Dabar šioje vietoje už Darbo biržos pastato yra savivaldybės bendrovės
„Palangos komunalinis ūkis“ staliaus dirbtuvės su asfaltuota aikštele
medžiagų sandėliavimui.
Užstatytas sklypas negalėjo būti grąžintas natūra, todėl už senelio
turėtą 17 arų žemės sklypą pačiame kurorto centre iš Vokietijos
atvykusiam paveldėtojui buvo pasiūlytas 5,5 aro ploto žemės sklypas
Palangos pakraštyje.
Nelygiavertė kompensacija
„Toks įspūdis, kad už atimtą „Mercedes“ automobilį nori atlyginti
brukdami dviratį“, – Nacionalinės žemės tarnybos (NŽT) siūloma
kompensacija prieš pustrečių metų piktinosi A.Bruckus.
Palangoje kurtis nežadantis Vokietijos gyventojas neslėpė, kad atgautą
sklypą iš karto pardavinėtų.
Jo senelio turėtas sklypas kurorto centre dabar vertas apie 400 tūkst.
eurų, o jam pasiūlytas nedidelis sklypas yra laukuose, be
komunikacijų, privažiavimo kelių ir niekam nereikalingas. Už jį būtų
galima tikėtis kelių tūkstančių eurų.
Paveldėtojas liko su špyga
Tą kartą NŽT pasiūlymo atsisakęs A.Bruckus liko laukti, kol kitose
kurorto vietose nuosavybės grąžinimui bus formuojami didesni sklypai.
Belaukdamas apie Lietuvoje patirtą neteisybę surašė ilgą laišką Lietuvos
prezidentei.
Prezidentūroje gautos A.Bruckaus pretenzijos buvo atidžiai išnagrinėtos
ir teisininkai išsiaiškino, kad Vokietijoje gyvenantis paveldėtojas
prašymą atgauti senelio turtą pateikė keliomis dienomis vėliau, nei
įstatymu nustatytas terminas.
Senelio palikimą Palangoje atgauti mėginęs anūkas iš viso liko be nieko.
„Kaip Europos Sąjungos valstybėje gali būti įteisinti terminai savo
nuosavybės susigrąžinimui arba kompensacijos gavimui?
Išeitų, kad jei atsiimti skolos neatėjai per pasiskolinusiojo nustatytą
terminą, pinigų grąžinti nebereikia?“, – gyvenimiškajam atvejui šią
situaciją prilygino senelio palikimą praradęs A.Bruckus.
Pajūryje žydus naikino šeimomis
Tokia artimųjų palikimo Palangoje ieškančių žydų patirtis juos atgraso
nuo bet kokių pastangų. Juo labiau, kad žydų turto paveldėtojų
praktiškai neišliko.
Skirtingai nei visoje Lietuvoje, pretendentų į pajūryje žydų turėtą
turtą nebėra dėl vienos priežasties – Vokietijos Reicho pasienyje
gyvenę žydai šeimomis buvo iššaudyti pačioje karo pradžioje.
Vokietijai užpuolus Sovietų Sąjungą, buvo išleistas įsakymas nuo
vokiškojo krašto Memelio sukurti sanitarinę 25 kilometrų zoną, kurioje
negali likti žydų ir komunistų. Todėl jau pirmosiomis karo dienomis
žydai buvo žudomi Palangoje, Darbėnų miestelyje, Kretingos, Skuodo
krašte.
Palangoje gyveno šešios žydų kilmės Bruckų kartos. Vokietijoje
gyvenančio Abramo seneliai iš tėvo pusės Palangoje buvo sušaudyti
1941 m. birželį.
Žuvusiam seneliui Mejerui Bruckui ir priklausė sklypas Vytauto ir
Kastyčio gatvių kampe. Lietuvoje atkūrus nepriklausomybę nuosavybės
teises į turėtą senelio sklypą įgijo jo anūkas Abramas, kuris 1971
metais iš Kauno su tėvais persikėlė gyventi į Izraelį, o nuo 1978 metų
gyvena Vokietijoje.
