Vilniaus rūmuose – Rembrandto ir Albrechto Durerio kūriniai su šiurpios istorijos šleifu

Radvilų rūmų dailės muziejuje atidarytos dvi naujos parodos, leisiančios geriau pažinti visame pasaulyje garsių senųjų Europos meistrų darbus.

J.J.Avril vyr. (1744–1831) „Keleiviai, išgąsdinti audros“.<br> LNDM nuotr.
J.J.Avril vyr. (1744–1831) „Keleiviai, išgąsdinti audros“.<br> LNDM nuotr.
Legendinio dailininko Albrechto Durerio (1471–1528) kūrinys „Madona su beždžione“.<br> LNDM nuotr.
Legendinio dailininko Albrechto Durerio (1471–1528) kūrinys „Madona su beždžione“.<br> LNDM nuotr.
Radvilų rūmų dailės muziejaus šiaurinis korpusas. <br> LNDM nuotr.
Radvilų rūmų dailės muziejaus šiaurinis korpusas. <br> LNDM nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

2023-05-06 11:31, atnaujinta 2023-05-06 11:32

Parodos „Priartintas peizažas“ ir „Nuo Durerio iki Rembrandto“, kuriose eksponuojama daugiau nei 200 kūrinių, atskleidžia kultūrinį peizažo fenomeną, pristato įvairias grafikos technikas ir jomis kūrusius garsius meistrus.

Radvilų rūmų salėse eksponuojami darbai iš Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Užsienio šalių grafikos rinkinio ir Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejaus vertybės. Abi kolekcijas sieja dėmesys pripažintiems grafikos meistrams ir išskirtiniams jų kūriniams.

Peizažo ilgesys

Gamtos motyvai, plitę antikos epochos ir viduramžių mene, vaizduojant įvykį ar sceną buvo tik fonas ar savotiška dekoracija. Vėlesnėms epochoms – barokui, neoklasicizmui, romantizmui – būdingi aktyvūs pasaulio, taigi ir gamtos, pažinimo būdai: piligrimystės, kelionės, studijos. Ilgainiui peizažas mene įgijo įvairių formų: nuo realistinės iki simbolinės, nuo idealistinės iki vizionieriškos.

Šis svarbus kultūrinis fenomenas sujungia parodos „Priartintas peizažas“ eksponatus į bendrą pasakojimą. XVI–XIX a. grafikos kūriniuose tyrinėjami įvairūs landšafto ir gamtos vaizdų tipai – nuo nedidelės žavingos kompozicijos iki milžiniškos panoramos, nuo augalo gyvenimo akimirkos iki didingos amžinybės vizijos.

Parodos kuratorės Jolita Liškevičienė ir Ilona Mažeikienė eksponatus suskirstė į keturias temas: „Simbolių peizažas“, „Atidus žvilgsnis: langas į gamtą“, „Peizažo ilgesys“, „Urbanistinis kraštovaizdis: nuo topografijos prie vizijos“.

Jos atskleidžia vis kitas peizažo reprezentacijas senųjų meistrų graviūrose. Kūrinių autoriai – garsieji Nyderlandų, Vokietijos, Italijos, Prancūzijos raižytojai: Claude’as Lorrainas, Gaspard’as Poussinas, Giovanni Battista Piranesi ar Canaletto. Itin mėgtos ir paklausios jų tiražinės graviūros patekdavo į bibliotekų, grafikos kabinetų kolekcijas.

Gamta visais laikais buvo vienas svarbiausių meno ir mokslo tyrinėjimo objektų, o šiuolaikiniame pasaulyje, kuriame žmogaus veikla negrįžtamai keičia kraštovaizdį, ji kaip niekada aktuali.

Taigi paroda „Priartintas peizažas“ ne tik supažindins su senųjų Europos meistrų kūriniais, bet ir padės atskleisti žmonių požiūrį į juos supančią gamtą praėjusiais šimtmečiais.

Šedevrai iš Ukrainos

Greta „Priartinto peizažo“ Radvilų rūmų dailės muziejuje pristatomos Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejaus vertybės – graviūrų rinkinio kūriniai. Parodą „Nuo Durerio iki Rembrandto“ kuruoja Ukrainos ir Lietuvos muziejininkų komanda.

Kartu su pavadinime minimų menininkų kūriniais joje eksponuojami Luco van Leydeno, Hendricko Goltziaus, Aegidiaus Sadelerio ir Albrechto Altdorferio darbai, išsiskiriantys žanrų ir technikų įvairove. Tai medžio raižiniai, plieno ir vario graviūros, ofortai, kuriuose vaizduojamos religinės, mitologinės, alegorinės kompozicijos, peizažai, portretai, buitinės scenos.

1919 m. įkurtame Chanenkų muziejuje saugomas didžiausias užsienio šalių dailės rinkinys Ukrainoje. Jo pagrindą sudaro kolekcininkų, filantropų Bohdano ir Varvaros Chanenkų kolekcija.

Istoriškai muziejaus rinkinio sudėtis reikšmingai keitėsi, o kolekcijos istorija itin dramatiška. XX a. 3–4 dešimtmetyje muziejus dažnai atiduodavo ir priimdavo pavienius kūrinius ir dideles kolekcijas, o darbuotojai, kurių tuo metu buvo nedaug, nespėdavo dokumentuoti šio proceso.

Žudiko aukos kolekcija

1931 m. muziejus gavo per tūkstantį graviūrų iš Vasylio Ščavynskio (1868–1924), žinomo chemiko, meno žinovo, tyrinėtojo ir rinkėjo, kolekcijos. Jis, dėl politinių aplinkybių palikęs tėvynę, buvo nužudytas tuometiniame Leningrade (dabar Sankt Peterburgas).

Taip į muziejų pateko L.van Leydeno graviūros, didelė olandiškų ofortų dalis ir neprilygstama Albrechto Durerio „Madona su beždžione“.

1933 m. į Kijevą atkeliavo daug graviūrų iš Žytomyro muziejaus, kurio kolekciją kiek anksčiau esmingai papildė nacionalizuoti aukštuomenės šeimų rinkiniai. Manoma, kad vokiečių menininkų medžio raižiniai ir Rembrandto ofortai į muziejų yra patekę kaip tik iš Žytomyro kolekcijų.

Radvilų rūmų dailės muziejus suteiks išskirtinę progą išvysti svarbiausių XVI–XVIII a. Europos mokyklų atstovų graviūras, žymių meistrų šedevrus. Su jais geriau susipažinti galima per ekskursijas ir edukacinius renginius.

XVI–XIX a. Vakarų Europos meistrų grafikos parodos „Priartintas peizažas“ ir „Nuo Durerio iki Rembrandto“ Radvilų rūmų dailės muziejaus šiauriniame korpuse veiks iki birželio 25 dienos. („Sostinė“)

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.