Olimpiados programą kartu su Vilniaus istorijos mokytojais sudarė istorijos mokytojas ekspertas dr. Mindaugas Tamošaitis, istorijos mokytojas ekspertas Eugenijus Manelis, Valdovų rūmų muziejaus edukacijos metodininkė dr. Nelija Kostinienė ir Edukacijos skyriaus vedėja Lirija Steponavičienė.
Pasak vienos iš Vilniaus istorijos olimpiados pradininkių dr. Nelijos Kostinienės, „kuriant užduotis teko ne vieną valandą sukti galvas ir vartyti istorijos šaltinius. Kartu su muziejaus Edukacijos skyriaus vadove Lirija Steponavičiene buvo tariamasi, kaip užduotimis ne tik patikrinti žinias, bet ir paskatinti mokinius prisiminti muziejaus ekspoziciją – tas gidų pasakojamas istorijas, kurios atskleidžia ir valdovų gyvenamąją aplinką, kasdienybės įpročius. Tokie faktai – ne mažiau svarbūs. Be jų Vilniaus istorija būtų kaip patiekalas be prieskonių.“
Nacionaliniame muziejuje Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmuose rinksis olimpiados II etapo dalyviai. Geriausiai I etape užduotis įveikę mokiniai penktadienį turės atlikti testines užduotis, pateikti atsakymus į atvirus klausimus, analizuoti istorinius šaltinius bei įrodyti žinių taikymo ir problemų sprendimų gebėjimus. Muziejuje laukiama 49 7– 8 klasių ir 52 9–12 klasių mokinių.
Idėja rengti Vilniaus istorijai skirtą olimpiadą Vilniaus miesto ir rajono mokyklų mokiniams kilo daugiau nei prieš 10 metų. Įgyvendinti šį sumanymą ėmėsi Lietuvos istorijos mokytojų asociacijos (LIMA) Vilniaus skyriaus pedagogai: Vilniaus Simono Daukanto gimnazijos istorijos mokytojai ekspertai dr. Nelija Kostinienė ir dr. Mindaugas Tamošaitis, Šv. Kristoforo mokytojas ekspertas dr. Mindaugas Nefas, tos pačios mokyklos mokytoja metodininkė Sonata Džiavečkaitė ir Vilniaus sav. Grigiškių Šviesos gimnazijos mokytoja metodininkė Jelena Šalnienė.
Olimpiados surengimo idėją vienas pirmųjų palaikė Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai, į kuriuos 2014 m. pavasarį pasitikrinti žinių apie Gediminaičių dinastijos valdymo laikų Vilnių susirinko per 70 Vilniaus miesto ir rajono mokyklų mokinių. Valdovų rūmų muziejaus edukatoriams bendradarbiaujant su LIMA Vilniaus skyriaus pedagogais, Valdovų rūmuose įvyko antroji (2015 m.) ir trečioji (2016 m.) Vilniaus miesto istorijos olimpiados. Vėliau plėtėsi užduočių rengėjų, dalyvių ir rėmėjų ratas, o karantino metu olimpiada persikėlė į virtualią erdvę.
Aštuntąją Vilniaus istorijos olimpiadą rengiantis atsinaujinęs LIMA Vilniaus skyrius, vadovaujamas Pilaitės gimnazijos istorijos mokytojo Pauliaus Bakano, pasiūlė Vilniaus 700-mečio proga olimpiadą sugrąžinti į savo pirmuosius namus – Valdovų rūmų muziejų.
„Ši istorijos mokytojų iniciatyva yra ne tik džiuginanti, bet ir įpareigojanti. Džiugu, kad mokytojai vis dažniau pasirenka muziejų kaip mokymo erdvę ir skatina mokinius atrasti unikalų istorijos ir kultūros paveldą, supažindindami moksleivius su išlikusiais artefaktais, jų istorijomis. Kartu mums, muziejininkams, tai yra įpareigojimas – siekti, kad muziejuje ne tik mokiniai, bet ir mokytojai atrastų naujas galimybes tobulėti. Būtent šia linkme eina Valdovų rūmų muziejus, praėjusiais metais tapęs akredituota pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucija. Pedagogams esame parengę ir siūlome platų spektrą kvalifikacijos tobulinimo programų bei renginių, į kuriuos maloniai visus kviečiame“, – sako Valdovų rūmų muziejaus direktoriaus pavaduotoja dr. Ramunė Šmigelskytė-Stukienė.