Palikuonys neturi pilietybės
Tačiau tokių, Lietuvos pilietybę išsaugojusių ir į čia likusį
nekilnojamąjį turtą pretenduoti galinčių Palangoje gyvenusių žydų
palikuonių beveik nėra išlikę.
Žydai, kurių tėvai prieš prasidedant karui gyveno Lietuvos viduryje ir
spėjo pasislėpti ar pabėgti, jau gimė užsienio šalyse ir yra praradę bet
kokius ryšius su Lietuva.
Palangos tarybos narys Dainius Želvys pasakojo, kad beveik prieš 20
metų, jam tuomet dirbant kurorto mero pavaduotoju, į pačiame miesto
centre buvusį tuometį savivaldybės pastatą užėjo iš Pietų Afrikos
Respublikos atvykę žydai, kurių artimiesiems šis pastatas priklausė.
Pirmajame šio pastato aukšte jie turėjo parduotuvę, antrajame gyveno
patys. Viduje pavaikščiojęs vienas senolis prisiminė čia viešėjęs
prieš karą, parodė kas kuriame kambaryje buvo, pafilmavo, nusišluostė
sudrėkusias akis ir išvažiavo.
Sunerimusius valdininkus jie iš karto nuramino, kad artimųjų turto
atsiimti nemėgins, nes nėra Lietuvos piliečiai.
Dar išliko žydų turto
Palangoje 1938 metų gegužę kilęs gaisras nušlavė beveik visą čia
gyvenusių žydų kvartalą, kuris buvo rytinėje Vytauto gatvės dalyje nuo
buvusios Autobusų stoties iki Žvejų gatvės.
Tačiau per gaisrą mūrinių pastatų išliko nemažai. Vienas iš jų –
priešais buvusią Autobusų stotį Kretingos gatvėje esantis dviejų aukštų
namas, kuria dabar įsikūręs Visuomenės sveikatos centras. Prieš karą
čia buvo gintaro apdirbimu besiverčiančių žydų namas.
Visuomenės sveikatos centro pastato kieme stovi dar vienas dviejų aukštų
mažesnis namas. Neseniai jį Valstybės turto bankas pardavė vienai
Šiaulių bendrovei, kuri dabar pastatą rekonstruoja į daugiabutį. Į
pardavimui skirtą namą paveldėtojų neatsirado todėl, kad visi buvo
nužudyti.
Dar vienas žydams priklausęs namas išliko Vytauto gatvėje priešais
centrinę miesto aikštę. Čia buvo Kanų šeimos gintaro dirbtuvės, gintaro
dirbinių parduotuvė, kirpykla. Antrajame aukšte buvo žydų butai.
Prieš 10 metų kurorto mokyklos jaunieji istorikai perėjo per visą
Palangą ir suskaičiavo vos 20 išlikusių pastatų, kurie prieš karą
priklausė žydams. Tačiau nė vienas pastatas su žydais nebeturi jokių
sąsajų.
Nekilnojamojo turto agentūros savininkė Onutė Mackevičienė pasakojo, kad
beveik prieš 10 metų Palangoje bendravo su tuomečiu Lietuvos žydų
bendruomenės vadovu Simonu Alperavičiumi.
Jis verslininkei rodė sąrašą Palangoje išlikusių pastatų, kurie prieš
karą priklausė žydams ir atradęs jų palikuonis namus žadėjo viską
susigrąžinti. Tačiau jokia žydų restitucija neįvyko. O.Mackevičienės
manymu, todėl, kad paveldėjimo teisę turinčių palikuonių tiesiog nebėra.
Tremtis išgelbėjo nuo žūties
Tai – keista, žinant, kad prieš karą žydų bendruomenė Palangoje
sudarė nemažą dalį kurorto gyventojų.
Iki Pirmojo pasaulinio karo 1914 metais čia gyveno 925 žydai – beveik
250 šeimų, kai visoje Palangoje buvo suskaičiuoti 2149 gyventojai.
1920 metų gyventojų surašymo duomenimis Palangoje gyveno 808 lietuviai
ir 452 žydai. 1931 metais iš 54 kurorte veikusių verslo įstaigų net 30
priklausė žydams.
