P.Lileikio „Fotoamnestija“ – giliai fotoarchyvuose įkalintų atgimstančios Lietuvos vaizdų, įamžintų 1988–1999 metais, inventorizacija.
50 darbų – tarsi 50 bylų, unikaliais fotovaizdiniais fiksuojančių atgimstančios Lietuvos įvykių raidą ir transformacijos periodą.
„Vizualus ir konceptualus savo archyvų peržiūrėjimas leido skelbti fotografiškąją amnestiją primirštoms erdvėms – portretams, įvykių akimirkoms, vaizdams – liudijančioms tiek ypatingą tautos dvasią, tiek kontrastingą sistemų kaitos periodą“, – teigė P.Lileikis.
Jau trisdešimt metų spaudos fotografu dirbantis P.Lileikis baigė fotožurnalistikos mokslus Vilniaus universitete. Jis yra įvairių konkursų prizininkas, laureatas, dažnas kasmečio Lietuvos spaudos fotografijos konkurso dalyvis, ne kartą buvo ir vertinimo komisijos narys.
Fotografas yra Lietuvos spaudos fotografijos konkurso temų „Pramogos“ (2002 m.), „Politinės naujienos“ (2004 m.), „Naujienos“ (2010 m.) nugalėtojas, įvertintas Auksinio kadro apdovanojimu.
Pasak menotyrininko Virginijaus Kinčinaičio, revoliuciniai Sąjūdžio laikai buvo parankūs avantiūrai ir iššūkiams.
Reikėjo sukurti naują tikrovės vaizdavimo būdą, apie kurį brandžiame socializmo liūne niekas negalėjo pagalvoti.
Įsisiūbavus Atgimimui reportažinei fotografijai nepalankus sovietinio įšalo statiškumas staiga nugarmėjo į prarają ir jį pakeitė nesibaigiantis vyksmas, kuriam toli gražu ne visi fotografai buvo pasirengę.
Į šį naują įvykių verpetą galėjo nerti tik patys drąsiausi arba įžvalgiausi fotografai. Vieni gyveno veiksmo energija, kiti viską vertino per atstumą ir kūrė vaizdų archyvą ateičiai.
„Antrą variantą atitinka Romualdo Požerskio fotografijų albumas „Lietuva 1988–1993“, kuriame akivaizdus estetizuotas stebėtojo atstumas, išankstinė įvykių archyvavimo intencija.
P.Lileikis priklausė prie pirmųjų – stebėtojo ir dalyvio vaidmenys jo atveju susilydė naujovių trokštančios kameros dinamikoje, jos įžūliame skvarbume, gebėjime akimirksniu atpažinti naujus gimstančios tikrovės ženklus“, – teigė V.Kinčinaitis.
Šia paroda Lietuvos spaudos fotografų klubas pradeda fotografų autorinių parodų ir leidinių ciklą, kuris atskleis dokumentinės fotografijos prasmę ir energiją šių dienų pasaulyje.
Paroda „Fotoamnestija 1988–1999“ Vilniaus rotušėje veiks iki gruodžio 31 dienos.