Lietuvos sostinė gali pasigirti didžiule bažnyčių bokštų kryžių
įvairove.
Šiuose, žvelgiant iš apačios, mažuose, tačiau iš tiesų didžiuliuose
kryžiuose galima įžvelgti daugybę smulkesnių elementų: mažesnių
kryželių, tradicinių saulučių, mėnulių, žalčiukų, stilizuotų augalų
motyvų, širdžių atvaizdų, lotyniškų įrašų.
Neretai krikščioniška simbolika susipina su kosmologiniais pagoniškais
elementais, kurių taip dažnai sutinkama ir tradicinėje lietuviškoje
kryždirbystėje.
Primena garsią giminę
Vieną Vilniaus Šv.Apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios kryžių puošia
dvylikos spindulių saulutė su keturiomis heraldinėmis lelijomis.
Pastarosios buvo vaizduojamos bažnyčios fundatorių, Lietuvos Didžiosios
Kunigaikštystės didikų Pacų giminės herbe.
Šis herbinis kryžius pakilęs aukščiausiai tarp kitų Šv.Petro ir Povilo
bažnyčios kryžių ir geriausiai matomas iš toliau.
Šv.Arkangelo Mykolo bažnyčios bokštą vainikuoja vėjarodis su kalaviją
iškėlusiu ir raguotą demoną pamynusiu arkangelu Mykolu.
Tradiciškai Mykolas laikomas šėtono nugalėtoju, dieviškos kariaunos
karvedžiu ir vienu svarbiausių arkangelų.
Mykolas dažnai vaizduojamas vilkintis šarvus ir su ginklu rankoje, todėl
ilgainiui tapo karių globėju.
Neretai pergalingoji arkangelo Mykolo simbolika supanašėja su kito karių
globėjo - šv.Jurgio simbolika (šarvuotas, slibiną nugalintis didvyris),
tačiau šiuos iš pirmo žvilgsnio artimus vaizdinius reikėtų skirti.
Graikiška kristograma
Pagrindinio Šv.Jonų bažnyčios kryžiaus centre galima įžvelgti graikišką
kristogramą IHS su stilizuota širdimi ir mažesniu kryželiu per vidurį.
Pati kristograma sudaryta iš trijų pirmųjų graikiškai užrašyto Jėzaus
vardo raidžių, nors neretai IHS trumpinys verčiamas ir aiškinamas kiek
kitaip - „Jėzus - žmonijos gelbėtojas“ (lot. Iesus Hominum Salvator).
Šias tris krikščioniškos simbolikos raides mūsų mieste galima pamatyti
ir kitur, pavyzdžiui, ant pagrindinių kai kurių bažnyčių fasadų.
Ant kryžiaus gausu simbolikos
Šv.Kazimiero bažnyčia Vilniuje galėtų pasigirti pačiu puošniausiu,
didžiule karūna vainikuotu kupolo bokštu, kuris sostinės senamiesčio
panoramai suteikia išskirtinį vaizdą.
Tikriausiai ši karūna siejama su karališkąja Jogailaičių dinastija, nes
šv.Kazimieras buvo būtent šios dinastijos atstovas, nors galbūt ji
tiesiog galėjo reikšti ir šventą Kazimiero - Lietuvos globėjo - statusą.
Kryžius virš karūnos papuoštas gausia simbolika: saulute su banguotais
spinduliais, aukso žvaigždėmis, dviem pusmėnuliais ir mažesniais
kryžiais.
Saulutės centre yra širdis, o virš jos - savotiškas kombinuotas
krikščioniškas simbolis, sudarytas iš dviejų graikiškų raidžių - X (Chi)
ir P (Ro), kuris reiškia Kristų.
Pasak legendos, būtent tokį pergalės ženklą prieš mūšį danguje pamatė
Romos imperatorius Konstantinas Didysis (272-337) ir liepė jį vaizduoti
ant savo vėliavų.
Pastarojo imperatoriaus dėka Romos imperija tapo krikščioniška valstybe,
o Chi-Ro simbolis pradėtas plačiai naudoti tiek Vakarų, tiek Rytų
krikščioniškoje tradicijoje.
