Įkvėpėjas. „Viešbutis „Grand Budapest“ iš dalies pagrįstas austrų rašytojo eseisto Stefano Zweigo knyga „Vakarykštis pasaulis: europiečio prisiminimai“, kurioje apgailimas prarastas jo jaunystės pasaulis. Šis kūrinys pasirodė jau po rašytojo mirties 1943-iaisiais. (Vokiečiams užėmus Austriją S.Zweigas pasitraukė į Braziliją, kur apimtas depresijos ir nevilties dėl Europos likimo 1942 m. su antrąja žmona nusižudė.)
Autobiografinėje knygoje jis šiltai, sąmojingai, bet su neslepiama nuoskauda rašo apie Vienos aukso amžių ir jį sunaikinusius karus, kartu pateikdamas ryškų, spalvingą ir intelektualų kartos portretą.
Išmonė. Veiksmas vyksta išgalvotoje Europos šalyje Zubrovkoje, bet atkartoja tragišką istorinį perėjimą iš Puikiosios epochos, kurios tradicijoms atstovauja pagrindinis herojus Gustavas H, į fašizmą (vietoj ženklų SS – simboliniai ZZ), o vėliau – į komunistinę diktatūrą.
Konsjeržas. Kalbama, kad pagrindinį herojų senosios mokyklos tradicijoms ištikimą konsjeržą Gustavą H įkūnijęs britų aktorius Ralphas Fiennesas vaidmenį gavo atsisakius amerikiečiui Johnny Deppui.
Sunku nuspėti, kokį atspalvį savo herojui būtų suteikęs šis aktorius, tačiau R.Fienneso Gustavas H – nepriekaištingų manierų, su nepajudinamu atsakomybės ir ištikimybės (viešbučiui) jausmu, barstantis savo gyvenimo išmintį („Šiurkštumas – baimės išraiška. Žmonės bijo, kad negaus to, ko nori, o kai gauna, išsiskleidžia kaip gėlės.“) pramaišiui su poezija, tenkinantis visų „senų, turtingų ir šviesiaplaukių“ viešbučio viešnių įgeidžius, yra žavus ir nepakartojamas.
Paveldėtojas. Gustavas H savo oriąsias ponias uoliai globoja ir jų paslaptis saugo tol, kol vieną dieną pats tampa grafienės D (Tilda Swinton) turtų paveldėtoju.
Patikėtinis. Beveik į visus klausimus atsakantis „zero“ (nulis), bet laiku ir vietoje sumanumą parodęs jaunasis patarnautojas Zero Mustafa (Tony Revolori) išlaiko egzaminą ir tampa Gustavo H patikėtiniu, o įvykiams įsisukus – net ir broliu, po mirties paveldėsiančiu visą turtą.
Intriga. Dėl grafienės D palikimo draskosi groteskiška juodų kranklių armija – giminaičiai ir artimieji, vadovaujami vienintelio grafienės sūnaus Dmitrijaus (Adrienas Brody).
Vertingiausia palikimo dalis – neįkainojamas Renesanso epochos dailininko paveikslas „Berniukas su obuoliu“ pagal papildytą testamentą atitenka paskutinėmis dienomis didžiausią prielankumą grafienei parodžiusiam Gustavui H.
Ilgai nedelsdamas jis su jaunuoju padėjėju vyksta į grafienės rūmus Lutze, rėžia jausmingą atsisveikinimo kalbą prie karsto („Seniai taip gerai atrodei, esi gražesnė nei gyva...“) ir pasiima paveikslą. Tačiau paaiškėja, kad 84 metų ponia mirė ne sava mirtimi. Turtingos grafienės nužudymu apkaltinamas Gustavas H.
Prasideda gaudynės ir nuotykiai, kuriuos stebėdami tarp juoko pauzių akylesni žiūrovai galės užpildyti užuominų, šaržų ir parodijų kupiną kino kryžiažodį.
Raudonasis kilimas. Ant jo – tarpukario Europos estetika ir mados, prabanga tviskantys ir iki menkiausių detalių apgalvoti interjerai, užburiantis kompozitoriaus Alexandre’o Desplat garso takelis (jo kūriniai skamba ir „Mėnesienos karalystėje“), sarkastiški dialogai ir pulkas ryškiausių Holivudo žvaigždžių, kurias tarsi Venecijos karnavale reikės atpažinti po grimo kaukėmis.
Tai – nuolatiniais W.Andersono bendražygiais jau tapę, šiame filme į ekscentriškus personažus įsikūniję Billas Murray, Edwardas Nortonas, Owenas Wilsonas, Willemas Dafoe, Harvey Keitelis, Jasonas Schwartzmanas, taip pat Jude’as Law (jis vaidina jauną rašytoją, kuriam senatvės sulaukęs Zero Mustafa pasakoja savo gyvenimo istoriją), Saoirse Ronan, Lea Seydoux ir kiti.
„Tai geriausias kaukių balius, kokį galiu įsivaizduoti“, – juokėsi šiame filme sunkiai atpažįstama aktorė T.Swinton.
Skaitiklis: 99 neprailgstančios šmaikštaus ir intelektualaus humoro minutės, skirtos vyresniems nei 16 m. žiūrovams, per kurias galima kvatoti garsiai. Tai daryti premjeriniame seanse lietuviška publika kažkodėl drovėjosi.