Nuo seno žinomi valstybinės reikšmės lietuviški heraldiniai ženklai:
valstybės herbas Vytis, Gediminaičių, anksčiau vadinti Gedimino,
stulpai, Vyčio (lenkiškoje literatūroje dažniau vadinamas Jogailaičių)
kryžius, mokslinėje literatūroje dažniau vadinamas Dvigubu kryžium.
Žinomas taip pat dar pirmojoje Lietuvos Respublikoje „atrastas“ ir
išpopuliarintas vadinamasis Vytauto ženklas, sudarytas iš ietigalio,
kalavijo ir lotyniškos raidės V (Vytautas).
Tačiau, išaiškinus Vytauto ženklo kilmę, jo populiarumas staiga ėmė
mažėti. Paaiškėjo, kad jis atsirado dėl klaidingos interpretacijos
lietuviškos monetos, kurios vienoje pusėje pavaizduoti Gediminaičių
stulpai, o kitoje - Ietigalis su kryžiumi (moneta saugoma
Nacionaliniame M.K. Čiurlionio dailės muziejuje, Verkių lobyje).
Klaida
atsirado todėl, kad Vytauto ženklo kūrėjai naudojosi ne autentiškomis
monetomis, bet neatsakingai padarytais jų piešiniais. Kaip išaiškėjo,
įsivaizduojama raidė „V“ prie ietigalio ir kryžiaus yra antroje monetos
pusėje pavaizduotų Gediminaičių stulpų vidurinio stiebo fragmentas,
negatyviškai persimušęs pirmoje monetos pusėje.
Monetos „persišviečia“, kai aukšto reljefo spaudais yra kalamos ploname monetos ruošinėlyje.
Verkių lobyje tokių apstu. Nekorektiškas ir kryžiaus „pakoregavimas“,
padarant iš jo kalaviją. Nors kai kuriose šio tipo monetose kryžius yra
lotyniškasis, kartais panašus į kalaviją, vis dėlto tai yra
krikščioniškasis simbolis. Todėl Vytauto ženklą reikėtų išbraukti iš
lietuviškų heraldinių simbolių sąrašo kaip nesusipratimą ir nederėtų jo
vartoti. Pagirtinas Lietuvos Vytautų klubo poelgis - įsigilinęs į
Vytauto ženklo esmę, klubas atsisakė vartoti jį kaip savo emblemą ir
sukomponavo originalų ženklą iš stilizuoto Vyčio, kunigaikščio karūnos
ir Gediminaičių stulpų.
Taigi rekonstravus Vytauto ženklą (pašalinus raidę „V“ ir iš kalavijo
atstačius kryžių), lieka istoriškai pagrįstas heraldinis simbolis
Ietigalis su kryžiumi.
Natūraliai kyla klausimas, o ką gi reiškia šis, bene dažniausiai
lietuviškose monetose matomas ženklas? Ar pakankamai pagrįstas jo
priskyrimas Lietuvos didžiajam kunigaikščiui Vytautui? Kodėl jis nėra
pavaizduotas nė viename iš Lietuvos didžiųjų kunigaikščių antspaudų?
Kartu atkreipsime dėmesį į faktą, kad didžiausius (lietuvių numizmatikai
bene reikšmingiausius) LDK monetų lobius - Šančių ir Verkių - sudaro
monetos su šiuo heraldiniu ženklu. Šančių lobio monetos (90 vnt.),
mokslinėje literatūroje vadinamos didžiosiomis, sunkiosiomis PEČAT tipo
monetomis, lietuvių numizmatikoje užima išskirtinę vietą. Jos
skiriasi nuo visų kitų ne tik savo išvaizda (didžiausio skersmens,
įgaubtos į žodžio PEČAT pusę), bet ir, o tai ypač svarbu kalbant apie
monetas iš tauriojo metalo, šiuo atveju sidabro, yra sunkiausios.
Jų vidutinė masė yra apie 1,16 g (sunkiausios Šančių lobio monetos masė
1,448 g). Kitos ankstyvosios lietuviškos monetos yra 2-3 kartus
lengvesnės. Išsiskiria šios monetos dar ir tuo, kad jose heraldinis
simbolis (Ietigalis su kryžiumi), yra tik vienoje pusėje, o kitoje
pusėje kirilika įrašytas neinformatyvus slaviškas žodis PEČAT,
reiškiantis antspaudą, gal ženklą.