Žydų mieste sumažėjo po 1938 metų gaisro, kurio metu iš viso sudegė apie
120 gyvenamųjų ir apie 180 ūkinių pastatų. Netekę turto nemažai jų
pasitraukė pas gimines į Kauną ir kitas Lietuvos vietas. Turtingesni
atstatė sudegusius pastatus ir liko gyventi Palangoje.
Nemažai pasiturinčių žydų šeimų buvo ištremta sovietams okupavus
Lietuvą. Prieš Lietuvoje pasirodant vokiečiams, Palangoje buvo likę
apie 70 žydų šeimų. Paradoksas, 1941 metų sovietų tremtis birželio 14 –
15 dienomis daugelių Palangos žydų padėjo išvengti žiauresnės mirties
vos tik prasidėjus karui.
Iš karto ėmėsi taikinių
Praėjus vos savaitei po trėmimų, 1941 metų birželio 22–osios
rytą nuo Nemirsetos, kur buvo Lietuvos – Vokietijos siena pasirodė
vokiečiai.
Tą dieną gerai prisimina buvęs žurnalistas, Vilniuje gyvenantis 91 metų
Povilas Pukys.
„Tuomet jau 16 metų bernas su tėvais gyvenau Vytauto gatvėje netoli
parko. Pirmieji vokiečiai nuo Nemirsetos atvažiavo tiesiog dviračiais.
Man įsiminė tai, kad mindami dviračius kareiviai ranka stūmėsi dar
po vieną dviratį.
Jie buvo tų vokiečių, kurie nulipę nuo dviračių šukavo parką ir, matyt,
drąsindamiesi nuolat šaudė“, – pasakojo P.Pukys.
Buvęs palangiškis prisiminė, kad miesto moterys vokiečius pasitiko su
žydinčių alyvų puokštėmis. Šie civilius gyventojus vaišino šokoladu,
vyrus – cigaretėmis. Tačiau draugiško vokiečių kareivio įvaizdis
netrukus subliuško.
Vokiečiai iš karto ėmėsi sovietinės valdžios aktyvistų, iš kurių nemažai
buvo ir žydų tautybės. Po 4 dienų per dvi valandas buvo suimti visi
Palangoje gyvenę žydai. Nuo savo šeimų atskirti žydai kartu su valdžios
atstovais lietuviais buvo uždaryti miesto sinagogoje, o kitą dieną –
sušaudyti.
Matė šaudyti vedamą koloną
Šalia Vytauto gatvės gyvenęs P.Pukys prisimena, kaip dienos metu šia
gatve žydų kolona parko link buvo vedama šaudyti.
Nuo šaligatvio eiseną stebėjęs palangiškis kolonoje matė bendraamžį savo
klasės draugą. Vienas paliegęs žydas buvo vežamas
vežimu. Pėsčiomis varomus žydus saugojo vokiečių kareiviai su šunimis.
Vėliau P.Pukys girdėjęs suaugusiųjų pasakojimus, kaip vienas žemaitis
žydų kolonoje atpažino vedamą savo bičiulį. Priėjęs arčiau jis su
sargybiniu pamėgino pasiderėti dėl jo paleidimo. „Jei tu esi jo
draugas, stok šalia“, – atšovė kareivis ir lietuvį įtraukė į koloną.
P.Pukys girdėjęs pasakojimus, kad už Birutės kalno atvestiems žydams
buvo liepta patiems smėlyje išsikasti duobę. Iš karto po žydų sušaudymo
į tą vietą atbėgusios moterys ant smėlio rado kraujo dėmes, rūbų likučių
ir daug šovinių tūtų.
Taip buvo sušaudyta apie 111 žmonių: 95 žydai, iš kurių – 2 moterys ir
16 kitų tautybių vyrų. Daugiausiai – valdžios struktūrose dirbusių
lietuvių.
Paženklino ne žudynių vietą
Parke sušaudyti žydai 1958 metais birželį buvo perlaidoti Palangos
kapinėse.
