Su „Blow job“ fotoprojektu pasaulyje išgarsėjęs Tadao Cern – apie karalienę Elžbietą II ir V. Putiną kraujo klane

2022 m. birželio 16 d. 18:00
Aurimas Kamantauskas
Lietuvio architekto, fotografo, šiuolaikinio meno instaliacijų ir projektų kūrėjo Tado Černiausko, žinomo kaip Tadao Cern, istorija patvirtina: gerai įgyvendinta kūrybinė idėja interneto dėka vos per naktį gali atnešti pasaulinę šlovę.
Daugiau nuotraukų (6)
Apie tai, kaip fotoprojektas dviprasmišku pavadinimu „Blow job“ (liet. „Pūstos nuotraukos“) tapo jo tramplinu į sėkmę, o viena jo nuotraukų užsienio spaudoje sukonkuravo su karalienės Elžbietos II gimtadieniu, T. Černiauskas pasakojo naujoje Aurimo Kamantausko tinklalaidėje „Kamantinėjimai. Apie kūrėjus ir veikėjus“.
Garsųjį „Blow job“ fotoprojektą sudarė žmonių, kuriems į veidą pūtė itin stiprus vėjo gūsis, išgautas pasitelkus galingą vėjo mašiną, portretų serija.
T. Černiauskas sakė, kad ši, kaip ir dauguma kitų jo kūrybinių idėjų, atėjo visiškai netikėtai – be jokių išankstinių užgaidų ar sumanymų, tiesiog „žaidžiant ir eksperimentuojant“.
„Aš tik buvau paėmęs kamerą į rankas, viskas man buvo nauja, nes prieš tai dirbau architektu. Jau turėjau šią studiją, kurioje dabar filmuojamės, kaip tik buvo kvartalo, kuriame yra ši studija, atvirų durų dienos, ir man sako: gal tu nori čia kažką padaryti ta proga?“ – kaip gimė garsiausių užsienio leidinių puslapiuose atsiradusių nuotraukų idėja, tinklalaidėje „Kamantinėjimai“ pasakojo fotografas ir instaliacijų kūrėjas T. Černiauskas.
Jis prisiminė, jog pirminė idėja buvo, kad sukūrus linksmą, įtraukiantį projektą apie jį, kaip fotografą, išgirstų ir sužinotų Vilniuje. Tačiau nutiko priešingai: sau pačiam netikėtai T. Černiauskas pirmiausia išgarsėjo pasaulyje. Ir tai įvyko vos per vieną naktį.
„Atsikėlus kitą rytą viskas buvo apsivertę aukštyn kojomis: žiūriu į dešimtis tūkstančių reakcijų socialiniuose tinkluose ir nesuprantu, kas vyksta.
Atsidarau elektroninį paštą, o ten – dešimtys laiškų nuo visų didžiausių, pasaulinio lygio leidinių, kurie nori publikuoti tas nuotraukas, – staiga užgriuvusį žinomumą A. Kamantausko laidoje prisiminė T. Černiauskas. – Dvi savaites sėdėjau su chalatu virtuvėje ir desperatiškai bandžiau atsakinėti į laiškus: į vieną atsakydavau, penki ateidavo.“
Menininkas prisiminė ir vieną įsimintiniausių „pūstų nuotraukų“ projekto momentų: kaip jis netikėtai sukonkuravo net su pačia Anglijos karaliene Elžbieta II.
Žymus Jungtinės Karalystės dienraštis „Daily Mail“ pranešė T. Černiauskui, kad vieną projekto nuotraukų planuoja publikuoti viršelyje, tačiau sutartą dieną nuotrauka nepasirodė. „Ir kitą dieną jie sako: atsiprašome, neįsidėjom, nes šiuo metu vyksta karalienės gimtadienis. Tai tuo metu konkuravau su karalienės gimtadieniu tomis nuotraukomis“, – kalbėdamas laidoje prisiminė kūrėjas.
Paklaustas, kodėl projektui pasirinko tokį dviprasmišką pavadinimą „Blow job“, dėl kurio jį užsienyje ėmė vadinti „fotografu, išgarsėjusiu dėl blow job“, T. Černiauskas sakė, kad pavadinimo idėja irgi atėjo labai natūraliai ir toks pavadinimas jam labai pasitarnavo.
„Reikia žaisti, ką tu bedarytum. Jei per daug rimtai žiūri į tai, ką darai, tai dažniausiai paskui imi stagnuoti, buksuoti. Pūti vėją, juokinga. Blow job‘as“, – apie pavadinimą ir taisykles, kurių laikosi kurdamas, kalbėjo menininkas.
Laidos autorius taip pat paklausė T. Černiausko, kaip pandemija ir karas paveikė jo kūrybą. Menininkas sakė, kad pandemija jį labiausiai paveikė funkcine prasme, nes užsidarė sienos, sustojo darbai, tuo tarpu Rusijos karas prieš Ukrainą, anot T. Černiausko, labiausiai palaužė emociškai.
„Kai pandemija pradėjo slopti, atėjo karas ir vėl viskas susijaukė. Rankos nusviro ką nors daryti, viskas pasidarė beprasmybė. Kartu atėjo supratimas, kad turi pradėti mokytis gyventi toje nežinomybėje“, – kalbėjo kūrėjas.
Reaguodamas į Rusijos pradėtą karą prieš Ukrainą menininkas savo poziciją išreiškė sukurdamas Putino, sėdinčio prie stalo kraujo klane, portretą ir jis akimirksniu pasklido socialiniuose tinkluose, sulaukdamas daug reakcijų.
Pokalbio metu režisierius A. Kamantauskas taip pat paklausė T. Černiausko, ar turi pagrindo kalbos, kad dar vienas jo fotoprojektas, vaizduojantis pliaže gulinčius žmones, įkvėpė Rugilę Barzdžiukaitę, Vaivą Grainytę ir Liną Lapelytę kuriant operą-performansą „Saulė ir jūra“, apdovanotą Venecijos meno bienalės „Auksiniu liūtu“.
„Nežinau, nemanau, nes tai visų pirma yra radikaliai skirtingos medijos. Jei taip buvo – faina, nors man niekada nebūtų apsivertęs liežuvis taip pasakyti“, – komentavo T. Černiauskas.
Tinklalaidėje „Kamantinėjimai. Apie kūrėjus ir veikėjus“ pristatomi pokalbiai su įdomiais, daug pasiekusiais ar savitu požiūriu išsiskiriančiais žmonėmis iš įvairių sričių – renginių ir įvairių įvykių kūrėjais ir veikėjais. „Youtube“ ir „Spotify“ transliuojamą laidą kuria režisierius ir renginių organizavimo įmonės „Rekūrai“ vadovas A. Kamantauskas.
Visą profesionalaus režisieriaus ir renginių organizavimo įmonės „Rekūrai“ vadovo A. Kamantausko pokalbį su T. Černiausku galite perklausyti ir pamatyti čia: https://bit.ly/3aXhMlH .

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.