Tai turėtų būti patikinimas, kad šią monetą nukalė antspaudą turintis, taigi vyriausiasis valdovas. Šiuo atveju - Lietuvos didysis kunigaikštis. Bet kodėl nenurodytas jo
vardas? Tai keista, nes paprastai valdovai stengiasi įsivardyti,
paskelbti apie savo valdžią tiek valdiniams, tiek priešams. Taigi ši
moneta laikytina anepigrafine, o apie ją nukalusį valdovą tenka spręsti
tik pagal antroje pusėje pavaizduotą heraldinį simbolį - Ietigalį su
kryžiumi.
Be to, visose didžiosiose PEČAT tipo monetose kryžius yra lygių galų
(graikiškasis), o ietigalis - įtveriamasis (archeologijos duomenimis,
įtveriamųjų ietigalių randama labai mažai, nes jie nepatvarūs, sunku
juos pritvirtinti prie ieties koto, todėl buvo pakeisti įmoviniais,
kuriuos sudėtingiau pagaminti, bet jie patogesni ir patikimesni). Kas
kita lanko arba arbaleto strėlės, nes jos yra vienkartinės.
Esama ir mažų PEČAT tipo monetų, kurios kaltos tokiu pat būdu
(išgaubtos į Ietigalio su kryžium pusę), tačiau jose visai kitokia
rašysena, be to, jos beveik dvigubai lengvesnės.
Verkių lobyje šiuo metu yra 1983 monetos, kurių vienoje pusėje taip pat
yra Ietigalis su kryžiumi, bet kitoje pusėje matome Gediminaičių stulpus
(3 pav.). Verkių lobio monetų vidutinė masė vos 0,29 g. Daugumoje
monetų yra pavaizduoti ne įtveriamieji, bet įmoviniai ietigaliai, o
kryžius yra graikiškasis (apie 60 proc.) arba lotyniškasis (apie 40
proc).
Beje, ir ietigalių forma daugumoje šio tipo monetų kitokia nei PEČAT
tipo monetose: jie reljefiškesni, trumpesni ir platesni
(kartais briaunoti), taigi panašesni ne į ieties, bet į arbaleto strėlės
antgalį. Vilniaus Žemutinės pilies radinių tyrinėtojų
duomenimis, XIV a. antros pusės-XV a. pradžios archeologiniam sluoksniui
yra būdingi lanko ir arbaleto strėlių antgaliai, beje, randami kartu su
ankstyviausiomis lietuviškomis monetomis.
Tai leidžia daryti prielaidą, kad dauguma Verkių lobio monetų buvo
nukaltos vėliau nei PEČAT tipo monetos. Jose pavaizduoto kryžiaus
formos kaita rodo krikščionybės įsigalėjimą Lietuvoje, o ietigalio forma
atspindi pranašesnio už lanką šaunamojo ginklo - šarvus pramušančio
arbaleto vis platesnį naudojimą. Tokias sugestijas patvirtina ir Verkių
lobio monetų nudilimo analizė.
Dar 1987 m. Eugenijus Ivanauskas
nustatė, kad Verkių lobyje esama nuo visai naujų iki visiškai sudilusių
monetų, todėl padarė išvadą, kad lobio monetos kauptos maždaug 40 metų
ir apima Vytauto valdymo laikus (1392-1430). Per tokį ilgą laikotarpį
monetų kalyboje galėjo atsispindėti ir katalikybės įsigalėjimas
Lietuvoje, ir ginkluotės modernizacija. Taigi, Verkių lobio paslėpimo
laikas galėtų būti XV a. pirmoji pusė - Vytauto valdymo laikotarpis.
Trečiojo tipo moneta su Ietigaliu ir kryžiumi, chronologiškai
ankstyviausia, pasirodė lietuvių kilmės JAV kolekcininko Roberto J.
Douchis rinkinyje. Vėliau kelios panašios monetos buvo rastos vykdant
archeologinius kasinėjimus Vilniaus Žemutinės pilies teritorijoje.
Šių sensacingų ir itin retų monetų vienoje pusėje iškaltas
įtveriamasis ietigalis su graikišku kryžiumi, kitoje - Dvigubas kryžius
skyde.