Kodėl praėjus 17 metai prireikė ekshumuoti žuvusiųjų palaikus, dabar
niekas negali paaiškinti. Tokį sprendimą priėmęs tuometis Palangos
vykdomasis komitetas rėmėsi kažkokiu 1957 metų gruodžio LTSR Ministrų
tarybos nutarimu.
Buvusio ilgamečio Birutės parko direktoriaus Antano Sebecko manymu,
tuometė valdžia baiminosi, kad šalia jūros beveik kopose užkastus
palaikus gali atidengti smėlį pustantys vėjai.
Įdomu tai, kad žudynių vietą ženklinantis paminklinis akmuo 1991 metais
parke yra pastatytas visai ne žydų sušaudymo vietoje. Dar tarpukaryje
Palangoje gyvenusių senbuvių teigimu, tikroji žudynių vieta atsidūrė už
keleto šimtų metrų aptvertoje ir sovietinio saugumo akylai saugomoje
aukščiausios sovietų valdžios poilsiavietės teritorijoje.
Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, kai buvo statomas atminimo akmuo,
„Auskos“ vila buvo patekusi Lietuvos ministrų tarybos žinion ir tapusi
šalies vadovų poilsio rezidencija.
Apsimesdavo, kad nemato
Dar labiau tragiškesnė baigtis laukė sušaudytų žydų moterų ir vaikų.
Po suėmimo jie buvo išvesti į šalia Palangos tuomečiame Valteriškės
kaime įkurtą darbo stovyklą. Šioje vietoje išvažiuojant iš Palangos link
Kretingos prieš viaduką dešinėje pusėje dar yra išlikę šie pastatai.
Kaip pasakojo 84 metų palangiškė Ona Raudienė, suimtos žydės ir jų
vaikai kaime buvo aptverti ir saugojami lietuvių baltaraiščiais vadinamų
policininkų. Palangiškiai eidavo prie aptvarų ir badaujančioms žydų
šeimoms mėgindavo paduoti duonos ar kokio viralo.
Kai kurie baltaraiščiai tuo metu nusisukdavo ir apsimesdavo, kad nemato.
tačiau buvo ir tokių, kurie atstatę šautuvus varydavo žmones nuo aptvarų
ir grasindavo juos pačius ten sukišti.
P.Pukys pasakojo, kad geltonomis Dovydo žvaigždėmis paženklintos žydės
per vasarą buvo varomos tvarkyti viešųjų vietų. Palangiškis pats jas
matė Vytauto gatvę ravint nuo piktžolių. Baltaraiščiai atvesdavo būrelį
moterų į konkrečią gatvės vietą ir ten saugodavo, kol jos dirbdavo,
todėl pabėgti žydėms nebuvo galimybių.
88 metų sulaukusi Petronėlė Beržanskienė įsitikinusi, kad sušaudžius
vyrus, moterys buvo laikomos sinagogoje. Apie tai pasakojo ir kiti
palangiškiai.
Šis prieštaravimas aiškinamas tuo, kad viešiesiems darbams atrinktos
darbingo amžiaus moterys iš tiesų buvo laikomos miesto centre
sinagogoje, o likusios žydės su vaikais saugojamos už keletos kilometrų
nutolusiame kaime.
Žudynėms tiko sovietų duobės
Spalio mėnesį buvo nuspręsta moterų ir vaikų stovyklas likviduoti, o
žydų šeimas – sušaudyti. Manoma, kad artėjant žiemai miesto valdžia
šitaip norėjo išvengti papildomų išlaidų.
Spalio 12 dieną jau sutemus žydės iš Vilimiškės sunkvežimiais buvo
vežamos į vadinamą Stalino ūkį – Kunigiškėse esančią akmens skaldyklą
prie žvyrduobės. Čia sovietams okupavus Lietuvą buvo maišomas betonas
gynybiniams įtvirtinimams ir miške kasamos gilios duobės betoniniams
bunkeriams.
Dabar ši vieta yra rytinėje Liepojos plento pusėje keletas šimtų metrų
nuo žvyro karjerų gylyn į mišką.
