Gausybė architektūros dekoro elementų, vaizduojančių žmonių ar
antropomorfinių būtybių veidus (maskaronus) mūsų krašto architektūroje
pirmieji galėjo atsirasti apie XVIII a.
Nors daugumą šių įdomių dekoro detalių šiandienos Vilniuje galimą sieti
su XIX a. pabaiga – XX a. pradžia.
Maskaronus dažniausiai galima pamatyti virš pastato arkų, langų ir durų,
jie atlieka puošybines funkcijas, nors patiems ankstyviausiems Vakarų
Europoje tikriausiai buvo priskiriama ir gilesnė simbolinė prasmė.
Pirklius pasitinka Hermis
Lietuvos mokslų akademijos pastatas (Gedimino pr. 3) pasižymi gausia
fasado puošyba, kurioje į akis krenta nebylūs veidai.
Apačioje pavaizduoti barzdoti vyrai, o viršuje – senųjų graikų dievas
Hermis (Merkurijus) su neatsiejamais savo atributais – sparnuota kepure
ir susipynusiomis gyvatėmis.
XX a. pradžioje šiame pastate buvo įsikūręs bankas, o kadangi Hermis nuo
seno globoja prekybą, verslą bei turtus, todėl jo atvaizdas šiame rusų
architekto Michailo Prozorovo projektuotame pastate nėra atsitiktinis.
Visgi žymiausias Vilniaus Hermis žvelgia nuo išorinės Aušros vartų
sienos pusės.
Kadangi būtent pro šiuos vartus į Vilnių atvykdavo pirkliai bei kiti
keliautojai, žaismingojo Hermio atvaizdas galėjo jiems simboliškai
linkėti geros viešnagės ir sėkmingo verslo.
Antropomorfiškus maskaronus galima pamatyti ant Teisingumo ministerijos
pastato (Gedimino pr. 30), kitų statinių tame pačiame prospekte,
Didžiojoje, Vilniaus, Odminių bei daugybėje kitų gatvių.
Derlingumo jėgų simbolis
Pastatus puošiantys veidai dažnai barzdoti, nors ir ne visuomet. Pagal
iš Vakarų atėjusią vaizdavimo tradiciją ūsai ir barzda dažnai primena
medžio lapus, kartais šakos auga tarytum iš burnos.
Aplink gausu augalų motyvų, neretai su kabančiais ant jų vaisiais.
Vakarų Europoje panašūs motyvai žinomi nuo Viduramžių ir gavo žaliojo
žmogaus pavadinimą.
Manoma, kad pačiais ankstyviausiais laikais žaliasis žmogus simbolizavo
vaisingumo bei derlingumo jėgas bei buvo siejamas su vegetacinėmis
gamtos dievybėmis. Kad nekeista, tačiau ši pagoniška būtybė buvo
sutinkama netgi bažnyčių puošyboje.
Vilniuje sutinkamų žaliųjų žmonių grimasos dažnai piktokos, kartais
komiškos, o neretai ir piktos, ir komiškos vienu metu. Tiesa, ne visus
veidus sostinės architektūroje galima priskirti žaliojo žmogaus
variacijoms.
Pavyzdžiui, ant XIX a. pabaigos pastato Odminių gatvėje (Odminių g. 10)
fasado galima pamatyti antikinę figūrą, o ant buvusio Lietuvių
sanitarinės pagalbos draugijos ligoninės pastato (Vilniaus g. 10)
puikuojasi daugybė dekoratyvinių vyrų ir moterų galvų be jokių žaliajam
žmogui būdingų atributų.
Liūtas saugojo ramybę
Vienas dažniausiai sutinkamų architektūros puošybos elementų mūsų
sostinėje yra liūtų galvos. Tai dar viena maskaronų variacijų.
Jų nemažai pagrindinėje miesto dalyje, todėl išvardinti visus pastatus
su liūtų galvomis būtų be galo sunku.
Šių galvų gausu ant pastato Sirvydo g. 6, kuriame įsikūrusi Lietuvos
rašytojų sąjunga (buvę Ignoto Korvin-Milevskio rūmai), virš Lietuvos
banko pastato langų (Gedimino pr. 6), pavienius liūtus galima pamatyti
virš Senamiesčio arkų, kai kur liūtų galvomis dekoruotos net medinės
durys.