Viską stebi Dievo akis
Vidurinis Šv.Kotrynos bažnyčios pagrindinio fasado kryžius išsiskiria
trikampiu Apvaizdos akies simboliu ir lotynišku užrašu „Providente
Vivimus“, kuris galėtų būti verčiamas maždaug „Gyvename Apvaizda“.
Trikampis čia reiškia Švč.Trejybę, o akis - visą matančią Dievo akį.
Manoma, kad šio ženklo kilmė yra pagoniška, o vėliau šį simbolį pradėjo
naudoti ir įvairios masonų ložės.
Įdomiausia Šv.Mikalojaus bažnyčios stogo puošmena - vienuolių
pranciškonų ordino emblema stilizuotame saulės diske. Pranciškonų
herbas - tai dvi sukryžiuotos rankos ir per vidurį kylantis kryžius.
Viena ranka simbolizavo Kristaus ranką, kita - šv.Pranciškaus, tai
reiškia dvasinį ryžtą žengti krikščioniškų vertybių keliu.
Iškalta vardo monograma
Ant vieno iš mažųjų Šv.Onos bažnyčios bokštelių dėmesį patraukia
nedidelė saulutė su susipynusiomis lotyniškomis raidėmis ANNA - Onos
vardo monograma.
Šv.Ona garbinama kaip Švč.Mergelės Marijos motina ir Jėzaus močiutė.
Šalimais esančios varpinės kuoruose matoma mums jau pažįstama
pranciškonų emblema.
Pagrindinis netoliese stūksančios Šv.Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų)
bažnyčios kryžius papuoštas tradicine saulute ir augalų motyvais.
Šoninis Šv.Teresės bažnyčios bokštas vainikuotas trimituojančio angelo
vėjarodžiu.
Jis krikščioniškoje tradicijoje gali būti siejamas tiek su Gerąja
naujiena, tiek su apokaliptiniais vaizdiniais.
Be to, mistiniuose Teresės Avilietės raštuose bylojama, kad būsimoji
šventoji gavo dieviškojo įkvėpimo dovaną per apsireiškusį cherubiną.
Todėl angelo simbolika Vilniaus Šv.Teresės bokšte galbūt yra siejama ir
su šiuo epizodu.
Puošia Šventoji Dvasia
Kai kurie Šv.Dvasios (Dominikonų) bažnyčios kryžiai papuošti balandžių
atvaizdais, kurie laikomi Šventosios Dvasios simboliu.
Evangelijoje pagal Luką yra pasakojama, kad Jėzaus krikšto metu Šventoji
Dvasia nusileido iš dangaus balandžio pavidalu, todėl šis paukštis, kaip
dieviškos jėgos ženklas, oficialiai pripažintas krikščioniškoje
tradicijoje.
Carinės valdžios ženklas
Tarp visų Vilniaus bažnyčių išsiskiria Katedra (Vilniaus Šv.Stanislovo
ir Šv.Vladislovo arkikatedra bazilika), virš kurios frontono stūkso
trijų šventųjų - šv.Stanislovo, šv.Elenos ir šv.Kazimiero statulos.
Pati įdomiausia - centre esanti šv.Elena, kuri savo rankose laiko didelį
kryžių.
Pasakojama, kad kadaise Romos imperatoriaus Konstantino motina Elena,
jau būdama garbaus amžiaus, atsivertė į krikščionybę ir tapo ištikima
naujo tikėjimo sekėja.
Sūnaus valia ji nuvyko į Palestiną, kur atrado kryžių, ant kurio buvo
nukryžiuotas Jėzus Kristus, ir kitas šventas relikvijas, todėl senojoje
ikonografijoje, kaip ir ant Vilniaus katedros stogo, Elena pavaizduota
su Šventuoju Kryžiumi rankose.
Mūsų dienomis kartais pasigirsta balsų, kad tradiciškai Rusijos globėja
laikomos šv.Elenos skulptūra iškilo virš Katedros ne be tuometės carinės
valdžios pastangų, nes Rusijos globėja Elena stovi aukščiau nei Lietuvos
globėjo šv.Kazimiero ir Lenkijos glob ėjo šv.Stanislovo statulos. Tokiu
būdu rusai norėjo parodyti savo viršenybę.
Ar tai tiesa, sunku pasakyti - istorijos tyrinėtojai dėl to bendros
nuomonės neturi.