Manoma, kad žydžių šaudymui ši vieta buvo pasirinkta neatsitiktinai, nes
čia sovietų jau buvo iškastos pusantro metro gylio, apie 10 metrų ilgio
ir 4 metrų pločio duobės. Kad vietiniai gyventojai nesmalsautų, kas čia
daroma, dar nuo sovietų laikų šią vietą juosė gyvatvorė iš medžių šakų.
Kad tarp šaudyti vežamų žydžių nekiltų panika, joms buvo paaiškinta, kad
artėjant žiemai stovykla perkeliama į kitą vietą. Prieš tai iš jų buvo
surinktas visas turtas – pas ką buvo likę žiedai, pragyvenimui saugoti
auksiniai papuošalai, rūbų ryšuliai.
Sutemus šūvius miške girdėjo ir vos už kilometro nuo tos vietos gyvenusi
P.Beržanskienės teta bei pati O.Raudienė.
Atsirado sušaudymo liudytojų
Vėliau atsirado net keli žydžių žudynių liudytojai. O.Raudienė pasakojo
apie kaimynystėje gyvenusi senbernį Jurgį Metriką, kuris jos tėvams
pasakojo, ką matęs.
Kaimynas laikė arklius, kuriuos ganydavo už miško esančiose pievose, kur
dabar yra HBH pramogų centras. Tą vakarą J.Metrikas su arkliais nujojo
į ganyklą ir palikęs supančiotus arklius per mišką traukė namo. Staiga
jis išgirdo, kad tolumoje klykia moterys ir girdisi šūviai. Prisėlinęs
arčiau jis pamatė ant kamienų žybsinčias ugneles ir krito į žolę netekęs
amo.
Jis matė, kaip vieni uniformuoti policininkai šaudo prie duobės
pastatytas aukas, o kiti – drasko ir muša sušaudymui eilės laukiančias
kitas moteris. J.Metrikas pasakojo matęs, kaip girti budeliai vaikus
paimdavo už kojų ir išsiūbavę galva trenkdavo į pušis.
Žudynių vieta
buvo apšviesta užvestų sunkvežimių šviesomis ir ant medžių kamienų
pakabintomis žibalinėmis lempomis.
Klaikų vaizdą matęs J.Metrikas gulėjo nejudėdamas, kad jo kas
nepastebėtų. Jis išdrįso pakilti tik tuomet, kai žudynės pasibaigė ir
visi išsivažinėjo.
Užkasti lavonus pritrūko žemių
Pasak P.Beržanskienės, tą naktį pro žudymo vietą iš šokių Žibininkuose
mišku dviračiais namo grįžinėjo palangiškiai Mykolas Antanavičius ir
Mikis Kvedaras.
Ką matę, jie papasakojo savo tėvams. Šie prasitarė kaimynams. Tuomet 13
metų paauglė buvusi Petronėlė tegirdėjo tik tėvų pokalbių nuotrupas.
Buvusiam Palangos priekrantės žvejų asociacijos vadovui Viktorui
Butavičiui jo tėvas prasitarė taip pat matęs žudynes.
Pernai lapkritį miręs palangiškis sūnui pasakojo matęs, kaip taupant
šovinius žydų vaikai buvo užmušami juos trankant į medžių kamienus.
Vyras pasakojęs, matęs vaiko lavoną, kuriam iš galvos kyšojo įsmigusi
kėdės koja.
Garsas apie Kunigiškių miške sušaudytas žydes netruko pasklisti po
Palangą. Praėjus keletai dienų keli smalsuoliai išdrįso apžiūrėti tą
vietą.
Po kelių dienų kartu su mama ir teta bruknių į mišką išėjusi O.Raudienė
taip pat matė žudynių vietą.
„Vaizdas buvo klaikus. Jį pamačiusi mama mane nuvarė šalin, tačiau
spėjau pamatyti iš po žemių kyšančias žmonių rankas“, – prisimena
palangiškė.
V.Butavičiui tėvas pasakojo supratęs, kad pusgyviai žmonės bandė
išsikapstyti iš duobės, bet buvo pribaigti šūviais.
P.Beržanskienė sakė, kad į duobę suversti lavonai žemėmis vos vos buvo
pabarstyti kaip pyragas cukrumi. Anot jos, žydės ir jų vaikai buvo
suversti į seniai dar 1940 metais iškastas duobes, todėl užpilti duobę
žemių pritrūko. Be to, pavargę budeliai, matyt, tingėjo darbuotis
kastuvais.
