Visą gyvenimą Kazys Varnelis buvo aistringas kolekcininkas ir retų bei unikalių meno kūrinių, kultūros artefaktų ieškotojas, įsitraukęs į meno saugojimą ir jo sklaidą. Taigi neatsitiktinai gegužės 17 d. Lietuvos nacionalinio muziejaus Kazio Varnelio namuose-muziejuje duris atvėrė paroda „Kolekcionavęs ir kolekcionuojamas: Kazio Varnelio kūryba iš privačių rinkinių Lietuvoje“.
Kazys Varnelis įkūrė ir pirmąjį privatų kolekcininko muziejų Lietuvoje, prieš dešimtmetį tapusį Lietuvos nacionalinio muziejaus dalimi. Jo paties kūriniai taip pat buvo kolekcionuojami. Šios parodos organizatoriai pirmą kartą siekė sukaupti menininko darbus iš privačių rinkinių Lietuvoje, taigi Varnelio kolekcininkų saugomi paveikslai laikinai sugrįžo į namus, papildydami paties menininko suprojektuotą bei sukurtą muziejaus ekspoziciją.
Lietuvos nacionalinio muziejaus vadovė dr. Rūta Kačkutė sako: „Kūrybingiausius gyvenimo dešimtmečius praleidęs svetur, Kazys Varnelis sugrįžo esmingai papildydamas optinio meno, minimalizmo ir konstruktyvizmo skirsnį Lietuvos dailės istorijoje. Nors meno rinkoje Varnelio darbai pasirodo retai, tačiau palyginti aktyvus jų judėjimas rodo, kad Lietuvos kolekcininkai domisi dailininko kūryba. Džiugina ir tai, kad jo kūriniais dalijamasi. Tokiu būdu stengiamasi, kad kultūrinę išliekamąją vertę turintys darbai tampa prieinami ir visuomenei. Pati paroda tapo įmanoma juos suradusių, įsigijusių ir saugančių žmonių dėka.“
Nuo ankstyvosios kūrybos iki garsiojo optinio meno
„Tik dėl kartais pritrenkiančio kolekcininkų entuziazmo ir noro bendradarbiauti atsirado galimybė susidaryti platesnį dailininko kūrybos vaizdą. Apčiuopus privačių kolekcijų rinkimui tokį svarbų laikinumą, tapo aišku, kad šis aspektas ir taps atspirties tašku Kazio Varnelio namuose-muziejuje kuriant privačiuose rinkiniuose saugomų kūrinių parodos scenografiją“, – teigia parodos kuratorė Gabrielė Paškevičiūtė.
Parodoje eksponuojami ankstyvieji kūriniai liudija laipsnišką perėjimą nuo klasikinių kompozicijų prie istorinių temų, taip pat akivaizdžiai parodo dailininkui Kauno meno mokykloje dėsčiusio Stasio Ušinsko ir netgi naujojo daiktiškumo įtaką. Kartu supažindina ir su optinėmis kompozicijomis, kurias Kazys Varnelis buvo taip ištobulinęs.
Dauguma kūrinių bus eksponuojami parodų salėje, tačiau dalis jų įsiterps į kitas namų-muziejaus erdves. Jie, kaip laikini muziejaus svečiai, bus puikiai matomi: specialios parodai sugalvotos konstrukcijos leidžia juos pagarbiai įkurdinti salėse ir išskirti iš kitų kūrinių. Tai atliepia ir paties Kazio Varnelio idėją – savo darbus jis suvokė kaip grynai architektūrinius, formuojančius eksponavimo erdvę.
Ekspoziciją papildys ir objektai, atskleidžiantys kolekcionavimo fenomeną, žinomus ir dar neištirtus kūrinių migracijos kelius: kartais painius ir mįslingus, kartais tiesius ir aiškius, o kartais nulemtus anekdotiškų nutikimų. Būta ir tikrų tikriausių detektyvų.
Gali būti, kad detektyvinis parodos siužetas, Kazio Varnelio darbų pas privačius kolekcininkus atsiradimo aplinkybės padės ne tik iš naujo atrasti menininko kūrybą, jos kaitą – galbūt atsiras dar nematytų ar dingusiais laikytų Varnelio darbų, tyliai tūnančių kieno nors namuose?
Lietuvos nacionalinis muziejus sveikina kolegas ir visuomenę su Tarptautine muziejų diena bei kviečia į parodą „Kolekcionavęs ir kolekcionuojamas: Kazio Varnelio kūryba iš privačių rinkinių Lietuvoje“ Kazio Varnelio namuose-muziejuje (Didžioji g. 26, Vilnius).
Paroda duris atveria gegužės 18 d. ir veiks iki spalio 29 d.