Kitąmet Panevėžyje bus atidarytas Stasio Eidrigevičiaus menų centras (SEMC), kuris siekia tapti nacionalinės svarbos modernaus meno ekspozicine erdve ir vykdyti tarptautinius meno mainų projektus. Jau įpusėjo 3700 kv. m centro statyba, užbaigti pastato konstrukcijos darbai ir pradėta vidaus apdaila.
Ruošiantis SEMC atidarymui pradedamos ir menų centro vadovo paieškos.
Šiuo metu planuojama nuolatinė S. Eidrigevičiaus kūrinių ekspozicija, parodų (ir veiklų) programos rengimas bei įgyvendinimas. Taip pat šių metų rugsėjo mėnesį bus skelbiamas konkursas S. Eidrigevičiaus menų centro vadovo pareigoms užimti.
Pasak SEMC laikinojo direktoriaus Arūno Astramsko, įstatymai numato, kad nuo konkurso paskelbimo iki dokumentų pateikimo yra tik 10 dienų laikotarpis. „Suprasdami, kad toks trumpas laikas yra nepakankamas svarbiems sprendimams priimti ir konkursui pasiruošti, norime informaciją apie jį pateikti iš anksto. Konkurse kandidatų privalumai bus: menotyrinis išsilavinimas, tarptautinių parodų kuravimo ir vadovavimo patirtis. Bus prašoma pateikti penkerių metų SEMC veiklos programą“, – pranešime cituojamas A. Astramskas.
Menų centro kolekciją sudaro 893 kūriniai. Iš jų 749 yra padovanoti, o 144 – paskolinti miestui dešimčiai metų su galimybe juos eksponuoti. Pasak A. Astramsko, kolekcijos rūšinė įvairovė – labai didelė. „Yra akvarelės, garsiųjų ekslibrisų, piešinių pieštuku, tušu, taip pat Stasio knygų iliustracijos, 150 jo kurtų plakatų bei 40 paties sukurto originalaus dailės žanro „liūdesėlių“, – vardijo jis.
A. Astramskas atskleidžia, kad menų centre bus galima išvysti ir išskirtinius S. Eidrigevičiaus fotografijos darbus, kurių Lietuva iki šiol dar nematė. „Periodas, kai Stasys domėjosi pastatymine fotografija, yra mažai žinomas. Turime 14 šio kūrybos tarpsnio fotografijų, paruoštų parodai. Jos Lietuvoje nėra eksponuotos“, – sakė A. Astramskas.
Saugiam kūrinių pervežimui iš Varšuvos į Panevėžį buvo keliami griežti reikalavimai: pakuojant kūrinius mūvėtos plonos medvilninės, guminės ar kitokios pirštines, jie vežti uždaru furgonu, važiuojant ne didesniu kaip 80 km/val. greičiu.
Meno kūriniai buvo supakuoti į kietas (medines ar kartonines) dėžes, taip juos apsaugant nuo išorinio aplinkos poveikio ir mechaninio pakenkimo. Skirtingų žanrų kūriniai vežti pagal nurodymus, pavyzdžiui, fotografijos gabentos joms pagamintoje dėžėje perklojus minkšta pakavimo medžiaga ir įtvirtinus, kad nejudėtų.
Neįrėminti darbai ant popieriaus, plono kartono, tolio (grafika, akvarelės, pastelės, tempera, iliustracijos, ekslibrisai ir kiti ant popieriaus sukurti kūriniai) bei aliejiniai darbai be porėmio buvo transportuojami tik horizontaliai, o įrėminti ar su porėmiu aliejiniai paveikslai – tik vertikaliai. Išskirtinis dėmesys kolekcijos gabenimui leido saugiai kūrinius pristatyti į Panevėžį.