Nors klasikinėje psichoanalizėje nejaukos samprata nurodo į pasąmonėje užgniaužto turinio sugrįžimą suveikus išorinėms aplinkybėms, garsiojo teksto „Das Unheimliche“ išvadose Sigmundas Freudas sugrąžino sąvoką iš santykio su išore į uždarą savireferencinę psichologinę schemą.
Atsisakius socialinių ir istorinių kontekstų, nejaukos samprata XX-ojo amžiaus psichoanalizėje liko savotišku akluoju tašku. Grupinėje šiuolaikinio meno parodoje „Nejauka/ The Uncanny“ siekiama pažvelgti už šio klasikinio psichoanalitinio nejaukos apibrėžimo ribų.
„Kaip yra pastebėjęs amerikiečių tapytojas Mike‘as Kelley, nejauka dažnai būna susijusi su naiviu tikėjimu, jog kuriama kažkas gražaus ir jaukaus, nors vėliau šie švelnūs sentimentai nejučiomis apsigręžia kitu kampu. Meninėje praktikoje ar viešojoje erdvėje tokie nesistemingi prisilietimai ir jų iššaukiami pojūčiai įneša netolydumo į steriliumo bei švaros siekiančią visuomenę.
Pasitelkus tokia raišką kaip meninę strategiją, galima svarstyti ir priešintis normatyviniams grynumo ir psichologinės švaros idealams.“ – parodos idėją pristato kuratoriai ir menininkai Artūras Mitinas, Monika Kornilova ir Darius Jaruševičius.
Kuratoriai kviečia parodos lankytojus pasivaikščioti po brutalistinio stiliaus Vilniaus kultūros, pramogų ir sporto rūmų pastatą ir įžvelgti ryškiausius – taip pat ir ironiškus ar pozityvius – nejaukos pojūčio taškus. Dalis eksponuojamų skulptūros, instaliacijos, šiuolaikinės tapybos bei grafikos kūrinių buvo specialiai sukurti šiai parodai.
Parodoje pristatomi penkiolika šiuolaikinių Lietuvos ir užsienio menininkų darbų: tapyba „Tapyti, kai negali netapyti“ (Adomas Danusevičius), „Krematoriumas“ (Artūras Mitinas), „A.M.“, „L.L.“ (Monika Kornilova), „Kašalotai ir kuršiai grįžo į Klaipėdą“ (Polyrabbit.Duplicate), instaliacijos „Urzgiantis pilvukas“ (Auksė Miliukaitė), „Femina“ (Denisas Kolomyckis), „Išnara“ (Ieva Tarejeva), „Abstulbinta akis prarado amą“ (Julija Pociūtė), „Naujas laikas“ (SetP Stanikas), „Skersvėjo klajonės. Pentino Ordinas“ (Vytenis Burokas), skulptūra „Tvinkstantis (Tauras Kensminas) bei video performansas „Visatos perspektyva“ (Aurelija Bulaukaitė).
Parodoje dalyvauja ir užsienio menininkai – suomių menininkė Alma Heikkila, kūryboje naudojanti mikroskopinius organizmus ir svarstanti klimato kaitą („Aptikus gyvybę absoliučioje tamsoje“), čekų menininkės Lauros Gozlan instaliacija „Jokių atliekamųjų, jokios sielos“.
Vilniaus dailės akademijoje dėstantis menininkas prof. Ianas Damerellis parodoje pristato grafikos triptiką „Saligia“ ir rugsėjo 17 d. 15 val. VRM rūmuose surengs performansą bei knygos „Memories of a Future“ („Vienos ateities prisiminimai“) pristatymą.
Meno laboratorijos „Maršrutizatoriai/Routers“ iniciatyva jau įvyko parodos „Tapybos maršrutizatoriai“ ant Vilniaus miesto troleibusų, grupinės šiuolaikinio meno parodos „Reikalas toks“ buvusiame policijos komisariate Kosciuškos gatvėje, „** tas peizažas“ menininkų studijose Naujojoje Vilnioje, „Tapyba upe“ Igno Parčevskio name (Žygimantų g. 9).
Parodą organizuoja meno laboratorija Maršrutizatoriai/Routers, remia Vilniaus miesto savivaldybė, Vilnius 700, Vidaus reikalų ministerija.
Paroda veiks iki rugsėjo 30 d., ketvirtadieniais–penktadieniais 16–19 val., šeštadieniais–sekmadieniais 12–17 val. Lankymas nemokamas.
Daugiau informacijos: https://www.facebook.com/events/1110604616481208