Pirmieji bandymai priskirti heraldinį simbolį - Ietigalį su kryžiumi
kuriam nors iš Lietuvos didžiųjų kunigaikščių atvedė tyrėjus į
aklavietę. Iš pradžių istorikai, archeologai vieningai skelbė, kad
PEČAT monetos kaltos Algirdo (1345-1377) laikais. Kaip vienas iš
argumentų buvo nurodomas žinomas, tiesa, neišlikęs Algirdo antspaudas,
kurio piešinyje buvo skaitomi legendos kirilika fragmentai PEČAT KN...A
VE...O + OLGER (kunigaikščio Algirdo antspaudas), o viduryje matyti dvi
į skirtingas puses nukreiptos s trėlės su skersiniu per vidurį <+>, esą
sietinos su ietigalio ir graikiškojo kryžiaus motyvais.
Tačiau
Edmundas Rimša argumentuotai įrodė, kad šio antspaudo žinomas piešinys
yra ne kas kita kaip Franciszeko Piekosinskio paskelbtasis Davido
Dimitrovičiaus 1388 m. antspaudas, numizmato Mariano Gumowskio
„pataisytas“, kirilika prirašant piešinyje žodį OLGER. Tad
vadinamasis Algirdo antspaudas yra falsifikatas, o savo tyrimuose juo
rėmęsi istorikai - žymaus lenkų numizmatikos autoriteto Gumowskio
suklaidintos aukos.
Nors minėtas Gumowskio „indėlis“ į LDK numizmatiką padarė meškos
paslaugą mokslui, tačiau yra nemažai svarių argumentų, kuriais galima
būtų įrodinėti PEČAT tipo monetų archajiškumą, lyginant jas su kitomis
lietuviškomis monetomis. Vienas iš argumentų - tai lygių galų
kryžiaus (graikiško, stačiatikių) naudojimas šalia ietigalio, sietinas
su stačiatikių bažnyčios įtaka Algirdo sostapilyje. Kaip žinome, abidvi
jo žmonos - Ana ir Julijona - buvo stačiatikės, Algirdas buvo religinis
tolerantas, slaviškoms LDK žemėms įkūręs stačiatikių metropoliją
Kijeve. Kaip rašo Antanas Kučinskas, kunigaikštienė Julijona aktyviai
dalyvavo valstybės valdyme ne tik kaip Algirdo žmona, bet ir po jo
mirties (1377) kaip jaunojo LDK sosto įpėdinio Jogailos motina. Ne be
jos žinios Jogaila sudarė su kryžiuočiais Dovydiškių sutartį, nukreiptą
prieš Kęstutį.
Kiti argumentai - Šančių, Borščevo ir Vilniaus Žemutinės pilies lobių
su PEČAT tipo monetomis sudėtis. Šančių lobyje kartu su PEČAT tipo
monetomis rastos vėlyvosios lietuviškos tribriaunės kapos, iš kurių buvo
gaminamos pirmosios lietuviškos monetos. Kitų tipų lietuviškų monetų
jame nebuvo, bet rasti keturi Moldavijos vaivados Petro Mušato I
(1375-1391) grašiai, laikomi ankstyviausiomis, nukaltomis ne vėliau
kaip 1378 m., jo monetomis.
Itin svarus argumentas PEČAT tipo monetų kalimo laikui nustatyti yra
Borščeve (netoli Kijevo) rastas lobis, kuriame kartu su Naugardo grivna,
Vladimiro Algirdaičio (1363-1394) monetomis, Aukso ordos chanų
dirhamais rasta ir PEČAT tipo moneta. Ukrainos numizmato Georgijaus
Kozubovskio, aprašiusio Borščevo lobį, teigimu, vėlyviausios yra Aukso
ordos chano Tochtamyšo monetos, nukaltos XIV a. devintojo dešimtmečio
pradžioje.
Vilniaus Žemutinės pilies lobyje PEČAT tipo 13 monetų rasta kartu su
tribriaune puskape, Jogailos ir Skirgailos valdymo laikų (1382-1392)
denarais. Įdomu, kad visos lobyje rastos Jogailos monetos su Raiteliu ir
Dvigubu kryžium yra nukaltos tuo pačiu spaudu ir priskiriamos prie
ankstyviausių šio tipo monetų, kuriose valdovas vaizduojamas dar su
ietimi (vėliau įsigalėjo valdovo vaizdavimas su kalaviju). Tokios
monetos nukaltos po Jogailos krikšto (1386), o jų retumas, palyginti su
kitomis Jogailos monetomis, kuriose jis vaizduojamas su kalaviju,
rodytų, kad jos buvo kalamos neilgai.
