„Kompozicijos“ – viena vos iš kelių ir didžiausia per pastaruosius dešimtmečius A.Gudaičio kūrybos paroda, sutampanti su šiemet įsteigto A.Gudaičio kūrybos fondo veiklos pradžia.
Parodoje plačiai apžvelgiami gyvybingiausi A.Gudaičio kūrybos dešimtmečiai. Per piešinius, tapybinius etiudus, tapybos kūrinius atskleidžiamas Lietuvos tapybos milžino kūrybinis mąstymas ir ieškojimų kelias.
Menininko darbus parodoje papildo išskirtinė archyvinė medžiaga, užfiksuota fotografo Algimanto Kunčiaus.
Kūryba – daugiasluoksnė
A.Gudaičio kūryba paliko ryškų pėdsaką Lietuvos dailėje ir suformavo ištisą tapybos mokyklą. Vienas modernizmo pradininkų, Vilniaus dailės akademijos profesorius, tarpukariu studijavęs Nacionalinėje meno ir amatų konservatorijoje, privačiose akademijose Paryžiuje, tapo vienu ekspresyvios koloristinės tapybos ir lietuviško meno atsinaujinimo pradininkų Lietuvoje.
Menotyrininkės Algės Gudaitytės kuruojamoje parodoje pristatomas paties A.Gudaičio labiausiai vertintas kūrybos laikotarpis, kuris truko nuo 1959 m. iki jo mirties. Nuo menininko, kaip pasaulio stebėtojo, pozicijos iki dalyvavimo savo paties paveiksluose, biblinių siužetų, paslėptos kritikos, metaforų, dramatizmo – lankytojai patirs per tris dešimtmečius vykusią Lietuvos tapybos klasiko kūrybinę kaitą, iš arti pažins precizišką tapybos procesą.
„Paveikslų kompozicijos asociatyvios, metaforiškos, kupinos alegorijų, jų jokiu būdu negalima tiesmukai suvokti, racionaliai iššifruoti. Figūratyvinė A.Gudaičio kūryba visą laiką buvo laisvos plastikos pobūdžio – tokia, kokią kiekvienas gali interpretuoti pagal savo asmeninę patirtį ir išsilavinimą“, – teigė A.Gudaitytė.
Nepalaužė ir okupacija
1904-aisiais gimusiam A.Gudaičiui teko patirti visą mūsų šaliai tekusią istorinių kataklizmų ir išbandymų naštą. Menininkas pergyveno du pasaulinius karus, trumpą nepriklausomos Lietuvos Respublikos laikotarpį, vokiečių ir sovietų okupacijas, priespaudą, o mirė 1989 m., taip ir nesulaukęs valstybingumo atkūrimo.
Pasak A.Gudaitytės, nuo 1929 m. trejus metus trukęs menininko gyvenimo etapas Paryžiuje stipriai paveikė jo tolesnį tapybos stilių, suformavo meninę pasaulėžiūrą. Pasaulio meno sostinėje sukauptą patirtį ir praplėstą akiratį A.Gudaitis parsivežė į Lietuvą, kur 1932 m. su bendraminčiais subūrė menininkų grupę „Ars“, siekusią įlieti permainų į Lietuvos dailės gyvenimą.
Nors modernistinę A.Gudaičio kryptį sustabdė prasidėjusi sovietų okupacija, po Josifo Stalino mirties sąlyginai padidėjusi kūrybinė laisvė leido grįžti prie ekspresyvios tapybos.
A.Gudaitytė pažymėjo, kad sovietmečiu tapytojas tęsė tarpukariu išplėtotą stilių, daug dėmesio skyrė skambiems spalvų deriniams, tačiau šiame kūrybiniame etape atsirado daugiau grotesko ir ironijos.
„Vis dėlto svarbu pažymėti, kad A.Gudaitis spalvos, kolorito niekuomet nelaikė vienintele ir lemiama tapybos išraiškos priemone ar jos vertingumo prielaida. Pats yra sakęs, kad tapyboje, kaip ir kiekviename mene, svarbiausia, kaip, kokia forma suvokiama realybė, kaip atskiri elementai – linija, spalva, ritmas, paveikslo struktūra – yra sujungti, kas jais užkoduota“, – teigė parodos kuratorė.
Anot A.Gudaitytės, menininko kūryba pasižymi nuolatine kaita ir ieškojimais, joje ryškėja net keletas skirtingų laikotarpių. Laisvą minties polėkį ir spontaniškumą jis derino su kruopščiu paruošiamuoju darbu, apgalvota kompozicija.
„A.Gudaitis daug improvizuodavo ieškodamas geriausio sprendimo, kiekvieną svarbesnę kompoziciją lydėjo piešiniai, eskizai, etiudai, kurie parodoje atsiduria greta baigtų kūrinių ar kelių jų variantų. Pats procesas, tapybinės temos apmąstymas jam buvo labai svarbus“, – pasakojo menotyrininkė.
Dokumentiniai kadrai
Parodoje taip pat pristatomos A.Kunčiaus fotografijos ir archyvinė filmuota medžiaga, kurioje įamžintas ne tik pats A.Gudaitis, bet ir jį supusi aplinka – namai, dirbtuvė, Vilniaus dailės akademija, Vilniaus menininkų dirbtuvės, artimieji ir draugai.
Fotografas A.Kunčius buvo ištikimas A.Gudaičio gyvenimo ir kūrybos metraštininkas.
Jo sukaupta medžiaga padeda pažinti A.Gudaičio asmenybę, kūrybą, aplinką ir jo gyvento laiko kultūrinę terpę.
A.Gudaičio paroda „Kompozicijos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ atidaroma rugsėjo 2 d. 18 val. Ji veiks iki rugsėjo 28 d.