėdavosi: kasmet atvažiuojame čia
ir niekada nebuvo to namo, o namas senas, kaip mes jo
nepastebėjome?
Vadinasi, pasisekė neblogai padaryti. Buvo tikras namas, galėjai į vidų
įeiti.
„Riešutų duona“ filmuota prie Druskininkų. Ten man buvo daug įdomaus
darbo. Šiek tiek pasitvarkėme surastą sodybą, tvorą pristatėme. Kūrėme
tą namą, kur kolona nukrinta nuo Kaminskų šeimos aistrų. Įdomu buvo
galvoti, linksma dirbti.
Scenarijuje buvo parašyta, kad karvė ganosi ant stogo. Gerai, jei
reikia, padarysime. Atvežė iš Latvijos velėnos, apdengėme ja trobos
stogą. Pažiūrėjome su A.Žebriūnu į tą stogą ir į tą karvę. Supratome,
kad tiek to, nekelsime karvės.
- Kaip radote Zervynas filmui „Niekas nenorėjo mirti“? Kiek reikėjo „grimo“ tam kaimui, kad 1965 metais būtumėte galėję jame filmuoti pokarį?
- „Neringos“ kavinė anais laikais būdavo visuotinių susitikimų vieta.
Sėdėdavo menininkai, profesoriai. Ateini ir sužinai viską, kas vyksta.
Kartą pasakiau, kad mane kviečia dirbti kuriant filmą, kurio veiksmas
vyksta kaime. Ir tai tapo visų atsakomybe - kaip ir viskas praėjusio
amžiaus 7-ojo dešimtmečio „Neringoje“. Kalbininkas Bronys Savukynas
sako: „Aš tau atnešiu...“
- kaimą ant delno?
- Ir atnešė knygutę apie Zervynas. Pavarčiau, parodžiau ją
V.Žalakevičiui, Jonui Griciui. Nuvažiavome trise. Ir iš karto
pasirinkome filmavimui vietą, nustatėme, kur bus filmo „pieninė“, kur
kiti objektai.
Tik buvo nemažai darbo su stogais - reikėjo slėpti šiferį. Dengėme
lentutėmis, šiaudais, o kurie namai buvo toliau, stogus nudažėme
tamsiai, kad šiferis nešviestų. Gyventojai nesipriešino.
Dar pastačiau dekoraciją - kur senis nebylys batus taiso. Tris sienas.
Tai Dzūkijoje. O malūną, kur vyksta susirėmimas, radome Žemaitijoje,
neprivažiavus Viduklės. Iš savo dėdės apie jį sužinojau. Geras malūnas,
prie upelio, kaip ir reikėjo.
- Filme „Niekas nenorėjo mirti“ dirbote su dailininku Vytautu Kalinausku. Ką reiškia dirbti dviese?
- V.Žalakevičius man sakė: pradedu didelį filmą, bus sunku, noriu, kad
tu padėtum V.Kalinauskui, perduotum savo patirtį. Gerai. Reikia, tai
reikia.
- „Herkus Mantas“ - dar senesnė istorija. Kur ir kaip ją kūrėte?
- Pilis buvo prie Musninkų, kolūkyje netoli Vilniaus, visa kita
paviljonuose ir Trakų rajone.
Mokslininkų klausėme, kaip tais laikais žmonės gyveno. Sakė, kad
nekaip: miegodavo ant suolų kailius pasitiesę. Ir viskas. Bet filme,
manau, neturi būti kaip gyvenime.
Namą, kuriame gyveno Herkus Mantas, pastatėme su kolonomis. Juk vadas
turi gyventi ne tokiame name kaip visi. Posėdžių menėje - didžiulis
stalas, fotelis Herkui Mantui. Jeigu jis vadas, jo namai turi
išsiskirti.
Miegamajame pastatėme dvigulę lovą. Buitis kine turi būti įdomi. Jeigu
darytume kaip gyvenime, būtų juokinga.
Į peržiūrą atėjo mokslininkai. Vienintelė dailininko pastaba dėl darbo:
per ploni rąstai. O tuos rąstus - 1100 kubinių metrų - vežė iš
Karelijos. Kokie buvo, tokius vežė. Sako, Herkaus Manto laikais rąstai
buvę tokio storumo, kad du tris pakloja, ir jau palangė. Tokių rąstų
dabar nėra. Butaforiją daryti?
- Smėlio pustoma pamario sodyba A.Puipos filme „Moteris ir keturi jos vyrai“ - kiek tikra, kiek sukurta?
- Labai ilgai ieškojome vietos po visą Neringą. Padariau sodybą
kažkuriame kilometre nuo Juodkrantės. Visiškai tuščia vieta kopose
buvo.
O tą vietą nelengva buvo pasiekti, tik didžiuliai sunkvežimiai
įveikdavo, kai medžiagas filmavimui veždavo. Ir tai ne iki galo
privažiuodavo. Dar kelis šimtus metrų mums su darbininkais
tekdavo daug ką atsinešti.
Reikėjo nendrių stogo. Sužinojome, kad kitoje marių pusėje griaunamas
namas kaip tik su tokiu stogu, kokio mums reikia. Nuvažiavo vyrai,
išardė, atplukdė, tempė į kopas tas nendres. Po to suradome meistrą,
kuris mokėjo jomis uždengti stogą. Sandėliukui pastatyti rinkome
lentutes, išmestas jūros.
Po filmavimo Neringos valdžia norėjo, kad paliktume sodybą neišardę,
sakė, darys muziejų. Gerai, pastatėme ir palikome, bet juk muziejui ne
vien sodybos reikia. Sargo, aikštelės turistų mašinoms.
Kijeve vyko sąjunginis kino festivalis. Jame mano darbas tame filme buvo
apdovanotas - atvežė man didžiulį prizą iš violetinio akmens.
- Tai ne vienintelis jūsų apdovanojimas. Kaip jūsų kūrybos laimėjimai susiję su dabartiniu gyvenimu?
- Kai pradėjo skirti valstybines pensijas, išgirdau, kad jas gauna
režisieriai, operatoriai. Kodėl, manau, negalėtų gauti nors vienas kino
dailininkas.
Susirinkau reikalingus dokumentus, surašiau visus 33 filmus, kuriuose
dirbau, atėjau į Kultūros ministeriją. Man pasakė, kad nepriklausomoje
Lietuvoje nesu dirbęs nė viename filme, tad ir neturiu už ką gauti
valstybinės pensijos.
Nieko neatsakiau. Parėjau namo, sėdėjau ir žiūrėjau pro langą.
Eskizai liko po griuvėsiais
A.Ničius - vienas žymiausių Lietuvos kino dailininkų, klasika tapusių
filmų vaizdo kūrėjas. Jis yra baigęs Vilniaus dailės instituto
Architektūros fakultetą. 1956-1982 m. dirbo Lietuvos kino studijos
dailininku, 1982-1991 m. buvo studijos vyriausiasis dailininkas.
A.Ničiaus sukurtos filmų dekoracijos iki šiol stebina savo fantazija,
novatoriškumu, kino specifikos suvokimu. Sąjunginiuose kino
festivaliuose A.Ničius pelnė apdovanojimus už filmų „Adomas nori būti
žmogumi“, „Laiptai į dangų“, „Moteris ir keturi jos vyrai“ vaizdą.
Dailininko eskizai filmams tapo savarankiškomis meno vertybėmis, jų
fotografijos saugomos Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuje.
Naikinant Lietuvos kino studiją nei A.Ničiaus, nei kitų kino dailininkų
eskizų originalai nebuvo išsaugoti - tai buvo studijos nuosavybė ir
viskas liko po griuvėsiais.