Tai verčia manyti, kad PEČAT tipo
monetas galėjo nukalti ir Skirgaila po 1387 m., t. y. po to, kai Jogaila
paskyrė jį valdyti Vilniaus žemes ir Polocką. Kadangi Vilnių, kaip LDK
sostinę, Jogaila pasiliko sau, Skirgaila, skirtingai nei Jogaila, kurio
monetose (6 pav.) įskaitoma kirilika įrašyta legenda KNIAZ IAGA II
(Kunigaikščio Jogailos antspaudas), vasalinėse monetose negalėjo
vadintis visos LDK valdovu (slaviškai kniaz'). Kaip papildomą faktą
šiai prielaidai paremti galima nurodyti žinomas Skirgailos monetas su
pagoniškų laikų heraldiniu jo simboliu Liūtu, kitoje jų pusėje kirilika
taip pat įkaltas neinformatyvus žodis „PEČAT. Tokių monetų taip pat
rasta Vilniaus pilių teritorijoje. Nors ši versija atrodo be
loginių ydų, bet ją galutinai patvirtinti arba atmesti galėsime tik gavę
daugiau medžiagos, radę aiškiau įskaitomų monetų.
Dar 1984 m. lenkų numizmatas Ryszardas Kiersnowskis paskelbė naują
teoriją, pagal kurią PEČAT tipo monetos, taigi ir Ietigalis su
kryžiumi, priskiriamos Vytautui. Ši išvada, matyt, padaryta tyrinėjant
monetas su Gediminaičių stulpais, kurių priskyrimas Vytautui
jam nekėlė abejonių. Kiersnowskio versiją be išlygų palaiko
jaunesniosios kartos tyrėjai (Eugenijus Ivanauskas, Eduardas Remecas,
Dalia Grimalauskaitė) ir nuolat pateikia kaip neginčijamą ir įrodytą
tiesą.
Situaciją iš esmės pakeitė naujo tipo monetos, kuriose Ietigalis su
kryžium yra pavaizduotas kartu su Dvigubu kryžiumi. Dvigubas
kryžius prikišamai rodo, kad Ietigalis su kryžiumi sietini su
Algirdaičių dinastija, konkrečiai su Algirdo įpėdiniu Jogaila, kuriam
jis ir priskiriamas. Čia iškilo aštri kolizija tiems istorikams, kurie
iki tol buvo šventai įsitikinę Kiersnowskio neklystamumu dėl Ietigalio
su kryžiumi kaip Vytauto ženklo.
Pastebėtina, kad Kiersnowskio laikais
aptariamos monetos dar nebuvo žinomos, o dabar jo, deja, jau
nebepaklausi. Susidūrę su tokia komplikacija, Kiersnowskio pasekėjai
sutriko. Iš pradžių šias monetas jie priskyrė Vytautui. Tačiau argi
galima įsivaizduoti, kad Jogaila, aršus politinis Vytauto priešininkas
- kalbama apie XIV a. devintąjį dešimtmetį, - savo piniguose vaizduotų
Vytauto ženklą?
Suvokęs situacijos absurdiškumą, Eduardas Remecas
ieškojo kompromisinio varianto ir teigė, esą, šias monetas galėjęs
kaldinti arba Jogaila, arba Vytautas „vos kelias savaites“ po 1392 m.
rugpjūčio 4 d. Astravo sutarties sudarymo. Tačiau veikiai supratęs
tokios „kelių savaičių“ ir neaišku kurio valdovo monetos kalybos
absurdiškumą, „nusileido“ ir galiausiai be išlygų priskyrė šias monetas
Jogailai.
Taigi monetas su Ietigaliu ir kryžiumi kaldino: Jogaila, Vytautas,
galbūt Algirdas ar Skirgaila. Kadangi šie valdovai XIV a. pabaigoje
buvo politiniai priešininkai kovoje dėl valdžios (Vytautas - iš vienos
pusės, o Jogaila su Skirgaila - iš kitos), klausimas, kurio valdovo
dinastinis ženklas yra Ietigalis su kryžium, deja, lieka neatsakytas.
Nerandant atsakymo, suabejojota, ar apskritai korektiška kelti tokį
klausimą. Gal tai nėra dinastinis ženklas? Gal teisingiau būtų
problemą formuluoti kitaip: kas paskatino konkuruojančių dinastijų -
Algirdo ir Kęstučio - įpėdinius savo monetose vaizduoti tą patį
heraldinį simbolį?
