Paroda atskleidžia mažai arba visiškai nepažintą LDK istorijos
paveldo klodą. Daugelis portretų iki šiol buvo saugomi muziejų
saugyklose, nerodyti ekspozicijose arba parodose, tik dalis jų yra
publikuota.
Rinkinys susiformavo ir yra saugomas istoriniuose Ukrainos
Haličo ir Voluinės regionuose, kurių didelė dalis nuo XIV-XV a.
pradžios iki 1569 m. Liublino unijos priklausė Lietuvos Didžiajai
Kunigaikštystei, o vėliau - iki pat XVIII a. pabaigos - Lenkijos
Karalystei, t. y. buvo integrali Abiejų Tautų Respublikos dalis.
Kolekcijoje - 20 moterų portretų, 62 vyrų ir 4 vaikų atvaizdai.
Daugelis parodoje pristatomų kūrinių yra tapybos darbai, vienas
portretas yra skulptūrinis atvaizdas, o du - emalio tapybos
miniatiūros su metaliniais įrėminimais.
Pasak meno istorikų, be vertingos istorinės reikšmės,
eksponuojami portretai turi neabejotiną meninę vertę, pasižymi
savita ikonografija. Apie 30 portretų yra sukurta žinomų arba
numanomų dailininkų, susijusių su Ukraina, Lietuva, Lenkija,
Italija, Prancūzija, Vokietija ir Austrija. Tai Lietuvos ir
Lenkijos valdovams dirbę tapytojai Danielius
Schulzas, Jeanas Francois de Troy, Martino Altomonte, Louis de
Silvestre, Marcello Bacciarelli.
Kiti portretai sukurti daugiau arba mažiau įgudusių, tačiau nežinomų,
nenustatytų Abiejų Tautų Respublikos menininkų.
Visi parodoje rodomi kūriniai kadaise priklausė senosioms Lvovo
rezidencijų, bažnyčių ir miesto apylinkių dvarų kolekcijoms, o
XIX-XX a. pateko į Lvovo bei Lucko muziejus.
Simboliška, kad Vilniaus Chodkevičių rūmuose lankytojus
pasitiks ir grafų Chodkevičių portretai, daugiau kaip dvidešimt iš
jų eksponuojami pirmą kartą. Parodoje rodomi net 26 Lietuvos ir
Lenkijos valdovų bei jų šeimų narių portretai. Juose galima
pamatyti kunigaikščių Radvilų, Sapiegų, Višnioveckių, grafų
Chodkevičių, taip pat Sanguškų, Pacų, Pociejų, Ostrogiškių,
Tiškevičių, Gosevskių ir kitų su Lietuva susijusių giminių atstovų
atvaizdus. Ištisą parodoje pristatomų valdovų ir žymiausių Lietuvos
didikų portretų galeriją XVIII a. pabaigoje sukūrė dailininkas
Konstantinas Aleksandrovičius.
Retas parodos kūrinys - didelę meninę vertę turintis marmurinis
biustas, kuris dėl cokolyje iškalto Radvilų herbo ilgą laiką
laikytas Barboros Radvilaitės atvaizdu. Pastarųjų metų tyrinėjimai
liudija, kad vis dėlto jame pavaizduota pirmoji Žygimanto Senojo
žmona Barbora Zapolija. Vienas išskirtinių atvaizdų - Martyno
Altomontės XVII a. sukurtas karalaičio Jokūbo Liudviko Sobieskio
atvaizdas, laikomas vienu gražiausių vaikų portretų visoje Abiejų
Tautų Respublikos dailėje.
Valstybės dienos išvakarėse atidaroma paroda „Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės valdovų ir didikų portretai iš Ukrainos
muziejų“ - vienas ryškiausių tarptautinių akcentų Muziejų metais ir
reikšmingas Lietuvos ir Ukrainos kultūros ministerijų
bendradarbiavimo 2011-2015 m. programos projektas.