Po savaitės, kai žinia apie dvokiančią lavonų duobę pasiekė miesto
valdžią, buvo duotas nurodymas vežimais vežti žemę, smėlį ir lavonus
užberti. Toje vietoje buvo suformuota aukšta kalva, kuri laikui bėgant
sukrito. Beveik prieš 50 metų žudynių vietoje aplink buvusią duobę iš
pasodintų eglaičių buvo suformuota stačiakampė laukymė, kurioje buvo
pastatytas atminimo akmuo.
Ant jo yra iškalta, kad čia nužudyta apie 200 žmonių, tačiau spėjama,
kad aukų galėjo būti iki 300. Tiek žydų prasidėjus karui Palangoje
nebuvo, bet į Valteriškės kaimo stovyklą greičiausiai buvo suvežtos ir
aplinkinėse vietose gyvenusios žydų šeimos.
Moteris ir vaikus žudė lietuviai
Kas miške žudė žydes? Šis klausimas ilgą laiką palangiškiams nebuvo
svarbus, nes visos žydų žudynės buvo nurašomos vokiečiams.
Tačiau, anot liudytojų, miške prie žvyrduobės žydų moteris ir vaikus
žudė lietuviškai kalbantys vyrai. Juos matęs J.Metrikas O.Raudienei
pasakojęs, kad šalia uniformuotų policininkų buvo ir civiliais rūbais
vilkinčių vyrų.
Yra nustatyta, kad šioms žudynėms vadovavo Kretingos apskrities
policijos vadas Pranas Jakys, kriminalinės policijos vyr. inspektorius
Gabrielius Bražinskas, policininkas Antanas Petrauskas, Palangos
valsčiaus policijos nuovados viršininkas Juozas Adomaitis, kuris buvo
pagautas ir teisiamas iš karto po karo.
Žudynes miške matę jaunuoliai kretingiškių nepažino, tačiau tarp šaudyme
dalyvavusių vyrų atpažino ir palangiškius. Vienas iš jų – toks Pilybas.
Raišas vyras buvo pagarsėjęs savo keistu būdu. Žmonės kalbėjo, kad jis
esąs nesveiko proto.
Kai po karo žydšaudžiais ėmė domėti sovietinis saugumas, apie 1957 metus
Pilybą rado pasikorusį. V.Butavičius pasakojo pats matęs pakaruoklį.
Kad palangiškiai patys ėjo noriai tarnauti baltaraiščiais, patvirtino ir
kiti „lryto“ pašnekovai. Jų manymu, lietuvius viliojo jiems suteikiama
valdžia, noras suvesti asmenines sąskaitas, neapykanta žydams ir siekis
jų sąskaita praturtėti.
O.Raudienė pati girdėjusi, kaip kaimynas juokais priekaištavo
baltaraiščiui Feliksui Žiliui, kad šis prie žydų kapinių sušaudytą
žydaitę palaidojo sėdinčią, nes tingėjo iškasti didesnę duobę.
Povilas Pukys prisiminė, kad Vytauto gatvėje ravinčias moteris saugojo
palangiškis gimnazistas Vladas Gricius. Palangos viešosios policijos
viršininku tapo vienoje gimnazijoje mokęsis vos pilnametystės sulaukęs
toks Povilaitis, kurio tėvas Kretingoje buvo advokatu.
Tiesa, Povilaitis palangiškį išgelbėjo jam pataręs bėgti iš Palangos,
nes jam buvo žinoma, kad P.Pukys 1940 metais buvo įstojęs į komjaunimą.
Tai supratęs kaip pavojaus signalą, P.Pukys skubiai su kariniais
traukiniais pasiekė į Vilnių, kur baigė Vytauto Didžiojo gimnaziją.
Buvo plėšiami žydų namai
Sušaudžius visus žydus Palangoje liko tušti jų namai. Vos tik juos
suėmus, po atvirus namus pasklido žmonės, kurie nešė viską, ką galėjo:
patalynę, rūbus, namų apyvokos daiktus, net baldus.