Prisiminkime Gediminaičių stulpų raidą. Iš Kęstutaičių (Vytauto)
dinastinio ženklo vėliau jie įgavo kitą statusą ir Algirdaičių
Kazimiero, Žygimanto Senojo ir Žygimanto Augusto monetose, Vazų
antspauduose buvo vaizduojami kaip Trakų kunigaikštystės mažasis
herbas. Taigi ne dinastinis (Kęstutaičių, Gediminaičių), bet
teritorinis (Trakų kunigaikštystės) herbas. Įvertinus ypatingą Trakų
kunigaikštystės svarbą LDK valstybėje, Žygimanto Augusto lietuviškose
monetose Gediminaičių stulpai buvo vaizduojami greta Vyčio, tarsi
antrasis LDK herbas.
Rimša nustatė, kad LDK žemių herbai buvo kuriami XIV a. pabaigoje,
Vilniui ir Trakams suteikus Magdeburgo teises. Atkreiptinas dėmesys,
kad Trakų kunigaikštystės (žemės) herbe buvo pavaizduotas stovintis
karys, viena ranka laikantis ietį, o kita pasirėmęs į skydą su
Gediminaičių stulpais. Vilniaus žemės herbe buvo pavaizduotas ietimi
ginkluotas raitelis ant juodo žirgo, su Dvigubu kryžium ant skydo.
Tai
iš tikrųjų sudėtingi siužetai, kuriuos pavaizduoti mažuose denaruose
(skersmuo apie 13 mm) labai sudėtinga, nors iš pradžių toks raitelis,
tiesa, be skydo su Dvigubu kryžium, Jogailos monetose buvo vaizduojamas.
Kur kas paprasčiau monetose pavaizduoti kurį nors herbo
atributą, tarkim, vietoj Trakų kunigaikštystės herbo - Gediminaičių
stulpus, vietoj raito Jogailos - Dvigubą kryžių skyde (monetose
Vytis/Dvigubas kryžius) arba nugalėto blogio (pagonybės) simbolį po
žirgo kojomis (monetose Dvigubas kryžius/ Slibinas).
Vakarų Europos istoriografijoje Jogaila išgarsėjo kaip Lietuvos
krikštytojas, tai atsispindėjo ir mene (8 pav.), o majestotiniame 1388
m. antspaude jis pavaizduotas kaip Šv. Jurgis, kertantis slibiną,
besiraitantį po žirgo kojomis. Lietuvių liaudies mene Šv.Jurgis
kartais vaizduojamas kaip riteris, nuduriantis Slibiną ietimi,
kurios kotas baigiamas kryžiaus ženklu. Kitais atvejais Šv.
Jurgis turi raudoną vėliavą su baltu lygių galų kryžiumi, vadinamą Šv.
Jurgio vėliava.
Iš to galima daryti prielaidą, kad Ietigalis su kryžiumi yra Lietuvos
didžiojo kunigaikščio Jogailos po 1387 m. LDK krikšto į lietuvių
heraldiką įvesdintas heraldinis simbolis, vaizduojantis Šv. Jurgio (ar
paties Jogailos riterio pavidalu) atributus: ietį ir kryžių.
Atributo(ų) vaizdavimas monetose vietoj sudėtingo siužeto atitiktų ir
kitų lietuviškų monetų dizaino principą. Tokia Ietigalio su kryžiumi
interpretacija neprieštarauja ir Jogailos, kaip LDK krikštytojo,
kryžiumi ir ietimi nugalėjusio blogį (pagonybę), įvaizdžiui.
Lietuviškose monetose yra daugybė Ietigalio ir kryžiaus vartojimo
variantų - tai rodo, kad šis simbolis buvo itin reikšmingas ir galėjo
būti naudojamas kaip mažasis heraldinis Vilniaus žemės simbolis. Jis
išvaizdus, išraiškingas ir kur kas paprastesnis negu sudėtinga raitelio
figūra su ietimi.
Šis simbolis, beje, niekada nevaizduotas kartu su
Vyčiu. Padarius šią išvadą, tampa aišku, kodėl Ietigalis su kryžiumi
nepavaizduotas nė vieno iš Lietuvos didžiųjų kunigaikščių asmeniniuose
antspauduose - tai nėra dinastinis ženklas. Suprantama ir kodėl
lietuviškose monetose jį vartojo bent trys valdovai, tarp jų -
politiniai priešininkai Jogaila su Skirgaila ir Vytautas. Kaip Vilniaus
žemės mažąjį herbą jį vartojo visi kunigaikščiai, kurie užimdavo LDK
sostinės Vilniaus sostą.