Vilniaus liūtai įvairūs. Grėsmingai pražiotais ir sučiauptais nasrais,
kartais įsikandę apvalias senovines durų rankenas imituojančius žiedus,
augalų šakeles, pasitaiko ir palyginti romios, netgi liūdnokos išvaizdos
liūtų.
Šių gyvūnų vaizdavimas turi itin senas tradicijas ir tikriausiai siekia
Antikos laikus. Liūtas simbolizuoja orumą, jėgą ir pasitikėjimą savimi.
Tai – karališkas gyvūnas, todėl liūtų galvomis puoštos durų bei vartų
rankenos nuo senų senovės įkūnijo namų garbę bei simboliškai saugojo jų
ramybę.
Ilgainiui liūtais dekoruoti statomus pastatus itin pamėgo valdžios
atstovai bei įtakingi miestiečiai, kurie tokiu būdu troško pabrėžti savo
svorį visuomenėje.
Išskirtinės figūros
Dominikonų gatvėje yra ištaigingas devintuoju numeriu pažymėtas
pastatas, kurio fasadas papuoštas ne tik liūtais, bet ir stirnos galva.
Galima tik spėti kodėl taip pasielgta.
Ėriuko galvą galima pamatyti ir jau minėto buvusio Sanitarinės pagalbos
ligoninės pastato fasade. Pylimo gatvėje yra namas su keturiomis
didelėmis gulbėmis (Pylimo g. 43), o Bazilijonų – su į viršų
besirangančiomis gyvatėmis ar žalčiais (Bazilijonų g. 3).
Originaliomis figūromis pasižymi 1910-1911 metais statytas namas
Gedimino prospekte 3. Čia virš pagrindinių durų praeivius pasitinka du
akmeniniai apuokai, virš jų – didžiulis tupintis erelis išskleistais
sparnais, o dar aukščiau – moters veidas palaidais plaukais.
Erelis siejamas su imperija
Paukščių ir aukštybių karalius erelis buvo apdovanotas panašiomis
simbolinėmis savybėmis kaip ir liūtas.
Jis išreiškė kilnumą, narsą, jėgą ir aukščiausiąją valdžią.
Nuo pat Senovės Romos laikų erelis buvo siejamas su imperijos galybe bei
imperatoriaus valdžia, todėl erelių atvaizdai ypač dažni buvusių
imperijų sostinėse.
Vilniuje dekoratyviniai ereliai veikiau išimtis, nei taisyklė.
Nors tiek Lenkija, tiek Rusija, tiek buvusi istorinė Lietuvos kaimynė
Vokietija savo herbuose naudojo įvairiausias heraldinio erelio
variacijas, mūsų krašte tai nebuvo populiarus simbolis.
Žinoma, išskyrus tuos laikus, kai Lietuvoje šeimininkavę lenkai kartu
atsinešdavo ir savo simboliką.
Pavyzdžiui, 1904 m. Vilniaus katedros aikštėje atidengtą paminklą Rusijos
carienei Jekaterinai II supo imperiniai ereliai. Pirmojo pasaulinio
karo metu paminklas buvo demontuotas ir išvežtas.
Vėliau savo erelius kabino vokiečiai, lenkai, daugumą jų galima pamatyti
senosiose Vilniaus nuotraukose.
Kilnios pabaisos
Buvusio Labdarybės draugijos rūmų komplekso statiniai (Vilniaus g. 22)
išsiskiria neįprastomis grifonų figūromis. Grifonai – fantastinės
senovės būtybės, kurios savyje apjungia skirtingų gyvūnų bruožus.
Nors grifonai yra laikomi mitinėmis pabaisomis, viduramžių heraldikos
kūrėjai jiems priskyrė ir kilnesnes savybes – jėgą, budrumą, ryžtą.
Grifonus galima išvysti Aušros vartų sienoje, o taip pat Vilniaus mažojo
teatro pastato (Gedimino pr. 22) fasade.
Gedimino pr. 37 akį traukia kažkas panašaus į sparnuotas chimeras. Kaip
ir grifonai, chimeros – hibridiškos būtybės, kurios neretai sutinkamos
Europos architektūros puošyboje.