Rūbai buvo išmetami į gatvę ir iš tos krūvos galėjo prisirinkti, kas tik
ką norėjo. Su tėvais į miestą tada išėjusi O.Raudienė prisiminė, kai
tas krūvas pamačiusi mama pasakė, kad sušaudytų žmonių daiktų nė už ką
neims.
Aktyviausiai žydų namus naršė juos šaudę baltaraiščiai. Norėdami
daugiau prisigrobti, jie, esą, saugodami žydų turtą, uždraudė grobti
kitiems.
„Štai čia ir atsiskleidė žmonių dievobaimiškumas: palangiškės moterys
ryte eidavo melstis į bažnyčią, o dieną eidavo plėšti žydų namų“, –
stebėjosi P.Pukys.
Jo manymu, biedniokai ir tinginiai, kurie dažniausiai ir tapdavo
baltaraiščiais, užimdavo žydų namus ir juose likdavo gyventi. Vėliau,
nacių valdžiai nacionalizavus žydų turtą, jie oficialiai tapo
bešeimininkiais likusių butų ar namų nuomininkais.
Palangiškiai senbuviai abejoja, ar kam sušaudytų žydų namus pavyko
pasisavinti. Palanga tuomet buvo nedidelis miestas ir visi būtų žinoję,
kad kažkas pasisavinęs ne savo namus.
Sovietmečiu mūriniuose žydų namuose buvo įkurtos valdžios įstaigos, o
didesni namai paversti daugiabučiais.
Šaudydami atsikratė skolų
Vieni žmonės, rizikuodami gyvybėmis, nuo nacių slapstė žydus, o kiti
juos patys įduodavo.
Palangiškiai pasakojo, kad vienas ūkininkas priglobė iš Kretingos
pabėgusią žydaitę. Ši už tai šeimininkui atidavė visą savo turėtą auksą.
Po kurio laiko žmonės pamatė, kaip ją sušaudyti išvedė baltaraiščiai.
Tik iš tėvų pasakojimų šiuos baisumus žinantys palangiškiai svarstė, kas
žmones galėjo pastūmėti tokiems žiaurumams.
Yra manančių ir taip, kad žydus mielai šaudė savanoriai, kurie buvo
prisiskolinę jų krautuvėse. Palangoje buvo žinoma, kad pritrūkusiems
pinigų, žydai prekes duodavo skolon. Ypač tokių netrūkdavo karčiamose,
kur neturint pinigų iš žydų buvo galima gauti šnapso.
„Atėjus vokiečiams tapo labai patogu atsikratyti skolų: legaliai
nušovei tau skolinusį žydą ir ne tik likai neskolingas, bet ir nušauto
žydo turtą užvaldei“, – mano Palangos senbuviai.
Kiti galvoja, kad žiauriai kerštauti žydams lietuvius paskatino ką tik
vykę trėmimai, prie kurių buvo prisidėję ir bolševikais tapę
žydų tautybės pareigūnai.
Mieste išliko vienintelis žydas
Išvijus vokiečius, gyventi į Palangą sugrįžo vienintelis prieš karą čia
gyvenęs žydas. Mėsos parduotuvės savininkas Senderis Bruckus, kuris,
likimo ironija, yra senelio turėtą sklypą nesėkmingai atgauti mėginusio
Abramo Bruckaus giminaitis.
Kaip mėsininkas nujautė Palangoje gresiančias žudynes ir kur jis
slapstėsi visą karą, taip ir liko nežinoma.
Po karo žydų Palangoje sumažėjo dešimtimis kartų. 1970 metais čia gyveno
31 žydas, po 9 metų jų liko tik 12. Prieš Nepriklausomybės atkūrimą
Palangoje gyveno 26 žydai.
Palangoje buvusi ir žydų žudynes menanti sinagoga sovietmečiu buvo
paversta tuometės prekybos valdybos alkoholinių gėrimų sandėliu. Beveik
prieš 50 metų ji buvo nugriauta, o jos vietoje pastatytas prekybos
centras ir restoranas.